• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem. Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem.

Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.



Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.

Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta nie tylko zmusi pasażerów do przesiadek, ale utrudni dotarcie do centrum miasta osobom starszym i niepełnosprawnym.

- Przystanek Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, do którego normalnie jeżdżą tramwaje z Siedlec [obecnie ze względu na zamknięty wiadukt Hucisko skierowano je przez ul. 3 Maja - dop. red.] nie jest w ogóle przystosowany do osób niepełnosprawnych. Jak urzędnicy wyobrażają sobie podróż takiej osoby do centrum miasta? Zmuszając ją do opuszczenia pojazdu na Hucisku zobacz na mapie Gdańska? - dziwi się pan Andrzej, czytelnik z Kiełpinka.
Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę" zobacz na mapie Gdańska.

- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia. Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Kiełpinek. zobacz na mapie Gdańska

- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska.

- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (z zajazdem na pętlę Siedlce).

A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?

Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe. Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe.
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.

- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, ale zapominają, że tam tramwaje dopiero zaczynają trasę, więc nie ma problemów z ich pojemnością. Na Siedlce docierać będą tramwaje z pasażerami z Moreny. Czy na pasażerów przesiadających się z autobusów wystarczy jeszcze miejsca w tramwajach? - niepokoi się pan Krzysztof, czytelnik z Jasienia.
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.

Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową. Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?

- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, przez którą kursuje będą mieli możliwość dojazdu do Wrzeszcza pociągiem, ale nowa infrastruktura nie obejmie Zaspy czy Przymorza, po ulicach której także jeżdżą autobusy linii 127.

Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127. Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska do szpitala na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Rzadziej z autobusów tej linii korzystają natomiast mieszkańcy Przymorza czy Oliwy.

- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.

Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.



Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę

Miejsca

Opinie (872) 6 zablokowanych

  • dość marudzenia (6)

    cały cywilizowany Świat przechodzi na duże węzły komunikacyjne

    • 18 42

    • Hmmmm....

      • 3 4

    • Hmmmm....

      Niech sobie będą ale nie kosztem likwidacji lini autobusowych i cięć w kursach autobusów

      • 14 1

    • ...ale na tym nie kończy

      Węzły mają USPRAWNIAĆ komunikację, a powstałe utrudnienia się likwiduje, a nie tłumaczy "racjonalizają wykorzystania taboru". W komunikacji publicznej ów cały świat nie ma odwagi mówić, że likwidacja linii wynika z braku ekonomicznego uzasadnienia. Każdy płaci tyle samo za bilet, każdy musi mieć więc ten sam dostęp. Jeśli modernizacja linii spowodowała, że dziś moja podróż z Kiełpina do Centrum wydłużyła się o 12 minut, to w imię jakiego prawa ekonomii mam dalej płacić tą samą kwotę za usługę gorzej wykonywaną?
      Wracając do trendu dużych węzłów... Tak jest, ale autor zapomina dodać, że to zawsze idzie w parze z zamykaniem centrów miast dla osobówek - dopiero wówczas możemy mówić o usprawnionej komunikacji.

      • 18 0

    • Masz rację, zamiast chwalić to Trójmiasto.pl tylko zochydzić wszystko co dobre dla Gdańska (1)

      • 0 2

      • w gdańsku nawet ohyda przez ch

        • 0 0

    • cywilizacja

      W tych cywilizowanych państwach w centrum miasta na kazdej dzielnicy masz kilka stacji metra.Więc nie wiem o czym pie%;ysz.

      • 1 0

  • A mi brakuje lini autobusowej z centrum Gdanska do centrum Sopotu (2)

    kiedys podobno jezdzil taki autobus, od Nowych Ogrodow(szpitala).

    • 33 8

    • Jest SKM (1)

      Tu nie trzeba nowej linii autobusowej (kiedys to był 101)ale normalnej oferty łączącej przejazdy SKM z ZTM.Nie idźmy w dziadowskie połaczenia jadące 1h.

      • 12 3

      • chodzi o 1bilet

        gdyby byl tramwaj z Gdanska do Sopotu to miesieczny by kosztowal 100zl, a tak kosztuje 200zl(ztm+skm)

        • 3 0

  • za 3 tygodnie europejski dzień bez samochodu (2)

    my wam urzędasy nie zapomnimy tych zmian

    • 39 5

    • (1)

      Won z blachosmrodami! Tylko komunikacja miejska!

      • 5 18

      • Było trzeba nie zepsuć komunikacji miejskiej, to by się mogło udać przy tak ogromnych

        zaangażowanych pieniądzach podatników. Niestety póki co widać, że komunikacja została zniszczona, a nie rozbudowana.

        • 9 1

  • Dlaczego zawiesili linię 275

    To już jest absurd. Ten autobus nie ma kompletnie nic związanego z nową linią na Morenę. Zlikwidowali kursy całej linii i 'dorzucili' jeden więcej 175' gdzie mieszkańcom i tak nic to nie daje. Zastanawia mnie kto to wymyślił bo na pewno nie osoba która porusza się po mieście komunikacją miejską.

    • 52 4

  • Krótkie sprawozdanie z poranka.

    Trasa Kiełpinek (Przytulna) - Dworzec PKS, linia 168, odjazd 5::04.
    1. Na przystankach wzdłuż Kartuskiej brak nowych rozkładów.
    2. Ze względu na konieczność przesiadki na Siedlcach konieczny zakup biletu godzinnego. Szkoda, bo jednorazowy w Mobilecie 2,80 kosztuje.
    3. Masa pasażerów wysiadła na Emausie zamiast na pętli i widząc nadjeżdżającą 12tkę rozpoczęli sprint.
    4. Przesiadka na Siedlcach wzorowa.
    5. Dłuższy przejazd tramwajem niż autobusem wzdłuż Kartuskiej. Światła za długo wstrzymują.
    6. Tramwaj (N8C) od Siedlec zapchany. W szczycie tylko 4ka da radę pomiescic wszystkich.

    • 104 4

  • To nie ludzie narzekają, to Trójmiasto.pl jątrzy, jak zwykle (6)

    • 11 67

    • Masz rację, potrafią zochydzić każde osiągnięcie Gdańska (1)

      • 0 3

      • Naucz się kurna ortografii ! Boś sam ohyda !

        • 0 0

    • hh (1)

      Pier..... nie wiesz co

      • 0 1

      • jj

        Nie macie pojęcia bo n mieszkacie w wypiz.....

        • 0 1

    • Jasne

      To Trójmiasto.pl ma gorszy dojazd... "Brawo za"... właśnie, za taki jątrzący wpis

      • 1 0

    • pulnij sie w pusta glowe

      • 0 0

  • przetestowałam dzis rano połączenie GG -Jasien (2)

    wniosek - idę krócej niż przed zmianami, jadę dłużej - niestety. Likwidacja połączenia z Centrum (167, 168) i zmuszanie pasażerów do przesiadek wydłuża czas jazdy. Tragedii nie ma ale nie dziwie się, że może to niektórych irytować. No i rzeczywiście na Mobilecie czyli za 2,80 juz nie pojedziemy.

    • 89 2

    • Te same refleksje z pętli Łostowice. Obecnie jeździ się dłużek do centrum niż wcześcniej autobusami.

      Nawet gdy te stały w korkach.

      • 25 1

    • Połączenie Jasienia z Gdańskiem i z Wrzszczem

      Zmiany dotyczące linii 167 i brak linii 264 wydłużają dojazd do Wrzeszcza o dobre pół godziny.( dodam, ze do tej pory czas jaki był potrzebny do pokanania tracy to 45minut) W drodze powrotnej tez porażka , na Siedlcach połowa ludzi stojących na przystanku nie mieści się do linii 168

      • 0 0

  • linia 227 i 157 (1)

    nowy rozkład jest tak skonstruowany ze linia 227 o każdej porze porannej od godz.6 do 9 mija się z linią 157 na przystanku przesiadkowym galeria bałtycka co powoduje czekanie ponad 20 min, a dodam ze te linie jeźdza dwa razy na godzięe i ludzie z żabianki i przymorza nie maja możliwosci dojechać do pracy na ul. budowlanych a jest tych pasazerów sporo.

    • 43 2

    • piszcie do ztm ztm@ztm.gda.pl

      • 5 0

  • 162 (2)

    Ja zachodzę w głowę, co ma uruchomienie linii tramwajowej na morenę z funkcjonowaniem linii autobusowej 162. Dlaczego zarząd ztm zmienił wieczorne kursy? ??? Pracownicy i klienci galerii bałtyckiej czekają 19 min na autobus który pękał w szwach nawet gdy jego kurs był 22:08!!!!

    • 55 6

    • i 164! (1)

      teraz jeździ rzadziej, a co on ma wspólnego z PKM-ką??? ok, wydłużyli mu trasę do kolei, ale za to jest mniej kursów. Jako że jeżdżę nim na trasie Ujeścisko-Jasień Damroki, to PKM mnie nie obchodzi, a tracę na tym, że mam mniej kursów. I tak ten autobus jeździł rzadko, a teraz jest jeszcze gorzej. Poza tym przez wydłużenie trasy zwiększa się prawdopodobieństwo, że będzie się spóźniał jeszcze bardziej niż teraz.
      Super, że pewna część miasta zyskała dostęp do kolei, ale czemu mają przez to tracić mieszkańcy innych dzielnic, którzy z PKM nie będą w ogóle korzystali???

      • 13 0

      • 164

        • 0 0

  • popieram opinię pasażerki...rano jechałam z Jasienia 168...jedzie się dłużej.. i na Siedlcach nie wiem po co i na co autobus zatrzymywał się dwa razy...ale Juruś Dobaczewski też o świcie stał i się nakręcał....przywróćcie połączenie bezpośrednie do centrum,ta przesiadka nie jest potrzebna...pozdrawiam

    • 89 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane