• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy z Osowej nie dojadą do biurowców w Oliwie. ZTM nie widzi potrzeby

Krzysztof Koprowski
14 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pętla autobusowa Przymorze SKM została przebudowana kilka lat temu, a obecnie po likwidacji linii 139 pełni funkcję darmowego parkingu dla pracowników okolicznych biurowców. Pętla autobusowa Przymorze SKM została przebudowana kilka lat temu, a obecnie po likwidacji linii 139 pełni funkcję darmowego parkingu dla pracowników okolicznych biurowców.

Mieszkańcy Osowej zmierzający do pracy w oliwskim zagłębiu biurowym nadal pozostaną bez bezpośredniego połączenia autobusowego. Przedłużenie linii autobusowych 169 oraz 179 kończących obecnie bieg na pętli w OliwieMapka do pętli Przymorze SKMMapka jest - w ocenie urzędników - niemożliwe organizacyjnie oraz niezasadne z powodu nikłego zapotrzebowania.



Czy należy przedłużyć trasę linii 169 i 179 do pętli Przymorze SKM?

Obecnie autobusy linii 169 oraz 179 zjeżdżające z osiedli w Osowej przez ul. SpacerowąMapka na Dolny Taras kończą bieg w rejonie pętli tramwajowej w Oliwie.

Stąd, aby dotrzeć do najbliższych biurowców, trzeba przesiadać się do tramwaju na trzy-pięć przystanków.

Wybór tramwaju jednak tylko częściowo zbliża pasażerów do celu podróży. Biurowce są bowiem zlokalizowane wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie oraz w rejonie ul. Arkońskiej na Przymorzu Małym. Tymczasem przystanki tramwajowe na ul. Wita Stwosza oddalone są od nich o ok. 400-1000 metrów.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Pętla Przymorze SKM jest zlokalizowana w sąsiedztwie kompleksów biurowych. Pętla Przymorze SKM jest zlokalizowana w sąsiedztwie kompleksów biurowych.

Czytelnicy proponują: przedłużmy linie do pętli na Przymorzu



Nie jest to dystans na poziomie maratonów sportowych, ale podstawą atrakcyjnej komunikacji miejskiej - konkurencyjnej względem auta - jest stworzenie oferty pozwalającej na możliwie szybkie i wygodne dotarcie z domu do miejsca docelowego.

Rozwiązanie tego problemu wydaje się z pozoru proste - nasi czytelnicy proponują wydłużyć wszystkie linie autobusowe do nieużywanej od kilku lat pętli autobusowej Przymorze SKM,Mapka zlokalizowanej tuż przy torach kolejowych i skrzyżowaniu ul. Kołobrzeskiej ze Słupską.

Mieszkańcy Osowej zyskaliby wówczas wygodne połączenia niemal pod same drzwi biurowców, a przy okazji powstałoby dogodniejsze miejsce przesiadkowe na pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej niż przy pętli tramwajowej, gdzie do dworca trzeba pokonać jeszcze ok. 350 metrów wąskimi i zniszczonymi chodnikami.

Czytaj też:

Droższe bilety na komunikację miejską w Trójmieście



- Przedłużenie linii 169 byłoby dużym udogodnieniem zarówno dla pracowników biurowców, ale również studentów. W kwietniu 2021 r. na internetowym wideoczacie padła informacja, że wszystko leży w gestii Zarządu Transportu Miejskiego, który musi wystąpić o korektę wjazdu na pętlę - zwraca uwagę nasza czytelniczka, pani Dominika.
- Wydłużenie trasy linii z Osowej to przecież niewielka zmiana pod względem długości trasy, a zyskają na niej wszyscy - pracownicy w Oliwie, jak i osoby przesiadające się w dalszą podróż pociągiem SKM - dodaje pan Aleksander, czytelnik Trojmiasto.pl.
Czytaj też:

Jeszcze więcej biurowców w Oliwie. Nowy plan sprzyja deweloperom



Brak zaplecza socjalnego na pętli to jedna z przeszkód skierowania tutaj autobusów z Osowej, gdzie na pętlach również brakuje takich obiektów. Brak zaplecza socjalnego na pętli to jedna z przeszkód skierowania tutaj autobusów z Osowej, gdzie na pętlach również brakuje takich obiektów.

Urzędnicy: zaledwie 3 proc. pasażerów potrzebuje takiej zmiany



Te argumenty nie przekonują urzędników Zarządu Transportu Miejskiego, zaś decyzję o braku zmian uzasadniają badaniami ruchu.

- Z badań wykorzystania komunikacji miejskiej z Osowej do zaplecza biurowego w Oliwie (np. autobusami linii 169) wynika, że jedynie niecałe 3 proc. pasażerów skorzystałoby z tej opcji. W dodatku były to badania prowadzone przed pandemią, kiedy praca zdalna nie była tak popularna jak obecnie - argumentuje Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM Gdańsk.
Ponadto zdaniem ZTM przeszkodą jest brak zaplecza socjalnego dla kierowców na pętli Przymorze SKM, co w przypadku linii 169 i 179, na przedłużeniu których najbardziej zależy mieszkańcom, oznacza brak takich pomieszczeń na obu krańcach tras.

Czytaj też:

Nieużywana wiata przystankowa stoi na pętli Przymorze SKM od ponad 1,5 roku



Obecny kształt pętli dostosowany jest do obsługi autobusów wyłącznie od strony Przymorza. Obecny kształt pętli dostosowany jest do obsługi autobusów wyłącznie od strony Przymorza.

Niezbędna ponowna przebudowa pętli autobusowej



Kolejną przeszkodą jest kształt pętli, którego nie zmieniono podczas remontu kilka lat temu. Jej obecny układ jest dostosowany do przyjmowania autobusów od strony Przymorza, tak jakby urzędnicy przez pół wieku nie dostrzegli zmian na Górnym Tarasie.

W efekcie wjazd na pętlę od strony al. Grunwaldzkiej wymaga zawracania na odległym skrzyżowaniu Kołobrzeska - ChłopskaMapka. Aby skrócić tę trasę, niezbędne jest poszerzenie przestrzeni dla autobusów na skrzyżowaniu z ul. Słupską lub odwrócenie ruchu i przebudowa obecnego wjazdu na pętlę na wyjazd w stronę al. Grunwaldzkiej.

- Jeżeli będzie taka rekomendacja ze strony ZTM, to na pewno uruchomimy działania inwestycyjne, zaczynając od prac koncepcyjnych i projektowych - deklarował w kwietniu ubiegłego roku na wspomnianym wideoczacie z mieszkańcami Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Inne priorytety inwestycyjne miasta w najbliższych latach



Zarówno wówczas, jak i obecnie takiego wniosku ze strony ZTM nie ma. Zastępca prezydenta wskazał natomiast w zeszłym roku jako priorytety budowę ul. Nowej Abrahama lub ewentualne przebudowę ul. Kołobrzeskiej, czyli zadania wymagające znacznie większych nakładów finansowych z szansą na realizację najwcześniej za kilka-kilkanaście lat.

Czytaj też:

Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r.


Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"



Miejsca

Opinie (363) 3 zablokowane

  • sarkazm

    no przeciez urzednicy widza lepiej czego chca mieszkancy, i autobusu mieszkancy nie potzrebuja ,dlatego trzeba jezdzic samochodem i tworzyc korki

    • 2 0

  • Czysto kabaretowy tekst !

    Można jeszcze dodać: jakie jest obecnie zapotrzebowanie na piwo gdańskie ? Albo dla przykładu:
    ile osób podróżuje autobusem miejskim pomiędzy Gdańskiem a Gdynią (kiedyś była taka linia nr101)?
    Obecnie mieszkańcy Osowy korzystają z komunikacji indywidualnej, bo innej możliwości zwyczajnie nie ma. Nie ma, więc nie ma chętnych. Dokładnie jak u Szwejka czy Yossariana (Paragraf 22).

    • 4 0

  • Najważniejsze zdanie to: (6)

    "Jeżeli będzie taka rekomendacja ze strony ZTM, to na pewno uruchomimy działania inwestycyjne, zaczynając od prac koncepcyjnych i projektowych"

    I tak długo będą to robić, aż się wszystkim odechce zmian.

    • 154 11

    • Na Kolobrzeskiej maja budowac pasy rowerowowe, wystarczyloby w koncu zredukwoac ja o jeden pas i machnac lewoskret przy okazji (korki się tworza na absurdalnym cyklu swiatel z Grunwaldzka) no ale nie po co, cementujmy niewydolny i niewygodny ukald na nastepne dziesiecolecia bo komus sie wydaje ze dwa pasy ale bez skretow usprawniaja tam ruch.

      • 1 0

    • Jedno jest pewne:

      "Prace koncepcyjne i projektowe" zostaną wycenione, zapłacone, lecz nie do końca zrealizowane, a realnej realizacji nie dokończonego projektu nie będzie już mowy ;)

      • 8 0

    • napisał ekspert z długoletnim doświadczeniem organizatora transportu zbiorowego w mieście (2)

      • 4 17

      • ciekawe, kto wyczuł ironię?

        • 3 0

      • raczej ktoś z doświadczeniem urzędniczym...

        • 15 3

    • na razie pracują antykoncepcyjnie

      • 7 0

  • (9)

    To wynik ciągłych dotacji i nieustannego ratowania tej firmy przez upadkiem za publiczne pieniądze.

    Należy natychmiast zaprzestać wszelkiej pomocy i dotacji z publicznych pieniędzy.

    Jeśli nie ustalą sensownych dopasowanych do klientów to zwyczajnie zbankrutują i klientów przejmie inna firma.

    Bo za publiczne pieniądze ani nie świadczą usług właściwie ani nie pozwalają się rozwinąć konkurencji która działała by bez dotacji.

    • 18 21

    • Ok, zaprzestać dotacji do dróg. Prywatne firmy przejmą biznes.

      • 0 0

    • która działała by bez dotacji. (6)

      jak długo, rok? bilet bez dotacji ile by kosztował, dychę? To lepiej byłoby wziąć ubera

      • 4 1

      • (2)

        Na południe, w kierunku Pruszcza, Tczewa jeżdżą prywatne.
        Bilety mają tańsze (więc jadąc na Orunię albo do Pruszcza bardziej opłaca się prywatnym) a mimo to firmy przynoszą zysk.

        Ale widać wyraźną różnicę jeśli chodzi o podejście do klienta. Autobusy jeżdżą z reguły w 90% wypełnione (ani nie puste ani nie przepełnione), za przejazd płaci się normalnie u kierowcy - zwyczajnie gotówką za 1 przejazd - pieniądze nie muszą być odliczone i nie trzeba wykopywać od razu 3 przejazdów. Wygodne siedzenia, klimatyzacja. Większa jest też pojemność tych autobusów w porównaniu do zkmowych. Punktualność też jest zdecydowanie lepsza, a czas przejazdu krótszy bo nie ma bezsensownych przystanków co 100m.

        • 7 1

        • Niezła bajeczka

          Widać nie korzystasz z tych krzako-busów.

          • 0 0

        • sądzisz, że każdemu wolno jeździć?!

          Te szwagrexy mają zlecenia od gmin i... dotację...
          I w małej skali są sprawniejsze i tańsze, bo "śwagry" maja niższe koszty i apetyty...

          • 4 1

      • (1)

        Każdy powinien zapłacić za siebie. Jak mowa o składkach emerytalnych i zdrowotnych to młodzi się burzą ale bilety tramwajowe i autobusowe to chcieliby za darmo.

        • 2 2

        • Młodzi mają zniżki, seniorzy jeżdżą za darmo a finansuję to ja- osoba w średnim wieku.

          • 2 0

      • Ale dziś też płacisz dychę - czwórkę w bilecie i szóstkę w podatku. A jeśli nie korzystasz z komunikacji, to masz promocję - płacisz tylko tę szóstkę w podatku, dokładając się do biletu kogoś innego.

        • 3 1

    • Konkurencją są prywatne samochody i jak widać pomimo szykan za strony miasta -właściciela autobusów, ta sfera się rozrasta.

      • 0 2

  • (1)

    nikt nie jeździ autobusem, to nie ma potrzeby...

    • 8 34

    • Jak nie ma mostu na rzece to nikt z niego nie korzysta. Jak most powstanie to znajdą się użytkownicy.

      • 0 0

  • (6)

    Komedyja i to ma być promocja transportu publicznego.Plus horrendalnie drogie bilety.Nie dziwię się że ludzie mimo korków wybierają auto.

    • 111 13

    • wybierają auto m.in dlatego, że włodarze miasta boją się wprowadzić restrykcyjną politykę parkingową (5)

      nie obciążają kierowców/użytkowników samochodów pełnymi kosztami, które powodują wtedy, gdy decydują się na przyjazd do pracy prywatnym samochodem: opłaty za parkowanie są za niskie. Oczywiście takiej polityce musi towarzyszyć wymiana taboru SKM, zwiększenie częstotliwości połączeń a także poprawa komfortu ruchu pieszych w pobliżu stacji SKM.

      • 9 20

      • bełkoczesz, opłaty wcale nie są za niskie

        dowodem na to jest choćby fakt że prywatne podmioty, np. zarządca galerii forum udostępnia miesięczny karnet na swoim parkingu za okrągłą stówkę

        • 1 0

      • Transport z tarasu górnego do Centrum

        Co zrobiono przez 30 lat z komunikacją z tarasu górnego do centrum,Gdynia znacznie mniejsza na 3 wyloty dwupasmowe na obwodnicę, a Gdańsk??

        • 0 0

      • (2)

        Bełkot rodem z wytycznych politycznych rowerowego aktywisty.

        • 18 6

        • jednak jakieś ślady refleksji zdarzają się nawet u cyklofoba

          • 1 0

        • Przyspawani do foteli jednak mają klapki na oczach :D

          Gość ani słowa nie napisał o rowerach.

          • 5 14

  • (1)

    Poco remontowali tyle kasy a wogule poco jest Ztm to jest jakiś odłam niepotrzebny do niczego tymi samochodami jak oni nazywają radiowozami śmigają na kogutach jak policja a to niema takich pozwoleń tak samo jak czapki z godłem nie maja takich uprawnień ale tym zajmują się już

    • 1 2

    • Co?

      Jeszcze raz, wolniej.

      • 0 0

  • ZTM dba tylko o swoją wygodę, (1)

    a pracownicy gdańskiego Mordoru dojeżdżają do pracy samochodami, bo komunikacja miejska "zachęcająca" do półkilometrowego joggingu przed pracą i po niej jest mało atrakcyjnym rozwiązaniem. Spaliny rządzą!

    • 2 0

    • Czyli 10 minut spaceru przed i po pracy przekracza możliwości młodych i dynamicznych korpo-czelendżerów?

      • 0 0

  • Gdańskie władze może chcą coś zmienić...

    ale w miejskim transporcie mają niestety ludzi bez wyobraźni. Zrobili badania i im wyszło, że nie. A w normalnych krajach robi się lepszy dojazd komunikacją i czeka, często na początku efekty są mierne, ale w dłuższym czasie są. Tak to działa, tylko my mamy geniuszy, którzy np. robiąc Słowackiego zrobili odwrotnie pochylone zakręty, żeby zmusić kierowców do wolniejszej jazdy. Teraz co jakiś czas ktoś tam wypada z drogi jadąc z prawidłową prędkością, bo np. popadało trochę. I co roku albo częściej trzeba robić uszorstnienie drogi. Zastanówcie się drodzy radni, czy nie trzeba w tych firmach zatrudnić prawdziwych fachowców zamiast marnych filozofów.

    • 4 0

  • ZTM (15)

    nigdzie nie widzi problemu. Póki tych układowczyków nie zrzuci się ze stołków, to komunikacja w tym mieście będzie cały czas kuleć! Zmiany w Urzędzie wymuszą zmiany i w ZTM-ie - pamiętajcie o tym gdańszczanie !

    • 191 13

    • Podobnie jak hala sportowa na granicy Gdańska-Sopotu (7)

      Też jest odsunieta od komunikacji publicznej a obydwa miasta na dodatek walczą z widzami dojeżdżającymi na halę samochodami

      • 30 6

      • (2)

        Sa tramwaje czy SKM. Sam korzystam. Nie wszystko musi podjezdzac pod same drzwi

        • 6 6

        • Z Osowej masz SKM?? (1)

          • 2 0

          • To się przesiądź.

            • 0 2

      • (1)

        31 pod samą hale , w pobliżu przystanek 148

        • 5 2

        • I mowisz ze np jadac z Suchanina wystarczy zlapax 148 jezdzace po Sopocie, Jelitkowie i kawalku Przymorza?

          • 6 4

      • Planowanie przestrzenne po gdańsku...

        A Edzia z BRG się lubi wyśmiewać z "wagoników".

        • 8 1

      • największe problemy dla samochodów tworzą inne samochody

        ciekawe, kiedy to zrozumiesz?

        • 10 14

    • A jak do tych zmian doprowadzić ? Na wybory bym nie liczył.

      • 1 0

    • Z buta

      • 0 0

    • Mama ma PrOkozycję

      rowerem zdrowiej.

      • 0 5

    • Tak to jest z miejskim przedsiębiorstwem, a wielu cieszy się że wodociągi przechodzą pod władanie miasta. Nawet po przegotowaniu strach będzie wodę pić.

      • 1 0

    • Ja nie mogę odżałować ,że zlikwidowano autobusy 142 i 129. (1)

      Nie ma obecnie autobusu z Warneńskiej do dworca we Wrzeszczu. Nie każdy ma ochotę czy/i możliwości, gdy wieje lub pada deszcz, korzystać z przesiadek. ZTM zamiast przekonywać ludzi do korzystania z ich oferty, zniechęca.

      • 7 0

      • Zwłaszcza 142, mógł zostać na trasie Wrzeszcz - Rakoczego. Ale nie bo mamy tramwaj.. Tak, z do centrum..

        • 0 0

    • Dyrektorem ZTM jest miłośnik fotografii

      Byle się "stopiątka" turlała po torach i byle były "motywy" do zdjęć. Reszta to w gdańskim transporcie sprawy trzeciorzędne.

      • 20 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane