• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni chcą przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji. Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji.

Czy po ponad 40 latach ponownie będzie można wygodnie przejść z Targu Węglowego na Targ Sienny i Rakowy? Ośmioro radnych miasta apeluje do prezydenta o utworzenie naziemnego przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Co ciekawe, sam inwestor Forum Gdańsk zamieścił kilka lat temu takie rozwiązanie na jednej z wizualizacji.



Czy w centrach miast powinny być przejścia podziemne?

O tym, że proponowane rozwiązania infrastrukturalne wokół powstającego centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym są projektowanie wyłącznie pod potrzeby kierowców pisaliśmy już w 2013 r.

Po tym artykule głos zabrał Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miejskiego, który przekonywał, że przejścia podziemne są lepszym rozwiązaniem w centrum miasta (przynajmniej do czasu budowy kolejnych dróg omijających tę część miasta), a naczelnym dogmatem w projektowaniu miasta powinna być przepustowość układu drogowego.

Słowa te podtrzymał także w ubiegłym roku Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. polityki komunalnej. Pytany o możliwość utworzenia przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej i dworcu głównym w związku ze spadkiem liczby aut w centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska mówił, że "uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów musi być robione z głową" ze względu na "główną arterię komunikacyjną Gdańska".

  • Istniejące przejście podziemne nie ma żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Brakuje też miejsca na montaż wind.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
Taką postawę, która utrudnia poruszanie się po Śródmieściu i korzystanie z komunikacji miejskiej chcą teraz przełamać radni miasta z PO: Agnieszka Owczarczak, Beata Jankowiak, Emilia Lodzińska, Magdalena Olek, Piotr Borawski, Adam Nieroda, Mateusz Skarbek oraz Przemysław Ryś. Skierowali oni petycję do prezydenta, w której przekonują o potrzebie budowy przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

- Likwidacja tuneli i przywracanie ruchu pieszego w poziomie ulicy to dziś europejskie standardy. Chcielibyśmy, aby również Gdańsk był miastem przyjaznym dla wszystkich uczestników ruchu drogowego i traktował na równi pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych użytkowników dróg (...) Naziemne przejścia są podstawowym wyznacznikiem komfortu korzystania przez pieszych z infrastruktury miejskiej. Ulica Wały Jagiellońskie powinna być zatem ulicą miejską, bez przejść podziemnych - argumentują radni w interpelacji do prezydenta miasta.
Czytaj też: Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku.
Na tym jednak nie kończą się działania radnych. Już po wakacjach sprawa trafić ma na posiedzenie Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Gdańska.

- Oddanie do użytku Forum Gdańsk to dobra okazja do tego, by zrobić kolejny krok w przywracaniu centrum Gdańska pieszym i rowerzystom. Niedawno otrzymaliśmy znakomitą wiadomość o zamiarze stworzenia przejścia naziemnego na wysokości dworca głównego, więc warto iść za ciosem. Ulice Okopowa, Wały Jagiellońskie, Wały Piastowskie czy Podwale Przedmiejskie powinny stawać się ulicami miejskimi. Miasto poprzecinane wewnętrznymi autostradami to melodia przeszłości - przekonuje Adam Nieroda, przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju w RMG.
W podobnym tonie wypowiada się Piotr Borawski, przewodniczący klubu Platformy Obywatelskiej w Radzie Miasta.

- Śródmieście jest obszarem, w którym powinno być coraz więcej rozwiązań z myślą o pieszych. Przejście naziemne przy Forum Gdańsk wraz z przejściem przy dworcu i kolejnymi deptakami wpisuje się w taką politykę przestrzenną. Przykład przejścia naziemnego przy Alchemii zobacz na mapie Gdańska pokazuje, że rozwiązania tego typu nie odbijają się znacznie na przepustowości.
Czytaj też: Forum Gdańsk: mur zamiast zieleni

Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie. Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie.
Działania radnych pozytywnie oceniają też członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, którzy wcześniej krytykowali formę zabudowy Targu Siennego i Rakowego.

- Cieszę się, że wreszcie, po tylu latach dyskusji, radni miasta dostrzegli problem z przejściami podziemnymi w samym sercu miasta. Liczę, że temat nie skończy się jedynie na interpelacji i dyskusji na komisji, a Wały Jagiellońskie w poziomie jezdni będzie można pokonać jeszcze przed otwarciem kolejnego centrum handlowego - komentuje Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.



Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (358) 2 zablokowane

  • albo piesi w centrum albo samochody. (1)

    nie da się jednego z drugim pogodzić.

    PILNIE: albo wywalić tą 6-pasmówkę (!) z centrum miasta albo zrobić tam tunel dla tych wieprzów.
    Nie zmieszczą się wszyscy. to oczywiste. Słyszycie buraki za biurkami?

    • 2 0

    • Albo uznać...

      że to pi****jewo nie ma centrum. I po problemie.

      • 0 0

  • teraz sobie nagle politycy platformy wspaniałomyślnie pomyśleli o tym przejściu, a gdzie byli wcześniej?! (1)

    • 0 2

    • Gdyby wcześniej politycy PO sobie przypomnieli o tymi o tym przejściu, to już rządziłby PiS w Gdańsku... Zobacz na sondaż obok artykułu!

      • 0 0

  • Absurd

    Dlaczego powstaje przejście podziemne przy kościele św. Trójcy,żeby urzędasy marszałka miały wygodniej?

    • 1 0

  • Przejscie podziemne nie musi byc czyms zlym

    Tam powinien byc tunel dla samochodow /szczeg dla tych co jada na wprost/ i tylko tramwaj na gorze. A jesli juz tunel, co dotyczy wszystkich przejsc w srodmiesciu, to powinien on byc na europejskim poziomie - blyszczace kafle, szklo, cos ala marmur, odpowiednie oswietlenie, monitoring i przede wszystkim, to czego tylko w trojmiescie unika sie jak ognia- schody ruchome. W Samym tunelu, wzorem europejskich miast, moglyby byc rozlokowane centra informacji turystycznej, kafejki, ksiegarnie itp. A gdanskie tunele to szary brudny beton, hordy zebrzacych i sprzedawcow gaci oraz smrod moczu. Nawet w centralnym punkcie. W miastach sa tunele, sa cale aleje podziemne polaczone ze stacjami metra i centrami handlowymi, tylko ze nie przypomina to naszych tuneli!

    • 1 0

  • Przed wojną było przejście?! To może by lepiej byłoby przywrócić stan z przed np. 1000 lat?

    Zerwać asfalty i bruk. Ubić ziemię. I będziemy mieli przyjaźnie dla pieszych a nawet i dla zwierzyny!!! Tym "radnym" to już kompletnie bozia rozum odebrała albo może demencja starcza?. A może mają interes w tym, żeby klientów do Forum nagonić.

    • 2 2

  • A ile mieszkan moze dostac Budyn za tunel dla samochodow?

    Ile moze dostac Bielawski za przejscie dla pieszych? Gdzie tu jest kasa?

    • 1 1

  • A była kiedyś propozycja tunelu...

    By wrzucić Wały Jagielońskie pod ziemię a główny wyjazd z tunelu miał by być na wysokości Placu Zebrań Ludowych. Górą miał śmigać tylko tramwaj, przestrzeń dla mieszkańców (park, plac itp)......

    • 0 0

  • Pokażcie zdjęcia jak teren przed Bramą Wyżynną wyglądał przed budową Wałów Jagielońskich

    Gdy stał tam jeszcze pomnik Wilhelma.

    • 0 0

  • Tunel.

    Najlepszy byłby tunel dla samochodów jak w Sopocie między Monciakiem a molem.

    • 0 0

  • Nowy problem?

    A może by tak ustanowić postój dla lektyk do przenoszenia tyłków?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane