• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa czarne punkty na obwodnicy. Policja rekomenduje odcinkowy pomiar prędkości

Szymon Zięba
18 września 2023, godz. 07:00 
Opinie (445)
Jeden z wypadków na wysokości Matarni. Na zdjęciu zdarzenie z maja tego roku. Jeden z wypadków na wysokości Matarni. Na zdjęciu zdarzenie z maja tego roku.

Węzły Gdynia Wielki KackMapkaMatarniaMapka to dwa czarne punkty na trójmiejskiej obwodnicy. Od początku zeszłego roku do połowy września 2023 r. doszło tam w sumie do ponad 200 kolizji i trzech wypadków, w których ranne zostały cztery osoby. Pomorscy policjanci sugerują instalację na ekspresówce odcinkowego pomiaru prędkości.



Na obwodnicy powinien pojawić się odcinkowy pomiar prędkości?

Stłuczka pięciu samochodów, jedna osoba lekko poszkodowana i utrudnienia na trasie trwające kilka godzin. Tak w środę, 13.09.2023 r., wyglądały poranne godziny szczytu na trójmiejskiej obwodnicy. Kilka godzin później, już po południu, na ekspresówce zderzyły się cztery inne auta.

Do obu wydarzeń doszło praktycznie w tym samym miejscu, na wysokości węzła Matarnia.Mapka

To jeden z czarnych punktów, jaki wskazują pomorscy funkcjonariusze.

- Analizując zdarzenia drogowe na drodze S6 w okresie od 1 stycznia 2022 do 13 września 2023 r. kumulują się one w dwóch rejonach:
  • Węzeł Gdynia Wielki Kack, gdzie doszło do 104 kolizji drogowych.
  • Węzeł Matarnia, w obszarze którego zarejestrowano 3 wypadki drogowe (4 osoby ranne) i 96 kolizji drogowych, w których poniesiono wyłącznie straty materialne.
- mówi asp. Marek Radliński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że - na naszą prośbę - policjanci w przekazanych nam statystykach pod uwagę wzięli trójmiejski odcinek obwodnicy.

Dwa wypadki sparaliżowały obwodnicę. W sumie dziewięć aut Dwa wypadki sparaliżowały obwodnicę. W sumie dziewięć aut

Śmiertelny wypadek na końcowym odcinku ekspresówki



Oznacza to, że w wyżej wymienionych danych nie znalazł się poważny wypadek, do którego doszło w poniedziałek, 11.09.2023 r. Wówczas, na końcowym odcinku obwodnicyMapka, na wysokości miejscowości Juszkowo, zderzyły się auto osobowe z dostawczym. Dwie osoby jadące osobówką zginęły. Kierowca pojazdu dostawczego został poszkodowany. Obwodnica w kierunku A1 była zablokowana do godz. 17.



W tej sprawie śledztwo wszczęła prokuratura. Co udało się do tej pory wstępnie ustalić?

Wiemy więcej o śmiertelnym wypadku na obwodnicy Wiemy więcej o śmiertelnym wypadku na obwodnicy

- Z dotychczasowych ustaleń wynika, że kierujący pojazdem marki Ford Fusion, jadąc prawym pasem drogi S6 w kierunku miejscowości Rusocin, najechał na toczący się w zatorze drogowym pojazd marki Mercedes Sprinter. Pojazd marki Mercedes Sprinter miał włączone światła awaryjne w celu ostrzeżenia innych kierowców o spowolnieniu ruchu. Na skutek uderzenia pojazd marki Mercedes został wytrącony z toru jazdy i zjechał na prawe pobocze drogi, a następnie przewrócił się na lewy bok. Natomiast pojazd marki Ford Fusion zjechał na lewą stronę drogi i uderzył w bariery energochłonne oddzielające pasy ruchu - mówi prok. Mariusz Duszyński z Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

Od 2019 r. prawie 3 tys. kolizji na obwodnicy



Z kolei na analizowanym przez nas odcinku ekspresówki, od 2019 roku do połowy września 2023 r. odnotowano:
  • 115 wypadków,
  • 2980 kolizji,
  • 165 osób było rannych,
  • 4 osoby zginęły.


Jak poprawić bezpieczeństwo na obwodnicy?



Sytuację na ekspresówce analizują pomorscy policjanci. Ich zdaniem na bezpieczeństwo pozytywnie mógłby wpłynąć odcinkowy pomiar prędkości.

Korki po kolizjach na wysokości węzła Wielki Kack to ponura codzienność na ekspresówce.



- Przeanalizowano okres 3 lat pod kątem zdarzeń drogowych. Uwzględniono kwestie bezpieczeństwa podczas kontroli drogowych i możliwości stacjonarnego pomiaru. Biorąc powyższe pod uwagę, policja potwierdziła zasadność instalacji stacjonarnych urządzeń do pomiaru prędkości - mówi asp. Marek Radliński.
Co ciekawe, pomysł był jakiś czas temu analizowany przez Generalną Inspekcję Transportu Drogowego. W 2021 roku GITD poinformowało jednak, że Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie planuje instalacji urządzenia do odcinkowego pomiaru średniej prędkości pojazdów na Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Przedstawiciele GITD tłumaczyli, że w ramach projektu rozbudowy systemu fotoradarowego, przeprowadzona została analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego, która uwzględniła szereg różnych czynników, w tym m.in.:
  • wypadkowość,
  • skalę zagrożenia,
  • źródła zagrożenia,
  • charakter infrastruktury,
  • najbliższe otoczenie.

Eksperci wskazali ponad 100 lokalizacji, na których odcinkowy pomiar prędkości powinien się pojawić. Trójmiejska obwodnica na "priorytetowej liście" się wówczas nie znalazła.

Przedstawiciele GITD tłumaczyli, że inspekcja kieruje się twardymi danymi, dotyczącymi chociażby wypadkowości na trasie i - w odpowiedniej hierarchii - wybiera miejsca, na których pojawi się kontrola.
15:39 3 PAźDZIERNIKA 23 (aktualizacjaakt. 17:25)

PILNE! Wypadek za Osową (65 opinii)

Kolizja 2 aut na obwodnicy za Osowa w stronę Gdyni. Jeden pas zablokowany
Kolizja 2 aut na obwodnicy za Osowa w stronę Gdyni. Jeden pas zablokowany

Opinie (445) 7 zablokowanych

  • Brawa dla projektantów węzła wielki kack

    Mieliście możliwość zrobić coś dobrego a wyszło jak zawsze, czarny punkt to tez wasza zasługa

    • 21 3

  • Odległość (1)

    Nie prędkość, a odległości trzymane przez kierowców są problemem + święte krowy jadące lewym pasem bo honor zabrania zjechania na prawy..

    • 13 6

    • I to i to.

      • 0 0

  • Obwodnica (4)

    Sam pomiar prędkości może nie rozwiązać zbyt wielu problemów. Największym problemem zdaje się być jazda na zderzaku, bo przede wszystkim brak odległości w połączeniu z prędkością powoduje to, że wszelkiej maści wypadków i kolizji na obwodnicy jest aż tyle. Inny problem to brak płynności przy wjeździe na obwodnicę - choć to chyba jedna z głównych przyczyn korkowania się obwodnicy - auto wjeżdżające zamiast wykorzystać pas rozbiegowy do nabrania prędkości i włączenia się do ruchu płynnie, jedzie 50 km/h i czeka, aż samochód z prawego pasa zwolni i go wpuści - to dramatycznie obniża płynności jazdy i powoduje niebezpieczne sytuacje na drodze. Zwróćcie uwagę, że najwięcej korków jest przy wjazdach z węzłów, a kawałek za węzłem jest już ok. Tak jest na Szadółkach i Matarni w stronę Gdyni, na Wielkim Kacku oraz na Karczemkach w stronę Gdańska - w stronę Gdańska dochodzi jeszcze zwężenie z trzech do dwóch pasów, co sprawia jeszcze większy problem kierowcom, którzy głupieją.

    Na koniec dodałbym jeszcze jedną kwestię - w Polsce mamy ruch prawostronny i przy trzech pasach kierowcy powinny jeździć skrajnym, prawym pasem - dwa pozostałe służą do wyprzedzania. To nie jest tak, że środkowy pas jest do jazdy, jeśli prawy pas jest wolny, a prawy pas to jest jakiś pas wstydu albo inny tir-pas, tylko normalny pas do jazdy. To także jedna z powodów niebezpiecznych sytuacji.

    • 34 6

    • (1)

      Ja bym chciała jechać tylko prawym, ale czasami jest to niemożliwe. Np. jadę od Auchan do Pruszcza. W połowie drogi na prawym pasie stoi sznurek samochodów skręcających na Obwodnice Południową. Rozumiem, że w tej sytuacji mam stać pół godziny z nimi, zamiast zjechać na lewy i ich ominąć? Oczywiście zaraz jak zjadę na lewy mam na plecach oddech szeryfa prędkości. Proszę o podpowiedź co ty byś zrobił w takiej sytuacji.

      • 6 1

      • No tak, lepiej minusować zamiast dać rzeczową odpowiedź.

        • 0 0

    • Na obwodnicy jest takie natężenie ruchu

      Że po prostu oba pasy są zapchane po korek. Tu nie ma czegoś takiego jak "pas do wyprzedzania", chyba że jedziesz po 22.

      • 3 1

    • Prawy pas na obwodnicy jest bardzo niebezpieczny, bo tiry nie zachowują odstępu i w razie nagłego hamowania jesteś zmiażdżony przez tira. Lepiej już jechać lewym i olewać mrugających światłami z tyłu.

      • 0 2

  • 7;20 dzisiaj, czarny bus napchchany gratami po dach, wbija się bez kierunku na lewy pas

    Dlaczego to zrobił na prawie pustej drodze? Bo zauważył dwa auta na długim pasie rozbiegowym na węźle Lipce. Taki manewr był szczytem ignorancji, bo wymusił hamowanie samochodów jadących z wyższą prędkością. Kierowcy, czy jedziecie 20km/h, czy 80, to taka zmiana pasa ruchu, czyli kangurzenie, to pewna stłuczka i nic tu po odcinkowych pomiarach prędkości, gdy rozumu brak.

    • 18 4

  • Tak się kończy jazda na zderzaku i giniol w telefonie

    • 19 0

  • Powinien być odcinkowy pomiar rozumu

    Aby odkorkować należy wybudować jeszcze jeden pas ruchu, aby były po całości minimum trzy pasy ruchu w jednym kierunku, a nawet więcej.

    • 9 6

  • Węzeł wielki kack - jak rozwiązać problem kolizji - bardzo prosto i niedrogo

    Znaczna część kierowców, a szczególnie Ci przyjezdni nie potrafi włączać się do ruchu. Od strony centrum Gdyni lub od Kościerzyny w kierunku IKEI są dwa pasy do włączania się do ruchu . W tym miejscu na obwodnicy z 3 pasów robią się dwa i dodatkowo dwa skrajne po prawej stronie na których każdy kierujący w krótkim czasie musi się przebić na 3 lewy pas. Korki i kolizje są stąd że ludzie nie potrafią się włączać do ruchu z jednego, a co dopiero z trzech.
    Rozwiązanie jest bardzo proste: już na wysokości wiaduktów nad drogą Gdynia - Kościerzyna powinny być wymalowane strzałki do zjazdu na lewy pas, tak aby Ci co się włączają na obwodnicę z pasów rozbiegowych wjeżdżali z każdego pasa po kolei, a nie po kilka na raz blokując ruch. Przez to kolizyjne rozwiązanie dzisiaj ruch jest blokowany i są zatory i niewielkie stłuczki. Koszt rozwiązania - parę litrów farby...

    • 20 0

  • To Niewola

    To Korea Pólnocana Polish Szofer jedzie szybko lecz bezpiecznie swym SUVem na kredyt 0%

    • 1 9

  • Odcinkowy pomiar prędkości na całej obwodnicy załatwił by sprawę... (3)

    Ruch by się uspokoił, na pewno liczba zdarzeń by spadła, rajdowcy po jednym lub dwóch mandatach jeździli by tak pięknie jak na autostradach w niemczech - same korzyści.
    I paradoksalnie jadąc wolniej dojeżdżalibyśmy szybciej niż obecnie - a ruch byłby płynny...

    • 13 13

    • ...i wszyscy by się kochali i by nie było głodu na świecie

      • 0 0

    • Akurat w Niemczech nie ma pomiarow, limitow na autostradach nie ma, a w poblizach miast sa na 120, a wszyscy jada i tak 150 jak (1)

      Roznica taka, ze kierowcy potrafia jezdzic, a w Polsce co drugi to sierota, ktora nie potrafi sie wlaczyc do ruchu

      • 2 1

      • Chyba musisz się tam przejechać, bo albo nie byłeś dawno, albo wcale...

        Przynajmniej dwa fotoradary ze Szczecina do Belina:) O ograniczeniach do 80km/h nie wspomnę...

        • 1 2

  • Rekomendacja (2)

    Obwodnica dawno przestała być drogą ekspresową. Ze względu na b. duże natężenie ruchu powinna być traktowana jako zwykła droga lokalna, z dozwoloną prędkością max. 70 km/h. 90 % zdarzeń, spowodowana jest nadmierną szybkością.

    • 14 13

    • Ze to g prawda

      • 5 1

    • 90km/h w godzinach 6-9 i 15-18

      Poza tym może zostać 120

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane