• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

45-metrowe tramwaje za 2-3 lata w Gdańsku

szym
22 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (229)
Porównanie długości tramwajów. Porównanie długości tramwajów.

Za 3 lata po Gdańsku mogą kursować 45-metrowe, 2-kierunkowe tramwaje. Zakup 10 takich pojazdów zapowiedział Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Zanim jednak dojdzie do transakcji, miasto zamierza wypożyczyć podobny pojazd z Krakowa.



Uważasz, że dłuższe tramwaje wpłyną na komfort podróży?

Temat "długich tramwajów" w Gdańsku nie jest nowy. O pomyśle pisaliśmy już 2 lata temu. Co ciekawe, eksploatację 45-metrowych tramwajów dopuszcza Uchwała Rady Miasta Gdańska z 2014 r. Teraz pomysł wrócił ponownie, o czym poinformował prezes GAiT.

- W ciągu 2 lub 3 następnych lat chcemy zakupić ok. 10 tramwajów 45-metrowych, 2-kierunkowych, być może z opcją rozszerzenia zakupu o kolejne 6 wozów, co byłoby zupełną nowością, jeśli chodzi o Gdańsk. Jest to ściśle związane z najważniejszą inwestycją tramwajową planowaną do realizacji w najbliższych latach, a więc budową linii Gdańsk Południe - Wrzeszcz - powiedział Maciej Lisicki w rozmowie z branżowym portalem transportpubliczny.pl. - Obecnie kończy się już projektowanie tej trasy i jest to główne zadanie z naszego miasta, które ma zostać sfinansowane z programu FEnIKS. Ten projekt, poza budową nowej trasy tramwajowej, będzie zawierał także zakup nowych, 45-metrowych tramwajów, które są przewidziane do obsługi tej linii.
Okazją do wydłużenia tramwaju mogłaby być zbliżająca się gruntowna modernizacja pierwszych pięciu wagonów Pesa Jazz kupionych w 2013 r. Okazją do wydłużenia tramwaju mogłaby być zbliżająca się gruntowna modernizacja pierwszych pięciu wagonów Pesa Jazz kupionych w 2013 r.
Faktycznie jednak 45-metrowe tramwaje w Gdańsku to nic nowego: wozy starszego typu (105Na) były łączone w składy trzywagonowe o długości 45 m.

"Długi tramwaj" zostanie najpierw wypożyczony?



Siedmiomodułowy tramwaj kursujący w Bergen w Norwegii. Siedmiomodułowy tramwaj kursujący w Bergen w Norwegii.
Zanim jednak miasto ogłosi przetarg na "długie tramwaje", planowane jest wypożyczenie tramwaju z innego miasta. Prawdopodobnie będzie to pojazd Pesa Krakowiak z Krakowa.

Co istotne, zakup 45-metrowych tramwajów będzie wiązał się z wymogiem zapewnienia co najmniej tak samo długich peronów. To jednak nie jest duży problem: ZTM opiniując wszelkie projekty budowy lub przebudowy przystanków tramwajowych, każdorazowo wskazuje na konieczność zachowania takich wymiarów infrastruktury.



Nie oznacza to jednak, że problemów nie ma. Lisicki zauważa bowiem, że kłopotem jest pojemność zajezdni GAiT.

Dłuższe tramwaje miałyby obsłużyć m.in. projektowaną linię tramwajową Nowa Politechniczna (Gdańsk Południe - Wrzeszcz). Dłuższe tramwaje miałyby obsłużyć m.in. projektowaną linię tramwajową Nowa Politechniczna (Gdańsk Południe - Wrzeszcz).
- Po ostatnich zakupach w obu zajezdniach brakuje nam już miejsca na nowe wagony, choć oczywiście planujemy maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń. Przykładowo na zajezdni Strzyża zyskamy trochę miejsca poprzez wyburzenie starego magazynu, jednak docelowo, zwłaszcza myśląc o kolejnych zakupach, potrzebujemy nowej zajezdni, tym bardziej wtedy, gdy rozpoczniemy eksploatację tramwajów 45-metrowych, do obsługi których nie nadadzą się nasze obecne bazy - powiedział Lisicki portalowi.

Będzie duża zajezdnia na Południu Gdańska



Przypomnijmy: w tej chwili zajezdnia autobusowa znajduje się we WrzeszczuMapka, a tramwajowe na StrzyżyMapkaw Nowym PorcieMapka.

45-metrowe składy tramwajowe jeździły już po Gdańsku, gdy na trasy wyjeżdżały trzy połączone ze sobą wagony typu 105. 45-metrowe składy tramwajowe jeździły już po Gdańsku, gdy na trasy wyjeżdżały trzy połączone ze sobą wagony typu 105.
Planowana jest jednak budowa nowej zajezdni autobusowo-tramwajowej przy ul. Warszawskiej. Powstanie tam łącznie 4,7 km torowisk, z czego 700 m stanowić będzie tor zielony. Znaczna część torów będzie zadaszona. Możliwa będzie też obsługa pojazdów o długości 45 m.

Część tramwajowa zajezdni ma powstać w latach 2026-28.

Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska Gigantyczna zajezdnia powstanie na południu Gdańska
szym

Miejsca

Opinie (229) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Fala miala byc w grudniu (4)

    Coś wiadomo już o tym przewale? Bedzie zwracane dofinansowanie ? Będziemy w tramwajach odbijać niesieczne ?

    • 31 3

    • Przekręt (1)

      Znów "koty się najedzą".

      • 7 1

      • A może psy sie najedzą. Skąd wiesz, że koty?

        • 1 3

    • (1)

      W Chojnicach i bodaj Pucku już działa. Proszę pamiętać, że to system dla całego województwa, a nie tylko Gdańska.

      • 0 2

      • System, który miał działać już latem i który od początku miał założenia nieprzyjazne dla pasażerów. To może niech lepiej zostanie w Chojnicach czy Pucku.

        • 5 0

  • Pamiętam wagony potrójne 105N na liniach 2 i 6 (5)

    • 33 2

    • (1)

      8 też jeździła takim składem

      • 10 0

      • Do dentysty na Rzeźnicką

        Pamiętam jak na 8 jeździły 3 wagony bo z mamą jeździłem do dentysty na Rzeźnicką i bardzo lubiłem wsiadać do ostatniego wagoniku i przez okno kątem oka obserwować jak zginą się ten długi tramwaj na zakręcie.

        • 10 0

    • Dobrze wspominam miniony czas i dojazdy.....

      A ja pamiętam tramwaj nr 4 na trasie Jelitkowo--Oliwa w latach 1966.Jeździł 1 wagon,ale motorniczy mógł na końcowym przystanku zawrócić,bo był pojazd dwustronny.Przechodził tylko na tył pojazdu i dalej jechał.Scisk był okrutny,bo powstawało osiedle Wejhera.

      • 6 0

    • Straszne jest to że odkrywamy coś co już było wcześniej. (1)

      Wszystkie linie główne powinny być dłuższymi składami. Po prostu ludzie chcą jeździć w kulturalnych warunkach.
      Pamiętam także że każda SKMa też składała się z 3 modułów czyli 9 wagonów i jeździły co 6 / 12 minut. Czy to dziś osiągalne???

      • 6 0

      • Straszne?

        Nie,to porównanie,jak kiedyś jeździliśmy,a jak współcześnie.

        • 2 0

  • Idą wybory ...

    zmiany w GAIT potrzebne jak w ZTM. Tak zaniedbanej infrastruktury tramwajowej chyba nigdy nie było.
    Komunikacja i mobilność jest kluczowym czynnikiem, który zmieni sterników w mieście po wyborach.

    • 34 7

  • zajezdnia Wrzeszcz a nie jakaś Strzyża (3)

    od początku istnienia

    • 32 12

    • (2)

      Zapoznaj się z topografią miasta w którym żyjesz

      • 3 11

      • Dla Gdańszczan to zawsze był Wrzeszcz, a nowi uczą się topografii miasta z mapy.

        • 10 1

      • Dla gdańszczan zawsze to będzie Wrzeszcz

        Bo zajezdnia oficjalnie nosiła taką nazwę.

        • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    Bilety (40)

    Na razie przyjezdny nie ma gdzie kupić biletu.
    Czy nie mozna tak jak w normalnym świecie, kupić biletów u motorniczego?
    Tzw. biletomaty są popsute, np. ten przy operze.

    • 153 155

    • Gdynia znakomicie radzi sobie z tym problemem (3)

      Nie możesz mieć popsutych biletomatów jeśli w ogóle nie masz biletomatów

      • 74 3

      • (2)

        w Gdyni też nie można kupić biletów u motorniczego :)

        • 25 2

        • Jakiego motorniczego!!!??? Przecież w Gdyni nie jeżdżą tramwaje!!! (1)

          Może we śnie je widziałaś.

          • 7 8

          • Własnie dlatego ich nie kupisz - to jest tak zwana "ironia"

            • 2 0

    • (6)

      W normalnym świecie biletomaty są w pojazdach.

      • 78 11

      • Fakt, w Olsztynie są w pojazdach a dodatkowo bilet papierowy kupisz niemal wszędzie (2)

        a w Trójmieście coraz gorzej z tym, nawet na SKM ciężko było kupić bilet bo kolejka i/lub popsute.

        • 23 8

        • No te czasy minęły (1)

          Papierowych biletów. Obudź się

          • 7 21

          • idź se wstawić czip

            • 4 1

      • Tak jak w Krakowie moim rodzinnym mieście

        Jak przyjeżdża ktoś z Trójmiasta może bez problemu kupić bilet w tramwaju lub autobusie lub na przystanku w specjalnym automacie.

        • 17 2

      • W normalnym świecie biletomaty są na każdym przystanku.

        • 15 4

      • W normalnym świecie odbijasz się kartą płatniczą w kasowniku, jak w Fali.

        • 1 1

    • To jest jeden z większych idot..... Naszej komunikacji

      • 10 3

    • Motorniczy jest od prowadzenia pojazdu, a nie sprzedawania biletów.

      • 66 5

    • Kupowałem wczoraj bilet w biletomacie przy Operze i wszystko działało

      • 12 7

    • I dlatego nikogo nie powinny dziwić wyniki głosowań w Gdańsku (1)

      Skoro mieszkańców przerasta nawet kupno biletu

      • 15 15

      • Nie narzekaj. Budżet obywatelski cieszy się coraz większą popularnością.

        • 1 5

    • (1)

      gdzie na świecie można kupić bilet tramwajowy u motorniczego?

      • 24 6

      • Kiedyś można było kupić bilet u motorniczego w Gdańsku. A dla niego Gdańsk to cały świat :)

        • 15 6

    • (2)

      Wystarczy QR kod z informacją po angielsku. Tymczasem Gdańsk to miasto turystyczne, a na przystanku praktycznie zero informacji po angielsku. No poza tym, że jakieś dziwne "respect the locals, take tram not taxi" cokolwiek to ma ze sobą wspólnego.

      • 4 6

      • (1)

        Zaduma nad brakiem infoemacji po angielsku; zjeżdziłem dobre pół świata i informacji po polsku nie spotkałem poza Krajem

        • 1 4

        • Mało zwiedziłeś.

          Widziałem w Anglii, w autobusie, na wyświetlaczach napisy po Polsku: "zapnij pasy".

          • 2 0

    • Apke sobie zainstaluj (2)

      • 16 13

      • Tak "sobie zainstaluj" (1)

        Ostatnio zaczepiła mnie starsza para z UK z pytaniem gdzie można kupić bilet bo oni chca na Westerplatte pojechać. Mówię, że jest biletomat. Okazało się, że nie działa. Pada pytanie, czy u kierowcy mogą kupić - nie. I byli w d***e. Zainstalowałem im jedną aplikację do biletów, ale musiałem wsiąść w swój autobus. Mam nadzieję, że ogarnęli.

        • 14 6

        • tę samą informację powinni mieć na przystanku po angielsku

          to buy a ticket install this application - pod spodem kod qr i koniec tematu

          • 17 6

    • Czeka nas kolejna podwyzka cen biletów bo juz zapowiadana była w ankiecie a tramwaje generuja ogromne straty (1)

      wiec poco kupowac autobusy które strat nie przynosza!

      • 1 14

      • Ty to chyba szoferem autobusowym jesteś. Piszesz głupoty i chyba w nie wierzysz.

        • 2 0

    • (3)

      Jest 2023 rok, są do tego aplikacje mobilne.

      • 6 21

      • Wielu ludzi nie ogarnia bankowości przez internet na domowym komputerze. (2)

        Noe oczekuj od każdego że ogarnie sobie wszystko w telefonie. Każdy powinien mieć możliwość zakupu biletów.

        • 27 5

        • to niech się nauczą

          sorry, ale czasy się zmieniają.

          nikt im nie każe ogarniać programowania, ale obsługa aplikacji, która jest prostsza niż konstrukcja cepa to jest podstawa w tym świecie

          • 6 31

        • Przecież w aplikacji jest prościej niż w kiosku ruchu

          • 2 14

    • na każdym przystanku biletomat

      plust aplikacji pełno, w których można kupić bilet...nie troluj!

      • 3 17

    • Jak nie ma? (2)

      Aplikacja jak dojade działa w większości dużych miast. Wystarczy zainstalować.

      • 1 15

      • Jak dojade nie użyję nigdy wiecej! (1)

        Już dwukrotnie kupowanie biletu przez tę aplikację zakończyło się u mnie zablokowaniem dostępu do konta bankowego i to zarówno mobilnego, jak i internetowego. Mobilnie kupuję bilety tylko w aplikacji bankowej, jeżeli jadę gdzieś, gdzie nie mam takiej możliwości, to chcę kupić bilet papierowy i nie martwić się, że na np. urlopie stracę dostęp do swoich pieniędzy...
        Inna sprawa, że osoby z niepełnosprawnością intelektualną czy starsze mają prawo nie ogarniać aplikacji, lub po porostu aplikacja może się zawiesić, połączenie internetowe zerwać, telefon zepsuć czy rozładować. Dobrze mieć alternatywę w postaci możliwości zakupu biletu tradycyjnego.

        • 12 4

        • Widocznie jesteś kompletnym nieudacznikiem

          Nie zwalaj na aplikację że sobie zablokowałeś konto, bo nie pamiętasz pinu.
          Osoby niesprawne intelektualnie i starsze jeżdżą za darmo

          • 6 16

    • Motorniczy jest od prowadzenia pojazdu

      Ty sobie bilety kup a automacie albo przez appke. Możesz na zapas jak chcesz. Nie płacz tutaj, bo wstyd w XXI wieku

      • 8 8

    • A pasażerowie poczekają

      100 ludzi ma czekać aż klient zaplaci

      • 2 0

    • Motorniczy ma prowadzić tramwaj, a nie sprzedawać bilety!!! " Przyjezdny" pod Operą nie wysiada !

      • 2 0

    • Apka Mobilet y, nie dziekuj nie ma za co

      • 0 0

    • Bilety

      Ja mam aplikacje skycash . Tam można kupić bilet na komunikację miejską. Ale nie tylko.

      • 0 0

    • W normalnym świecie kolego lub koleżanko nikt nie kupuję jakiś prehistorycznych papierkowych biletów a już szczególnie u motorniczego. Dzisiaj wszystko robi się aplikacją czas ten polski ciemnogród zacząć uczyć bo wiecznie będziecie takimi ciemniakami które nic nie potrafią obsłużyć bo za trudne

      • 1 2

  • i tak beda stac w korkach na przejsciach naziemnych

    • 29 3

  • Dziadek

    Dziadek mówi że mogą być i 60 metrowe ze skrzydłami ale Pan Lisicki to dobrze się rowerem nie nauczył jeździć a co dopiero tramwajem

    • 22 2

  • Przypomnę władzom miasta że trasa Gdańsk Południe Wrzeszcz (13)

    Jest od dawna realizowana liniami 127 162 227 262 a także linią PKM i nie ma potrzeby niszczyć krajobrazu dziesiątkom tysięcy mieszkańców, wyludniać zabytkowych kamienic i wysiedlać działkowiczów wraz z wycinką wspaniałych drzew znajdujących się na rodosie w imię 5 minut szybciej

    • 37 80

    • (2)

      Najlepiej nic nie budujmy żeby drzew nie wycinać.

      • 14 13

      • Właściwie tak by było najlepiej (1)

        By powstał niezależny referat ochrony środowiska bo to co teraz jest to śmiech na sali, Dyrektor Ochrony Środowiska pozwala wycinać wszystko, a gatunkom chronionym zapewnia wyłącznie przesiedlenie chociaż może taki ptak nie chce nigdzie iść. A w mieście powinno być jak najwięcej drzew tak żebyśmy mieli czyste powietrze, piękne widoki i tereny spacerowe

        • 10 8

        • zapraszam wszystkich wieskow do zukowa

          • 4 10

    • To akurat jest najmniej potrzebna inwestycja, a wszystko wzięło się od nie przemyślenia projektu nowej Słowackiego

      • 11 10

    • Stękaczom (3)

      Z Bohaterów Getta dziękujemy. Jak nie pasuje - można sprzedać mieszkanie.

      • 26 11

      • Można tez zmienic miasto

        To sugestia dla ciebie

        • 8 8

      • Ja osobiscie tez wolałbym przedłużenia tramwaju z Bretowa PKM do rejonów Strzyży

        • 9 1

      • jakoś w Centrum nie było problemów posłuchania mieszkańców(patrz Podwale Przedmiejskie).

        • 5 0

    • (1)

      Akurat działkowiczów ze środka miasta powinno się wysiedlić już dawno temu.

      • 21 7

      • Jestem pierwszy w kolejce do zakupu tam mikroapartamentu

        • 3 4

    • Autobusy które stoją w coraz większych korkach.

      To trasa tramwajowa bez dodatkowych ulic i niech tak zostanie.

      • 8 0

    • A od kiedy wyżej wymienione przez ciebie linie jeżdżą z Szadolek / Ujeściska ?

      • 6 0

    • Powodzenia, stój sobie w korku codziennie na Jaskowej Dolinie albo Słowackiego w korku w 162.

      • 4 1

  • 45 metrów

    Co 45 min najlepiej

    • 24 1

  • Już 18 lat temu były pierwsze przymiarki do zakupu takich tramwajów (4)

    Mój znajomy który pracuje w GAiT i jest specjalistą od tramwajów i inwestycji opowiadał że po wejściu do UE gdzieś około w 2005 roku pojawiły się pierwsze plany zakupu bardzo długich tramwajów do Gdańska. Ostatecznie "góra" zablokowała pomysł pomimo że Mariusz miał jako ekspert pełne wyliczenia, rysunki na których było widać śrubki a nawet cienie, wychodziło mu że czas najwyższy zakupić do 18 szt. takich tramwajów. Zresztą on rzetelnie podchodzi do tematu i można rzec że przysłowiowo "stracił zęby" aby komunikacja tramwajowa była w Gdańsku na światowym poziomie ale "góra" wciąż blokuje.

    • 20 1

    • No koń by się uśmiał

      • 7 0

    • Dziwne że TW Kolejarz nie był w stanie przebić się z pomysłami

      • 8 1

    • Władze Gdańska podchodzą racjonalnie. Najpierw zamawiają tramwaje, potem sprawdzą, czy się mieszczą :D

      Pożyczają jeden tramwaj z Krakowa, ale to nie jest ten sam (podobny), które zostaną zakupione. Totalny odjazd intelektualny!

      • 3 2

    • Kasa zawsze się znajdzie, ale nie na to co faktycznie jest potrzebne. Na podwyżki dla kierownictwa i prezesów musi być

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane