• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowe miliony na komunikację w Trójmieście

Michał Sielski
14 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowe autobusy i trolejbusy też przydałyby się w Gdyni. Nowe autobusy i trolejbusy też przydałyby się w Gdyni.

Województwo pomorskie ma dodatkowe 72 mln zł na rozwój transportu zbiorowego. Wszystko dzięki oszczędnościom i sprawnemu zagospodarowaniu transz z poprzednich lat.



Automaty biletowe cieszą się sporym zainteresowaniem. Automaty biletowe cieszą się sporym zainteresowaniem.
Buspasy w Gdańsku strzeżone były m.in. przez fotoradar, o czym boleśnie przekonali się niefrasobliwi kierowcy. Buspasy w Gdańsku strzeżone były m.in. przez fotoradar, o czym boleśnie przekonali się niefrasobliwi kierowcy.

Czego najbardziej brakuje gdyńskiej komunikacji publicznej?

Biletomaty - dotąd były za drogie

Maszyny, w których można kupić bilety, od kilku lat powstają w Gdańsku. Wraz z remontem sopockiego dworca mają pojawić się również w kurorcie. Za miedzą cały czas przekonują jednak, że to rozwiązanie jest za drogie. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni dotąd podkreślał, że to zbędny wydatek.

- Gdy otrzymamy wsparcie, będziemy chcieli zamontować na przystankach 30 automatów do sprzedaży biletów. Liczymy, że Unia Europejska sfinansuje koszt ich zakupu w 70 proc. - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Jeden automat to koszt rzędu ok. 100 tys. zł. Poza dotacją potrzebne będzie ok. 900 tys. zł wkładu własnego miasta.

Automaty biletowe są jednak oczekiwaną przez wielu gdynian inwestycją. W autobusach i trolejbusach nie można bowiem kupić pojedynczych biletów, a jedynie karnety pięcioprzejazdowe. Dwa bilety ulgowe można wprawdzie łączyć w jeden normalny, ale i tak przy przejeździe "tam i z powrotem" pozostaje nam jeden ulgowy.

Nowy tabor - wymieniany od lat

O zakupach nowych autobusów i trolejbusów piszemy regularnie. W Gdyni jeżdżą m.in. nowoczesne i ekologiczne pojazdy zasilane gazem ziemnym, regularnie kupowane są nowe autobusy, remontowane trolejbusy. Tylko że często zakup np. dwóch pojazdów to nadal kropla w morzu potrzeb. Średni wiek pojazdów gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej to 10 lat. Są wśród nich np. nowoczesne Solarisy, ale spotkać też można Jelcze z połowy lat 90. ubiegłego wieku. Nowsze są trolejbusy, ale i w tym wypadku wymiana taboru powinna być procesem ciągłym.

Czytaj także: Awaria autobusu nie musi kończyć jazdy.

Nie jest wprawdzie źle, bo wszystkie pojazdy w Gdyni wyposażone są w monitoring, a większość także w klimatyzację, ale wiek pojazdów przekłada się na ilość usterek. Najczęściej niegroźnych, z którymi radzą sobie nawet kierowcy, ale z pewnością komfort podróży mógłby być na wielu trasach wyższy.

Buspasy - czyli kto komu zabiera ulice

- Ulice są dla samochodów. Powstały z myślą o kierowcach, a nie np. rowerzystach, którzy tamują ruch i powodują korki, zamiast jeździć po swoich ścieżkach lub chodnikach - pisze w liście do naszej redakcji Marek Grzegorzewski, mieszkaniec Chwarzna. - Wiem, że teraz jest moda na zrównoważony transport, promowanie komunikacji publicznej, a także rowerów, ale bez przesady. Niech każdy zna swoje miejsce, samochodów było, jest i będzie najwięcej, więc ich kierowcy powinni być traktowani priorytetowo, a nie cierpieć, bo mniejszości krzyczą, że domagają się "praw" - dodaje.

Pan Marek nie będzie prawdopodobnie zadowolony, ponieważ władze Gdyni rozważają wytyczenie dwóch buspasów na ul. Kieleckiej zobacz na mapie GdyniMorskiej zobacz na mapie Gdyni. Tam samochody nie tylko będą niemile widziane, ale w ogóle nie będą mogły wjeżdżać. A jeśli ktoś myśli, że przepis będzie fikcją, bo przecież nie będzie miał kto tego pilnować, to niech lepiej przypomni sobie, jak wiele zdjęć robił fotoradar na buspasie w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Fotografuje on nie tylko przekraczających prędkość, ale wszystkich, którzy bezprawnie z pasa korzystają.

- Jeśli otrzymamy dofinansowanie, wdrożenie projektu planujemy na lata 2014-2015 - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Czytaj także: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Buspasy mają przeciwników wśród kierowców, ale znaleźć można ich zwolenników w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Przyspieszyłyby podróże komunikacją publiczną, co rozwiązałoby wiele problemów. Mniejszy byłby ruch samochodów, bo część kierowców mogłaby przesiąść się na komunikację publiczną. Wpłynęłoby to też na zwiększenie miejsc parkingowych w wiecznie zapchanym centrum. Poza tym kierowcy nie będą tak bardzo poszkodowani, bo na ul. Kieleckiej zostałby wydzielony trzeci pas, a na Morskiej buspas już działał podczas długich prac na Estakadzie Kwiatkowskiego, więc wielu zdążyło się do niego przyzwyczaić.

Za buspasami, po których najprawdopodobniej będą też jeździć taksówki, opowiadają się członkowie stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Takie rozwiązanie pozwoli w jakimś stopniu ograniczyć ruch samochodów, co wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie hałasu - zauważa Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni. - Będziemy naciskać, by na buspasach, podobnie jak w niektórych miastach Polski, dopuścić także ruch rowerowy. Dzięki temu z możliwości jazdy na rowerze skorzysta więcej osób. Także ci, którzy obawiają się poruszać po jezdni.

Gdańsk powalczy w ramach GKPM

Ale nie tylko Gdynia skorzysta na dodatkowych środkach, które mają wesprzeć komunikację na Pomorzu. Część z nich trafi także do Gdańska.

- Kompletujemy wniosek, który w tym miesiącu zostanie złożony - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Gdańsk chce uzyskać finansowanie z europejskich środków na dalszy ciąg Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej. Chce bowiem zacząć realizację etapu III C. Zakłada on przebudowę infrastruktury tramwajowej na Przeróbce, czyli przede wszystkim gruntowny remont torowisk. Druga część projektu związana jest z infrastrukturą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zakłada budowę dojazdu do przystanku Jasień oraz węzła integracyjnego przystanku PKM "Jasień", dojazdu do przystanku Kiełpinek oraz węzła integracyjnego "Kiełpinek", a także węzła integracyjnego przystanku PKM "Brętowo" oraz węzła integracyjnego przystanku PKM "Banino".

Wartość tej części projektu to 160 mln zł, widać więc, że z tej dodatkowej transzy sfinansowana będzie tylko jego część.

Miejsca

Opinie (268) 3 zablokowane

  • paranoja (3)

    bosowski tobie już kompletnie odwaliło na morskiej masz ścieżkę rowerową wara od ulicy może wam jeszcze udostępnić miejsca parkingowe dla inwalidów i kontrpasy na cmentarzach bo jest taki okres

    • 17 7

    • mf - rowerzystka ma pełne prawa poruszania się po jezdni (2)

      jeśli nie ma znaku zakazu jazdy rowerem.

      • 2 3

      • jeżeli jest ścieżka rowerowa to wara od ulicy ROWERZYSTKO takie jest prawo

        • 2 1

      • a może chcesz śmigać z wejherowa torami? przecież wam wszystko wolno

        • 1 0

  • (8)

    Morska juz zakorkowana w godzinach szczytu i chca oddac jeden pas dla autobusow?

    • 17 9

    • Może ten jeden pas dla busów coś pomoże (4)

      • 3 3

      • (3)

        g.. pomoże tak nagle wszyscy się przesiądą do trolejbusów jeżdżących co 15 minut w godzinach szczytu i poza nim jaasne co marzą się czasy komuny i winogrona czyli zwisający z poręczy ludzie nawet na zewnątrz?

        • 4 2

        • taniej jest kupić więcej taboru niż poszerzać ulice (2)

          • 2 1

          • taniej nie znaczy lepiej (1)

            • 0 2

            • zależy dla kogo

              dla mieszkańców i budżetu miasta na pewno

              • 0 0

    • I slusznie (1)

      Właśnie po to, byś wysiadł ze swojego autka, które te morska korkuje I wsiadł do autobusu, który przewodzi ludzi z 50 autek, a zajmuje tyle miejsca, co 5

      • 5 4

      • Morska się korkuje przez debilne światła co 100 m

        • 8 1

    • a po co bus pas na nizakorkowanej ulicy?

      taka jest idea buspasów - żeby autobus jechał szybciej nie stojąc w korku i by przez szybszą niż autem podróż zachęcić do korzystania z komunikacji publicznej

      • 1 1

  • Paie Gromadzki a co z budowaniem wiezi pasażerów z kierowcami? :)

    Jeszcze w styczniu tego roku Pan Gromadzki odpowiadał że biletomaty w Gdyni są nie potrzebne dlatego że dzięki temu tworzy się wieź między pasażerami a kierowcami podczas sprzedaży karnetów.

    Mało rzetelny artykuł dlaczego dziennikarz nie zadał sobie trudu i nie wyjaśni dlaczego Gdynia potrzebuje dofinansowania do biletomatów a w Gdańsku potrafiono zrobić to bez kosztów ze strony miasta.

    • 13 6

  • (11)

    Buspasy są świetne, o ile są dodatkowym pasem, a nie zabraniem istniejącego. To nie rozładuje korków, a jedynie je wydłuży, paraliżując więcej skrzyżowań. Rowerzyści na buspasie? A jak autobus ma wyprzedzić takiego rowerzystę, zachowując bezpieczny odstęp, jeśli obok jest korek?

    Moim zdaniem powinno się promować car sharing tak jak w USA. Chociażby przez budowę dodatkowych pasów i pozwolenie na ich użytkowanie, gdy w aucie jadą min. 2 osoby. Na komunikację miejską nie wszyscy mogą się przesiąść (ja np. mogę, ale dziennie traciłbym 1,5h, a to jednak sporo).

    • 28 8

    • (5)

      Popatrz na Londyn.

      • 5 3

      • (3)

        trudno porównywać ogromne miasto z wsią, ale ok, patrzę - w Londynie jest metro...

        • 8 1

        • W Warszawie też jest metro i jakoś ciężko się jeździ. (2)

          • 4 2

          • a ile linii metra jest w Warszawie?

            • 2 1

          • Pytanie, co by było, gdyby nie to metro...

            • 12 0

      • hahaha

        płaczę ze śmiechu. Czy wiesz ile Londyn ma mieszkańców? Gdańsk przy nim to malutka osada. Porównanie bez sensu

        • 4 1

    • jojo madralo (2)

      i opłaty za wjazd do centrum dla takich jak ty. co się musi wozić, bo ma ciężką teczkę z kanapkami będąc cieciem np w biurowcu.i dla nas z centrum potem miejsc brakuje, mieszkańców

      • 10 7

      • nie podoba się centrum to się wynieś

        • 4 3

      • Poslucaj miernoto

        W centrum brakuje miejsc parkingowych z dwoch powodow:
        1. Zabudowa centrum to w wiekszosc podly standard, tanie , dziadowskie kamienice, z ktorych 99% nie ma podziemnej hali garazowej. Stad zamieszkujacy te czworaki zajmuja wspolna przestrzen miejska parkujac na trawnikach i ulicach czy chodnikach. Powinno byc tak jak w Japonii nie masz wlasnego miejsca do parkowania, nie mozesz zarejestrowac auta.....
        2. Miasto zwyczajnie w centrum nie buduje ogolnodostepnych parkingow. A istniejace likwiduje.... Szczur poszedl na wojne z kierowcami, ja osobiscie nie zamierzam na gryzonia glosowac, niech na niego glosuje zmuda-trzebiatowski i bosowski....

        • 9 6

    • rowerzysta często jedzie szybciej niż wynosi rozkładowa prędkość autobusu

      wystarczą buspasy szerokości 4.20 i nie ma problemu z wyprzedzaniem rowerzysty nawet jeśli obok jest korek.

      • 0 6

    • nikt nie mówi o dopuszczeniu ruchu rowerów na każdym buspasie

      na Dmowskiego we Wrzeszczu masz idealny przykład - krótka ulica z buspasem, rowery nie stwarzają tam problemu. Przy ulicach o bardzo dużym natężeniu ruchu i tak powstają drogi rowerowe.

      • 4 1

  • (8)

    Na pohybel blaszanym pudłosmrodom ! Komunikacja publiczna to podstawa.

    • 15 20

    • publiczna, jak te domy publiczne czyli burdel!!!

      • 7 6

    • Na pohybel cyklistom !

      • 6 7

    • Wlasnie dlatego trzymam sie od komunikacji publicznej z daleka (2)

      Jezdzi nia motloch....
      Ostatnio mialem nieprzyjemnosc pojawic sie na dworcu pkp w gdyni, wrazenia nastepujace
      1. Smierdzi
      2. Pelno podpitego, przeklinajacego motlochu
      3. Bieda....

      Z ulga i radoscia wrocilem do swojego lsniacego i pachnacego bmw.... Nie zamierzam podrozowac z motlochem jednym srodkiem transportu....

      • 6 8

      • i wtedy się obudziłeś

        • 6 0

      • Oczywiście BMW rocznik 76' bo jak wino im starsze tym lepsze.

        • 1 0

    • (1)

      to niech pogotowie przyjedzie po ciebie komunikacją miejską

      • 2 2

      • obawiam się, że pogotowie utknie w korku na ulicy, na którym nie wyznaczono buspasa

        • 6 1

    • "Na pohybel blaszanym pudłosmrodom ! Komunikacja publiczna to podstawa.
      z pięknej Żabianki"

      Tak, tylko, że u nas prawie jej nie ma. Nowoczesna i bezkolizyjna komunikacja miejska to metro i kolej miejska biegnące przez wszystkie dzielnice.

      • 1 3

  • za drogie biletomaty (1)

    Jak się zbudowało lotnisko i niepotrzebną nikomu zdublowaną estakadę rowerową za 11mln to faktycznie na biletomaty może brakować...

    • 20 3

    • Tym bardziej, że jakby się przeznaczyło 11 mln na biletomaty to można by wynegocjować kilka gratis.

      • 2 0

  • Buspasy w Gdyni to porażka (1)

    Njdłuższy i jak narazie jedyny buspas w Gdyni jest na ul. Polskiej i ma 30 metrów długości a o godz. 15 kiedy ludzie wracają z pracy do domu i tak niektórzy tego nie przestrzegają.

    • 6 2

    • Potrzebny?

      Pytanie ile tych autobusów Polską jeździ, żeby buspas dla nich był... Wydłużyć światła powinni na Polskiej, a nie buspasy tam malować...

      • 1 1

  • Może załatać dziury w jezdniach żeby autobusy się nie rozpadały na wyrwach

    np. Piecewka w Gdąńsku to prawdziwy poligon dla autobusów!

    • 8 1

  • Linia 157 (4)

    Mogliby przedłużyć Kurs 157 i/lub 167 do Banina. Dzieciaki nie mają jak dojeżdżać do gimnazjów i liceów.

    • 2 11

    • Z tym problemem

      idź do swojego wójta. Podatki płacisz do gminy, a nie do miasta, więc miasto nie będzie w ciebie inwestować!

      • 11 0

    • Auto

      Chce się mieszkać na przedmieściach, to nie jęczęć :3

      • 8 0

    • Macie już 126. Jak chcecie więcej, to niech Żukowo się dorzuci. Dlaczego Gdańsk ma sponsorować komunikację miejską poza swoim terytorium?

      • 5 0

    • Linia 126 miała mieć węcej kusów, w tym tych do Żukowa.

      Ale zgodnie z przepisami, za część kursu po stronie Gdańska płaci Gdańsk, za jego granicą gmina Żukowo, i zgadnij kto poskąpił na tym swoim udziale w kosztach? Podpowiem, że nie Gdańsk.

      • 0 0

  • Stępa (3)

    I jego buspasy. Tego człowieka trzeba izolować. To szkodnik i nieudacznik jakich mało. Gdynia nie ma infrastruktury na buspasy. G. to pomoże autobusom a samochodom zaszkodzi. Ale będzie eropejsko tak. I modnie. A że ludzie wypowiadali się w ankietach przeciwko bpasom ? To nic - bydła wyborczego nie trzeba słuchać

    • 22 9

    • 100% racji

      Wszystko przez dostepne dotacje i glupote stepy..... Jest tania kasa z ue do wydania to glupie urzedasy teraz ciezko mysla jak sie do tej taniej kasy dostac.... Glupki z um gdynia wpadly na durny pomysl by malowac buspasy.... W logice urzedasa to dobry pomysl, dobry bo zgodny z modnymi obecnie tredami.... Czyli okazja by bezsensu wydac troche taniego publicznego grosza..... Ot przepis takiego stepy na zycie

      • 7 3

    • samochodom może zaszkodzi (1)

      ale pomoże ludziom - mieszkańcom Gdyni, którzy nie mają obowiązku korzystania z samochodu, a powinni mieć możliwość wygodnego dojazdu komunikacją publiczną, chodzenia pieszo i korzystania ze środków lokomocji nie blokujących przestrzeni w centrum.

      • 1 6

      • Brednie

        Można napisać w drugą stronę zdanie tak samo prawdziwe: nie mają obowiązku korzystania z komunikacji miejskiej, a powinni mieć możliwość wygodnego dojazdu samochodem po takich drogach i parkingach, których nie potrafi wybudować obecna ekipa rządząca Gdynią

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane