• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • Cały ruch samochodowy należałoby wpuścić pod ziemię (1)

    już na wysokości Pohulanki z wylotem tunelu dopiero na Elbląskiej. Wątpie czy w naszych realiach ma to szansę na realizację. Wtedy likwidacja przejść podziemnych, estakady etc. przyniosłaby skutek bez szkody dla bezpieczeństwa pieszych. Jako mieszkaniec Dolnego Miasta z gruntu popieram pomysły Pana Naskręta, ale wiem że bardzo trudno będzie na dzień dzisiejszy utrzymać w ryzach kierowców (do których sam się zaliczam), przyzwyczająnych do śmigania osiemdziesiątką (i lepiej) przez Podwale. Wypadki są gwarantowane, dopóki nie nauczymy się jeździć zgodnie z przepisami. Zgadzam się, żę tunel pod Martwą Wisłą jest ogromną szansą na pozytywne załatwienie sprawy, ale równolegle powinno się wybudować linię tramwajową w kierunku Przejazdowa i węzły przesiadkowe w obrębie Śródmieścia. Część stojących w korkach na pewno skorzysta.

    • 17 6

    • szacunek za konstruktywność

      dobro rzadkie w tym kraju

      • 1 0

  • zamknac tunele aby scalic i ulatwic poruszanie pieszych ??? (5)

    Porabalo go ?? :"likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między " Likwidowac tunele to znaczy scalanie i ullatwienie poruszania ???

    • 27 4

    • a ty to chyba do kiosku autem, co? (4)

      chyba oczywiste że mając do wyboru tunel i pasy, prawie każdy przejdzie pasami. zreszta takie sytuacje były cwiczone w dziesiatkach miast (cywilizowanego) świata, a ostatnio w warszawie. wynik dla ciebie zapewne "zdumiewajacy". no coz, jak sie jezdzi samochodem po gazety to sie nie kuma juz nic

      • 2 8

      • Wybieram tunel. Bezpieczniej. (1)

        Jak dotąd wszystkie napady albo potencjalne napady spotkały mnie pod gołym niebem... Ale do rzeczy. Tuneli i pasów się nie majstruje blisko siebie. To szaleństwo. Pamiętasz jak krytykowano tunel koło czołgu pod Aleją Zwycięstwa? Teraz wygląda jak z bajki. Nowe tunele są obkamerowane jak Fort Knox. Nic cię tam nie rozjedzie, a kierowca ma mniejszy stres.

        no coz, jak sie wystawia na pożarcie żywiołom w drodze po gazety to sie nie kuma juz nic

        • 5 2

        • "tuneli i pasów nie robi się koło siebie"

          złota brama/hucisko, podobnie twój przykład na al. zwycięstwa i przejścia przy kolejnych przystankach w obie strony...

          • 0 0

      • (1)

        to wcale nie jest oczywiste, przechodząc przez Wały Jagielońskie wolę przejść tunelem przy Wyżynnej, niż pasami. bo po co mam stać na przejściu dwuetapowym i czekać na światło (a raczej na kilka świateł)

        • 6 1

        • bo przejścia "dwuetapowe"

          to kolejny chybiony pomysł do likwidacji. Może zrobimy "przejazd dwuetapowy" dla aut jadących na wprost?

          • 0 0

  • Z Trasy W_Z zrobia Trakt Sw Wojciecha gdzie ginie pelno ludzi na przejsciach i poza nimi (1)

    A kiedy zlikwidujecie zgnite przejscia na Traktem Sw Wojciecha

    • 26 2

    • A to przypadkiem nie wina kierowców jadących zbyt szybko?

      Czy sam fakt przejścia na poziomie drogi zabija, czy kierowca, który w d*pie ma przepisy?

      A może pieszy, który wtargnie na drogę.

      • 1 4

  • expert (1)

    Autor artykułu to expert od wszystkiego.A kto jest od wszystkiego ten jest do niczego.Proponowane zmiany to szczyt głupoty!!!!

    • 27 6

    • dziękujemy za merytoryczną wypowiedź

      a teraz wracaj do lekcji

      • 0 2

  • Brak wyobraźni, ale grunt to idea (11)

    Można uspokajać ruch i kombinować, gdy jest jakaś alternatywa. Obecnie, mimo obwodnicy południowej niewiele się poprawiło, w piątek 3 tygodnie temu korek od Warszawy zaczynał się przy stadionie żużlowym. To samo od strony centrum, aby przebić się w stronę Traktu, korek na światłach przy Urzędzie Wojewódzkim. Nich wytłumaczy mi Pan Naskręt czy inny pomysłowy Dobromir, jak tę sytuację rozładować, a najlepiej niech rozładują, a później likwidują estakady i przejścia podziemne.

    • 27 5

    • ja ci wytlumacze: (6)

      jest JEDNA metoda na korki. sprawdzona na całym swiecie. inne NIE działają. TRZEBA ZWĘŻAĆ JEZDNIE, USUWAĆ ESTAKADY, ZMNIEJSZAĆ PRZEPUSTOWOŚĆ.

      Wtedy ludzie szukają alternatyw dla samochodu. To się nazywa zarządzanie poprzez podaż i uczą tego na 1 roku każdych przyzwoitych studiów z zakresu inżynierii miejskiej, urbanistyki itp. (niekoniecznie w Polsce, ale czy polskie studia bywają przyzwoite..?)

      • 4 10

      • Zachęcaj do tego ludzi. Nigdy nie zmuszaj. To niemoralne i totalitarne. (4)

        Jeżeli tak wielu nie chce dostosować się do tak niewielu, wtedy ci nieliczni mają obowiązek gonić się. Albo są socjopatami. Twoje "zarządzanie prze podaż" to zamordyzm w białych rękawiczkach. Miejsce takich rąk jest w kajdankach wraz z innymi socjopatami.

        • 9 3

        • (3)

          No to się goń. W końcu w przekroju całej UE to Ty jesteś tym marginesem. Rozbudowa dróg powyżej pewnego poziomu jest utopią - aby w pełni zaspokoić potrzeby komunikacyjno-parkingowe KAŻDEGO obywatela trzeba by zalać asfaltem... 130% powierzchni miasta ;)

          • 2 4

          • Normalność nie jest kwestią statystyki. Niemal w całej Unii Europejskiej dzieci uczy się w pierwszej klasie podstawówki (1)

            (albo ciut wcześniej) czym jest seks oralny. Więc kto tu jest nienormalny? Gdyby Polska była jedynym krajem bez tego, byłaby wyspą normalności w morzu świrów. Kto twierdzi inaczej, jest d*powłazem. Niby skąd wziąłeś te 130%? Miniprawd schodzi na psy. Myślisz, że chcemy dróg z punktu A do punktu B bez zakrętów dla każdego?

            Wyjedź tam, gdzie nie będziesz odszczepieńcem. Na razie spełniasz kryteria socjopaty.

            • 3 2

            • przegrzałeś się

              kierowco. Za długo siedziałeś w pierwszej klasie na zachodzie?

              • 0 0

          • jaka rozbudowa?

            Ktoś chce rozbudowy dróg? Drogi już są ...

            • 1 1

      • Proponuję w ramach edukacji wyłączyć ci prąd. Zapewne znajdziesz inne sposoby: świeczki , czytanie zamiast telewizji, jedzenie w zimie na balkonie zamiast lodówki. To się nazywa zarządzanie przez podaż.

        • 0 0

    • (2)

      a nie zastanawia Cię czemu mimo zbudowania obwodnicy nic się nie zmienia? Otóż każda nowa droga powoduje w konsekwencji wzrost ruchu samochodowego dlatego korki narastają, jedynym lekarstwem na zmniejszenie korków jest (w dużym uproszczeniu) zamykanie i nie budowanie nowych dróg. Doszli do tego już nawet amerykanie i zaczynają przebudowywać centra miast z prosamochodowych na propieszorowerowe - i od razu jest piękniej na mieście

      • 5 6

      • Czyli, gdyby zburzyć na przykład Obwodnicę Trójmiasta, nikt nie zauważyłby różnicy?

        Które to miasta, co? Liczby z kosmosu, nic konkretów, frazesy i d*powłastwo. Oto twój wkład w świat. Przestałeś się podpisywać "urbanista"...

        Piękniej na mieście? Kosztem strasznego bólu. Normalność nie jest kwestią statystyki.

        • 2 2

      • Ale w Gdańsku komunikacja miejska nie stanowi ŻADNEJ alternatywy. Jest niepunktualna, zatłoczona, awaryjna, z idiotycznie zprojektowanym układem linii. Zamiast zapewnić pasażerom wygodne, bezpośrednie dojazdy w kluczowe punkty miasta ze WSZYSTKICH dzielnic peryferyjnych, w Gdansku likwiduje się linie bezpośrednie, wydłużając czas jazdy. Węzły przesiadkowe to zwykła fikcja. Niektóre dzielnice są uprzywilejowane, inne kompletnie zapomniane. Tak wygląda "PROMOWANIE KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ" w gdańskim stylu.

        • 4 2

    • I co ?

      Zbudowano Węzeł Integracyjny Nowa Łódzka z pętlą tramwajową, drogami dojazdowymi, dojściami dla pieszych peronem autobusowotramwajowym w celu połączenia komunikacji autobusowej z tramwajową. A korki jak były tak dalej są.

      • 0 2

  • Stojac w porannych korkach (8)

    na zjeździe z AK w kierunku na Warszawę, zastanawiałem się czy jeden pas poprowadzony nową estakadą z AK, na wprost w kierunku Podwala i wpasowany w istniejącą estakadę może udrożnić to skrzyżowanie ? A "mędrcy" chcą
    zburzyć nawet tą istniejącą estakadę i pozbawić moje miasto jedynego na świecie trójpoziomowego , kolizyjnego skrzyżowania z którego jestem tak dumny ! NIGDY !

    • 26 4

    • na ilu pasmowym skrzyżowaniu czy tam estakadzie (6)

      musisz stać w korku, aby cie oswieciło, że z otyłością nie walczy się poprzez popuszczanie pasa?

      1 osoba poruszająca się samochodem zużywa 50 razy więcej terenu niż poruszając się tramwajem, 20 razy więcej niż autobusem, 25 razy więcej niż jadąc rowerem - teraz wyciągnij wnioski

      • 3 7

      • Miniprawd schodzi na psy.

        Zwykle kłamie tak, by nie dać się przyłapać.

        • 0 1

      • Drogi Urbanisto ! (2)

        Kiedy bilet normalny na tramwaj będzie kosztował 50 gr a ulgowy 20 gr to wtedy odstawię samochód. Przyrzekam !
        Pamiętasz takie czasy ? Ja tak !To było w czasach tego strasznego PRL-u !

        • 6 2

        • Dokładnie... (1)

          Nasi się jeszcze nie nauczyli, że rentowności komunikacji miejskiej nie poprawia się wyłącznie podnoszeniem cen biletów. Myślę, że kiedyś do tego dojdą, ale tak na oko za dwa pokolenia. Podobnie jak do możliwości wykorzystania torowiska tramwajowego przez autobusy. W całej Europie już to robią, nasi spece podobno jeździli z wycieczkami, żeby ich podejrzeć, ale tego akurat nie zauważyli ;-D

          • 1 1

          • Mój drogi !

            Nasi gdańscy spece od komunikacji powinni pojechać pociągiem do Krakowa i tam obejrzeć jak autobusy jeżdżą po zaasfaltowanych i specjalnie przygotowanych do tego torowiskach traqmwajowych i to od lat. Przystanek jest jeden dla autobusu i tramwaju. Co zaś do rond to polecam "specom" wycieczkę PKS-em do Człuchowa, gdzie wybudowano przed laty pierwsze rondo z jednym ( niestety ) bezkolizyjnym prawoskrętem ! PKS-em i PKP będzie taniej !

            • 1 0

      • Już wiem dlaczego siedzisz w Polsce. Na zachodzie z takimi poglądami

        nie masz szans na pracę. Powinieneś dodać urbanista-urzędnik.

        • 0 2

      • Dość demamgogii !!!

        • 0 0

    • To skrzyżowanie jest od lat w niemieckich folderach turystycznych jako ciekawostka ;)

      • 3 0

  • Zburzyc estakade

    Skad taka pewnosc u Pana,ze estakada jest zbedna? a moze idac za Pana mysla zburzyc dobudowany do Komendy Policji budynek dawnego Zjednoczenia Przemyslu Okretowego,Akademik Studium Nauczycielskiego(uczelni juz nie ma)itd.(...)

    • 16 4

  • CO NA TO SPECJALIŚCI Z B R D W PZMOT - CIE!!?? (1)

    • 4 1

    • a to PZMot zajmuje się bezpieczeństwem ruchu?

      WOW. Genialne ;)))))

      jak widać - zajmują się SKUTECZNIE - Polska liderem ilości trupów na drogach ;)

      • 3 0

  • Estakada powinna być, ale wnie w formie obecnej, a w ciągu ul. Armii Krajowej

    i trasy WZ. Takie rozwiązanie znacznie upłynniłoby ruch z Chełmu w kierunku Makro i odwrotnie w kierunku obwodnicy.Ruch z centrum i od strony Pruszcza łatwo możnaby wówczas skierować we wspomnianych kierunkach i puścić dołem

    • 4 6

  • Ja mam lepszy pomysł

    Zlikwidujmy SKM. Nic nie jeździ punktualne, składy stare...

    • 24 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane