• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowe miliony na komunikację w Trójmieście

Michał Sielski
14 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowe autobusy i trolejbusy też przydałyby się w Gdyni. Nowe autobusy i trolejbusy też przydałyby się w Gdyni.

Województwo pomorskie ma dodatkowe 72 mln zł na rozwój transportu zbiorowego. Wszystko dzięki oszczędnościom i sprawnemu zagospodarowaniu transz z poprzednich lat.



Automaty biletowe cieszą się sporym zainteresowaniem. Automaty biletowe cieszą się sporym zainteresowaniem.
Buspasy w Gdańsku strzeżone były m.in. przez fotoradar, o czym boleśnie przekonali się niefrasobliwi kierowcy. Buspasy w Gdańsku strzeżone były m.in. przez fotoradar, o czym boleśnie przekonali się niefrasobliwi kierowcy.

Czego najbardziej brakuje gdyńskiej komunikacji publicznej?

Biletomaty - dotąd były za drogie

Maszyny, w których można kupić bilety, od kilku lat powstają w Gdańsku. Wraz z remontem sopockiego dworca mają pojawić się również w kurorcie. Za miedzą cały czas przekonują jednak, że to rozwiązanie jest za drogie. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni dotąd podkreślał, że to zbędny wydatek.

- Gdy otrzymamy wsparcie, będziemy chcieli zamontować na przystankach 30 automatów do sprzedaży biletów. Liczymy, że Unia Europejska sfinansuje koszt ich zakupu w 70 proc. - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Jeden automat to koszt rzędu ok. 100 tys. zł. Poza dotacją potrzebne będzie ok. 900 tys. zł wkładu własnego miasta.

Automaty biletowe są jednak oczekiwaną przez wielu gdynian inwestycją. W autobusach i trolejbusach nie można bowiem kupić pojedynczych biletów, a jedynie karnety pięcioprzejazdowe. Dwa bilety ulgowe można wprawdzie łączyć w jeden normalny, ale i tak przy przejeździe "tam i z powrotem" pozostaje nam jeden ulgowy.

Nowy tabor - wymieniany od lat

O zakupach nowych autobusów i trolejbusów piszemy regularnie. W Gdyni jeżdżą m.in. nowoczesne i ekologiczne pojazdy zasilane gazem ziemnym, regularnie kupowane są nowe autobusy, remontowane trolejbusy. Tylko że często zakup np. dwóch pojazdów to nadal kropla w morzu potrzeb. Średni wiek pojazdów gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej to 10 lat. Są wśród nich np. nowoczesne Solarisy, ale spotkać też można Jelcze z połowy lat 90. ubiegłego wieku. Nowsze są trolejbusy, ale i w tym wypadku wymiana taboru powinna być procesem ciągłym.

Czytaj także: Awaria autobusu nie musi kończyć jazdy.

Nie jest wprawdzie źle, bo wszystkie pojazdy w Gdyni wyposażone są w monitoring, a większość także w klimatyzację, ale wiek pojazdów przekłada się na ilość usterek. Najczęściej niegroźnych, z którymi radzą sobie nawet kierowcy, ale z pewnością komfort podróży mógłby być na wielu trasach wyższy.

Buspasy - czyli kto komu zabiera ulice

- Ulice są dla samochodów. Powstały z myślą o kierowcach, a nie np. rowerzystach, którzy tamują ruch i powodują korki, zamiast jeździć po swoich ścieżkach lub chodnikach - pisze w liście do naszej redakcji Marek Grzegorzewski, mieszkaniec Chwarzna. - Wiem, że teraz jest moda na zrównoważony transport, promowanie komunikacji publicznej, a także rowerów, ale bez przesady. Niech każdy zna swoje miejsce, samochodów było, jest i będzie najwięcej, więc ich kierowcy powinni być traktowani priorytetowo, a nie cierpieć, bo mniejszości krzyczą, że domagają się "praw" - dodaje.

Pan Marek nie będzie prawdopodobnie zadowolony, ponieważ władze Gdyni rozważają wytyczenie dwóch buspasów na ul. Kieleckiej zobacz na mapie GdyniMorskiej zobacz na mapie Gdyni. Tam samochody nie tylko będą niemile widziane, ale w ogóle nie będą mogły wjeżdżać. A jeśli ktoś myśli, że przepis będzie fikcją, bo przecież nie będzie miał kto tego pilnować, to niech lepiej przypomni sobie, jak wiele zdjęć robił fotoradar na buspasie w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Fotografuje on nie tylko przekraczających prędkość, ale wszystkich, którzy bezprawnie z pasa korzystają.

- Jeśli otrzymamy dofinansowanie, wdrożenie projektu planujemy na lata 2014-2015 - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Czytaj także: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Buspasy mają przeciwników wśród kierowców, ale znaleźć można ich zwolenników w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Przyspieszyłyby podróże komunikacją publiczną, co rozwiązałoby wiele problemów. Mniejszy byłby ruch samochodów, bo część kierowców mogłaby przesiąść się na komunikację publiczną. Wpłynęłoby to też na zwiększenie miejsc parkingowych w wiecznie zapchanym centrum. Poza tym kierowcy nie będą tak bardzo poszkodowani, bo na ul. Kieleckiej zostałby wydzielony trzeci pas, a na Morskiej buspas już działał podczas długich prac na Estakadzie Kwiatkowskiego, więc wielu zdążyło się do niego przyzwyczaić.

Za buspasami, po których najprawdopodobniej będą też jeździć taksówki, opowiadają się członkowie stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Takie rozwiązanie pozwoli w jakimś stopniu ograniczyć ruch samochodów, co wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie hałasu - zauważa Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni. - Będziemy naciskać, by na buspasach, podobnie jak w niektórych miastach Polski, dopuścić także ruch rowerowy. Dzięki temu z możliwości jazdy na rowerze skorzysta więcej osób. Także ci, którzy obawiają się poruszać po jezdni.

Gdańsk powalczy w ramach GKPM

Ale nie tylko Gdynia skorzysta na dodatkowych środkach, które mają wesprzeć komunikację na Pomorzu. Część z nich trafi także do Gdańska.

- Kompletujemy wniosek, który w tym miesiącu zostanie złożony - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Gdańsk chce uzyskać finansowanie z europejskich środków na dalszy ciąg Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej. Chce bowiem zacząć realizację etapu III C. Zakłada on przebudowę infrastruktury tramwajowej na Przeróbce, czyli przede wszystkim gruntowny remont torowisk. Druga część projektu związana jest z infrastrukturą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zakłada budowę dojazdu do przystanku Jasień oraz węzła integracyjnego przystanku PKM "Jasień", dojazdu do przystanku Kiełpinek oraz węzła integracyjnego "Kiełpinek", a także węzła integracyjnego przystanku PKM "Brętowo" oraz węzła integracyjnego przystanku PKM "Banino".

Wartość tej części projektu to 160 mln zł, widać więc, że z tej dodatkowej transzy sfinansowana będzie tylko jego część.

Miejsca

Opinie (268) 3 zablokowane

  • Co ważniejsze dla Gdyni ? Finansowanie Arki czy budowa OPAT ? (1)

    • 7 0

    • Dofinansowanie OPAT przez marszałka województwa z PO lub min. transportu z PO

      • 3 2

  • buspas na Morskiej już działał podczas remontu estakady

    albo ja jestem pitolnię....TY albo ktoś robi z nas wariatów. jaki buspas 50 metrów przy przystanków to bus pas .

    • 10 0

  • .

    Oznacza to, że 72 miliony naszych podatków zostaną zmarnotrawione przez urzędników.
    Tzw. środki unijne, to po prostu NASZE PODATKI, którymi dysponuje rząd w imieniu Brukseli...
    Koszmar.

    • 7 4

  • Autobus Gdansk - Gdynia (4)

    1. Wprowadzić połączenie autobusowe Gdańsk- Gdynia
    2. Zapewnić środki na ścieżkę rowerowa przy kolei metropolitalnej.
    3. Połączyć ścieżką rowerową z centrum dzielnice Kowale, Kiełpino itd,

    • 10 8

    • Kowale (1)

      Gdzie płacisz podatki? Jak do miasta Gdańsk to ok, ale jeśli do gminy Kolbudy to gadaj se swoim wójtem.

      • 9 1

      • Popieram przedmówcę ... o Kowale to niech się martwią Kolbudy.

        • 6 0

    • pkt nr 1 jest bez sensu

      autobusem będziesz jechał grubo ponad godzinę - SKM jakieś 35 minut;
      kalkuluje się takie rozwiązanie jedynie tym co mają naprawdę duuuużo czasu, ludziom po 70-tce i tym wszystkim, którym przysługują darmowe bilety w autobusach

      • 6 0

    • out of mind?

      przecież jest SKM. Lepiej myśleć o poprawie warunków dojścia pieszego i dojazdu rowerem do przystanków SKM. Brakuje np. tunelu dla pieszych i rowerzystów przy południowym krańcu peronu stacji Gdańsk Oliwa. Skądinąd droga rowerowa równoległa do linii SKM od Węzła Wzgórze do stacji Gdynia Główna (z kładką nad ulicą przy dworcu) by się przydała.

      • 3 0

  • w Gdyni jak zwykle chore pomysly

    Widac ze Stempa nie ma jak sie poruszac po miescie. Potrzebuje specjalnie osobny pas. Gratuluje pomyslu.

    • 13 3

  • Rowery na buspasie to jakiś absurd !!! (2)

    Autobusy maja się wlec 20 km/h, bo bezpieczne wyprzedzanie z zachowaniem odstępu nierealne.

    • 15 4

    • jeżeli buspas ma 4,20 metrów nie ma problemu (1)

      nawet jeśli buspas będzie węższy, zanim autobus wyładuje i załaduje pasażerów, rowerzysta będzie mijał kolejny przystanek autobusowy.

      • 0 6

      • prawda boli, stąd minusy

        gdzie argumenty?

        • 0 0

  • Paranoja!! (9)

    Nie jestem przeciwnikiem buspasów ale....
    Jeżeli korzystać z tego będą rowerzyści i taksówkarze a nie tylko środki komunikacji miejskiej - to jest to pomieszanie pojęć. Wg tych zapowiedzi najmniej uprzywilejowanym użytkownikiem drogi okaże się prywatny kierowca !! Może zaczniecie sprawdzać wiedzę (kodeks drogowy) tych "najważniejszych uczestników ruchu drogowego" (rowerzystów).

    • 17 7

    • Nie "okaże się", tylko już jest! (8)

      Transport indywidualny jest na samym końcu w hierarchii ważności i ma to swoje uzasadnienie: najmniejsza efektywność komunikacyjna w skali makro kosztem największych szkód wynikających z zajmowanej przestrzeni, zanieczyszczenia środowiska, hałasu itp. (w przeliczeniu na osobokilometr).

      • 7 4

      • ble ble ble (2)

        kierowcy odprowadzają największe podatki w postaci akcyzy i mają prawo domagać się pewnych inwestycji. Postawienie na transport zbiorowy zabiło by naszą gospodarkę

        • 7 5

        • jak na razie wpływy z podatków ze sprzedaży samochodów (1)

          i akcyzy na paliwo pokrywają tylko ułamek kosztów budowy i utrzymania dróg. Duża część przejazdów samochodem w mieście odbywa się na odległość mniejszą niż 5 km, a na taką odległość przejazd rowerem to pikuś. Wszyscy by zyskali, gdyby poglądy typu "jezdnia dla samochodów, ziemia dla ziemniaków" nie były tak popularne.

          • 2 7

          • bzdura, wpływy z akcyzy sa większe niż wydatki na rozbudowę dróg

            • 2 2

      • Transport indywidualny na końcu- (4)

        a rower to transport zbiorowy,że jest tak uprzywilejowany?

        • 4 3

        • rower to pojazd przestrzeniooszczędny (1)

          samochód to pojazd przestrzeniożerny.

          • 4 4

          • pogadamy jesienią/zimą

            • 5 2

        • (1)

          rowerzyści giną jak muchy
          mordowani bezkarnie przez bandytów zakutych w śmierrrdzącą stal

          • 3 1

          • ci bandyci sami siebie mordują wzajemnie

            szkoda, że przy okazji giną piesi (vide ostatni wypadek w Łodzi)

            • 0 0

  • Stępa - prezydent bez prawa jazdy (4)

    Tylko się zastanówcie nad tym, ile strat w gospodarce przyniesie buspas (z wyjątkiem mandatòw). Przecież w samochodach o 7-ej rano nie siedzą turyści i bulwarowi szpanerzy tylko ludzie pracy. Nie każdy ma pracę za biurkiem. Ponadto jak chcecie buspasy, to w pierwszej kolejności przygotujcie drogi, które będą przyjazne dla wszystkich uczestników ruchu.

    • 16 7

    • W autobusach też siędzą ludzie pracy, więc logika pokrętna. (3)

      • 6 2

      • ?

        Twoja logika za nie jest pokrętna.

        • 1 1

      • Samochody transportuja wiecej ludzi pracy niż autobusy. (1)

        .

        • 3 5

        • masz jakieś twarde dane?

          Zależy kiedy, zależy w jakim mieście. Miasta tworzone głównie lub wyłącznie o korzystających z samochodów nie są przyjazne nawet dla kierowców samochodów. Sami kierowcy się korkują i powstaje tzw. road rage.

          • 2 1

  • Buspasy tylko dla radnych!

    I tabliczki "Nur fur Radni!"
    I dodatkowo po dwa pasy na buspasy!
    A kierowcy na ścieżki rowerowe.

    • 12 2

  • (3)

    jak komuś ciasno i źle w mieście to zawsze może się wyprowadzić na otwarte stepy Mongolii.

    • 8 2

    • powinno być

      "otwarte stępy Mongolii"

      • 5 2

    • zwłaszcza rowerem

      • 1 0

    • przeczytałeś bosowski? wypad do mongolii

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane