• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa czarne punkty na obwodnicy. Policja rekomenduje odcinkowy pomiar prędkości

Szymon Zięba
18 września 2023, godz. 07:00 
Opinie (445)
Jeden z wypadków na wysokości Matarni. Na zdjęciu zdarzenie z maja tego roku. Jeden z wypadków na wysokości Matarni. Na zdjęciu zdarzenie z maja tego roku.

Węzły Gdynia Wielki KackMapkaMatarniaMapka to dwa czarne punkty na trójmiejskiej obwodnicy. Od początku zeszłego roku do połowy września 2023 r. doszło tam w sumie do ponad 200 kolizji i trzech wypadków, w których ranne zostały cztery osoby. Pomorscy policjanci sugerują instalację na ekspresówce odcinkowego pomiaru prędkości.



Na obwodnicy powinien pojawić się odcinkowy pomiar prędkości?

Stłuczka pięciu samochodów, jedna osoba lekko poszkodowana i utrudnienia na trasie trwające kilka godzin. Tak w środę, 13.09.2023 r., wyglądały poranne godziny szczytu na trójmiejskiej obwodnicy. Kilka godzin później, już po południu, na ekspresówce zderzyły się cztery inne auta.

Do obu wydarzeń doszło praktycznie w tym samym miejscu, na wysokości węzła Matarnia.Mapka

To jeden z czarnych punktów, jaki wskazują pomorscy funkcjonariusze.

- Analizując zdarzenia drogowe na drodze S6 w okresie od 1 stycznia 2022 do 13 września 2023 r. kumulują się one w dwóch rejonach:
  • Węzeł Gdynia Wielki Kack, gdzie doszło do 104 kolizji drogowych.
  • Węzeł Matarnia, w obszarze którego zarejestrowano 3 wypadki drogowe (4 osoby ranne) i 96 kolizji drogowych, w których poniesiono wyłącznie straty materialne.
- mówi asp. Marek Radliński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że - na naszą prośbę - policjanci w przekazanych nam statystykach pod uwagę wzięli trójmiejski odcinek obwodnicy.

Dwa wypadki sparaliżowały obwodnicę. W sumie dziewięć aut Dwa wypadki sparaliżowały obwodnicę. W sumie dziewięć aut

Śmiertelny wypadek na końcowym odcinku ekspresówki



Oznacza to, że w wyżej wymienionych danych nie znalazł się poważny wypadek, do którego doszło w poniedziałek, 11.09.2023 r. Wówczas, na końcowym odcinku obwodnicyMapka, na wysokości miejscowości Juszkowo, zderzyły się auto osobowe z dostawczym. Dwie osoby jadące osobówką zginęły. Kierowca pojazdu dostawczego został poszkodowany. Obwodnica w kierunku A1 była zablokowana do godz. 17.



W tej sprawie śledztwo wszczęła prokuratura. Co udało się do tej pory wstępnie ustalić?

Wiemy więcej o śmiertelnym wypadku na obwodnicy Wiemy więcej o śmiertelnym wypadku na obwodnicy

- Z dotychczasowych ustaleń wynika, że kierujący pojazdem marki Ford Fusion, jadąc prawym pasem drogi S6 w kierunku miejscowości Rusocin, najechał na toczący się w zatorze drogowym pojazd marki Mercedes Sprinter. Pojazd marki Mercedes Sprinter miał włączone światła awaryjne w celu ostrzeżenia innych kierowców o spowolnieniu ruchu. Na skutek uderzenia pojazd marki Mercedes został wytrącony z toru jazdy i zjechał na prawe pobocze drogi, a następnie przewrócił się na lewy bok. Natomiast pojazd marki Ford Fusion zjechał na lewą stronę drogi i uderzył w bariery energochłonne oddzielające pasy ruchu - mówi prok. Mariusz Duszyński z Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

Od 2019 r. prawie 3 tys. kolizji na obwodnicy



Z kolei na analizowanym przez nas odcinku ekspresówki, od 2019 roku do połowy września 2023 r. odnotowano:
  • 115 wypadków,
  • 2980 kolizji,
  • 165 osób było rannych,
  • 4 osoby zginęły.


Jak poprawić bezpieczeństwo na obwodnicy?



Sytuację na ekspresówce analizują pomorscy policjanci. Ich zdaniem na bezpieczeństwo pozytywnie mógłby wpłynąć odcinkowy pomiar prędkości.

Korki po kolizjach na wysokości węzła Wielki Kack to ponura codzienność na ekspresówce.



- Przeanalizowano okres 3 lat pod kątem zdarzeń drogowych. Uwzględniono kwestie bezpieczeństwa podczas kontroli drogowych i możliwości stacjonarnego pomiaru. Biorąc powyższe pod uwagę, policja potwierdziła zasadność instalacji stacjonarnych urządzeń do pomiaru prędkości - mówi asp. Marek Radliński.
Co ciekawe, pomysł był jakiś czas temu analizowany przez Generalną Inspekcję Transportu Drogowego. W 2021 roku GITD poinformowało jednak, że Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie planuje instalacji urządzenia do odcinkowego pomiaru średniej prędkości pojazdów na Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Przedstawiciele GITD tłumaczyli, że w ramach projektu rozbudowy systemu fotoradarowego, przeprowadzona została analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego, która uwzględniła szereg różnych czynników, w tym m.in.:
  • wypadkowość,
  • skalę zagrożenia,
  • źródła zagrożenia,
  • charakter infrastruktury,
  • najbliższe otoczenie.

Eksperci wskazali ponad 100 lokalizacji, na których odcinkowy pomiar prędkości powinien się pojawić. Trójmiejska obwodnica na "priorytetowej liście" się wówczas nie znalazła.

Przedstawiciele GITD tłumaczyli, że inspekcja kieruje się twardymi danymi, dotyczącymi chociażby wypadkowości na trasie i - w odpowiedniej hierarchii - wybiera miejsca, na których pojawi się kontrola.
15:39 3 PAźDZIERNIKA 23 (aktualizacjaakt. 17:25)

PILNE! Wypadek za Osową (65 opinii)

Kolizja 2 aut na obwodnicy za Osowa w stronę Gdyni. Jeden pas zablokowany
Kolizja 2 aut na obwodnicy za Osowa w stronę Gdyni. Jeden pas zablokowany

Opinie (445) 7 zablokowanych

  • Tak

    To doprowadzi do jeszcze większego zakorkowania, bo ludzie będą musieli popatrzeć, a na koniec gwałtownie zwolnić by się w normie zmieścić

    • 11 2

  • Węzeł Karwiny źle zaprojekowany wjazd na Obwo ze strony Chwaszczyna

    Jaka mądra głowa zaprojektowała dwa dojazdy na tak krótkim odcinku w stronę Gdańska?

    • 18 0

  • Matarnia? Przecież milicja ma tam swój "posterunek Ikea" (2)

    I wypadkowość się nie zmniejsza... a nie, czekaj... przecież nie ma wpływu to, że stoją na drodze zjazdowej, na której nie ma żadnego niebezpieczeństwa? Przecież nie stoją tam tylko po to, by nabijać sztucznie mandaty... prawda? :D

    • 36 0

    • Teraz przeniesli sie na druga strone. Na zjazd do Ikei od strony Gdyni. Tam tez trzepia na 60ce.

      • 5 0

    • Niestety to prawda. Nabijają tam suszarką na pasach głównych obwodnicy trwa wolna amerykanka.

      • 0 0

  • Nadmierna prędkość = wypadki, a nie kolizję.

    Kolizje są na skutek głupich decyzji, braku kultury jazdy, braku umiejętności.
    Ze statystyk policji widać ewidentnie, że najwięcej jest kolizji drogowych, a nie wypadków, a tego nie zlikwiduje odcinkowy pomiar, zmniejszy ich skalę. Wystarczy poprawnie używać pasów rozbiegowych, jak widzisz, że ktoś chce zmienić pas, to mu pozwól, a nie przyspieszasz i klakson z dlugimi (tak zwana uprzejmość), wyprzedza się z lewej nie prawej, nie ciśnij lewym pasem jak masz zamiar jechać 95.
    Dwa razy bym sie zastanowił zanim zapragnąłbym odcinkowego pomiaru. Potem będą takie sytuacje, że jedziesz o 20 i będziesz się wlekł 100 km/h (jak nie mniej - patrz droga rumia-reda-wejherowo na ktorej prawilnie 50 obowiazuje) pomimo, że jesteś jednym z 5 samochodów w zasięgu widzenia. Efektem czego będą takie sytuacje, że szybciej będzie miastem jechać niż obwodnicą i miasto zakorkowane. Nawet w godzinach wieczornych.

    • 14 1

  • Może warto przeanalizować istotę węzła Karwiny w kierunku Gdańska gdzie w jednym miejscu zanikają dwa prawe pasy które to generują korki w tym miejscu. Najprostszym rozwiązaniem jak widać jest dla policjantów odcinkowy pomiar prędkości nie generuje z ich strony zadnego wkładu pracy.

    • 12 0

  • Predkosc oraz wpychanie sie, zajezdzanie drogi. Wiekszosc kolizji jest na wezlach, czyli przypuszczam, ze ktos probuje na ostatnia chwile zjechac i zajezdza komus droge.

    • 10 0

  • Odcinkowy pomiar prędkości

    i zachowania odległości pomiędzy pojazdami.

    Prosta i skuteczna metoda

    • 7 5

  • (2)

    Węzeł w Kacku zakorkowany po włączeniu się ruchu ze strony trasy kaszubskiej. Wcześniej tego nie było. Korek na zjeździe w Kacku dla jadących szybko jest zaskoczeniem. Bez hipokryzji, obwodnica to niby droga szybkiego ruchu. Czyżby???

    • 14 0

    • Jedni próbują zapitalać ile się im podoba, drugie sieroty ze znacznie mniejsza prędkością próbują włączyć do ruchu i efekty można podziwiać.

      • 1 0

    • Ludzie nie potrafia jezdzic - jadą za wolno, dlatego robia sie korki

      • 0 0

  • Węzeł Gdynia Wielki Kack

    Odpowiedzialnym za brak bezpieczeństwa jest GDDKiA. Jak można zrobić tak mało bezpieczne włączanie się do ruchu ? Chodzi mi o pasy włączające się do ruchu od strony Chwaszczyna w kierunku Gdańska. Z jednego pasa trzeba od razu włączać się w drugi, który też nie jest jakoś na tyle wystarczająco długi by bezpiecznie włączyć się do ruchu. A ruch w tym kierunku jest duży i rozpędzone auta muszą wyhamowywać ustępując innym, którym kończy się pas rozruchowy. bez sensu i jest to zmiany !!

    • 24 0

  • przy każdym zjeżdzie z obwodnicy powinien być ekran na którym wyświetlałaby się tablica kierowcy który za tobą przekroczył

    prędkość, najlepiej ze zdjęciem, publiczny ostracyzm jest bardziej dyscyplinujący niż mandaty

    • 2 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane