• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańscy radni zgodzili się na pomnik Inki i dali 0,5 mln zł na tunel pod Pachołkiem

Katarzyna Moritz
27 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 21:02 (27 sierpnia 2015)
Radni Gdańska zgodzili się na pomnik Inki. Radni Gdańska zgodzili się na pomnik Inki.

Pierwsza powakacyjna sesja Rady Miasta do spokojnych nie należała. W porządku obrad były uchwały wzbudzające kontrowersje, czyli zgoda na pomnik Inki, który ma być odsłonięty już w niedzielę, przekazanie części kompetencji wojewódzkiego konserwatora zabytków miejskiemu konserwatorowi oraz kwestia budowy Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem. Uchwała w tej sprawie przeszła tylko jednym głosem.



W czwartek gdańscy radni spotkali się pierwszy raz po wakacyjnej przerwie, jednak długo nie mogli rozpocząć obrad m.in. z powodu problemów z nagłośnieniem. Do tego duże zamieszanie spowodowała wizyta posła Piotra Baucia, który zażądał udzielenia mu głosu.

Poseł domaga się informacji o miejskim portalu

- Wnoszę o włączenie do porządku obrad dyskusji na temat zmian w funkcjonowaniu portalu www.gdansk.pl. Ten wniosek składam w związku z wątpliwościami mieszkańców - podkreślał Bauć. - Mam pytania, które najczęściej się pojawiały. Chcę na ten temat informacji i rozmowy. Te pytania związane są z niejasnościami, na jakich zasadach ten portal będzie funkcjonował i czy nie łamie ustawy.
Czytaj też: Strona Gdansk.pl trafi z urzędu do spółki. Po co?

- Nie może sobie pan tak przyjść i żądać włączenia wniosku do porządku obrad. Tym tematem ma zająć się komisja turystyki i promocji. Proszę się kontaktować z jej przewodniczącym. Odpowiemy panu na pański wniosek na piśmie - odpowiedział mu Bogdan Oleszek, przewodniczący RM.
Jak już wcześniej informowaliśmy, strona internetowa Urzędu Miejskiego Gdansk.pl przechodzi metamorfozę pod kierownictwem byłego dziennikarza Gazety Wyborczej Trójmiasto, Romana Daszczyńskiego. Zatrudnia ona profesjonalnych dziennikarzy i chce stać się zwykłym serwisem informacyjnym. Pojawiają się jednak opinie, że portal działa na granicy prawa, a miasto nie może wydawać własnej prasy.

Pomnik Inki na Oruni

Gdańscy radni zajęli się też uchwałą w sprawie wyrażenia zgody na ustawienie pomnika Inki. Jego odsłonięcie zaplanowano w niedzielę 30 sierpnia przy ul. Gościnnej na Oruni. Projekt pomnika, który wykonał rzeźbiarz Andrzej Renes, nie spodobał się urzędnikom i radnym. Podkreślali, że jest przykładem "złego smaku". Członkowie komitetu budowy pomnika ripostowali pytając, od kiedy urzędnicy są takimi estetami i znawcami sztuki.

Czytaj też: Kontrowersje wokół pomnika "Inki" na Oruni

Radni zgodzili się na ustawienie pomnika Danuty Siedzikówny "Inki" na Oruni, ale komitet budowy pomnika musi jeszcze załatwić pozwolenie na budowę. Radni zgodzili się na ustawienie pomnika Danuty Siedzikówny "Inki" na Oruni, ale komitet budowy pomnika musi jeszcze załatwić pozwolenie na budowę.
Radni zgodzili się na tymczasowe ustawienie pomnika i rekomendują przeprowadzenie konkursu, który wyłoni jego ostateczny kształt. Zapis jest ten dlatego, żeby komitet budowy pomnika uzyskał pozwolenie na budowę, którego obecnie nie ma. Do uchwały dołączono nowy, poprawiony projekt pomnika.

- Martwi mnie, że wokół tego przedsięwzięcia pojawiły się głosy, że miasto utrudnia ustawienie pomnika, a to nieprawda - mówi radna Magdalena Olek z PO.
Radny Marek Bumblis poinformował, że Komisja Kultury przygotowała już projekt uchwały pomnikowej, by podobnego zamieszania w przyszłości uniknąć. Będzie przedstawiany przez prezydenta w październiku.

- Proszę, byśmy w przyszłości nie doprowadzali do sytuacji, że pomnik jest już odlany, teren przygotowany, a pozostaje tylko - bagatela - zgoda Rady Miasta. To nie ta kolejność - podkreślał Adam Nieroda, radny PO.
Radni ostatecznie przyjęli uchwałę. Komitet zebrał na budowę pomnika ok. 40 tys. zł, a miasto dorzuciło ok. 100 tys. zł na zagospodarowanie skweru wokół pomnika.

Konserwatorzy wymieniają się uprawnieniami

Doszło też do zapowiadanego od dawna przekazania części kompetencji wojewódzkiego konserwatora zabytków - konserwatorowi miejskiemu.

Projekt porozumienia przewiduje przekazanie miastu pełnych kompetencji dotyczących zabytków w granicach administracyjnych Gdańska, z wyłączeniem Głównego Miasta oraz zespołu pocysterskiego w Oliwie, a także zakresu rzeczowego obejmującego prowadzenie spraw związanych z zabytkami ruchomymi i pracami archeologicznymi.

Czytaj też: Gdańsk przejmie zabytki od pomorskiego konserwatora?

Jak przekonują urzędnicy, odzwierciedla to ogólnopolski trend i umożliwia samorządowi prowadzenie spójnej polityki w kształtowaniu przestrzeni miejskiej w odniesieniu do terenów zabytkowych. Co istotne z punktu widzenia ochrony zabytków, w dalszym ciągu to wojewódzki konserwator zabytków będzie opiniował miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego.

- Chciałbym przestrzec przed skutkami tego porozumienia. Miejski konserwator jest przecież zależny od prezydenta miasta, więc częściej może dochodzić do takich sytuacji, jak zburzenie spichlerza Woli Łeb, Dworca Południowego czy wyrażenie zgody na budowę za wysokiego hotelu Purro. Ochrona zabytków powinna być w kompetencji wojewódzkiego konserwatora. Uchwała zostanie zaskarżona do wojewody - zapowiedział Piotr Czauderna, wiceprzewodniczący RM z ramienia PiS.
Polityka przestrzenna

Podczas sesji radni podjęli też uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia najważniejszego dokumentu, który będzie kreował politykę przestrzenną naszego miasta na najbliższe lata: "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Gdańska". Przystąpienie poprzedziła kilkumiesięczna kampania informacyjna.

Radni zgodzili się też na przystąpienie do porozumienia z Pruszczem Gdańskim i gminami Suchy Dąb i Cedry Wielkie, do utworzenia międzynarodowych tras rowerowych w ramach programu Euro Velo.

Czytaj też: 160 mln zł na międzynarodowe szlaki rowerowe na Pomorzu

Radni dali 500 tys. zł na dokumentację tunelu pod Pachołkiem

Najdłuższą dyskusję oraz protesty gości na galerii w sali Rady Miasta, wywołała uchwała w sprawie przystąpienia wspólnie z Sopotem do przygotowania kolejnego etapu realizacji Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem. Uchwała w tej sprawie przeszła tylko jednym głosem, 14 radnych było za, 13 przeciw, dwoje wstrzymało się od głosu.

Aktualizacja, godz. 21: Na ten temat opublikowaliśmy już osobny artykuł

Opinie (269) 4 zablokowane

  • tunel - jest mi obojętny, ale droga zielona wzdłuż pasa nadmorskiego NIE (6)

    tereny nadmorskie powinny być dostępne dla ludzi, dla pieszych, rowerzystów.
    dlaczego chcecie nas ogrodzić z każdej strony trasą?!

    • 42 12

    • Bo jest przerób na kilka miliardów a przy przeróbkę zawsze prowizja skapnie dla decydentów, firm pośredniczących.To są miliony które można zarobić przekładając papiery.

      • 2 0

    • zwizualizujcie sobie jak będzie wyglądała ulica Czarny Dwór i inne w Brzeźnie/Zaspie/Przymorzu (4)

      kiedy zrobi się tę drogę.

      tak, dobrze sobie wyobrażacie.
      będzie wyglądała jak Słowackiego, z ekranami dźwiękoszczelnymi.

      • 16 2

      • Nie bardzo potrafie (1)

        Natomiast wiem jak te okolice bedą wyglądały jak otworzą tunel po Wisłą. Tylko tunel w Oliwie to odkorkuje.

        • 5 0

        • dokonczenie Slowackiego

          Czyli Nowa Kosciuszki

          • 3 1

      • Skąd wiesz? Widziałeś projekt?

        Ja obstawiam, że będzie wyglądać, jak Wita Stwosza ;)

        • 1 4

      • Powodzenie jak to zrobisz bez decyzji środowiskowej....
        Ale cóż, umiejętność rozumienia procesu inwestycyjnego jest u nas na poziomie zero.

        • 2 2

  • Ujęcia wody !

    Ludzie ,czy nikt nie pamięta ,,ze droga zielona zblizy sie i to bardzo do ujęć wody z której korzysta bodajże 30 % mieszkańców Gdańska. Czy nasze zdrowie sie juz zupelnie nie liczy!

    • 2 1

  • Wszyscy mieszkańcy skorzystają z tego tunelu. (5)

    Nie tylko Ci z Osowy.
    Wielu mieszkańców z Trójmiasta szybciej dostanie się do obwodnicy .
    Wielu też robi weekendowe wypady na Kaszuby.
    Wielu też pracuje w okolicy obwodnicy.

    Tunel pod Wisłą i Tunel pod Pachołkiem
    Tak miało być i super, że tak zdecydowali.

    • 21 31

    • Nie miałem dotąd z tym problemów Słowackiego, Spacerową. A co ma całe Trójmiasto do tego , lemingu?

      • 1 1

    • (3)

      Dokładnie.
      Do tego dojdzie oczywiste odciążenie Śródmieścia i Wrzeszcza z ruchu tranzytowego na kierunku Elblag / Warszawa.

      Ale o tym nie myślą, ci co pragną żyć w mieście korków i torpedują każda rozsądna inwestycje drogową.

      • 6 7

      • odciazenie Srodmiescia i Wrzeszcza

        A za to dociazenie Zabianki, Przymorza i Zaspy....:(

        • 2 1

      • (1)

        Sa lepsze sposoby wydania 2 mld

        • 5 5

        • Poważnie?

          Problem w tym, iż nie ma żadnych 2 mld zł.

          • 5 1

  • Tunel tak-dobra decyzja (4)

    bardzo dobra decyzja .

    • 82 107

    • wystarczyłoby pociągnąć linię tramwajową na Osowę

      Kto nie chce stać w korkach mógłby jechać tramwajem, a kto lubi w nich stać mógłby jechać samochodem.

      Wilk syty i owca cała.

      Bez paraliżu i degradacji połowy miasta oraz marnotrawienia pieniędzy

      • 0 0

    • Od kiedy mieszkaniec Chwaszczyna to Gdańszczanin? (1)

      jw

      • 16 6

      • Nie może być z Oliwy?? Czy według Ciebie Oliwa to nie Gdańsk??

        • 3 1

    • A gdzie nasz guru od "nowoczesnej" urbanistyki rodem z XIV w - niejaki Krzysztof K.?

      Pewnie razem z innymi Fragowcami (czytaj - oszołomami) siedzi i płacze, albo zalewa robaka. Pozdro dla naczelnego oszołoma z Fragu - Spiegelanina.
      Możecie się pluć i smarować różne żenujące artykuły, ale ponieważ Szymański dostał swoje, to wy już nie liczycie się w mieście.

      • 7 9

  • Inka TAK, tunel NIE ! (11)

    • 219 129

    • Za 2 mld zł można wybudować 40km linii tramwajowych wraz z tramwajami. (8)

      • 32 9

      • 2mld to koszt calej drogi a nie samego tunelu wiec nie placz (5)

        • 10 14

        • 100 mln zlotych to byloby za duzo na ten tunel (2)

          Gdzie chcesz zmiescic te samochody na dolnym tarasie?

          Dla kogo ta droga? Dla Osowian? 2mld zlotych dla 15 tys. ludzi? Na Oruni jest 15tys mieszkancow i nie moga dostac tunelu pod torami za 30-50 mln zlotych. Cos tu chyba jest jednak nie tak...

          • 15 6

          • nie dla osowian (1)

            tylko dla oliwian...

            • 4 4

            • oliwek i oliwków

              • 3 0

        • (1)

          Wątpię,czy 2 mld starczy na drogę o standardzie autostradowym z dwoma jezdniami po 3 pasy i tunel o długości 1km w trudnym geologicznie terenie.

          • 15 4

          • "Jezdnia" jest rodzaju żeńskiego, ośla łąko!

            • 3 4

      • Albo postawić prawie 14300 "Inek" (1)

        • 27 5

        • Tudzież innych wielkich Prezydentów...

          • 19 4

    • Inka NIE

      Tunel - może

      • 5 4

    • Inka ,tak ,ale nie pomnik w stylu Madonny !

      • 6 2

  • Spoko Oliwa! (3)

    Tunel może być jak będę leciał ode mnie z Chwaszczyna do Sopotu, ale Oliva Ceneter i tak będę odbijał w Starą Spacerową więc wpadne do was na stary ryneczej i mam nadzieję że bez korka będę mógł polecieć szybciej. Do zobaczebia na trasie!
    A wogóle to fajnie że Gdańsk funduje nam taką trasę, na wasz koszt miśki :)

    • 8 8

    • Jestem z Oliwy i nie chcę tego tunelu (1)

      Nie czytam dokładnie wszystkich informacji, bo nie mam czasu, ale rozumiem, że znalazła się grupka krzykaczy z Oliwy i z Osowej, którzy uzurpują sobie prawo do reprezentowania wszystkich mieszkańców i mimo, że koszt Drogi Zielonej to astronomiczne sumy, to nie odpuszczają, krzyczą dalej. Za 2 miliardy można by wyremontować sporo kilometrów ulic w Gdańsku, wprowadzić jeden bilet metropolitalny, dofinansowany przez gminę (byśmy płacili mniej z własnej kieszeni), rozbudować Opata, Czyżewskiego i Opacką, wybudować trasy dla szybkich autobusów oraz połączyć cały system komunikacji zbiorowej z przystankami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Tymczasem kasa pójdzie w tunel, do tego to rozwiązanie nie zlikwiduje korków w Oliwie, bo korek zejdzie z Opata Rybińskiego, ale przesunie się w inne miejsce, na przykład na wjazdy i wyjazdy do tunelu, na al. Grunwaldzką.

      • 3 0

      • Grunwaldzką w Oliwie i tak zakorkują pewnie centra biznesowe.
        A DZ byłaby realną alternatywą, bo obecny alternatywny układ DZ/Gospody się korkuje dzięki mieszkańcom Gospody.

        • 0 0

    • Nie karmić trolla!

      • 3 4

  • (7)

    Bardzo dobre decyzje.

    W szczególności nie można dać się nabrać tym, co traktują Oliwę i Osowe jako dzielnice gorszej kategorii.

    I na marginesie liczę, iż przeciwnicy tunelu po Oliwie i Osowie zawsze poruszają się komunikacja miejską lub rowerem. Inaczej byliby jedynie hipokrytami

    • 12 21

    • Poruszam się rowerem, komunikacją miejską i samochodem (5)

      Samochodem najrzadziej. I jestem przekonany, że tunel niewiele pomoże lub pomoże punktowo, bo pojawi się nowe wąskie gardło. Przykładem niech będzie Słowackiego.

      • 4 5

      • (4)

        Jeżeli jesteś przeciwnikiem tunelu to nie jedź samochodem przez Oliwę w kierunku Osowy czy Sopotu.
        Generujesz korek i innym zatruwasz zycie
        Wybierz zawsze tramwaj/autobus/skm/rower.

        • 4 2

        • Ja nie mam z tym problemu. Latem jadę rowerem, a gdy pogoda gorsza, autobusem. (3)

          Ale sens budowy tunelu nie ma polegać na tym, że wszystkich namówimy do zostawienia samochodu w domu. Bo po co wtedy tunel?

          • 2 1

          • (2)

            Chodzi o realny wybór, bo dziś mieszkańcy Osowy go nie mają.

            Nie zbuduje się spranej komunikacji miejskiej Oliwa/Osowa bez tunelu.

            • 3 3

            • (1)

              Jest PKM przez Wrzeszcz.

              • 3 1

              • PKM w obecnym kształcie nie jest alternatywą dla Osowy. Ani cenowo ani czasowo.

                • 0 0

    • Jakim trzeba być idiotą by odczytać to jako sprzeciw wobec tunelu?

      Wystarczy być lemingiem i widzi się to nie jako sprzeciw wobec drogi nadmorskiej w wariancie autostrada plus tramwaj tylko sprzeciw wobec tunelu. Takie ciule w ramach zielonej drogi widzą tylko tunel. Tylko tunel. Nie mają żadnego poczucia estetyki przestrzeni. Najlepiej żeby Gdańsk był jak Łódź Fabryczna. Tacy są niektórzy radni PO i jak widać niektórzy z PiS.

      • 2 0

  • "radni dali", "miasto dorzuciło" - pani redaktor, co to za sformułowania?

    jeśli ktoś "dał". to najwyżej frajer-podatnik.
    Poza tym warto skomentować: "100 tysięcy na zagospodarowanie skweru". Czy naprawdę nie można tego tańszym kosztem w ramach robót interwencyjnych?
    W wydawaniu kasy naprawdę dobrze idzie.

    • 2 1

  • BRAVO!

    Może nasi "wielmozni"radni!zaczną myśleć o Rozwoju Metropolii, zamiat li tylko o tym jakby tu nie wypaść z koryta przy następnych wyborach!....urodzony w Gdańsku mieszkaniec :)

    • 1 3

  • parodia... (4)

    jaki tunel..? zanim uzbierają na ten tunel juz dawno każdy bedzie mial swój spodek latający i na cholerę nam ten tunel wtedy..?
    na cos innego niech przeznaczają kasę...naszą!

    • 9 8

    • nie nasza bo unijna w 85%. Poczytaj trochę zanim zaczynasz się wypowiadać (2)

      • 2 1

      • Z unii to dają kredyty a nie kasę naiwniaku

        • 0 0

      • a w unii to wydrukowali czy ukradli że mają?

        • 2 0

    • Emigruj do kraju bez tuneli. Może Szwajcarii?

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane