• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

25 mln zł na roczne utrzymanie Fali. "Bez dodatkowych kosztów dla gmin"

Maciej Korolczuk
13 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (551)
Jak zapewnia spółka Innobaltica, jeśli po wdrożeniu systemu okaże się, że któraś z jego funkcjonalności nie działa jak powinna, będzie to można skorygować. Jak zapewnia spółka Innobaltica, jeśli po wdrożeniu systemu okaże się, że któraś z jego funkcjonalności nie działa jak powinna, będzie to można skorygować.

25 mln zł - tyle ma wynosić średnio roczne utrzymanie systemu Fala. Jak zapewnia spółka Innobaltica, odpowiedzialna za jego wdrożenie i utrzymanie, kwota ta ma zastąpić dotychczas ponoszone koszty dystrybucji biletów i nie będzie stanowić dodatkowego obciążenia budżetów miast.



Czy Trójmiasto potrzebuje wspólnego biletu?

Uruchomienie systemu Fala planowane jest na początku lipca. Wcześniej - bo od kwietnia - działać ma aplikacja, dzięki której pasażerowie będą mogli obniżyć wyższe ceny biletów - zarówno jednorazowych, jak i okresowych.

Start Fali będzie kosztem nie tylko dla pasażerów, ale i spółki Innobaltica, która odpowiada za przygotowanie, wdrożenie i utrzymanie systemu. A to będzie kosztowne.

- Zgodnie z aktualnymi Wieloletnimi Prognozami Finansowymi jednostek samorządu terytorialnego uczestniczących w projekcie, średnioroczne koszty utrzymania systemu Fala w latach 2024-2028 wynoszą ok. 25 mln zł brutto - informuje Katarzyna Wośko, rzecznik prasowy spółki Innobaltica.
Oznacza to, że przez pięć lat (do 2028 roku) utrzymanie Fali będzie kosztować ok. 125 mln zł. Jak zastrzega Wośko, koszty te nie będą jednak odczuwalne dla gmin, biorących udział w projekcie.

- Zgodnie z założeniami docelowo kwota ta zastępuje dotychczas ponoszone koszty dystrybucji biletów i nie stanowi dodatkowego obciążenia budżetów miast - podkreśla Wośko.
Czy tak będzie? Przeczą temu dane, jakie uzyskaliśmy z biura prasowego w Gdańsku. Według nich kwota, jaką ponosić będzie gmina na rzecz spółki Innobaltica, wyniesie ok. 9 mln zł rocznie. Z kolei koszty dystrybucji biletów w 2021 roku były.... o 2 mln niższe.

Dane za rok 2022 nie zostały jeszcze policzone.

Mem o tym, jak skomplikowana jest taryfa biletowa w Trójmieście ma już kilka lat. Mimo upływu czasu i kolejnych zmian - wynikających z wdrożenia Fali - pasażerowie obawiają się, że kupowanie biletów wcale nie będzie łatwiejsze. Mem o tym, jak skomplikowana jest taryfa biletowa w Trójmieście ma już kilka lat. Mimo upływu czasu i kolejnych zmian - wynikających z wdrożenia Fali - pasażerowie obawiają się, że kupowanie biletów wcale nie będzie łatwiejsze.

Innobaltica przerywa milczenie



Przedstawiciele spółki Innobaltica dziś dopiero po raz pierwszy zabrali głos w sprawie inauguracji systemu. A mieli do tego okazję już w ubiegłym tygodniu podczas konferencji prasowej na Gradowej Górze, kiedy o założeniach systemu i skali podwyżek cen biletów opowiadały dziennikarzom władze województwa i samorządów z Trójmiasta. Obecny na sali prezes spółki Marcin Stefański zajął miejsce... wśród dziennikarzy i tylko przysłuchiwał się poszczególnym wystąpieniom.

Żadnego oficjalnego stanowiska spółka nie zabrała także po konferencji, ani w kolejnych dniach, gdy w mediach wrzało a założenia systemu krytykowali pasażerowie, mieszkańcy, czytelnicy i dziennikarze.

- Przyjęliśmy założenie, że wypowiadamy się poprzez naszych właścicieli - mówi nam rzecznik prasowy spółki Innobaltica. - Wszystkie komunikaty ustalamy wspólnie, to co jest prezentowane np. przez biuro prasowe Urzędu Miejskiego w Gdańsku jest także z nami konsultowane i wcześniej omawiane - zapewnia.
Przypomnijmy, że spółka Innobaltica należy do 12 udziałowców, spośród których najwięcej akcji posiada Województwo Pomorskie i gmina Gdańsk (po 30 proc.). 29 proc. udziałów posiada Gdynia, a pozostałe należą do Słupska, MZK Wejherowo, Tczewa, Chojnic, Lęborka, Pucka oraz trzech uczelni: Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Politechniki GdańskiejUniwersytetu Gdańskiego. Kapitał zakładowy spółki wynosi 33,8 mln zł.

System jest elastyczny



Gdy pytamy o odniesienie się i ewentualny komentarz do pojawiających się zarzutów, słyszymy, że prace nad systemem wciąż trwają, a pasażerowie powinni dać mu szansę.

Jak dodaje Katarzyna Wośko, system Fala jest elastyczny i jeśli po jego wdrożeniu okaże się, że któreś z jego funkcjonalności są uciążliwe, powodują niepotrzebne komplikacje dla pasażerów, a skala utrudnień będzie duża, to nic nie stoi na przeszkodzie, by pewne elementy zmienić czy poprawić.

- Pewne założenia systemu zostały określone w postępowaniu przetargowym, które zostało rozstrzygnięte już dawno. I tych podstawowych założeń czy fundamentów na jakich opiera się system nie zmienimy. Ale to system bardzo elastyczny, gotowy do zmian, jeśli taką wolę wyrażą nasi właściciele - dodaje Wośko.
Dla spółki krytyczne głosy, jakie odezwały się po prezentacji systemu są zaskakujące, tym bardziej, że rozmijają się z wynikami badań i konsultacji, jakie przeprowadzono na etapie prac nad systemem. Wówczas - jak zapewnia nas rzecznik Innobaltici - wielu pytanych pasażerów nie widziała przeszkód w odbijaniu kart przy wejściu czy wyjściu z pojazdu.

Miejsca

Opinie (551) ponad 20 zablokowanych

  • mam zwykły telefon (12)

    żadnych smartfonów nie plnuję, czasami gdzieś jade i,chce kupić bilet ,skasować go i jechać czy to takie duże wymagania ?

    • 417 5

    • (7)

      Czyli nie będzie papierowych biletów?

      • 25 1

      • No nie (2)

        • 4 8

        • (1)

          Biedni seniorzy. I tak już nie nadążają za całą tą cyfryzacją a tu kolejny klops. Większość nawet nie wie jak zaprotestować.

          • 53 1

          • A ciekawi mnie ,jak nie seniorzy będą protestować? Seniorzy dołączą do światłych protestujących.

            • 2 0

      • (1)

        Będą bilety papierowe - tyle że z kodem QR. Czyli zamiast szybkiego i prostego kasowania będzie je trzeba skanować.

        • 12 0

        • A biletów na 10,15 minut nadal nie będzie.Za duża filozofia?

          • 6 0

      • Będą,ale droższe i trzeba będzie liczyć przystanki,a jak kaski mało,to dalej z buta.

        • 5 0

      • To jawna dyskryminacja wzg naszego prawa. Każdy powinien mieć dostęp do usługi publicznej w takiej samej cenie niezależnie od sposobu zakupu.

        • 39 0

    • Bedzie mozna zakupic jednorazowy, papierowy bilet z kodem QR

      • 5 5

    • To co ty chcesz nikogo w UM nie obchodzi

      Liczą się miliony którymi się podzielą

      • 50 0

    • (1)

      Mam smartfona ale też preferuje bilety papierowe, bo przynajmniej mam dowód podczas ewentualnej reklamacji. Tak to aplikacja może przestać działać lub dane z konta automatycznie się wyczyszczą. Poza tym raz miałem sytuacje, gdzie bateria w telefonie mi się rozładowała, ale na szczęście miałem zwykły bilet.

      • 102 1

      • Mozesz miec karte, nie musisz korzystac z telefonu.

        • 1 61

  • (9)

    Innobaltica dalej brnie, że mieszkańcy chcieli min. odbijania biletu przy we/wy z pojazdu. Mnie jako mieszkańca nie pytali o to.

    Te ich wypowiedzi to zero konkretów, tylko zasłanianie się ogólnikami - lanie wody na fali.

    • 239 4

    • A jak nie mam... (8)

      Karty debetowej ni kredytowej oraz smartphone to jak skorzystam z ztm???

      • 27 2

      • Dla seniorów to będzie dramat. (3)

        • 22 1

        • Bredzisz.Senior też nie żyje w średniowieczu i nadąża za nowinkami technicznymi.

          • 0 0

        • (1)

          Szczególnie że większość z nich nie placi za bilety

          • 3 14

          • Damy radę, po 70 roku życja nie płacimy za bilecik.

            • 2 0

      • Akurat to było wielokrotnie w artykułach opisywane (3)

        Z biletu papierowego z kodem QR albo z osobnej karty Fala, jak kto woli

        • 2 1

        • To gdzie jest oszczędność na dystrybucji biletów (2)

          Jeśli bilety papierowe nadal miałyby być sprzedawane

          • 12 0

          • Bo na tych na75 minut można sie było przesiadać,a na nowych trzeba liczyć przystanki i nowy bilet kasować,jak się jedzie dalej niż 5 przystanków.Taka heca.

            • 1 0

          • Żadnych ekstra wpływów mimo podwyżek. staremu. Tak powiedzieli na zgromadzeniu.

            • 3 2

  • 130 mln wyrzucone w błoto i ciągle brak wspólnego biletu

    Ceny w górę i utrudnienia dla pasażerów!

    • 14 0

  • no dobrze, pokazcie w koncu jakies plusy (2)

    • 35 0

    • Są,tramwaje i autobusy,a nie furmanki,natomiast kolejki SKM nie ma do Nowego Portu przez Nową Letnicę.

      • 1 0

    • Plusy zostały pokazane - 140 melona na start +25 rocznie. Da się żyć

      Frajerstwo zapłaci i zagłosuje na następne wałki.

      • 8 0

  • Na szczęście mam rower i od dziś całkowicie rezygnuje z usług komunikacji miejskiej. Niech okradają sobie innych ale nie mnie. Może się obudzą jak zaczną wozić powietrze.

    • 10 1

  • (4)

    W zakresie transportu zbiorowego w obszarze aglomeracji trójmiejskiej mamy przynajmniej nw. jednostki zarządzające i obsługujące ten system: ZKM Gdynia, ZTM Gdańsk, ZKM Wejherowo, PKM, Skm trójmiasto, Polregio, Urząd Marszałkowski, spółki przewozowe na terenie poszczególnych miast (np. w Gdyni pka, pkm, pkt). Teraz dojdzie jeszcze spółka Innobaltica. Każda spółka ma zarząd i radę nadzorczą, jednostki samorządowe dyrekcje, naczelników itp. Funkcjonowanie każdej jednostki generuje określone koszty. Stąd koszty funkcjonowania systemu transportu zbiorowego w Trójmieście mogą być wyższe. A np. w Szwecji, w Skanii jest jeden zarząd transportu zbiorowego na całe województwo.

    • 34 0

    • Połączyć wszystkie spółki w jedną

      Żeby nikt z pociotków nie stracił posady, zrobić 10 wiceprezesów, a prezesem byłby rotacyjnie przez 6 miesiący każdy z wiceprezesów. Wtedy Fala byłaby zbędna. Zaoszczędzimy 25 mln zł rocznie.

      • 2 0

    • (1)

      Zapomniałem, ale jest jeszcze Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej.

      • 14 1

      • i tramwaje wodne,wyremontowane przystanki po nich pozostały w Nowym Porcie na nabrzeżu.

        • 3 0

    • i daltego bilet pokrywa 1/4 ceny biletu

      a dopłaty w samym gdańsku to było 300 milionów.

      • 5 1

  • Dziś szokujący film o powstawaniu TVN na TVP info o godzinie 20.50 (2)

    Trzeba oglądać i i pilnować Polski Ryże wróciło

    • 13 6

    • nie potrzebuję tego reportażu, bo doskonale znam historię i nazwiska jakie stały i dalej stoją za tą

      postolidaruchową SBcką szczujnią.

      • 6 1

    • A TVN dalej nadaje na Polskę

      • 3 2

  • Bilety o 100%^ w górę (2)

    Likwidacja biletów 75 minutowych spowoduje, że ceny przejazdów wzrosną o 100%. Teraz bedzie trzeba kupić 2 -3 bilety a wczesniej mozna było jedną czasówkę. Ale okradają nas dla naszego dobra.

    • 294 2

    • (1)

      Czas przesiąść się na samochód

      • 27 0

      • Parkowanie teź kosztuje...

        • 4 4

  • Ankieta jest dziwna, bo przecież "Fala" to nie system wspólnego biletu

    a jedynie "elektroniczna portmonetka",także pytanie wprowadza w błąd

    • 16 0

  • Niech prezydentka-słup płaci ze swoich własnych pieniędzy

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane