• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni chcą przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji. Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji.

Czy po ponad 40 latach ponownie będzie można wygodnie przejść z Targu Węglowego na Targ Sienny i Rakowy? Ośmioro radnych miasta apeluje do prezydenta o utworzenie naziemnego przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Co ciekawe, sam inwestor Forum Gdańsk zamieścił kilka lat temu takie rozwiązanie na jednej z wizualizacji.



Czy w centrach miast powinny być przejścia podziemne?

O tym, że proponowane rozwiązania infrastrukturalne wokół powstającego centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym są projektowanie wyłącznie pod potrzeby kierowców pisaliśmy już w 2013 r.

Po tym artykule głos zabrał Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miejskiego, który przekonywał, że przejścia podziemne są lepszym rozwiązaniem w centrum miasta (przynajmniej do czasu budowy kolejnych dróg omijających tę część miasta), a naczelnym dogmatem w projektowaniu miasta powinna być przepustowość układu drogowego.

Słowa te podtrzymał także w ubiegłym roku Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. polityki komunalnej. Pytany o możliwość utworzenia przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej i dworcu głównym w związku ze spadkiem liczby aut w centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska mówił, że "uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów musi być robione z głową" ze względu na "główną arterię komunikacyjną Gdańska".

  • Istniejące przejście podziemne nie ma żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Brakuje też miejsca na montaż wind.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
Taką postawę, która utrudnia poruszanie się po Śródmieściu i korzystanie z komunikacji miejskiej chcą teraz przełamać radni miasta z PO: Agnieszka Owczarczak, Beata Jankowiak, Emilia Lodzińska, Magdalena Olek, Piotr Borawski, Adam Nieroda, Mateusz Skarbek oraz Przemysław Ryś. Skierowali oni petycję do prezydenta, w której przekonują o potrzebie budowy przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

- Likwidacja tuneli i przywracanie ruchu pieszego w poziomie ulicy to dziś europejskie standardy. Chcielibyśmy, aby również Gdańsk był miastem przyjaznym dla wszystkich uczestników ruchu drogowego i traktował na równi pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych użytkowników dróg (...) Naziemne przejścia są podstawowym wyznacznikiem komfortu korzystania przez pieszych z infrastruktury miejskiej. Ulica Wały Jagiellońskie powinna być zatem ulicą miejską, bez przejść podziemnych - argumentują radni w interpelacji do prezydenta miasta.
Czytaj też: Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku.
Na tym jednak nie kończą się działania radnych. Już po wakacjach sprawa trafić ma na posiedzenie Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Gdańska.

- Oddanie do użytku Forum Gdańsk to dobra okazja do tego, by zrobić kolejny krok w przywracaniu centrum Gdańska pieszym i rowerzystom. Niedawno otrzymaliśmy znakomitą wiadomość o zamiarze stworzenia przejścia naziemnego na wysokości dworca głównego, więc warto iść za ciosem. Ulice Okopowa, Wały Jagiellońskie, Wały Piastowskie czy Podwale Przedmiejskie powinny stawać się ulicami miejskimi. Miasto poprzecinane wewnętrznymi autostradami to melodia przeszłości - przekonuje Adam Nieroda, przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju w RMG.
W podobnym tonie wypowiada się Piotr Borawski, przewodniczący klubu Platformy Obywatelskiej w Radzie Miasta.

- Śródmieście jest obszarem, w którym powinno być coraz więcej rozwiązań z myślą o pieszych. Przejście naziemne przy Forum Gdańsk wraz z przejściem przy dworcu i kolejnymi deptakami wpisuje się w taką politykę przestrzenną. Przykład przejścia naziemnego przy Alchemii zobacz na mapie Gdańska pokazuje, że rozwiązania tego typu nie odbijają się znacznie na przepustowości.
Czytaj też: Forum Gdańsk: mur zamiast zieleni

Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie. Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie.
Działania radnych pozytywnie oceniają też członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, którzy wcześniej krytykowali formę zabudowy Targu Siennego i Rakowego.

- Cieszę się, że wreszcie, po tylu latach dyskusji, radni miasta dostrzegli problem z przejściami podziemnymi w samym sercu miasta. Liczę, że temat nie skończy się jedynie na interpelacji i dyskusji na komisji, a Wały Jagiellońskie w poziomie jezdni będzie można pokonać jeszcze przed otwarciem kolejnego centrum handlowego - komentuje Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.



Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (358) 2 zablokowane

  • Miasto dla aut (1)

    Witam, przez centrum Gdańska przejeżdżam wcześnie rano a wracam późnym wieczorem, 7 dni w tygodniu. Dla mnie to w zasadzie wszystko jedno czy będzie to przejście ale biorąc pod uwagę ze ruch jest spory POMIMO otwarcia tunelu, nie widzę sensu przejścia naziemnego. Miasto nie rozwija się dzięki pieszym tylko dzięki wymianie towarów i usług dzięki ruchowi drogowemu. Rozumiem przyciąganie turystów latem ale miasto trwa cały rok. Jestem za aktywizacją dzielnic oddalonych od Gdańska, gdzie można spędzać wolny czas..

    • 5 7

    • jestes głupi czy tylko udajesz skoro niemasz zielonego pojecie co pleciesz to poco chwalisz sie głupotą!

      • 1 0

  • To niech zaczną inwestować w PKP (2)

    Jest kilka linii kolejowych do odbudowy lub rewitalizacji. Póki co tylko rozbiera się linie kolejowe dzięki czemu wzrasta ilość aut w miastach. Zamiast budowy nowych dróg prowadzących wprost do centrum inwestujmy w PKP

    • 0 0

    • (1)

      Ale do pociągu trzeba dojść przejściami podziemnymi pod torami., Tam już nie przeszkadzają?

      • 0 0

      • nic nie było o przejściach podziemnych - osobiście jestem za tym aby ludzie mogli wybrać czy chcą przejść przez tory kolejowe czy iść pod tunelem.

        • 0 0

  • Przejście naziemne vs. podziemne. (2)

    Oczywiście: nie powinno powstać przejście na poziomie ulicy. To zablokuje ruch pojazdów samochodowych. Nie myślę o blachosmrodach osobowych.
    Mam na myśli AUTOBUSY. Czerwone światło i... autobusy stoją !!!!
    Władzom miasta radzę: Wyremontujcie przejście podziemne. A dla starszych lub niepełnosprawnych zamontujcie windy.

    • 7 3

    • Autobusy stoją, tramwaje stoją, piesi stoją - wszyscy stoją na czerwonym, bo taką fanaberię mają ideolodzy zmiany.

      • 0 1

    • autobusy i tak bedą stały a od tego to sa bus pasy!

      • 0 0

  • Przejście naziemne, na poziomie jezdni.....

    forsują radni opłacani przez inwestora Forum Gdańsk.
    Moja propozycja: Inwestor powinien wyremontować na własny koszt podziemne przejście i... zainstalować windy dla starszych ludzi i dla niepełnosprawnych.

    • 6 1

  • ponoć, w zakresie budowy centrum handlowego, jest też remont przejścia podziemnego

    to niech remontują...

    • 2 0

  • Budyń jest zajęty walką o imigrantów bo ma tyle pustych swoich mieszkań i chce ich przyjąć i utrzymywać oczywiście za swoje !!!!

    • 0 1

  • Pozwolenie...

    Wszyscy ci, którzy nie chcą przejść podziemnych - mają moje pozwolenie na przechodzenie przez jezdnię na czerwonym świetle :]

    • 3 1

  • prokuratura powinna wszcząć dochodzenie w sprawie ! ewentualnego przekupstwa.

    dowód że może o to chodzić jest zachowanie tych samych radnych w przypadku przejscia dla pieszych na wysokości Teatru Miniatura. Nie można, nie da się ... itp taka jest tam postawa radnych a tu jacy chętni gdy korzyści uzyska zarządca Forum Radunia

    • 5 0

  • W Oliwie przy poczcie jest takie "przyjazne" przejście - jako pieszy czekasz na światła 2 minuty

    dziękuję za te pomysły - lepiej weźcie się za skrócone światła dla tramwajów

    • 2 0

  • Masz 100% racji całkowicie popieram tych radnych!!!Miasto jest dla ludzi. (1)

    Trzeba zlikwidować większość przejść tunelami bo tunele to jeszcze z epoki PRLu!!

    • 5 1

    • Pomyśl

      Pomyśl co by było, gdyby zamiast tych tuneli istniały przejścia naziemne...
      I masy stoczniowców czekających na zielone światło...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane