- 1 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (185 opinii)
- 2 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (122 opinie)
- 3 Do czerwca skażona ziemia znknie z Gdańska (77 opinii)
- 4 Trzy przejścia na odcinku 130 metrów (114 opinii)
- 5 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (274 opinie)
- 6 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (176 opinii)
Chcą zmiany w liczeniu pasażerów komunikacji miejskiej
To, ilu pasażerów skorzysta jednocześnie z pojazdów komunikacji miejskiej, będzie zależeć od powierzchni autobusów czy tramwajów, a nie liczby miejsc? Tego chciałby Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Urzędnik zwrócił się z apelem o zmianę zasad funkcjonowania komunikacji miejskiej do ministra zdrowia, Łukasza Szumowskiego. Swoje sugestie w tej sprawie przesłali także naukowcy z Politechniki Gdańskiej.
W efekcie na siedzeniach pojazdów trójmiejskiej komunikacji, pojawiły się specjalne nakładki, informujące o wyłączeniu miejsc z użytku. Wytyczne rządu co do liczby pasażerów mogących znajdować się w jednym czasie w danym pojeździe znaleźć można także na wszystkich przystankach, w tramwajach, autobusach i tablicach systemu informacji pasażerskiej.
Obostrzenia okazały się jednak sporym kłopotem dla gdańskiej komunikacji miejskiej. Jak zauważa Sebastian Zomkowski, wprowadzone zmiany w praktyce oznaczają to, że dużym, wielkopojemnym tramwajem Jazz Duo może podróżować teraz tylko 14 osób.
Czytaj też: Jak pasażerowie radzą sobie ze zmianami w komunikacji miejskiej?
- Dla przykładu naszymi minibusami według rozporządzenia może podróżować teraz osiem osób. Czyli pojazdem z mniejszą przestrzenią pasażerską może podróżować więcej osób niż dużym pojazdem - pisze Sebastian Zomkowski.
Taśma na podłodze i liczba pasażerów uzależniona od miejsca
Zdaniem dyrektora ZTM problem można rozwiązać w prosty sposób, a pomysł podsunęli naukowcy z czołowych politechnik w kraju - w tym z Politechniki Gdańskiej. Eksperci zarekomendowali bowiem uzależnienie liczby podróżnych od powierzchni pojazdu, tak aby każdy z pasażerów mógł korzystać z przynajmniej 2,5 m kw. pojazdu.
Rozkład jazdy ZTM Gdańsk
Dzięki temu - jak podkreślają naukowcy - można umożliwić podróż w tramwajach takiej liczby osób, żeby przy ograniczonych możliwościach przewoźników zachować pełne bezpieczeństwo podróżnych.
Jak jednak miałoby wyglądać to w praktyce? Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM, tłumaczy, że na nowo określona zostałaby liczba osób, które jednorazowo mogą wejść do pojazdu komunikacji miejskiej, o czym informowałby komunikaty (również głosowe) na przystankach i w pojazdach. Niewykluczone, że na posadzce tramwaju czy autobusu wyklejone zostałyby również "strefy odstępu" - na wzór tych, które pojawiły się w niektórych supermarketach.
Trzeba wykorzystać środki komunikacji publicznej
- Wszyscy, w tym również organizatorzy transportu publicznego, spotykamy się obecnie z problemami, do których nie byliśmy w pełni przygotowani. Opracowana rekomendacja do rozporządzenia uwzględnia fakt, że w niedalekiej przyszłości może dojść do zmniejszenia liczby kierujących pojazdami z uwagi na kwarantannę lub możliwe zarażenie się wirusem poszczególnych pracowników - tłumaczy dr inż. Jacek Szmagliński z Katedry Transportu Szynowego i Mostów na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej. - Stąd też staramy się przekonać ministerstwo, żeby maksymalnie wykorzystać możliwości, jakie daje nam pojemny transport tramwajowy oraz metro, przy zachowaniu jak największego bezpieczeństwa podróżnych.
W związku z tym, zdaniem naukowców z czołowych uczelni technicznych w Polsce oraz ekspertów z zakresu transportu publicznego, rozporządzenie Ministerstwa Zdrowia dotyczące ograniczeń liczby pasażerów w pojazdach komunikacji miejskiej powinno zostać zmienione.
W pojazdach komunikacji nadawany jest specjalny komunikat głosowy dot. liczby pasażerów.
Miejsca
Opinie (145) 8 zablokowanych
-
2020-03-30 17:27
Ilość kierowców może się zmniejszyć (2)
kiedy zaczniemy chorować, zarażając się jeden od drugiego przez dmuchanie do jednego alkomatu. Przykre ale prawdziwe.
- 39 13
-
2020-03-30 19:15
liżesz ten alkomat? Gdybyś nie wiedział to do alkomatu się dmucha, a nie w drugą stronę
- 1 12
-
2020-03-30 17:31
Ilosc pasazerów tez, jezeli będzie ich za duzo w jednym pojezdzie
- 7 5
-
2020-03-30 19:06
Dość tej bezsensownej kwarantanny
Trzeba otworzyć sklepy, kina, puby i iść do pracy bo inaczej zbankrutujemy!!
A Chiny już zacierają rączki- 7 10
-
2020-03-30 18:54
Wystarczy odpowiednio podnieść ceny a ilość pasażerów sama się zmniejszy
- 9 5
-
2020-03-30 18:19
(1)
"dużym, wielkopojemnym tramwajem Jazz Duo może podróżować teraz tylko 14 osób" Takie tramwaje zamówiliście. Dopiero teraz obudziliście się, że są tam tylko 28 miejsca siedzące ?
- 26 4
-
2020-03-30 18:47
Przecież nie chodziło o ilość miejsc i wygodę pasażerów
Tylko jak zawsze o wysokość wziątki za przetarg. Więc wcisnęli im najmniej chodliwy model i pewnie jeszcze w cenie dużo pojemniejszych. Takie rzeczy tylko w PO. By żyło się lepiej.
- 6 6
-
2020-03-30 17:37
(1)
Panie Zomkowski , tak powinna wyglądać komunikacja . Miejsca siedzące i koniec . Wielkopojemny tramwaj czyli upchany do granic możliwości tłum pasażerów. Tłok , śmierdzące tapicerowane siedzenia i regulamin robiący z pasażera Boga a z ZTM właściciela wszystkiego . Na komunikacji należy się znać a nie być miłośnikiem . I jeszcze jedno : pieniądze . Bez tego komunikacja wygląda tak jak wygląda.
P.S. Gdańska komunikacja to wstyd i żenada. Nędzna podróbka.- 25 11
-
2020-03-30 18:39
I takie są fakty
- 2 1
-
2020-03-30 17:58
Moja sugestia jest taka, ze skoro mniej pasazerow podrozuje tym wiekszy jest komfort (2)
W tej sytuacji powinno sie podniesć ceny biletów kilkukrotnie zeby zachować rentownosc przejazdow a nie wozic plebs darmo. Za darmo to w pape ciezko nawet dostac a co dopiero odbyc przejazd srodkiem komunikacji.
- 13 11
-
2020-03-30 18:08
Adrianie. Pewnie do pracy latasz śmigłowcem. (1)
Dlaczego korzystających z komunikacji zbiorowej nazywasz plebsem?
A czy ty nie piszesz ze szpitala na ul. Srebrniki?- 4 5
-
2020-03-30 18:26
Wiesz.. normalnie to dąży się w zyciu do jakiegokolwiek standardu. Szczegolnie w kraju w ktorym
delikatnie mowiac komunikacja publiczna ma niewiele do zaoferowania. Ja zyje wlasnie na pewnym standardzie i troche z boku ogladam te wasze walki o zkm ztm czy jak to sie tam nazywa. Z gory moczem to olewam. Bardzie ciekawi mnie to od strony ekonomii -jak firma oferujaca te przejazdy okrojone o polowe wyjdzie na swoje wożąc bande golodupców.
Skoro Ty potrafisz w tej sytuacji próbować dyskutowac o darmowym dla siebie przejezdzie za 3 zl to sam/a zobacz w ktorym miejscu sie znajdujesz. Pewnie sam/a juz dojdziesz co my tu nazywamy plebsem.- 6 7
-
2020-03-30 18:04
No to naklejki jakieś 5 baniek w firmie szwagra (1)
Co nie? Bo nie można zlecić pracownikom psiknięcia sprayem przez wzornik?
- 8 6
-
2020-03-30 18:24
5 baniek?
Tyle to oni na wymianę lampek na stadionie wykręcili. Naklejki to lekko 10 mln. Za sam projekt zrobiony ekespresowo agencja szwagra weźmie z 500 tys. "bo takie są ceny rynkowe". Potem jeszcze sesja zdjęciowa, casting - ulotki o co chodzi w tych oznaczeniach, doradztwo, opinia prawna, logistyka, testy, kampania, spoty w tv regionalnej...
- 4 2
-
2020-03-30 17:52
Nie dziwcie się. (1)
Wirus korona to nowy temat więc tak jak każdy i ZTM uczy się nowych zachowań na żywym organiźmie.Za chwilę będzie to wszystko bardziej zorganizowane.Nie narzekajcie bo w innych krajach pozawieszali komunikację w ogóle.
- 13 10
-
2020-03-30 18:10
Magiczne slowo kompetencje
Nieznane w Gdansku.
- 5 2
-
2020-03-30 18:04
Zmniejszyc ilosc i zwiekszyc zageszczenie
Jak minister wyda dyspozycję to prosić politechnike by rozwiązali problem. Oto Gdańsk i spece z zkm
- 5 7
-
2020-03-30 17:32
Czy "wielkopojemny tramwaj Jazz Duo" ze swoimi 28 miejscami siedzącymi miał zachęcić ludzi do transportu publicznego? (4)
Czy może właśnie chciano upchnąć ludzi jak sardynki na stojąco i ktoś chciał zaoszczędzić ? Teraz to się mści, a jazda na stojąco w tramwaju naprawdę nie jest przyjemna. I dojazdy do pracy z reguły wcale nie trwają 10-15 minut, tylko znacznie dłużej. Drodzy decydenci, przy następnym przetargu pomyślcie nie tylko o tym, że do tramwaju zmieści się ponad 200 osób (i prawie wszyscy będą stali), ale również o tym, jak komfortowo pasażerowie pojadą...
- 41 6
-
2020-03-30 17:58
Zprojektuj tramwaj. (3)
Skieruj go do produkcji. A potem możesz pisać dyrdymały.
- 7 12
-
2020-03-30 18:04
Po co wozy dwukierunkowe, skoro w Gdansku prawie wszedzie sa petle?
Zamiast zdublowanych kabiny i drzwi moglyby byc fotele. Pojazdy jednokierunkowe sa tansze i w zakupie i w esploatacji. Tylko trzeba myslec, efekty niemyslenia wladz widac na kazdym kroku.
- 4 3
-
2020-03-30 18:03
Od tego są fachowcy, którzy projektują zgodnie z wymogami przetargu
a w Poznaniu jakoś mogą jeździć tramwaje ze znacznie większą ilością miejsc siedzących. Najpierw się zastanów, a później pisz dyrdymały.
- 9 0
-
2020-03-30 18:03
przyszło to co było w specyfikacji zamówienia
Co ma do tego produkcja ?
- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.