• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilfinger Berger i Wakoz chcą 1,1 mld za Południową Obwodnicę Gdańska

Michał Brancewicz
10 sierpnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Jedyny most, jaki powstanie w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska przebiegnie nad Motławą. Jedyny most, jaki powstanie w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska przebiegnie nad Motławą.

Południowa Obwodnica Gdańska może kosztować 1,126 mld zł - na tyle opiewa najtańsza oferta w przetargu na tę trasę. To oszczędność ponad 900 mln zł względem kosztorysu przygotowanego przez GDDKiA.



Południowa Obwodnica Gdańska pozwoli ominąć śródmieście Gdańska kierowcom jadącym od strony Warszawy w kierunku Gdyni i dalej. Południowa Obwodnica Gdańska pozwoli ominąć śródmieście Gdańska kierowcom jadącym od strony Warszawy w kierunku Gdyni i dalej.
Do przetargu stanęło dziesięciu oferentów: siedem konsorcjów i trzy firmy, ale oferty złożyło już tylko pięć z nich. Rozpiętość cenowa nie była duża. Najmniej za budowę ponad 18 km drogi ekspresowej zażądało konsorcjum firm Bilfinger Berger Polska i Wakoz (prowadził prace ziemne na budowie Baltic Areny) - 1,126 mld. zł. Najwyższa cena wyniosła 1,347 mld zł.

Wygląda na to, że inwestor obwodnicy południowej, czyli gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaoszczędzi 900 mln zł.

- Początkowo budowę wyceniliśmy na 1,2 mld zł. - przyznaje Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA. - Potem, wobec galopujących cen musieliśmy dokonać weryfikacji kosztorysu. Wtedy określiliśmy, że na inwestycję musimy przeznaczyć ponad 2 mld zł. - wyjaśnia.

Choć znamy już ceny, jakie za budowę obwodnicy zażądały firmy, wciąż trwa weryfikacja ofert. Jeżeli jednak okaże się, że w najtańszej ofercie nie ma uchybień formalno-prawnych, to właśnie Bilfinger Berger i Wakoz wybudują trasę łączącą Obwodnicę Trójmiasta z drogą krajową S7.

Coraz bardziej realne wydają się wcześniejsze zapowiedzi, że prace na budowie Południowej Obwodnicy Gdańska ruszą już we wrześniu. Czas na realizację to 24 miesiące, z wyłączeniem okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca).

Przerwy zimowe mogą spowodować, że ten czas wydłuży się do 33 miesięcy. A to oznacza, że droga ekspresowa powstanie w czerwcu 2012, czyli tuż przed Euro. Na szczęście przy łaskawych zimach, jakie mamy od kilku lat, takie przerwy mogą okazać się niepotrzebne.

POG liczyć będzie ponad 18 km i połączy Obwodnicę Trójmiasta oraz Autostradę A1 z drogą krajową nr 7. Na całej jej długości powstanie sześć dwupoziomowych węzłów, 10 wiaduktów, most nad Motławą i estakada o długości ok. 3 km.

Złożone oferty na budowę Południowej Obwodnicy Gdańska:
1. Konsorcjum firm: Bilfinger Berger Polska SA i Wakoz Sp. z o.o.
Cena brutto: 1 126 371 270,36
2. Konsorcjum firm: Budimex Dromex SA, Mostostal Warszawa SA, Acciona Infraestructuras SA
Cena brutto: 1 170 578 823,89
3. Konsorcjum firm:Eurovia Polska SA, Warbud SA, Hochtief Polska Sp. z o.o., Vinci Construction Grand Projets, Vinci Construction Terrassement, Stavby silnic a železnic a.s.
Cena brutto: 1 297 291 132,38
4. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o., Hermann Kirchner Polska Sp. z o.o., Dywidag Bau GmbH
Cena brutto: 1 345 267 860,60
5. Konsorcjum firm: Energopol-Szczecin SA, POL-DRÓG Piła Sp. z o.o., ABM POL-DRÓG Legnica Sp. z o.o., Zakład Robót Mostowych "Mostmar" Marcin i Grzegorz Marcinków
Sp. Jawna, Zakład Usług Stoczniowych i Mostowych Sp. z o.o.
Cena brutto: 1 347 838 687,37

Opinie (209) 3 zablokowane

  • (1)

    euro 200 212

    • 2 8

    • Zazdrośc wyszarpuje Ci wątrobę, co?

      • 0 2

  • księzycowe kosztorysy GDDKiA

    Informacja oznacza po prostu, iż specjaliści GDDKiA są derwani od rzeczywistości skoro ich kosztorysy są o 50 % zawyżane. Może to wyjaśnia, dlaczego km aytistrady jest w Polsce najdroższy w Europie, tak w reealizacji jak i w oplatach za korzystanie.

    • 7 7

  • Tok myślenia niektórych przypomina konstrukcję cepa.

    To, że wybiorą najtańszą ofertę nie znaczy, że będzie najsłabsza jakośc. Kryzys wymusza na firmach budowlanych walkę o kontrakty nawet jeżeli mieliby byc na lekko na plusie. A poza tym różnica między oferantami jest naprawdę bardzo mała. Co do jakości zobaczcie jak wygląda budowa "taniej" Baltic Areny i porównajcie ją z budową innych stadionów. Opieszałosc naszych urzędasów paradoksalnie spowodowała to, że miasto zaoszczędzi mnóstwo kasy.

    • 13 1

  • Ciekawe, czy o ścieżce rowerowej pomyśleli ?!

    • 8 2

  • Korki (3)

    Korków to nie rozładuje a pewnie wjazd do Gdańska od Przejazdowa zatka się kompletnie. Jak wszyscy zechcą zjechać z obwodnicy w Przejazdowie to korek będzie większy a wyjazd z drogi do Pruszcza będzie prawie niemożliwy. może za te 900 milionów poprawić wjazd do gdańska przy rafinerii i Makro.

    • 2 11

    • Rozładuje, bo sporo pojedzie obwodnicą południową aż do S6. Pomoże zwłaszcza w wakacje, gdzie kupa ludzi jedzie np. na Hel. Poza tym jadąc do Gdyni bardziej będzie opłacało się jechać cały czas obwodnicą niż stać co chwilę na światłach.

      • 5 0

    • to są wezły bezkolizyjne ..... myśl człowieku, anie tylko marudzisz jakbys z gdyni był

      • 12 0

    • problemem nie jest wjazd do Gdańska, tylko przejazd przez centrum. Co z tego, że masz szeroki wjazd, jak za kilka km 2-3 pasmówka zmienia się w wąską szyjkę ze światłami. Żeby ruch był płynny, poza odpowiednią pojemnością droga powinna gwarantować bezkolizyjny ruch na skrzyżowaniach.

      • 3 0

  • super - inwestycje gdzie nie macza paców prez.Adamowicz idą bez przeszkód (2)

    • 7 3

    • hehe ciekawe rzeczy mowisz (1)

      a dam sobie reke uciac, ze jak tylko pojawila sie wzmianka o zamiarze budowy obwodnicy poludniowej to pierwszy krzyczales, ze to "KOLEJNE BUDYNIOWE OBIETNICE BEZ POKRYCIA". powiem tak: wyleczcie sie z tej waszej teorii spiskowej z budyniem, bo jest chora. moze i Adamowicz nie jest fantastycznym prezydentem, ale napewno nie jest najgorszym, ktory by robil wszystko pod siebie i mial w du.pie dobro miasta, czasem zdarzaja sie zle decyzje, ktore psuja wizerunek miasta jako partnera inwestycyjnego ale jest rowniez kilka sukcesow. najwiekszym chyba jest EURO 2012 na ktore uwielbiacie psioczyc, a gdyby nie ono to nie byloby ka$ki na zadne drogi wiec glupota jest wmawianie, ze zamiast budowy stadionu lepiej byloby wyremontowac osiedlowki czy zbudowac jakastam sale gimnastyczna, bo na to unia by kasy nie dala tak predko.

      • 2 7

      • KASY NA DROGI BY BYŁO ZNACZNIE WIĘCEJ

        ale euro ją zabrało i zabierze jeszcze więcej . Ja czekam na oberwanie chmury i ponowną powódż na oruni a budyń ze swymi błędami z pierdla nie wyjdzie.MIESZKAŃCY ORUNI DOBRZE PAMIĘTAJĄ WSZYSTKIE OBIETNICE !!!!!

        • 2 1

  • a zaorać to i parkingi dla rowerów porobić i budki z lodami

    • 0 7

  • WAKOZ

    No i super, znowu "kierowcy" z Wakozu będą siali postrach na drogach.

    • 12 4

  • MTM - dlaczego nie startowało ? (1)

    IMHO najlepszy w 3mieście

    • 2 3

    • za maluczki ....

      • 1 0

  • to dobrze że zbudują (1)

    mówią o bezkolizyjnych skrzyżowaniach a co z wiaduktem na armi krajowej na wysokości łostowickiej i kartuskiej???/?//

    • 12 0

    • a co z Twoją głową

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane