• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne mercedesy będą woziły gdynian. Wybrano dostawcę 24 pojazdów

Krzysztof Koprowski
5 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Autobus elektryczny Mercedesa był już na testach w Gdyni - w tłusty czwartek (20.02.2020 r.). Autobus elektryczny Mercedesa był już na testach w Gdyni - w tłusty czwartek (20.02.2020 r.).

Elektryczne autobusy marki Mercedes-Benz będą woziły za kilka miesięcy pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni. Choć nie były najtańsze w przetargu, to zwyciężyły rozwiązaniami technicznymi, które także były brane pod uwagę. Łączny koszt zakupu szesnastu autobusów standardowej długości i ośmiu przegubowych to prawie 80 mln zł.



Czy należy inwestować w tabor elektryczny komunikacji miejskiej?

Przypomnijmy, w styczniu informowaliśmy o otwarciu ofert w przetargu ogłoszonym przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni na dostawę szesnastu autobusów elektrycznych standardowej długości (ok. 12 m) oraz ośmiu przegubowych (ok. 18 m). Wpłynęły wówczas oferty od trzech podmiotów.

Na dostawę szesnastu autobusów standardowych złożono trzy oferty (kwoty brutto):
  1. SOR Libchavy spol. s.r.o. - 46 385 169,60 zł;
  2. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 51 561 600 zł;
  3. EvoBus Polska Sp. z o.o. - 47 224 128 zł.

Na osiem autobusów przegubowych złożono dwie oferty (kwoty brutto):
  1. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 31 242 000 zł;
  2. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 32 639 280 zł.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Autobusy Mercedesa wygrywają rozwiązaniami technicznymi



EvoBus Polska, czyli dostawca na polski rynek autobusów marki Mercedes-Benz, wygrał w obu kategoriach pojazdów, choć jego oferty nie były najtańsze. Cena stanowiła jednak tylko 53 proc. kryterium wyboru.

W przypadku autobusów standardowej długości Mercedesy zwyciężyły z konkurencyjnymi pojazdami systemami poprawiającymi bezpieczeństwo jazdy oraz - w stosunku do czeskich autobusów SOR - rozwiązaniami w zakresie umieszczenia silników i automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia.

Mercedes (EvoBus) uzyskał także minimalną przewagę nad pojazdami Solarisa w kategorii zużycia energii elektrycznej, przy czym w tym zakresie najwyżej oceniono autobusy SOR.

W przypadku autobusów przegubowych o zwycięstwie przedstawiciela Mercedesa zdecydowały kryteria zużycia energii elektrycznej i systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy.

Biorąc jednak pod uwagę korzystniejszą cenę Solarisa, rywalizacja w całościowej punktacji była bardzo zacięta - Solaris otrzymał łącznie 97,57 punktów, zaś EvoBus 97,73 punktów.

Czytaj też:

Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?



Ocena ofert złożonych w przetargu. Część I to autobusy standardowe, część II - przegubowe. Ocena ofert złożonych w przetargu. Część I to autobusy standardowe, część II - przegubowe.

Klimatyzacja zwalczająca koronawirusa i inne wirusy



Wszystkie nowe autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone w defibrylatory, wspomniane systemy bezpieczeństwa, alkoblokady sprawdzające trzeźwość kierującego, kamery cofania oraz monitoring 360 stopni.

Nowością podyktowaną pandemią będzie klimatyzacja wyposażona w mechanizm zabijania grzybów, pleśni, drobnoustrojów oraz wirusów (w tym koronawirusa).

Pod względem potrzeb osób niepełnosprawnych przewidziano rampy dla wózków inwalidzkich, miejsca dostępne z niskiej podłogi (bez stopni), kontrastowe poręcze, przyciski z alfabetem Braille'a oraz białe wyświetlacze.



Cicha praca i zwrot energii podczas hamowania



Zakupione autobusy ma cechować cicha praca, na co wpływ będzie miał nie tylko elektryczny napęd, ale umieszczenie silników w osiach kół, co przełoży się również na mniejsze zużycie energii i większą przestrzeń pasażerską. Przewidziano również zastosowanie mechanizmu rekuperacji, czyli odzysku energii podczas hamowania.

Dostawca nowego taboru zadeklarował udzielenie siedmiu lat gwarancji na pojazd oraz ośmiu lat gwarancji na baterie (akumulatory).

Elektryczny Mercedes podczas testów w tłusty czwartek, 20.02.2020 r.


Ładowanie na pętlach oraz w zajezdni autobusowej



Autobusy elektryczne będą ładowane na pętlach oraz w zajezdni autobusowej. Na trasie odbywać się to będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych, zaś w zajezdni z wykorzystaniem 22 ładowarek.

- Konsekwentnie rozwijamy ideę elektromobilności w Gdyni i już niedługo dostarczymy mieszkańcom pojazdy zgodne z najwyższymi aktualnie standardami, absolutnie zeroemisyjne, ciche i oparte na bardzo innowacyjnych rozwiązaniach. Co najważniejsze, z ogromnym udziałem środków unijnych. Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej. Jej pozytywne efekty odczują wszyscy, od kierowców i zarządców po samych pasażerów - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Na realizację dostaw wszystkich 24 autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy.

Zakup pojazdów oraz przygotowanie niezbędnej infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja to ok. 68,5 mln zł.

Testy autobusu elektrycznego Mercedes w Gdańsku w lutym 2020 r.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (258) ponad 10 zablokowanych

  • (10)

    Gratulacje
    Czekamy na Gdańsk

    • 40 15

    • Gdańsk stawia na napęd gnojowy (4)

      • 5 3

      • (1)

        W Gdańsku jest napęd na serdeczność, a autobusy jeżdżą tylko podczas festynów.

        • 8 1

        • Elektryki fajne ale... nie przydatne.

          Problemem jest w Trójmieście nasze górskie połozenie. W centrum kraju wiele miast ma mniej więcej równe połozenie a u nas mamy masę wzniesień. Pojazdy elektryczne najlepiej się sprawdzają na równym terenie z niewielkimi wzniesieniami. Zbyt wiele i zbyt duże wzniesienia terenu zuzywają mocno akumulatory na podjazdach.

          • 0 0

      • W Gdansku woz robi dziennie ponad 300km. Ktory elektryk ma taki zasieg?

        • 2 3

      • Będą napędzane informacjami z TVPiS? Ekstra XD

        • 6 3

    • (3)

      I Sopot - kurort w spalinach...

      • 2 1

      • Sopot.. (1)

        Bzdury piszesz .Zobacz Na podawane codziennie stany zanieczyszczenia srodowiska.Sopot.Gdansk zien I blekit.

        • 0 0

        • Najpierw zobacz gdzie są rozmieszczone czujniki

          • 0 0

      • Tak. Spaliny. I bąki. Fuj.

        • 1 1

    • Czy trolejbusy znikną?

      • 0 6

  • Niemcy górą

    W Trójmieście, bastionie PO, włodarze miast najbardziej lubią wszystko co niemieckie.

    • 2 0

  • Polskie przedsiębiorstwa! (2)

    Czy dodatkowe punkty były przyznawane za to, że dostawca jest firmą polską?
    Powinniśmy wspierać nasze zakłady produkcyjne. Różnica tech. Solaris i Merc jest tak mała, że powinniśmy jednak wybierać własne. Nierozumiem dlaczego mamy z tym problem. Niemcy we własnych miastach nie mają skrupułów...

    • 9 0

    • Solaris taki polski...

      Jak fabryka helikopterów w Mielcu i Świdniku

      • 0 1

    • Jesteśmy uzależnieni od unii. Polska ma być konsumentem, a nie producentem.

      Zarobić ma Niemiec bądź Francuz. Myślicie, że unia taka dobra i pieniądze rozdaje? Nasza kasa ma wyjechać do unii.

      • 2 1

  • Gdynia juz kupiła elektryczne autobusy ale to Gdańs bedzie miał najlepszą komunikacje w Polsce? :) :)

    Niekompetetne urzeasy w Gdańsku tez kupiły Mercedesy bo zawsze tylko je kupowali ale kupili stare diesle .A Gdańsk ma najbardziej zacofaną i nieudolną komunikacje w Polsce!!
    tak, spalinowe autobusy to już przeżytek 57% ???Jak to możliwe w glosowaniu W kocu w trójmieście mamy najwięcej w Polsce Spalinowych złomów z Niemieckich złomowisk .

    • 3 1

  • Mercedes?? A dlaczego nie są to polskie Solarisy? Co z nimi nie tak? (28)

    • 63 51

    • Bo Solarisy kupuje cała europa zachodnia.To Polska fabryka wybudowana przez Polaków zatrudniajaca Polaków

      I płacąca podatki w Polsce! Mająca tysiące polskich dostawców części !!Ogromny zysk gospodarczy dla Polski. Natomiast z Niemieckiego mercedesa te wszystkie korzyści będą mieli Niemcy !!Ale co ameby umysłowe które by najlepiej oddała całe trójmiasto we władznie Niemcom może otym wiedzieć oni nie myslą tylko oczuwaja a raczej papuguja co im zachodnie media w Polsce wciskają!

      • 2 3

    • Bo serwis Solarisa jest na miejscu a do Mercedesa będą dojeżdżać i ktoś musi na tym zarobić! (2)

      Ale poważnie, też mnie to bardzo dziwi. Zamiast wspierać polskie, tu zostawiać podatki, z niejasnych powodów ktoś podjął inną decyzję. Może komputer?

      • 11 26

      • (1)

        a jakby wygrał solaris to byś pisał dlaczego nie inny następny znafffca

        • 20 4

        • To by marudził czemu nie lepsze Mercedesy tylko hiszpański szrot

          • 0 0

    • Solaris został w 2018 roku sprzedany Hiszpanom

      Już nie jest polski

      • 2 1

    • ldfk

      Soaris jest juz hiszpanski..

      • 3 1

    • Bo to hiszpańskie howno

      • 1 1

    • Niestety ,ale solaris już dawno nie jest polski. tylko jeśli dobrze kojarzę to obecnie jest Hiszpański.

      • 3 0

    • RK

      Solaris to obecnie firma hiszpańska

      • 5 1

    • nie ma zadnych polskich solarisow , https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/producenci/news-solaris-nie-jest-juz-polska-firma-ma-nowego-wlasciciela,nId,2627165

      • 1 0

    • a

      solaris nie jest juz polski. zostal sprzedany. jeno fabryka jest zlokalizowana w polsce

      • 4 1

    • Bo nazwa Mercedes jest fajniejsza niz Solaris, która nie wiadomo dlaczego kojarzy mi się z Lemem! (1)

      • 1 15

      • A mi z Blok Ekipą, taka kreskowka

        • 4 1

    • Trzeszczą, są mniej komfortowe od mercedesów i brudzą się jak cholera.

      • 0 0

    • A dlaczego mają być polskie? (2)

      bo jak polskie to lepsze, czy co?

      • 19 8

      • (1)

        nie ma polskich autobusów elektrycznych i samochodów polskich elektrycznych na polskich drogach

        • 13 0

        • ale będą

          równiutki milion

          • 7 0

    • Zgadza się i przepraszam. Kilku internautów wyjaśniło mi, ze Solaris już nie jest Polski. (3)

      Mój błąd, przepraszam i dziękuję za wyjaśnienie kwestii obecnego właściciela, byłej polskiej firmy.

      • 12 1

      • a kto sprzedał ? (2)

        • 0 0

        • Były właściciel, członek PO. (1)

          • 8 13

          • Może odrobina wiedzy by się przydała, zamiast kłamstw

            Podpowiem że właścicielką producenta autobusów Solaris była Solange Olszewska.

            • 12 3

    • bo to tandeta i do tego droższa

      masz w artykule

      • 2 2

    • Solaris już nie jest Polski.

      Jak każda wartościowa Marka został sprzedany obcemu kapitałowi. W Polsce nie ma tradycji budowania prywatnych wielopokoleniowych interesów. Wystarczy że jakaś firma się wybije jest od razu sprzedawana.

      • 13 1

    • Już nie polskie

      Niestety już nie są polskie. Solange Olszewska sprzedała je hiszpańskiej firmie

      • 12 1

    • przecież masz wynik punktacji powyżej - Solar okazał się droższy

      inna sprawa, że takie nie do końca polski jest bo raczej hiszpański, tak jak Opel francuski

      • 20 0

    • Bo hiszpańskie a nie polskie

      B

      • 10 0

    • Przyjrzyj się ofertom - Solaris sporo droższy niż Mercedesy... Ponad 4 mln różnicy - to nie jest mało... Zresztą - czy Solaris jest nadal polski?

      • 18 1

    • Skoro Solaris ma 100% udziałowcy hiszpańskiego

      to trudno nazwać go polskim.

      • 41 3

  • Komunikacja Miejska w Gdyni

    Doskonały wybór, na dzień dzisiejszy najlepsze autobusy miejskie na europejski rynek.
    Gratulacje dla Gdyni, kolejny krok w kierunku rozwoju jednej z najlepszych komunikacji miejskich w Polsce. Włodarze solarisa sami sobie skomplikowali sytuację oddając dobrze prosperującą firmę dwa lata temu w ręce Hiszpanów, pewnie lokalna przedsiębiorczość, o której sporo w komentarzach, miała by tu znaczenie, a tak to już nie mamy żadnej produkcji autobusowej polskiej, więc wygrał najlepszy. Pozdrawiam i Życzę dalszego rozwoju kumunikacji miejskiej w Gdyni i wszystkich ościennych miejscowosci, które obsługuje.

    • 2 2

  • autobusy na prynd (2)

    Takiego posrania nie kumam. Gdynia jako jedno z ostatnich miast w Polsce ma elektryczne trolejbusy i zamiast się tego trzzymać i rozwijać pakuje sie w g*wno i koszty Ten Szczyrek p[o terapii rakowej ma demencję altzheimerowska chyba?

    • 6 1

    • on ma demencje jak tylko jak wchodzi cba

      • 1 0

    • ale to tylko dlatego, że dotacja była na elektyczne autobusy- a to, że nie ma to większego sensu przy obecnej technologii trajtków to już inna sprawa.

      • 3 0

  • Gdynia (1)

    A może wreszcie Szczurka wywiozą stąd?

    • 1 1

    • elektrycznym autobusem, kupionym z 95% dotacja z unii

      • 0 0

  • Gdynia (1)

    Witam Kochani ***** ***gdyby pisobolszewik mohera wygrał wybory w Gdyni mielibyśmy elektryczne taczki

    • 2 5

    • nawet w sobote trolle z urzedu miasta pracuja. i to za zlotowke od wpisu. szok

      • 1 1

  • Super, Gdynia to młode miasto! (1)

    • 1 0

    • przestancie juz chlac tam na gorze

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane