• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

3 x 5, czyli wizja Gdańska do roku 2020

Krzysztof Koprowski
24 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najbliższe pięć lat może dla Gdańska oznaczać ogromny rozwój miasta, o ile uda się pozyskać niezbędne środki finansowe z UE oraz partnerów do zadań z sektora publiczno-prywatnego. Najbliższe pięć lat może dla Gdańska oznaczać ogromny rozwój miasta, o ile uda się pozyskać niezbędne środki finansowe z UE oraz partnerów do zadań z sektora publiczno-prywatnego.

Pięć miliardów do wydania w pięciu obszarach rozwoju miasta przez najbliższe pięć lat - tak w skrócie można określić plan inwestycyjny Gdańska do roku 2020, czyli w kolejnej i przypuszczalnie ostatniej już perspektywie dużego wsparcia unijnego. Urzędnicy chcą przez najbliższe 11 tygodni skonsultować z mieszkańcami obszerną listę projektów.



Który obszar strategicznego rozwoju Gdańska jest najważniejszy?

Zapowiadane przez nas spotkanie, które odbyło się w środę w nowym gmachu Neofilologii Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska otwiera 11-tygodniową dyskusję publiczną na temat nowych inwestycji.

- Dyskusję zakończymy 14 grudnia, podczas dorocznego spotkania obywatelskiego w Filharmonii Gdańskiej. Te 11 tygodni będzie wypełnionych licznymi spotkaniami z różnymi grupami społecznymi, dzielnicowymi, rozmowami przez Internet itd. Jednym słowem chcemy przez rozmaite kanały porozmawiać na temat przyszłości i tego, co chcemy zrealizować do roku 2020 - zapowiada Paweł Adamowicz, prezydent miasta Gdańska.
W wydatkowaniu środków największą zmianą w stosunku dla lat ubiegłych ma być zwiększenie pieniędzy na przestrzeń publiczną (z 9,6 do aż 29 proc.) przy jednoczesnym ograniczeniu na gospodarkę i transport (spadek z 68 do 54,7 proc.) oraz kulturę (dotychczas 6,7 proc., w planach 1,8 proc.).

- To pokazuje naszą zmianę myślenia. W kampanii wyborczej 2014 ten wątek [przestrzeni publicznej - dop. red.] pobrzmiewał. Został też powtórzony w pracach nad strategią. Wyciągamy wnioski i przeznaczamy większą pulę na przestrzeń publiczną, na to czego gdańszczanie chcą i pragną - wyjaśnia Adamowicz.
Czytaj też: Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

Zmiany widoczne są też w formie promowanego transportu. Miasto chce położyć nieco mniejszy nacisk na budowę nowych dróg, ale jednocześnie wesprzeć rozwój sieci tramwajowej. To logiczna decyzja nie tylko ze względu na wizję rozwoju miasta, ale także fakt, że komunikacja szynowa ma większy priorytet w podziale środków wsparcia finansowego UE.

Czytaj też: Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?

Inwestycje Gdańsk 2020 from Trojmiasto.pl

Przekładając na liczby - w latach 2009-14 powstało w Gdańsku 25 km dróg, a w planach do 2020 r. jest ich 19,5 km. Odpowiednio dla tych samych przedziałów czasowych: zbudowano 7,7 km torowisk tramwajowych, a planowanych jest 14,5 km.

Ta sama polityka obejmuje także kwestię dróg rowerowych (dotychczas 50 km, w planach 69,5 km) czy remontów i budowy chodników (65 km i w planach 79,5 km).

Most na Wyspę Sobieszewską ma wreszcie szansę doczekać się realizacji.


Priorytetem w transporcie ma zostać najszybciej rozwijające się Południe. Będzie się także dążyło do: utworzenia połączenia między Południem a Wrzeszczem (Trasa GP-W), budowy węzłów komunikacyjnych, obiecywanego od lat mostu na Wyspę Sobieszewską (z myślą o ewentualnej organizacji międzynarodowego zlotu harcerzy w 2023 r.) czy też rozbudowie ul. Jana z Kolna (szacowany koszt to aż 70 mln zł ze względu na skomplikowane uzbrojenie terenu) oraz choć częściowej realizacji wielkiego węzła Czerwony Most.

W toku późniejszej dyskusji miasto przyznało też, że trwają rozważania dotyczące budowy odnogi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w śladzie linii do Starej Piły zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Ruiny Trójmiasta: stacja Kokoszki

Poznaj historię stacji Kokoszki, która ma szansę odżyć w przypadku decyzji o budowie odnogi PKM w śladzie linii do Starej Piły.


Wśród najważniejszych projektów przestrzeni publicznej wymienić można: wyczekiwany od lat remont Drogi Królewskiej, Długiego Pobrzeża zobacz na mapie GdańskaTargu Rybnego, rewitalizacje zaniedbanych dzielnic i obszarów (w tym Biskupiej Górki), odnowę Parku Oliwskiego zobacz na mapie GdańskaOruńskiego zobacz na mapie Gdańska czy rozbudowę ogrodu zoologicznego zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Fontanna i pomosty widokowe w Parku Oruńskim

W kategorii dot. edukacji i kapitału społecznego jest budowa szkoły przy ul. Jabłoniowej, budowa 10 przedszkoli i trzech żłobków, budowa szkoły w Kowalach oraz modernizacja istniejących szkół i przedszkoli.

W kulturze przedstawiono pomysły m.in. rewaloryzacji Wozowni Artyleryjnej, Zespołu Reduty Napoleońskiej, Planetarium Hevelianum, stworzenia Domu Grassa/Chodowieckiego przy ul. Sierocej zobacz na mapie Gdańska i odnowy najcenniejszych zabytków.

Listę zamykają projekty z kategorii Zdrowie, a wśród nich m.in. budowa basenów dzielnicowych (co najmniej czterech), siłowni na świeżym powietrzu (minimum 40), placów rekreacyjnych (minimum 40), boisk sportowych (minimum 20) czy 10 km tras do biegania oraz co najmniej 100 zdrojów ulicznych.

Na tym nie kończą się projekty w perspektywie najbliższych pięciu lat, ponieważ część zadań będą realizowały spółki z udziałem miasta. Chodzi tu m.in. o budowę 1 tys. mieszkań pod wynajem, dalszą rozbudowę sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, rozbudowę wysypiska śmieci, koncepcję tzw. Airport City, zagospodarowanie terenów wokół stadionu w Letnicy zobacz na mapie Gdańska czy wreszcie rozwój terenów portowych.

Water Discus - taki futurystyczny obiekt mógłby powstać w partnerstwie publiczno-prywatnym np. przy molo w Brzeźnie. Water Discus - taki futurystyczny obiekt mógłby powstać w partnerstwie publiczno-prywatnym np. przy molo w Brzeźnie.
Urzędnicy liczą też na współpracę z podmiotami prywatnymi w zakresie parkingów kubaturowych, zagospodarowania terenów dawnej zajezdni na Dolnym Mieście zobacz na mapie Gdańska czy projektu "Water Discus" - centrum nauki wiedzy o morzu.

Na listę inwestycji rezerwowych tj. takich, które mogą przejść do fazy realizacyjnej w sytuacji, gdy pojawią się wolne środki niewykorzystane przez inne miasta, wchodzą: Nowa Bulońska Południowa, Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska, Nowa Kościuszki i Nowa Gdańska, kolejne etapy Nowej Wałowej oraz Nowa Unruga.

Do puli rezerwowych projektów powędrowały też Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (miasto używa w tym przypadku określenia "Połączenie Metropolii Gdańskiej z regionem od strony zachodniej"), rewaloryzacja Alei Lipowej czy budząca sporo kontrowersji naturalizacja wydm Pasa Nadmorskiego.

- Proszę pamiętać, że Unia Europejska nie daje pieniędzy na wszystko. Możemy je lokować tylko w obszarach wynegocjowanych przez polski rząd, które mieszczą się w pewnych regułach. Z pieniędzy unijnych nie zrobimy wszystkich podwórek czy chodników - zwraca uwagę Adamowicz.
Z listy inwestycji proponowanych przez miasto do 2020 r. każdy mieszkaniec będzie mógł wskazać pięć, jego zdaniem najważniejszych, projektów. Głosować będzie można poprzez stronę internetową www.gdansk.pl/inwestycje2020.

Co o projektach myślą mieszkańcy obecni na pierwszym spotkaniu?

- Patrzę na transport i widzę, że dopieszczamy Gdańsk Południe. Mój apel jest taki, by z listy rezerwowej przesunąć na listę bardziej priorytetową budowę Nowej Spacerowej i tunelu pod Pachołkiem - apeluje Tomasz Strug, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Oliwa.
Ulica Biała, czyli rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu. Ulica Biała, czyli rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu.
W kwestii drogowej zwrócono też uwagę na rezerwę Drogi Czerwonej.

- Sopot się tego problemu pozbył i w dokumentach planistycznych uwolnił rezerwę, a drogę wpisał w formie tunelu. Jak my chcemy się zająć tym tematem? W tym pasie znajdują się mieszkania komunalne, jak i prywatne. Ludzie nie mogą ich wykupić czy rozbudować domów, a te popadają w coraz większą ruinę - argumentuje Małgorzata Chmiel, przewodnicza Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta.
Urzędnicy do takich pomysłów podchodzą jednak sceptycznie, tłumacząc, że ten obszar i tak nie nadaje się pod budownictwo mieszkaniowe ze względu na istniejący już hałas od kolei, a rezerwa terenu jest najtańszą formą "zamrożenia" inwestycji na później.

- Droga Czerwona jest pewną szansą np. aby główna oś komunikacja Wrzeszcza [al. Grunwaldzka - dop. red.] została odciążana i powstały możliwości do jej zawężenia i stworzenia ulicy o przyjaznym charakterze, a ruch tranzytowy niech odbywa się w "przytuleniu" do SKM - przekonywał Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta miasta ds. polityki przestrzennej.
Pojawiały się też pytania dotyczące boisk do piłki nożnej zamiast innych dyscyplin sportu np. kortów tenisowych - odpowiedź miasta: boiska są wielofunkcyjne czy ograniczenia budżetu na kulturę - ograniczenia wynikają z polityki UE, która zmniejsza finansowanie kultury w tej perspektywie.

WSKAŻ NAJWAŻNIEJSZE TWOIM ZDANIEM INWESTYCJE, KTÓRE POWINNY ZOSTAĆ ZREALIZOWANE DO 2020 R.

Opinie (200) 3 zablokowane

  • Gdańsk (3)

    Szkoda że ten "wielki" Gdańsk rozwija się kosztem całego regionu pomorskiego. Zero rozsądnego podejścia do tego tematu. Dla mnie wzorem jest zachodniopomorskie, gdzie rozwój regionu jest zdecydowanie bardziej zbilansowany.

    • 8 26

    • zbilansowany brak rozwoju .bo nic sie nie rozwija LOL

      • 2 0

    • (1)

      A co byś chciał żeby władze Gdańska przedstawiły propozycje inwestycji w Gdyni ?

      • 6 2

      • zazdrość ich zżera jak widzą ze u nich się prawie nic nie dzieje

        • 6 1

  • wizja a slumsy (3)

    Kupiłam nowiutkie mieszkanie przy Malczewskiego na Siedlcach, bo blisko centrum, 10 minut od siedziby "Prezydenta" . Widzę jednak, że wylądowałam w slumsach, wkoło rudery do rozbiórki z zamurowanymi oknami, brak prawdziwej jezdni, chodników i oświetlenia. Co to za metropolia, co to za rozwój, kiedy deweloperzy stawiają ładne domy w mini-osiedlach otoczonych ruinami, bo władza nie dba o ich zespolenie z miastem. Proponuję zamiast snucia wizji spacer po mieście, na przykład na Siedlce

    • 9 4

    • masz racje ! ale chyba w koncu wyburza . a miasto jest chore rudery do rozbiorki ( zamurowane stoja a wtym czasie zezwalaja na budowe pod obwodnica a potem trzeba budowac tramwaje , drogi itp

      • 1 0

    • sie patrzy co sie kupuje

      • 3 2

    • zapomniałaś o lekach

      • 3 1

  • "na to czego gdańszczanie chcą i pragną - wyjaśnia Adamowicz" (15)

    Ale jakoś nie nie słucha głosu mieszkańców Gdańska np. w tematach: pętla Siedlce, tłok w komunikacji miejskiej, zabrane połączenia autobusowe do centrum, miasto zaśmiecone plakatami wyborczymi, ukryta podwyżka biletów, brak miejsc parkingowych, ...

    • 88 39

    • Kulą w płot...

      Zauważyłeś że artykuł mówi o STRATEGII wydawania unijnych pieniędzy w tej perspektywie budżetowej?

      A nie dotyczy takich pierdółek jak plakaty wyborcze i połączenia autobusowe?

      Wbrew narzekaczom należy p. Adamowiczowi zwrócić to że już raczej nie będziemy sie bawić w "Muzea i pomniki chwaly" -> Patrz ECS. Tylko wsracamy się do dzielnic.. Rewidalizacje, remonty, i w końcy DBANIE O ZABYTKI!!!
      Ciekawy jestem czyw końcu uratowana zostanie Brama Nizinna iwybudowany zostanie By-pass na byłym moście kolejowym. To bardzo ładnetereny, należy o nie zadbać ;)

      • 2 1

    • myślę że pomysł jest jak najbardziej dobry, na co mi miejsca parkigowe i mniejszy tłok w komunikacji miejskiej - nie kkorzystam (1)

      na co mi miejsca parkigowe i mniejszy tłok w komunikacji miejskiej - nie kkorzystam ani z jednego ani z drugiego?

      • 0 4

      • Jesteś nienormalny???

        • 1 0

    • miejsc do parkowania jest bardzo dużo

      zwłaszcza płatnych w piętrowych parkingach.

      Zauważ, że brak tylko darmowych miejsc - wszystkie zajęte. Wyzwaniem jest nadmiar samochodów, a nie niedobór miejsc do parkowania.

      Budowa piętrowych parkingów w pobliżu centrum miasta zwiększa korki na dojazdach do niego

      • 4 1

    • tez jestem mieszkańcem i uważam że jak chcesz mieszkać daleko od centrum to musisz liczyć się z przesiadkmi (8)

      Trzeba zapobiegać rozlewaniu się miasta bo to generuje bardzo duże koszty

      • 29 11

      • 10km od centrum to nie jest rozlanie miasta... (3)

        • 8 8

        • tylko, ze urzad miasta, to nie centrum (1)

          Centrum Gdanska (Trojmiasta) coraz silniej koncentruje sie na linii Wrzeszcz-Oliwa potem drobna przerwa i znowu Sopot-Gdynia Wzgorze.

          Gdansk Glowny pozostaje troche na oboczu. Byc moze po zabudowie wyspy Spichrzow i po wybudowaniu Mlodego Miasta oraz odzyskaniu dla zycia miejskiego Dolnego Miasta (tu przydatne moze sie okazac zbudowanie SKM Srodmiescie) ta sytuacja moze sie zmienic. Jednak teraz Gdansk Glowny (choc urokliwy) nie jest centrum.

          Nie przez przypadek tak czesto uzywa sie okreslenia "Srodmiescie" zamiast "centrum".

          • 5 5

          • Gdynia to akurat przedmieścia

            • 2 2

        • centrum to to też nie jest

          • 7 2

      • (3)

        wiesz, że nie masz racji

        • 9 15

        • na dolnym tarasie jest jeszcze bardzo dużo miejsca (2)

          • 22 1

          • cóż (1)

            trochę za późno na takie refleksje jak wybudowano na obrzeżach mieszkania dla kilkudziesięciu tysięcy.
            trzeba było takie arguenty wyciagać nim wydano zezwolenia na budowe

            • 11 11

            • ja wyciagalem

              Widocznie jednak wladza nie slucha ludu

              • 4 3

    • daj juz spokój z tą petlą (1)

      korzystam z niej codziennie i tak jak na początku września ludzie specjalnie przyjeżdżali aby się z niej przejechać robiąc sztuczny tłok, tak teraz żadnego tłoku nie ma a pętla prezentuje się super.
      podobnie z autobusami, od kiedy kończą kursu na Siedlcach, w dolnym odcinku Kartuskiej znikły korki, po oddaniu Huciska będzie już całkiem OK, natomiast znam wiele osób, które czekały na połączenie Kiełpina Górnego i Jasienia z Wrzeszczem nową linią 168.

      • 12 4

      • "a pętla prezentuje się super"

        i tylko tyle. A pętla nie jest tylko po to żeby się prezentować.

        • 6 4

  • gospodarka i transport!, gdy to będzie zapewnione, reszta przyjdzie z łatwością... (5)

    • 44 9

    • Edukacja i kapitał społeczny (2)

      ...gdy to będzie zapewnione, reszta przyjdzie z łatwością...

      • 2 10

      • No patrz (1)

        Naród mamy pełen magistrów a jednak niewiele to zmieniło

        • 7 1

        • dalem plusa, bo zabawna riposta, ale kolega wyzej mial racje

          Edukacja nie musi (nie moze) oznaczac dawanie kazdemu mgr za friko. Chodzi o to, aby ludzie posiadali kwalifikacje a nie papiery.

          Co to za mgr dzis, skoro kiedys technik po 5-letnim technikum w wieku 20 lat umial tyle, co dzisiaj inzynier? Smiech na sali.

          • 0 0

    • Powiedz to Szczurkowi w Gdyni (1)

      Mam wrażenie ze on uważa że najważniejsze są igrzyska

      • 19 1

      • Szczurek stawia na transport lotniczy po prostu

        Drogi są zbyt mainstreamowe

        • 17 1

  • Brzeźno ?! (2)

    Water Discus na molo w Brzeźnie?! Może trzeba zacząć od zwiększonej ochrony, i bezpieczeństwa mieszkańców i turystów odwiedzających ten rejon Gdańska! Co z monitoringiem, wykarczowaniem i oświetleniem parku Haffnera oraz Brzezieńskich ulic, gdzie latarnie świecą co 150-200 m i strach wyjść po 18 do sklepu za rogiem bo w czarnej czeluści nie wiadomo czy nikt nie wyskoczy z nożem, bo ma akurat ochotę napaść na bank, albo ukraść mi rower czy whatever...

    • 6 4

    • to nie jest ten projekt co go w Dubaju stawiają?

      A w pl miał ponoć być w Gdyni, przy skwerze? Mam wrażenie że to ten sam

      • 1 1

    • Water Discus na molo w Brzeźnie???

      Ciekawe, wizualizacja przedstawia molo w Orłowie. Może to jest gdyński projekt
      adoptowany do przedwyborczych wizji w Gdańsku.

      • 0 1

  • Idioci z tym tunelem pod pacholkiem.. poszerzyc Spacerowa i znalezc alternatywny zjazd z niej a nie glupi tunel za miliardy. (2)

    • 24 9

    • (1)

      Miliardy z UE drogie dziecko :)
      Gdańsk, Sopot i Gdynia (bo Nowa Kielnieńska to obszar Gdyni) wyłożą jak już to ledwo 15% tej kwoty, czyli jakieś 300 mln. Na 3 miasta to kwota niewielka, a zyskujesz sporo dróg i nowy tramwaj. Włącz mózg, a nie czytasz te bzdety napisane przez Koprowskiego :)

      • 4 5

      • LOOOOOOOOOLLLLLLLL....

        jesteś albo idiotom, albo trollem, albo połączeniem obu. Istny dowód na to, że brak lekcji ekonomii w podstawówce skutkuje później upośledzeniem umysłowym.
        Pieniądze z UE nie biorą się z kosmosu... DZIECKO...

        • 0 2

  • (5)

    Najważniejsze dla rozwoju miasta to przestać stygmatyzować ludzi popierających alternatywne środki transportu takie jak rower lub rower elektryczny. I przestać wreszcie budować ulice. Dość już powstało potwornych sznytów bezwzględnie tnących tkankę miejską. Zacznijmy wreszcie myśleć zgodnie z zasadami elementarza polityki komunikacyjnej - rozdział "kierunek szacunek".

    • 15 16

    • miasto dla samochodów...

      czyli nowela Science Fiction, obrazująca miasto zamieszkałe przez samochody...

      • 2 0

    • nie karmić trolla - zmienił nick z matematyka, do tego kierowcy

      przegina jak przeginał, wyjdzie mu to bokiem: normalny tekst to miasto dla ludzi, nie głównie dla samochodów.

      Dla niekumatych: w zaparkowanych samochodach zajmujących przestrzeń miejską przez cały dzień roboczy (8 godzin) nie ma ludzi.

      • 1 0

    • (2)

      Mało masz w tym programie dróg rowerowych i chodników?

      • 7 5

      • będą robić 69,5 km dróg rowerowych i 79, 5 km chodników a on jakieś głupoty o stygmatyzowaniu rowerzystów (1)

        • 7 1

        • przeciez

          To matematyk do tego kierowca ;)

          • 1 0

  • Gdynianie przepraszają (6)

    Jako gdynianin zazdroszczę Gdanszczanom dynamiki rozwoju miasta. Wiem ze nie lubicie swojego prezydenta, ale Gdynia potrzebuje takiego formatu prezydenta jak Adamowicz gdyz teraz nasze kochane miasto idzie po rowni pochylej. Wasze inwestycje napedzaja lokalny rynek pracy. Gratulacje !

    • 30 8

    • jako gdańszczanin...

      to ja proponuje, żebyście sobie wzięli naszego adamowicza ;) Na zdrowie!

      • 3 1

    • tak leming ty bys chciał by wszedzie rzadziła juz upadajaca na dno Partai PO (1)

      a tu jestes w bledzie leming bo Szczurek ma poparcie mieszkańcow takie jakie zadrosci kazdy polityk !!Wiec ty leming łapy precz od gdyni bo miastem niemoga rzadzic politycy tylko wlasnie bezpartyjni !!Tak jak w Gdyni!!

      • 2 7

      • urban też jest bezpartyjny

        • 2 1

    • Panie Adamowicz... samemu pisac takie brednie? tak nisko Pan upadłeś? Pohamuj się, człowieku...

      • 4 10

    • Niestety ale Gdynia coraz bardziej odstaje

      Nie ma się co dziwić jak kasa zamiast na rozwój idzie głównie na megalomanię i PRopagandę sukcesu

      • 17 2

    • część lubi część nie lubi taka jest demokracja w Gdańsku nie ma 120% poparcia wodza

      ale pisanie że nie lubimy jest błędne, to nie nasz problem.

      W Gdyni jest 90% poparcia tylko co z tego?

      • 17 0

  • W Gdansku jest juz dzisiaj zbyt duzo aut

    a wtłaczanie jeszcze wiekszej ilosci to swiadome trucie mieszkancow i zmuszanie ich do wyprowadzki. To jest chora i krotkowzroczna polityka.

    • 6 2

  • Gdańsk za 20 lat będzie (12)

    czołowym miastem Europy. Aktualnie mamy najwięcej inwestycji w Polsce. Szybko rosnąca liczba mieszkańców, napływ kapitału zachodniego, wysokie zarobki. Gdańsk mocno pozostawia w tyle Kraków czy Wrocław nie wspominając o zacofanym Śląsku.

    • 23 33

    • Jeśli Gdańska nie zjedzą długi zaciągnięte na tzw. wkład własny, (1)

      to może rzeczywiście tak będzie.

      • 2 1

      • beda nowe podatki

        same koszty utrzymania drog wzrosna co najmniej 5-krotnie nie mowiac o innych fanaberiach.

        Teraz buduje sie szklane domy bo to jest okazja do ustawienia siebie i kolegow na cale zycie. A co bedzie pozniej to juz nie ich sprawa.

        • 2 1

    • (2)

      Za 20 lat to nie będzie uni europejskiej

      • 12 9

      • mam nadzieje

        • 0 0

      • I w Gdańsku 6 metrów wody z lodowców

        • 1 0

    • poleciałeś z tym czołowym miastem Europy

      Ale poza Warszawą faktycznie, jesteście liderami

      • 0 0

    • za 20 lat (1)

      to tu bedzie drugie Detroit

      • 4 4

      • raczej drugi Tripolis ;)

        • 0 2

    • @darek: ~i nagle obudziłem się z pięnego snu~

      • 3 0

    • (1)

      Ale jakich inwestycji? tych drogowych czy stadiony i muzea? Potem trzeba bedzie to utrzymac, remontowac. Austostrady, estakady i stadiony to raczej kula u nogi i wieczne wydatki, nie przynosza zysku.

      • 6 13

      • autostrady i estakady to kula u nogi?

        no fakt, można chodzić pieszo ;)

        • 2 5

    • W ostatnich latach Gdańsk niesamowicie się rozwija

      To daje ogromny impuls do rozwoju dla całego regionu

      • 17 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane