• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowe miliony na komunikację w Trójmieście

Michał Sielski
14 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowe autobusy i trolejbusy też przydałyby się w Gdyni. Nowe autobusy i trolejbusy też przydałyby się w Gdyni.

Województwo pomorskie ma dodatkowe 72 mln zł na rozwój transportu zbiorowego. Wszystko dzięki oszczędnościom i sprawnemu zagospodarowaniu transz z poprzednich lat.



Automaty biletowe cieszą się sporym zainteresowaniem. Automaty biletowe cieszą się sporym zainteresowaniem.
Buspasy w Gdańsku strzeżone były m.in. przez fotoradar, o czym boleśnie przekonali się niefrasobliwi kierowcy. Buspasy w Gdańsku strzeżone były m.in. przez fotoradar, o czym boleśnie przekonali się niefrasobliwi kierowcy.

Czego najbardziej brakuje gdyńskiej komunikacji publicznej?

Biletomaty - dotąd były za drogie

Maszyny, w których można kupić bilety, od kilku lat powstają w Gdańsku. Wraz z remontem sopockiego dworca mają pojawić się również w kurorcie. Za miedzą cały czas przekonują jednak, że to rozwiązanie jest za drogie. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni dotąd podkreślał, że to zbędny wydatek.

- Gdy otrzymamy wsparcie, będziemy chcieli zamontować na przystankach 30 automatów do sprzedaży biletów. Liczymy, że Unia Europejska sfinansuje koszt ich zakupu w 70 proc. - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Jeden automat to koszt rzędu ok. 100 tys. zł. Poza dotacją potrzebne będzie ok. 900 tys. zł wkładu własnego miasta.

Automaty biletowe są jednak oczekiwaną przez wielu gdynian inwestycją. W autobusach i trolejbusach nie można bowiem kupić pojedynczych biletów, a jedynie karnety pięcioprzejazdowe. Dwa bilety ulgowe można wprawdzie łączyć w jeden normalny, ale i tak przy przejeździe "tam i z powrotem" pozostaje nam jeden ulgowy.

Nowy tabor - wymieniany od lat

O zakupach nowych autobusów i trolejbusów piszemy regularnie. W Gdyni jeżdżą m.in. nowoczesne i ekologiczne pojazdy zasilane gazem ziemnym, regularnie kupowane są nowe autobusy, remontowane trolejbusy. Tylko że często zakup np. dwóch pojazdów to nadal kropla w morzu potrzeb. Średni wiek pojazdów gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej to 10 lat. Są wśród nich np. nowoczesne Solarisy, ale spotkać też można Jelcze z połowy lat 90. ubiegłego wieku. Nowsze są trolejbusy, ale i w tym wypadku wymiana taboru powinna być procesem ciągłym.

Czytaj także: Awaria autobusu nie musi kończyć jazdy.

Nie jest wprawdzie źle, bo wszystkie pojazdy w Gdyni wyposażone są w monitoring, a większość także w klimatyzację, ale wiek pojazdów przekłada się na ilość usterek. Najczęściej niegroźnych, z którymi radzą sobie nawet kierowcy, ale z pewnością komfort podróży mógłby być na wielu trasach wyższy.

Buspasy - czyli kto komu zabiera ulice

- Ulice są dla samochodów. Powstały z myślą o kierowcach, a nie np. rowerzystach, którzy tamują ruch i powodują korki, zamiast jeździć po swoich ścieżkach lub chodnikach - pisze w liście do naszej redakcji Marek Grzegorzewski, mieszkaniec Chwarzna. - Wiem, że teraz jest moda na zrównoważony transport, promowanie komunikacji publicznej, a także rowerów, ale bez przesady. Niech każdy zna swoje miejsce, samochodów było, jest i będzie najwięcej, więc ich kierowcy powinni być traktowani priorytetowo, a nie cierpieć, bo mniejszości krzyczą, że domagają się "praw" - dodaje.

Pan Marek nie będzie prawdopodobnie zadowolony, ponieważ władze Gdyni rozważają wytyczenie dwóch buspasów na ul. Kieleckiej zobacz na mapie GdyniMorskiej zobacz na mapie Gdyni. Tam samochody nie tylko będą niemile widziane, ale w ogóle nie będą mogły wjeżdżać. A jeśli ktoś myśli, że przepis będzie fikcją, bo przecież nie będzie miał kto tego pilnować, to niech lepiej przypomni sobie, jak wiele zdjęć robił fotoradar na buspasie w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Fotografuje on nie tylko przekraczających prędkość, ale wszystkich, którzy bezprawnie z pasa korzystają.

- Jeśli otrzymamy dofinansowanie, wdrożenie projektu planujemy na lata 2014-2015 - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Czytaj także: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Buspasy mają przeciwników wśród kierowców, ale znaleźć można ich zwolenników w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Przyspieszyłyby podróże komunikacją publiczną, co rozwiązałoby wiele problemów. Mniejszy byłby ruch samochodów, bo część kierowców mogłaby przesiąść się na komunikację publiczną. Wpłynęłoby to też na zwiększenie miejsc parkingowych w wiecznie zapchanym centrum. Poza tym kierowcy nie będą tak bardzo poszkodowani, bo na ul. Kieleckiej zostałby wydzielony trzeci pas, a na Morskiej buspas już działał podczas długich prac na Estakadzie Kwiatkowskiego, więc wielu zdążyło się do niego przyzwyczaić.

Za buspasami, po których najprawdopodobniej będą też jeździć taksówki, opowiadają się członkowie stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Takie rozwiązanie pozwoli w jakimś stopniu ograniczyć ruch samochodów, co wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie hałasu - zauważa Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni. - Będziemy naciskać, by na buspasach, podobnie jak w niektórych miastach Polski, dopuścić także ruch rowerowy. Dzięki temu z możliwości jazdy na rowerze skorzysta więcej osób. Także ci, którzy obawiają się poruszać po jezdni.

Gdańsk powalczy w ramach GKPM

Ale nie tylko Gdynia skorzysta na dodatkowych środkach, które mają wesprzeć komunikację na Pomorzu. Część z nich trafi także do Gdańska.

- Kompletujemy wniosek, który w tym miesiącu zostanie złożony - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Gdańsk chce uzyskać finansowanie z europejskich środków na dalszy ciąg Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej. Chce bowiem zacząć realizację etapu III C. Zakłada on przebudowę infrastruktury tramwajowej na Przeróbce, czyli przede wszystkim gruntowny remont torowisk. Druga część projektu związana jest z infrastrukturą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zakłada budowę dojazdu do przystanku Jasień oraz węzła integracyjnego przystanku PKM "Jasień", dojazdu do przystanku Kiełpinek oraz węzła integracyjnego "Kiełpinek", a także węzła integracyjnego przystanku PKM "Brętowo" oraz węzła integracyjnego przystanku PKM "Banino".

Wartość tej części projektu to 160 mln zł, widać więc, że z tej dodatkowej transzy sfinansowana będzie tylko jego część.

Miejsca

Opinie (268) 3 zablokowane

  • a tramwaje? (3)

    budujmy nowe linie tramwajowe!! Caly zachod juz wie, ze to najlepsza alternatywa dla ruchu drogowego..

    • 8 1

    • Tramwaje to w miastach, a nie w w Gdyni

      • 5 2

    • niedługo będzie tramwaj na Morenę

      • 1 0

    • Ale w Gdańsku się buduje.

      Niedawno oddano na Chełm, teraz będzie budowa na Morenę. W dalszych planach są kolejne, wzdłuż nowej Bulońskiej i Nowej politechnicznej.

      • 0 0

  • miłośnicy pedałowania (1)

    z Polski chcecie zrobić wietnam ??

    • 9 6

    • nie Wietnam tylko Holandię

      może być południowa Skandynawia

      • 5 7

  • Gdynska komunikacja w moim obiektywie (5)

    Tabor ok, byle byl sukcesywnie rokrocznie wymieniany w ilosciach zaleznych od potrzeb
    Biletomaty i owszem, ale na glownych przystankach w centrum.
    Na peryferiach sie nie sprawdza, bedzie zdecydowanie slabsza sprzedaz, za to zbyt duze koszty montazu i obslugi, no i ogromne wrecz ryzyko zniszczenia, nie warto!
    Buspasy tylko tam gdzie naprawde tlok i zapotrzebowanie, nic na sile. Wprowadzane powinny byc w wielu miejscach wrecz cyklicznie - Gdy zrodlo korka znika buspasy rowniez.
    W centrum sie nie da i nie powinno byc - za duzo miejsc parkingowych poprzecznych powodujacych zbyt duze ryzyko wypadkow i zniszczen przy cofaniu kierowcow przez kierowcow indywidualnych (np. Wladyslawa IV)
    Punktualnosc i czystosc ok.
    Siatke polaczen zawsze warto troche poprawiac, korygowac, nie ma zlotego srodka, ale braki zawsze beda. Jak dla mnie brakuje PKM z Gdyni do Oksywia i Babich Dolow, oraz szybkiego polaczenia w relacji Wiczlino-Chwarzno-Chylonia-Cisowa-Rumia.

    • 3 3

    • jestem za (1)

      ale bez roweru na busspasie, rower jedzie zbyt wolno, autobus zbyt szybko, poza tym ok

      • 0 1

      • jeżeli buspas ma 4,20 metrów nie ma problemu

        • 0 2

    • Tabor OK? punktualność i czystość też OK? (2)

      chyba o innej Gdyni piszesz

      • 1 1

      • a co wedlug Ciebie jest nie tak z czystoscia i punktualnoscia ? (1)

        • 0 1

        • to że jej nie ma...

          ani czystości ani punktualności

          • 1 1

  • brudne i śmierdzące siedzenia

    z tego powodu stoimy a nie siedzimy, regularne czyszczenie foteli, to jest obowiązek ekipy porządkowej ZKM

    • 4 0

  • a co w temacie trolejbusow, nikt nie pisze nic nowego ??? (5)

    Czekam wciaz na trajtki w trzech miejscach:
    na petli w Oliwie, na petli Witomino-Lesniczowka, na petli Chwarzno Sokola, no i na skrzyzowaniu Redlowskiej z Kopernika.......

    • 0 4

    • a po co w Oliwie? (4)

      na siłę promować ten anachronizm?

      • 1 0

      • (3)

        Od pętli w Oliwie to masz 100 m do SKM-ki. W czym taki trolejbus miałby być lepszy od zwykłego autobusu?

        • 1 0

        • to miało być oczywiście do fana trajtka.

          • 0 0

        • sluzylby dobrze mieszkancom np. Zabianki (1)

          bylyby ze 3-4 przystanki wzdluz Grunwaldzkiej i Niepodleglosci, wiec duzo latwiejszy dostep z blokow przy Grunwaldzkiej i Czyzewskiego. Nie kazdy jedzie az do centrum Gdyni czy Gdanska by zasuwac az na SKM. Idealna komunikacja na odcinku Sopot-Oliwa

          • 0 0

          • Człowieku, Żabiankę to masz dopiero za torami (w kierunku morza), więc argument żaden. Od bloków przy Grunwaldzkiej/Niepodległości masz jakieś 50 m do SKM. Poza tym masz jeszcze 117 (z Jelitkowa przez Żabiankę właśnie) i 122 z Wrzeszcza do Sopotu. Mało Ci jeszcze? Po cholerę trolejbus z pętli w Oliwie, na którą zajeżdżają wspomniane wyżej 117 i 122?

            • 0 0

  • (2)

    cudowne dzieci dwóch pedałów chcą jeździć po ulicach
    cudowne dzieci dwóch pedałów chcą jeździć po chodnikach
    cudowne dzieci dwóch pedałów chcą jeździć po buspasach
    władzo! czas podjąć zdecydowane kroku umożliwiające cudownym dzieciom dwóch pedałów jazdę po rzekach, kanałach, ciekaw wodnych a nawet z Trójmiasta na Hel po Zatoce

    • 9 6

    • najlepiej ich zdelegalizować

      a do wszystkich poza tymi z łbami zakutymi w furmanki -
      strzelać (bo szkoda błotników)

      ale by było bossssko

      • 1 1

    • trollujący złodziej nicków

      bełkocze nie od wczoraj. Kto sieje wiatr, zbiera burzę. Przyjdzie kryska na matyska. Podpisz się jeszcze kierunek szacunek i schowaj szydło do worka. I tak wyjdzie.

      • 0 0

  • " gospodarny " budyń ...

    Ot , pewnie Prezio BUDYŃ " zakupi" kolejny ósmy apartament .....

    • 1 0

  • automaty srautomaty (1)

    wszyscy łażą z telefonem
    każdym telefonem można kupić bilet
    nie potrzebne żadne inwestycje
    nie trzeba fundować nic wykluczonym cyfrowo
    tylko ich uczyć i organizować
    (nie raz kupowałem bilet innemu pasażerowi, jeśli jechał bliżej niż ja i nie miał telefonu. w Warszawie. nie u nas bo u nas ciemnota)

    większa była by korzyść z połączenia ZKM i ZTM

    • 1 5

    • nt polączenia komunikacji - bo tak już było

      Ależ to niemożliwe, dopóki w Gdyni jest obsada ZKM jaka jest. Niestety Gdynia zrobi wszystko aby storpedować każdy pomysł połączenia. Chyba, że to oni mieliby zarządzać całą komunikacją w 3-miescie.

      • 1 0

  • Buspas na estakadzie (1)

    Dlaczego nie zrobią buspasa na estakadzie w kierunku Oksywia np. od wyjazdu z Energetyków, przecież jest miejsce. Pozdrawiam

    • 1 2

    • pewnie ze tak

      mogliby wykorzystac pasy zjazdowe estakady

      • 0 0

  • eh

    co to jest 72 mln? JAk by było do dyspozycji 772 mln to bym rozumiał taki artukuł... a jest 72 mln a plany takie jakby był 1 miliard do podziału jeszcze...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane