• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowe miliony na komunikację w Trójmieście

Michał Sielski
14 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Nowe autobusy i trolejbusy też przydałyby się w Gdyni. Nowe autobusy i trolejbusy też przydałyby się w Gdyni.

Województwo pomorskie ma dodatkowe 72 mln zł na rozwój transportu zbiorowego. Wszystko dzięki oszczędnościom i sprawnemu zagospodarowaniu transz z poprzednich lat.



Automaty biletowe cieszą się sporym zainteresowaniem. Automaty biletowe cieszą się sporym zainteresowaniem.
Buspasy w Gdańsku strzeżone były m.in. przez fotoradar, o czym boleśnie przekonali się niefrasobliwi kierowcy. Buspasy w Gdańsku strzeżone były m.in. przez fotoradar, o czym boleśnie przekonali się niefrasobliwi kierowcy.

Czego najbardziej brakuje gdyńskiej komunikacji publicznej?

Biletomaty - dotąd były za drogie

Maszyny, w których można kupić bilety, od kilku lat powstają w Gdańsku. Wraz z remontem sopockiego dworca mają pojawić się również w kurorcie. Za miedzą cały czas przekonują jednak, że to rozwiązanie jest za drogie. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni dotąd podkreślał, że to zbędny wydatek.

- Gdy otrzymamy wsparcie, będziemy chcieli zamontować na przystankach 30 automatów do sprzedaży biletów. Liczymy, że Unia Europejska sfinansuje koszt ich zakupu w 70 proc. - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Jeden automat to koszt rzędu ok. 100 tys. zł. Poza dotacją potrzebne będzie ok. 900 tys. zł wkładu własnego miasta.

Automaty biletowe są jednak oczekiwaną przez wielu gdynian inwestycją. W autobusach i trolejbusach nie można bowiem kupić pojedynczych biletów, a jedynie karnety pięcioprzejazdowe. Dwa bilety ulgowe można wprawdzie łączyć w jeden normalny, ale i tak przy przejeździe "tam i z powrotem" pozostaje nam jeden ulgowy.

Nowy tabor - wymieniany od lat

O zakupach nowych autobusów i trolejbusów piszemy regularnie. W Gdyni jeżdżą m.in. nowoczesne i ekologiczne pojazdy zasilane gazem ziemnym, regularnie kupowane są nowe autobusy, remontowane trolejbusy. Tylko że często zakup np. dwóch pojazdów to nadal kropla w morzu potrzeb. Średni wiek pojazdów gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej to 10 lat. Są wśród nich np. nowoczesne Solarisy, ale spotkać też można Jelcze z połowy lat 90. ubiegłego wieku. Nowsze są trolejbusy, ale i w tym wypadku wymiana taboru powinna być procesem ciągłym.

Czytaj także: Awaria autobusu nie musi kończyć jazdy.

Nie jest wprawdzie źle, bo wszystkie pojazdy w Gdyni wyposażone są w monitoring, a większość także w klimatyzację, ale wiek pojazdów przekłada się na ilość usterek. Najczęściej niegroźnych, z którymi radzą sobie nawet kierowcy, ale z pewnością komfort podróży mógłby być na wielu trasach wyższy.

Buspasy - czyli kto komu zabiera ulice

- Ulice są dla samochodów. Powstały z myślą o kierowcach, a nie np. rowerzystach, którzy tamują ruch i powodują korki, zamiast jeździć po swoich ścieżkach lub chodnikach - pisze w liście do naszej redakcji Marek Grzegorzewski, mieszkaniec Chwarzna. - Wiem, że teraz jest moda na zrównoważony transport, promowanie komunikacji publicznej, a także rowerów, ale bez przesady. Niech każdy zna swoje miejsce, samochodów było, jest i będzie najwięcej, więc ich kierowcy powinni być traktowani priorytetowo, a nie cierpieć, bo mniejszości krzyczą, że domagają się "praw" - dodaje.

Pan Marek nie będzie prawdopodobnie zadowolony, ponieważ władze Gdyni rozważają wytyczenie dwóch buspasów na ul. Kieleckiej zobacz na mapie GdyniMorskiej zobacz na mapie Gdyni. Tam samochody nie tylko będą niemile widziane, ale w ogóle nie będą mogły wjeżdżać. A jeśli ktoś myśli, że przepis będzie fikcją, bo przecież nie będzie miał kto tego pilnować, to niech lepiej przypomni sobie, jak wiele zdjęć robił fotoradar na buspasie w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Fotografuje on nie tylko przekraczających prędkość, ale wszystkich, którzy bezprawnie z pasa korzystają.

- Jeśli otrzymamy dofinansowanie, wdrożenie projektu planujemy na lata 2014-2015 - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Czytaj także: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Buspasy mają przeciwników wśród kierowców, ale znaleźć można ich zwolenników w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Przyspieszyłyby podróże komunikacją publiczną, co rozwiązałoby wiele problemów. Mniejszy byłby ruch samochodów, bo część kierowców mogłaby przesiąść się na komunikację publiczną. Wpłynęłoby to też na zwiększenie miejsc parkingowych w wiecznie zapchanym centrum. Poza tym kierowcy nie będą tak bardzo poszkodowani, bo na ul. Kieleckiej zostałby wydzielony trzeci pas, a na Morskiej buspas już działał podczas długich prac na Estakadzie Kwiatkowskiego, więc wielu zdążyło się do niego przyzwyczaić.

Za buspasami, po których najprawdopodobniej będą też jeździć taksówki, opowiadają się członkowie stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Takie rozwiązanie pozwoli w jakimś stopniu ograniczyć ruch samochodów, co wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie hałasu - zauważa Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni. - Będziemy naciskać, by na buspasach, podobnie jak w niektórych miastach Polski, dopuścić także ruch rowerowy. Dzięki temu z możliwości jazdy na rowerze skorzysta więcej osób. Także ci, którzy obawiają się poruszać po jezdni.

Gdańsk powalczy w ramach GKPM

Ale nie tylko Gdynia skorzysta na dodatkowych środkach, które mają wesprzeć komunikację na Pomorzu. Część z nich trafi także do Gdańska.

- Kompletujemy wniosek, który w tym miesiącu zostanie złożony - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Gdańsk chce uzyskać finansowanie z europejskich środków na dalszy ciąg Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej. Chce bowiem zacząć realizację etapu III C. Zakłada on przebudowę infrastruktury tramwajowej na Przeróbce, czyli przede wszystkim gruntowny remont torowisk. Druga część projektu związana jest z infrastrukturą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zakłada budowę dojazdu do przystanku Jasień oraz węzła integracyjnego przystanku PKM "Jasień", dojazdu do przystanku Kiełpinek oraz węzła integracyjnego "Kiełpinek", a także węzła integracyjnego przystanku PKM "Brętowo" oraz węzła integracyjnego przystanku PKM "Banino".

Wartość tej części projektu to 160 mln zł, widać więc, że z tej dodatkowej transzy sfinansowana będzie tylko jego część.

Miejsca

Opinie (268) 3 zablokowane

  • dzisaj budują buspasy jutro będa likwidować (3)

    taki buspas powoduje tylko jeszcze większe korki ponieważ poprostu zajmuje jeden pas ruchu. co z tego , ze przejedzie jeden autobus na pięc minut , w którym jedzie 50 osób ? a w zamian w korku stoi i kopci 100 samochodów. nie ma takiej siły , zeby przekonać ludzi do jeżdzenia autobusami.

    • 7 5

    • nie ma siły? wystarczy odpowiednia determinacja (2)

      i odpowiednia perswazja. W wielu miastach udało się to wtedy, gdy się kładło nacisk na komfort ruchu pieszych, niekoniecznie ścieląc samochodom czerwony dywan zawsze i wszędzie.

      • 3 5

      • (1)

        bo ludzi powinno się motywować pozytywnie, a nie negatywnie dowalając tylko kierowcom

        • 5 1

        • kierowcy bywają pieszymi

          jak na razie ci ostatni mają w deszczu przechlapane od nich

          • 0 0

  • bardzo dobre pomysly (2)

    Tylko ten rower na buspasie - nie wyobrazam sobie. Najlepiej miec po prostu sciezke rowerowa. Zlikwidowac jeszcze zielone strzalki dla samochodow. Oraz tak przeprogramowac swiatla, aby pierwszenstwo mialy rower/pieszy/autobus a na koncu samochod. Na osiedlach powinno byc jak najwiecej spowalniaczy, zeby nikt sie nie mogl rozpedzac.

    • 1 5

    • jak sobie nie wyobrażasz, skorzystaj z internetu (1)

      i poszerz wyobraźnię. W wielu miastach na buspasach odpowiedniej szerokości jeżdżą i rowerzyści, i taksówkarze i autobusy. Naprawdę nie ma problemu.
      Spowalniacze nie są konieczne jeśli ludzie rozumieją potrzebę uspokajania ruchu

      • 0 3

      • 3 inernautów nie mających dostępu do internetu?

        to nowość. Zróbcie czasem elementarną pracę domową, zanim zaczniecie minusować.

        • 0 0

  • Dajcie kasę pod warunkiem jednego biletu na całe trójmiasto. (1)

    • 1 0

    • no przecierz jest. Metropolitalny. 24h, 72h i 30 dniowe

      • 0 1

  • chodniki dla pieszych

    Pan Marek pisze, ze ulice sa dla samochodow. Tak zgadza sie, ale chodniki sa dla pieszych, wiec czemu parkujecie na chodnikach? Czemu pomimo parkingu, samochody staja na chodniku, bo jest 3m mniej do przejscia, a ludzie schodza na ulice, bo przejsc nie moga. Czemu stajecie na trawnikach. Czemu niedawno ktos prawie rozjechal mi dziecko biegnace PO CHODNIKU? Jadacego rowerzysty absolutnie sie nie boje, najwyzej sie ktos potlucze. Samochod mnie zabije. Nie mowiac o smrodzie i halasie. W miescie nie ma przestrzeni bez konca. Chyba, ze ktos chcialby wyburzyc polowe domow pod parkingi samochodowe. Ale chcielibyscie zyc w takim miescie?

    • 4 5

  • ja też uważam że biletomaty to zbędny wydatek (1)

    ludzie którzy uczą się, studiują i pracują mają miesięczne. Bezrobotni wolą wydać na chleb niż na bilet. Więc z biletomatów korzystają tylko turyści i to głównie w sezonie letnim

    • 1 7

    • Niektórzy korzystają z biletomatów np. 2-3 razy w tygodniu i wtedy nie opłaca im się wykupywać miesięcznego. Poza tym w biletomacie można również kupić bilet okresowy.

      • 3 0

  • Karnety (2)

    Mam propozycje, jeśli biletomaty sa zbyt drogie to chyba nie ma problemu aby sprzedawano w autobusie karnety 4 biletowe. Skad ten 5-cio przejazdowy?
    zawsze jeden jest niewykorzystany.
    Apeluję zmieńcie karnety na 4-o biletowe a nie instalujcie biletomatów!!!!

    • 5 0

    • a ja apeluję o bilety pojedyncze

      jak np. w Gdańsku

      • 5 1

    • Nie, bo na zmarnowanych biletach ZKM zarabia najwięcej.

      • 0 0

  • Siatka połączeń (1)

    W Gdańsku jest TOTALNA kij...NIA!!!!!!!!!! Ile razy nie przyjadę JAKIMKOLWIEK TRAMWAJWEM na oliwską pętlę to na autobus 117 muszę czekać najmniej pół godziny, albo dłużej.To jest zwykłe BANDYCTWO!!!!!!!!! Tych DEBILI, którzy układają takie "rozkłady" powiesiłbym za jaja(jeśli je mają, a nie sądzę)na tej właśnie pętli ku przestrodze dla innych chamskich łbów, którzy biorą GRUBE TYSIĄCE za zwykłe NIERÓBSTWO(bo są kolesiami adamowicza)

    • 2 3

    • Kłamiesz, w godzinach szczytu (czyli rano i popołudniu, łącznie przez ok. 7 h dziennie) 117 jeździ co 20 min.

      • 2 1

  • więcej autobusów z gdyni małego kacka

    My mieszkańcy małego jacka żądamy więcej autobusów. Bo mamy tylko 2 autobusy a ten 152 to jeszcze w miarę często kursuje. A ten 252 to normalna porażka bo kursuje co godzinę a nawet co półtorej godziny. I tylko kursuje od poniedziałku do piątku a to stanowczo za mało on powinien kursować co 30min. A w soboty i niedzielę co 40min. I dobrze by było żeby dali kolejną linie autobusową. Ale to nie wszystko my nawet nie mamy w naszej dzielnicy bankomatu i niestety aby wypłacić kasę trzeba iść z buta aż 2km a to bardzo dużo.

    • 3 0

  • Proponuje aby rowery jeździły bus pasami:)

    Proponuje aby rowery jeździły bus pasami:)

    • 1 1

  • Ten grzegorzewski to jakiś burak ,samochody nigdy nie byly i nie są najważniejsze

    najważniejszy jest czlowiek idioto podniecający się blachosmrodem

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane