• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowe miliony na komunikację w Trójmieście

Michał Sielski
14 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Nowe autobusy i trolejbusy też przydałyby się w Gdyni. Nowe autobusy i trolejbusy też przydałyby się w Gdyni.

Województwo pomorskie ma dodatkowe 72 mln zł na rozwój transportu zbiorowego. Wszystko dzięki oszczędnościom i sprawnemu zagospodarowaniu transz z poprzednich lat.



Automaty biletowe cieszą się sporym zainteresowaniem. Automaty biletowe cieszą się sporym zainteresowaniem.
Buspasy w Gdańsku strzeżone były m.in. przez fotoradar, o czym boleśnie przekonali się niefrasobliwi kierowcy. Buspasy w Gdańsku strzeżone były m.in. przez fotoradar, o czym boleśnie przekonali się niefrasobliwi kierowcy.

Czego najbardziej brakuje gdyńskiej komunikacji publicznej?

Biletomaty - dotąd były za drogie

Maszyny, w których można kupić bilety, od kilku lat powstają w Gdańsku. Wraz z remontem sopockiego dworca mają pojawić się również w kurorcie. Za miedzą cały czas przekonują jednak, że to rozwiązanie jest za drogie. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni dotąd podkreślał, że to zbędny wydatek.

- Gdy otrzymamy wsparcie, będziemy chcieli zamontować na przystankach 30 automatów do sprzedaży biletów. Liczymy, że Unia Europejska sfinansuje koszt ich zakupu w 70 proc. - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Jeden automat to koszt rzędu ok. 100 tys. zł. Poza dotacją potrzebne będzie ok. 900 tys. zł wkładu własnego miasta.

Automaty biletowe są jednak oczekiwaną przez wielu gdynian inwestycją. W autobusach i trolejbusach nie można bowiem kupić pojedynczych biletów, a jedynie karnety pięcioprzejazdowe. Dwa bilety ulgowe można wprawdzie łączyć w jeden normalny, ale i tak przy przejeździe "tam i z powrotem" pozostaje nam jeden ulgowy.

Nowy tabor - wymieniany od lat

O zakupach nowych autobusów i trolejbusów piszemy regularnie. W Gdyni jeżdżą m.in. nowoczesne i ekologiczne pojazdy zasilane gazem ziemnym, regularnie kupowane są nowe autobusy, remontowane trolejbusy. Tylko że często zakup np. dwóch pojazdów to nadal kropla w morzu potrzeb. Średni wiek pojazdów gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej to 10 lat. Są wśród nich np. nowoczesne Solarisy, ale spotkać też można Jelcze z połowy lat 90. ubiegłego wieku. Nowsze są trolejbusy, ale i w tym wypadku wymiana taboru powinna być procesem ciągłym.

Czytaj także: Awaria autobusu nie musi kończyć jazdy.

Nie jest wprawdzie źle, bo wszystkie pojazdy w Gdyni wyposażone są w monitoring, a większość także w klimatyzację, ale wiek pojazdów przekłada się na ilość usterek. Najczęściej niegroźnych, z którymi radzą sobie nawet kierowcy, ale z pewnością komfort podróży mógłby być na wielu trasach wyższy.

Buspasy - czyli kto komu zabiera ulice

- Ulice są dla samochodów. Powstały z myślą o kierowcach, a nie np. rowerzystach, którzy tamują ruch i powodują korki, zamiast jeździć po swoich ścieżkach lub chodnikach - pisze w liście do naszej redakcji Marek Grzegorzewski, mieszkaniec Chwarzna. - Wiem, że teraz jest moda na zrównoważony transport, promowanie komunikacji publicznej, a także rowerów, ale bez przesady. Niech każdy zna swoje miejsce, samochodów było, jest i będzie najwięcej, więc ich kierowcy powinni być traktowani priorytetowo, a nie cierpieć, bo mniejszości krzyczą, że domagają się "praw" - dodaje.

Pan Marek nie będzie prawdopodobnie zadowolony, ponieważ władze Gdyni rozważają wytyczenie dwóch buspasów na ul. Kieleckiej zobacz na mapie GdyniMorskiej zobacz na mapie Gdyni. Tam samochody nie tylko będą niemile widziane, ale w ogóle nie będą mogły wjeżdżać. A jeśli ktoś myśli, że przepis będzie fikcją, bo przecież nie będzie miał kto tego pilnować, to niech lepiej przypomni sobie, jak wiele zdjęć robił fotoradar na buspasie w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Fotografuje on nie tylko przekraczających prędkość, ale wszystkich, którzy bezprawnie z pasa korzystają.

- Jeśli otrzymamy dofinansowanie, wdrożenie projektu planujemy na lata 2014-2015 - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Czytaj także: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Buspasy mają przeciwników wśród kierowców, ale znaleźć można ich zwolenników w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Przyspieszyłyby podróże komunikacją publiczną, co rozwiązałoby wiele problemów. Mniejszy byłby ruch samochodów, bo część kierowców mogłaby przesiąść się na komunikację publiczną. Wpłynęłoby to też na zwiększenie miejsc parkingowych w wiecznie zapchanym centrum. Poza tym kierowcy nie będą tak bardzo poszkodowani, bo na ul. Kieleckiej zostałby wydzielony trzeci pas, a na Morskiej buspas już działał podczas długich prac na Estakadzie Kwiatkowskiego, więc wielu zdążyło się do niego przyzwyczaić.

Za buspasami, po których najprawdopodobniej będą też jeździć taksówki, opowiadają się członkowie stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Takie rozwiązanie pozwoli w jakimś stopniu ograniczyć ruch samochodów, co wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie hałasu - zauważa Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni. - Będziemy naciskać, by na buspasach, podobnie jak w niektórych miastach Polski, dopuścić także ruch rowerowy. Dzięki temu z możliwości jazdy na rowerze skorzysta więcej osób. Także ci, którzy obawiają się poruszać po jezdni.

Gdańsk powalczy w ramach GKPM

Ale nie tylko Gdynia skorzysta na dodatkowych środkach, które mają wesprzeć komunikację na Pomorzu. Część z nich trafi także do Gdańska.

- Kompletujemy wniosek, który w tym miesiącu zostanie złożony - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Gdańsk chce uzyskać finansowanie z europejskich środków na dalszy ciąg Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej. Chce bowiem zacząć realizację etapu III C. Zakłada on przebudowę infrastruktury tramwajowej na Przeróbce, czyli przede wszystkim gruntowny remont torowisk. Druga część projektu związana jest z infrastrukturą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zakłada budowę dojazdu do przystanku Jasień oraz węzła integracyjnego przystanku PKM "Jasień", dojazdu do przystanku Kiełpinek oraz węzła integracyjnego "Kiełpinek", a także węzła integracyjnego przystanku PKM "Brętowo" oraz węzła integracyjnego przystanku PKM "Banino".

Wartość tej części projektu to 160 mln zł, widać więc, że z tej dodatkowej transzy sfinansowana będzie tylko jego część.

Miejsca

Opinie (268) 3 zablokowane

  • Precz z komuną!

    Ogarnijcie lepiej gdyńską estakadę. Won z upocuchami w tirach, tak nieokrzesanymi, że jeżdżą bez sprawnych hamulców i śmierdzą jak cyrkowe bestie.

    • 1 1

  • najgłupszy bus-pas

    w moim mniemaniu tytuł najgłupszego bus pasa w gdańsku trafić powinien do tego na ulicy Dmowskiego...
    Poza tym - popieram bus pasy, ale wtedy gdy mają sens i nie są tworzone kosztem pasów do jazdy autem.

    • 1 3

  • tylko liczą sie tańsze bilety. Nic więcej

    • 0 2

  • Piep.. gdynia bez biletomatów!!!

    Jaka więź z kierowcą podczas zakupu karnetu? Śmiech na sali. Za takie bzdury powinni Gromadzkiego wypier.. na zbity pysk. Są takie białe plamy na mapie gdyni gdzie nigdzie dosłownie NIGDZIE nie można kupić biletu np orłowo- żadnego kiosku, nic null a jak już jeden jest (patrz: Klif) to biletów nie ma. Niech przestaną piep.. że mało za mają kasy na nie. Prawda jest że pasażer ma kupić od razu karnet za 7,50zł i przejechać się raz bo następnym razem będzie w gdyni podróżował autobusem za rok. A może w międzyczasie będzie kolejna podwyżka i karneciki będą już po 10zł? Sen- marzenie całego syfiastego zkm-u.

    • 6 3

  • nasz prezydent Adamowicz dobry gospodarz

    • 2 3

  • Buspasy na Kieleckiej i Morskiej to bzdura

    Będzie jeszcze więcej korków,p. Stępa taki ekologiczny, ze rowerem jeździ, a nie myśli ile te zakorkowane auta będą emitowały spalin? Pas dla busów na Kieleckiej pod górę to kompletny idiotyzm przy obecnej szerokości drogi.

    • 5 1

  • co za glupota

    automat do bietow za 100 tys zl. nie lepiej kupic kasy i zaistalowac je w autobusach? tak jak np w uk? wydaje sie karty ktore mozna doladowac i sie skanuje bez dotykowo i przechodzi dalej. mega szybka opcja dla stalych bywalcow. wszyscy wchodza przednimi drzwiami i kierowaca widzi czy pobrana zostala oplata. jak nie masz karty to musisz miec odliczone albo wieksza kwote, ktora wrzucasz do maszyny (reszty nie wydaje twoja strata jak nie jestes przygotowany) ktora w ulamku sekundy zlicza kwote i wydaje paragon. 0 kosztow druku i zabezpieczania, 0 kanarow, 0 kasownikow, 0 automatow do wydawania biletow, 0 kosztow dystrybucji biletow.

    • 6 2

  • a dlaczego taxi może jeździć bus pasem a samochód z dwoma pasażerami już nie (2)

    Na zachodzie jest wytyczony bus pas taxi motor i samochód +dwie osoby, ten który porusza się sam jedzie normalnym pasem to też jest jakiś pomysł,a nie tylko autobus i taxi

    • 1 1

    • W Polsce też jest. W Rzeszowie.

      • 0 0

    • Bo u nas każdy by tego nadużywał.

      • 0 0

  • (1)

    znajac trojmiejskich wlodarzy to zainwestuja te kase w "niezbedne" i "cudowne" "rowery miejskie"

    • 3 1

    • inwestycja w rowery miejskie jest dużo bardziej produktywna

      niż w komunikację publiczną.

      • 0 1

  • łańcuch na koła już mam

    bosowski którego stycznia organizujecie swój COMIESIĘCZNY spęd rowerowy pod tyt.masa kretyńska i jeszcze jedno pytanie czy mam zabrać ze sobą łopatę do śniegu i sól drogową?

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane