• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne mercedesy będą woziły gdynian. Wybrano dostawcę 24 pojazdów

Krzysztof Koprowski
5 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Autobus elektryczny Mercedesa był już na testach w Gdyni - w tłusty czwartek (20.02.2020 r.). Autobus elektryczny Mercedesa był już na testach w Gdyni - w tłusty czwartek (20.02.2020 r.).

Elektryczne autobusy marki Mercedes-Benz będą woziły za kilka miesięcy pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni. Choć nie były najtańsze w przetargu, to zwyciężyły rozwiązaniami technicznymi, które także były brane pod uwagę. Łączny koszt zakupu szesnastu autobusów standardowej długości i ośmiu przegubowych to prawie 80 mln zł.



Czy należy inwestować w tabor elektryczny komunikacji miejskiej?

Przypomnijmy, w styczniu informowaliśmy o otwarciu ofert w przetargu ogłoszonym przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni na dostawę szesnastu autobusów elektrycznych standardowej długości (ok. 12 m) oraz ośmiu przegubowych (ok. 18 m). Wpłynęły wówczas oferty od trzech podmiotów.

Na dostawę szesnastu autobusów standardowych złożono trzy oferty (kwoty brutto):
  1. SOR Libchavy spol. s.r.o. - 46 385 169,60 zł;
  2. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 51 561 600 zł;
  3. EvoBus Polska Sp. z o.o. - 47 224 128 zł.

Na osiem autobusów przegubowych złożono dwie oferty (kwoty brutto):
  1. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 31 242 000 zł;
  2. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 32 639 280 zł.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Autobusy Mercedesa wygrywają rozwiązaniami technicznymi



EvoBus Polska, czyli dostawca na polski rynek autobusów marki Mercedes-Benz, wygrał w obu kategoriach pojazdów, choć jego oferty nie były najtańsze. Cena stanowiła jednak tylko 53 proc. kryterium wyboru.

W przypadku autobusów standardowej długości Mercedesy zwyciężyły z konkurencyjnymi pojazdami systemami poprawiającymi bezpieczeństwo jazdy oraz - w stosunku do czeskich autobusów SOR - rozwiązaniami w zakresie umieszczenia silników i automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia.

Mercedes (EvoBus) uzyskał także minimalną przewagę nad pojazdami Solarisa w kategorii zużycia energii elektrycznej, przy czym w tym zakresie najwyżej oceniono autobusy SOR.

W przypadku autobusów przegubowych o zwycięstwie przedstawiciela Mercedesa zdecydowały kryteria zużycia energii elektrycznej i systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy.

Biorąc jednak pod uwagę korzystniejszą cenę Solarisa, rywalizacja w całościowej punktacji była bardzo zacięta - Solaris otrzymał łącznie 97,57 punktów, zaś EvoBus 97,73 punktów.

Czytaj też:

Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?



Ocena ofert złożonych w przetargu. Część I to autobusy standardowe, część II - przegubowe. Ocena ofert złożonych w przetargu. Część I to autobusy standardowe, część II - przegubowe.

Klimatyzacja zwalczająca koronawirusa i inne wirusy



Wszystkie nowe autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone w defibrylatory, wspomniane systemy bezpieczeństwa, alkoblokady sprawdzające trzeźwość kierującego, kamery cofania oraz monitoring 360 stopni.

Nowością podyktowaną pandemią będzie klimatyzacja wyposażona w mechanizm zabijania grzybów, pleśni, drobnoustrojów oraz wirusów (w tym koronawirusa).

Pod względem potrzeb osób niepełnosprawnych przewidziano rampy dla wózków inwalidzkich, miejsca dostępne z niskiej podłogi (bez stopni), kontrastowe poręcze, przyciski z alfabetem Braille'a oraz białe wyświetlacze.



Cicha praca i zwrot energii podczas hamowania



Zakupione autobusy ma cechować cicha praca, na co wpływ będzie miał nie tylko elektryczny napęd, ale umieszczenie silników w osiach kół, co przełoży się również na mniejsze zużycie energii i większą przestrzeń pasażerską. Przewidziano również zastosowanie mechanizmu rekuperacji, czyli odzysku energii podczas hamowania.

Dostawca nowego taboru zadeklarował udzielenie siedmiu lat gwarancji na pojazd oraz ośmiu lat gwarancji na baterie (akumulatory).

Elektryczny Mercedes podczas testów w tłusty czwartek, 20.02.2020 r.


Ładowanie na pętlach oraz w zajezdni autobusowej



Autobusy elektryczne będą ładowane na pętlach oraz w zajezdni autobusowej. Na trasie odbywać się to będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych, zaś w zajezdni z wykorzystaniem 22 ładowarek.

- Konsekwentnie rozwijamy ideę elektromobilności w Gdyni i już niedługo dostarczymy mieszkańcom pojazdy zgodne z najwyższymi aktualnie standardami, absolutnie zeroemisyjne, ciche i oparte na bardzo innowacyjnych rozwiązaniach. Co najważniejsze, z ogromnym udziałem środków unijnych. Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej. Jej pozytywne efekty odczują wszyscy, od kierowców i zarządców po samych pasażerów - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Na realizację dostaw wszystkich 24 autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy.

Zakup pojazdów oraz przygotowanie niezbędnej infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja to ok. 68,5 mln zł.

Testy autobusu elektrycznego Mercedes w Gdańsku w lutym 2020 r.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (258) ponad 10 zablokowanych

  • Miejsce na rower (5)

    Fajne autobusy, ale co z tego jak ich kierowcy nie będą nam pozwalać wchodzić z rowerem do środka.

    • 8 16

    • (3)

      I dobrze. Rowerem to się jeździ a nie przewozi! Głąb nie wie.

      • 12 1

      • A co w sytuacji gdy jechałeś rowerem i doszło do uszkodzenia roweru uniemozliwiajacgo dalsza jazdę tym ze rowerem.np przebije się opona ,detka peknie itp...to co rower prowadzić przez pol miasta?czy zostawić gdzieś rower i wsiasc do autobusu bez niego ??

        • 0 0

      • Na nogach się chodzi, (1)

        a nie wozi autobusem.

        • 0 4

        • Chyba dla kogos bilety za drogie....

          • 0 0

    • Chcesz rowerem w busie szpanować?

      Jak Ci ciężko zostaw rower w domu

      • 6 1

  • ...A cała energia elektryczna z węgla...

    • 0 0

  • BND

    BND znów się spisało a nasi zaspali...i wygrał Mercedes z najlepszymi w Europie autobusami z Polski. Wystarczyło użyć swoich w polskich firmach. Pikuś. Piszecie o włos... Dla mnie to przetarg drukowany na Niemców. Gdyby to był np. Rzeszów, Kraków, Poznań to bym uwierzył że uczciwe wygrali chociaż też z niedowierzaniem. Dlaczego najlepiej sprzedawane w Europie autobusy nie mogą jeździć po Gdyni? Dziwne

    • 0 0

  • (38)

    Te elektryki niby takie eko a wyprodukowanie ich o wiele bardziey zanieczyszcza środowisko.Podobnie z hybrydami czy wprowadzaniem kolejnych norm euro,byle tylko opchnąć drogie, psujace się i nafaszerowane niepotrzebną elektroniką automobile.

    • 109 94

    • Masz rację

      Masz rację!! I co z tego?? Banda Niemców rządząca Europą chce zarabiać. Baterie sprowadzają z Chin więc uważają że to czysta produkcja. A te wstrętne Chiny trują środowisko... Normalna sprawa... W ostatnim roku polskie firmy sprzedały najwięcej autobusów elektrycznych w Europie. Poczekaj, niedługo Unia odkryje jakąś niebezpieczną rzecz w tych pojazdach. Icj produkty już będą tej wady pozbawione i staną w miejscu polskie firmy wykolegowane...

      • 0 0

    • Ta banda svenów to faktycznie głąby, jednak w tej kwestii ma racje całkowita. Zielona tablica na tesli to określenie statusu majątkowego. Jeśli kogoś stać na takie eco cuda to ekologię w codziennym życiu ma w głębokim poważaniu.

      • 0 0

    • (11)

      znowu te bzdury o wiekszym zanieczyszczeniu srodowiska przez elektryki. te falszywe tezy zostaly juz dawno obalone. produkcja elektrykow nie obciaza bardziej srodowiska niz produkcja kopciuchow.

      a baterie nie sa wywalane na smietnik poniewaz ich sklad pierwiastkowy na to nie pozwala. baterie sa zbyt cenne aby sobie je wywalac na smietnik jak starego passata

      • 28 16

      • tak, właśnie utylizacja tych 'baterii' będzie bardzo droga, a sama ich produkcja uciążliwe dla środowiska (1)

        Za 10 lat będziemy o tym znowu rozmawiać. Do tego te 'baterie' na mrozie wystarczają na dużo mniej kilometrów. "Sama produkcja baterii do nich emituje tyle CO2, co przejechanie np. 50 tys. kilometrów dieslem czy benzynówką". Z badań przeprowadzonych przez Agora Energiewende w Niemczech bilans klimatyczny samochodów elektrycznych wypada rozczarowująco. Np. Audi e-Tron staje się przyjazny dla klimatu po przejechaniu 100 tys. kilometrów, różne modele Tesli - 60-75 tys. km, Nissan Leaf - 52 tys. kilometrów, a e-Golf - 45 tys. km. W Niemczech i w Polsce wyprodukowanie i dostawa prądu do tych pojazdów też nie jest raczej ekologiczna ;))).
        Istotą problemu w pojazdach elektrycznych są baterie, do budowy których wykorzystuje się pierwiastki takie jak: żelazo, kobalt, nikiel, magnez, lit, aluminium, grafit i wiele innych. Do ich wydobycia oraz przetworzenia potrzeba ogromnej ilości energii, a sam proces produkcji baterii np. do Tesli 3 generuje od 11 do 15 ton CO2. Tak wyliczyli niemieccy naukowcy pod kierownictwem Christopha Buchala z Uniwersytetu w Kolonii.
        Rzeczywista emisja dwutlenku węgla przez samochód elektryczny, przy uwzględnieniu produkcji baterii i energii elektrycznej do niej, wynosi nawet do 180 g CO2/km, co daje wartość wyższą niż emisja przez niektóre samochody z silnikami Diesla (w badaniu Buchala porównano Teslę 3 oraz Mercedesa C220d). W świetle opublikowanych przez Instytut Ifo w Monachium badań, jak również innych pojawiających się coraz częściej krytycznych opinii i ekspertyz, pojazdy elektryczne nie są tak czyste jak się je przedstawia. Jak wskazują naukowcy z Niemiec, samochód z tradycyjnym napędem przyczyni się do emisji podobnej, a nawet niższej ilości spalin.

        • 1 0

        • c.dalszy

          "Samochody elektryczne pomogą w oczyszczaniu powietrza w miastach. Zwyczajnie przeniosą emisję w inne miejsca, gdzie produkowana jest energia elektryczna czy też baterie. Pytanie jednak, czy z punktu widzenia klimatu ma to znaczenie i czy będzie miało znaczenie spełnienie restrykcyjnych norm emisji CO2 poprzez promowanie zeroemisyjnych pojazdów, które jeśli chodzi o pozostawiony po sobie ślad węglowy nie różnią się specjalnie od pojazdów spalinowych" mówi Alfred Franke, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

          • 1 0

      • Dziwne, bo najnowsze badania mówią co innego. (6)

        Elektryki są mniej ekologiczne i mniej ekonomiczne niż benzyna/diesel i możesz sobie to negować, ale i tak faktów nie oszukasz. Produkcja głupich ogniw energetycznych to dla ekologii masakra, a ich utylizacja to już całkiem. Koszt przejechania kilometra też wychodzi na niekorzyść elektryków.

        • 18 12

        • Podaj źródło tych badań (4)

          • 10 5

          • Odp.

            Byly badania gdzie zalozono eksploatacje 15 letnia samochodu z silnikiem spalinowym Euro 5 I elektrykiembtez 15 letnim.Wynik korzystny DLA spalinowego.Elektryki czesto nie dojada do 15 lat,ze wzgledu Na wysokie koszty naprawe czego przykladem jest Norwegia ,gdzie juz powstal problem z samochodami elektrycznymi kilkuletnimi,ktorych naprawy sa nieoplacalne.W produkcji elektrykow najwieksze zanieczyszczenie srodowiska wystepuje w fazie produkcji I potem z utylizacja baterii.

            • 2 0

          • no jakoś liczyłem też, to nie za bardzo te elektryki takie tanie są w eksploatacji. A nie mam przyłącza w bloku 3x440 takiego z minimum 30kW

            • 1 1

          • Widziałem w Sudanie jak utylizowane są telefony jednego ze znanych producentów (1)

            Który chwali się designem i eko trendami - 15 miejscowych od rana do wieczora rozwala je na pył kamieniach trzymając w ręku kamień bez rękawic, masek, okularów i jakiekolwiek ochrony za 3 dolary tygodniowo. Ta firma przywiozła ten cały złom elektroniczny w ramach cyfryzacji kraju i ułatwienia dostępu do nowoczesnych technologii....do miejsca gdzie 95% ludzi nie ma nawet prądu i nie wie jak wyglada gniazdko elektryczne. Cały ten pył z teg wrzucają w kwasy i odczynniki chemiczne i odzyskana papkę zabierają do innego miejsca, gdzie galwaniczne odzyskują metale szlachetne i inne ( żeby było ciekawiej robi to firma z Europy). Tak wyglada to przetwarzanie. To co zostawało wlewali do dołu w ziemi. Jeśli sądzisz ze ktoś będzie spuszczał się w przyszłości na utylizacji tego syfu to jesteś łatwowierny, bo za x lat będzie z tymi ogniwami tak samo.

            • 8 3

            • Wyrzuć telefon! Teraz!

              • 4 0

        • https://elektrowoz.pl/auta/nowy-raport-tu-eindhoven-elektryki-emituja-znacznie-mniej-co2-nawet-po-doliczeniu-produkcji-baterii/

          • 0 0

      • I mój ulubiony motyw (1)

        Do zanieczyszczeń elektryka wrzućmy produkcję każdej śrubki i ogniwa.
        Przy spalinowym wystarczy sama benzyna, bo jak już wliczysz demolkę w środowisku na samo przetworzenie i dowiezienie ropy na stację, zaczyna wychodzić mocno na minus...

        • 18 5

        • Bo tak, bo prąd to z powietrza się bierze, szczególnie w Polsce.

          • 5 1

    • Trolenci jak zawsze pietrwszego posta i jak zawsze powiela głupote :)

      Wiec prosty test dla prostaków :) odpacl swojego blachosmroda i wsadz se rure wydechowa w usta na 5 sekund wzasadzie to wystarczy nawet na 2 sekundy.I już takie bezmózgowce szybko się przekonają mimo pustki we łbie.

      • 0 0

    • Trajtki elektryczne..

      Gwarancja Na 8 lat Na akumulatory a potem co..nowy pojazd? Utylizacja akumulatorow to trucie srodowiska.Bus pasy zniszczone do cna ,przyklad Al.Zwyciestwa,10 lutego I inne ulice.Panie Prezydencie,prosze przeczytac raport z wielu miast zachodnich,gdzie zalozono ,ze komunikacja publiczna spowoduje rezygnacje z zakupu nowych AUT przez mieszkancow.Wyniki byly zaskakujace DLA wlodarzy miast.Zakupy nowych AUT nie spadly ailosc korxystajacych z komunikacji miejskiej ...zmniejszyla sie wyraznie.Otoz grupa kilkudziesieciu percent rezygnujaca z autobusow przesiadla sie do samochodow wspoldzielonych typu trfficar I tym podobne.

      • 0 1

    • A skąd te dane??? To jedna z bzdur powielanych przez lobby paliwowe. Policzyłeś to razem z kosztem produkcji paliwa, olejów i każdej części mechanicznej w silniku???

      • 3 1

    • (16)

      Merc wygrał o włos mimo że Solaris nasz i produkuje w Polsce...

      • 2 10

      • Solaris jest hiszpański (7)

        A Mercedesy składają w Polsce. Podobnie jak Mana, Volvo czy Scanie

        • 8 2

        • (6)

          Solaris powstał, buduje i płaci podatki w Polsce. Siedziba w Poznaniu.
          A Twój podpis też wyssany z palca

          • 0 8

          • (5)

            Ale udziałowcem jest Hiszpania. Podatki sie płaci zawsze, tak jak amerykański oddział BMW płaci w USA.

            • 7 1

            • (1)

              Jesteś wyjątkowo natrętny i bredzisz coś o innej firmie w opałach w usa.
              Daj sobie na luz. Twoje argumenty są dziecinnie przejrzyste.

              • 0 7

              • Widzę ze minusujesz z 4 adresów hahaha

                • 1 1

            • Udziałowcem hiszpania I to ma być argument?

              • 0 0

            • A Mercedes nie jest "niemiecki". To koncern w rekach udziałowców spoza Europy!

              • 1 0

            • Kochani Hermann Herring znalazł kilka plusów od kolegów. Ta gorliwość. Normalnie nikt nie spędzi 30 minut aby śledzić wpisy hahahaha

              • 0 0

      • (7)

        PKA już nie inwestuje w Solarisa.

        • 4 0

        • (5)

          Ale o czym mówisz

          • 0 0

          • (4)

            O PKA które już nie inwestuje w Solarisa. To tak gdyby kogoś zdziwiło, dlaczego wygral np. mercedes.

            • 1 0

            • (3)

              Mącisz.
              A Solaris jest lepszy pod każdym względem.
              Jak można dać przegrać Solarisowi?

              • 0 9

              • (2)

                Poza tym Solaris już nie jest polski od kilku ładnych lat. Sprzedano go Hiszpanom jakoś po 2015 roku

                • 5 1

              • (1)

                Jest Polski jak merc niemiecki.
                Solaris wygrywa stale z Mercem HamburgBerlinMannheim, a Solaris wygrywa z nim niemal w całej pozostałej Europie.

                • 1 4

              • Merc czyli Daimler ma najwięcej udziałowców w Kuwejcie

                • 0 0

        • Solaris

          Polish-built electric buses take over the European market
          Źródło.... dw.de

          • 0 2

    • "Głąb kapuściany". (1)

      Mówi ci to coś?

      • 17 19

      • a czemu ubliżasz jemu jak mówi prawdę no chyba, że mówisz o sobie - patrząc się w lustro.

        • 9 1

    • A Ziemia jest płaska

      • 2 0

    • Jak czytam twoje komentarze to tak jakbym oglądał "chłopaków do wzięcia"

      • 10 1

  • Pomogą w oczyszczaniu powietrza w miastach, owszem. Przeniosą tzw. emisję w miejsca, gdzie produkowana jest energia

    Za 10 lat będziemy o tym znowu rozmawiać. Do tego te 'baterie' na mrozie wystarczają na dużo mniej kilometrów. "Sama produkcja baterii do nich emituje tyle CO2, co przejechanie np. 50 tys. kilometrów dieslem czy benzynówką". Z badań przeprowadzonych przez Agora Energiewende w Niemczech bilans klimatyczny samochodów elektrycznych wypada rozczarowująco. Np. Audi e-Tron staje się przyjazny dla klimatu po przejechaniu 100 tys. kilometrów, różne modele Tesli - 60-75 tys. km, Nissan Leaf - 52 tys. kilometrów, a e-Golf - 45 tys. km. W Niemczech i w Polsce wyprodukowanie i dostawa prądu do tych pojazdów też nie jest raczej ekologiczna ;))).
    Istotą problemu w pojazdach elektrycznych są baterie, do budowy których wykorzystuje się pierwiastki takie jak: żelazo, kobalt, nikiel, magnez, lit, aluminium, grafit i wiele innych. Do ich wydobycia oraz przetworzenia potrzeba ogromnej ilości energii, a sam proces produkcji baterii np. do Tesli 3 generuje od 11 do 15 ton CO2. Tak wyliczyli niemieccy naukowcy pod kierownictwem Christopha Buchala z Uniwersytetu w Kolonii.
    Rzeczywista emisja dwutlenku węgla przez samochód elektryczny, przy uwzględnieniu produkcji baterii i energii elektrycznej do niej, wynosi nawet do 180 g CO2/km, co daje wartość wyższą niż emisja przez niektóre samochody z silnikami Diesla (w badaniu Buchala porównano Teslę 3 oraz Mercedesa C220d). W świetle opublikowanych przez Instytut Ifo w Monachium badań, jak również innych pojawiających się coraz częściej krytycznych opinii i ekspertyz, pojazdy elektryczne nie są tak czyste jak się je przedstawia. Jak wskazują naukowcy z Niemiec, samochód z tradycyjnym napędem przyczyni się do emisji podobnej, a nawet niższej ilości spalin. "Samochody elektryczne pomogą w oczyszczaniu powietrza w miastach. Zwyczajnie przeniosą emisję w inne miejsca, gdzie produkowana jest energia elektryczna czy też baterie. Pytanie jednak, czy z punktu widzenia klimatu ma to znaczenie i czy będzie miało znaczenie spełnienie restrykcyjnych norm emi

    • 0 0

  • Kasa na nowe autobusy jest (5)

    a na bilet trójmiejski to już nie.
    Już rok temu Gdynia uzyskała 60 nowych autobusów. Serio, one nie muszą pachnieć nowością. Bilet trójmiejski jest ważniejszy.

    • 36 13

    • Bo Nasis Dyrektorzy Prezesi i Prezydenci Miast

      mają gdzieś bilet metropolitarny, po co on i komu?
      A dodam że są sami wykształceni ludzie profesory i doktory, a liczyć nie potrafią i się normalnie dogadać.
      Niestety jak się zatrudnia ziomkó a później przy wspólnym grilu kłóci to są efekty że nie można zrobić wspólnego biletu

      • 0 0

    • Jak nie muszą? Jak kupili używane to był ryk na forum

      Kupili nowe to stękanie o bilet.

      • 0 0

    • Przecież możesz na jednym miesięcznym jeździć wszystkim od Gdańska do Wejherowa. (1)

      Czego Ci jeszcze potrzeba?

      • 9 1

      • Ten jeden miesięczny, w przeciwieństwie np do Warszawy czy innych metropolii w cywilizowanej Europie, to jest sumą 4 miesięcznych na Wejherowo, Gdynię, Gdańsk i SKM...

        • 0 1

    • Gdynia zawsze miała na wkład własny do projektu wspólnego biletu

      tylko kto inny się wypiął. Ile można czekać?

      • 5 2

  • (10)

    Gdynia to ponoć najbardziej nasłoniecznione miasto w Polsce, a zero paneli fotowoltanicznych w przestrzeni publicznej zasilających sieć miejską. taka to proekologiczność....

    • 44 19

    • Haha, nasłonecznione miasto, chyba we śnie (2)

      • 9 5

      • To są statystyki meteo, a nie sny. (1)

        • 6 3

        • Ziom nie dyskutuj z miłośnikiem Gdyni,

          Pewnie ma posadkę w miejskiej spółce i gada jak mu mówią żeby gadał.
          No nic niestety autobusy nowe ale drogi dziurawe wróżę im bardzo szybki serwis i więcej stania na warsztacie niż jeżdżenia po mieście.

          • 0 0

    • Dajcie spokój z tą proekologicznością. (2)

      Weźmy sie za korki. Co to za znaczenie kiedy auta palą niepotrzebne paliwo stojąc w korkach. Tysiące aut. Dziennie. Przez wiele godzin... ale co z tego... wystarczy, że samorządowcy pojadą rowerem do pracy i są rozgrzeszeni.

      • 1 3

      • Popieram...

        Najprostsze I najtansze do wprowadzenia.Ludzie,kierowcy placa podatki przy kupnie samochodow,przy zakupie paliw,Czesci oraz podatki Na rzecz miasta Poltyka Gdyni czyli walka z kierowca,przeklada sie Na coraz wieksze korki Na Estakadzie,Wielkopolskiej,Chwarznienskiej.Morskiej,Hutniczej,Wladyslawa IV po zamknieciu 50% Swietojanskiej.Efekt stojace w korkach pojazdy zamiast szybko przejechac zmuszone sa do kilkunastominutowych pelzajacych postojow w korkach.

        • 0 0

      • To niech ludzie zostawią blachosmroda w domu i przyjadą taką właśnie komunikacją publiczną.

        • 0 0

    • Tak się miasto reklamuje

      Ale to nieprawda

      • 0 1

    • Na niektórych wiatach chyba są.

      • 2 0

    • Dokładnie, też widziałem ten raport.

      • 3 0

    • Super powiem mojej Jagodzie że już niedługo przyjadę na randkę nowiusieńkim Mercedesem

      • 4 1

  • Solaris (4)

    Bardzo przepraszam ale przy tak małej różnicy promowane powinny być polskie marki. Solaris jest jednak produkowany w Polsce a to praca i podatki dla pl. wstyd!

    • 7 3

    • (1)

      I wpada CBA i zamyka urzędników

      • 1 0

      • Cbyba ciebie za te bzdury

        • 0 0

    • Nie wolno faworyzować krajowych producentów w przetargach. Zwłaszcza tych z dofinansowania unijnego. Mercedes był lepszy, więc wygrał. Solaris jest tańszy, ale technologicznie i jakościowo jest sporo za mercedesem.

      • 2 1

    • Prawda, po co dać zarobić polakowi

      A no dla tego Niemiec, bo jest refundacja z unii, na każde refundowane 1 euro , do Niemca wraca przynajmniej 3 euro

      • 0 0

  • nie życzę sobie, (2)

    żeby z moich ciężko zarobionych pieniędzy i płaconych w mieście podatków Samorządność rozdawała pączki.

    • 30 4

    • To się wyprowadź x)

      Siłą nikt Cię nie trzyma. Jak się nie podoba to wynocha tam, gdzie Twoje podatki będą wydawane na coś innego.

      • 0 0

    • A 100mln na lotnisko? A rozdawanie działek bez przetargu kumplom jak na świętojańskiej? A remonty za kasę miasta wokół nowych inwestycji kumpli deweloperów? Że on jesz2nie siedzi...

      • 1 0

  • Energia elektryczna (10)

    A ta super ekologiczna energia elektryczna to skąd??-oczywiście z dymiących elektrowni węglowych przestarzały technologicznie i zarządzanych przez prezesów którzy nie wiedzą ile brać wynagrodzeniaczego skutkiem są coraz większe podwyżki energii elektrycznej

    • 60 23

    • podwyzki pradu dlatego ze pochodzi u nas ze spalanego wegla w wiekszosci a co za tym idzie produkujemy CO2 a za ekwiwalent CO2 sie płaci temu podwyzki cen. Normalne. Ropa w gore-transport w gore, transport g ore to i chlebek w gore, itd itp

      • 0 0

    • Pitolicie Hipolicie - na Pomorzu w 2019r. 52% energii pochodziło ze źródeł odnawialnych (1)

      W dodatku ja jednak wolę dym z wysokiego komina elektrowni niż z rury wydechowej prosto w twarz, Ty masz inaczej?

      • 7 3

      • To masz twarz przy ziemii?

        • 0 0

    • eletryczna ekologiczna energie bierze sie z OZE nie z jakis przstarzalych elektrowni weglowych, prosze myslec co sie pisze

      • 3 3

    • Transfer zanieczyszczeń a nie ekologia

      Zamiast spalać ropę w Gdyni na ul. Morskiej dzięki drogiemu szwabskiemu autobusowi na prąd zanieczyszczamy okolice Łodzi albo Śląsk. W PL posiadanie elektryka i tłumaczenie to ekologią jest bez sensu. Fakt węgiel w elektrowni nie śmierdzi tak jak spalona ropa ale to marna pociecha.

      • 6 3

    • Prad nawet z diesla z elektrowni

      Mniej zanieczyszcza niż z ta sama ilość spalina w autobusach. Oczyszczanie spalin dużo lepsze, sprawność wieksza i do tego kogeneracja.

      • 6 4

    • Już teraz w mixie energetycznym pomorza OZE ma duży udział. Autobusy nie są kupowane na rok czy dwa lata. Z każdym rokiem udział OZE ma wzrastać, więc i autobusy będą coraz bardziej "zielone".

      • 6 3

    • (1)

      ale o pretensje ze w Polsce prad jest z wegla to do politykow pisu i po bo to oni od 9 lat buduja elektrownie atomowa. no i jeszcze mozesz gornikow winic ktorzy bombarduja inne inwestycje w energetyke niz ta oparta na weglu.

      swiat nie bedzie czekal na polakow az ci laskawie zrezygnuja z kopcenia wunglem

      • 18 2

      • jak już to od 6, wcześniej było PO, a jeszcze wcześniej nic na ten temat nie robili

        • 3 4

    • Ale tutaj chodzi o lokalna czystość powietrza, na którą bez emisyjny transport już wpływ ma.

      • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane