• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia kupi 85 nowych autobusów i trolejbusów

Patryk Szczerba
20 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Z nowych autobusów i trolejbusów pasażerowie zaczną korzystać w przyszłym roku. Z nowych autobusów i trolejbusów pasażerowie zaczną korzystać w przyszłym roku.

85 nowych autobusów i trolejbusów pojawi się Gdyni. Pierwsze wyjadą na ulice w przyszłym roku. Zabraknie wśród nich jednak pojazdów gazowo-elektrycznych, jest za to szansa na zakup autobusów elektrycznych.



Czego najpilniej potrzebuje gdyńska komunikacja?

Zakup nowego taboru pochłonie ok. 169 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie 103 mln zł. Za te pieniądze Gdynia kupi 55 autobusów, w tym 32 przegubowe oraz 30 trolejbusów, z czego 16 to pojazdy przegubowe, które dotąd w takiej liczbie po mieście nigdy nie jeździły.

Czytaj też: Gdynia kupi przegubowe trolejbusy

Wszystkie trolejbusy zostaną wyposażone w baterie trakcyjne, ułatwiające ładowanie z sieci. Oprócz tego, zostaną zakupione baterie akumulatorowe, które wspomogą obecnie eksploatowany tabor. Trolejbusy mają dzięki nim dojeżdżać m.in. na Fikakowo oraz do innych dzielnic i osiedli, gdzie nie ma trakcji.

Pierwsze pojazdy mają wyjechać na ulice w przyszłym roku. Władze miasta podkreślają, że to kolejny przykład dofinansowania umijnego dla gdyńskiej komunikacji.

- Od czasu przystąpienia Polski do UE Gdynia regularnie ubiegała się o środki na rozwój proekologicznego transportu publicznego. Kierunki unijnego wsparcia wpisują się doskonale w strategiczne decyzje miasta - tłumaczy udział w projekcie Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Gazowo-elektrycznych autobusów nie będzie

W mieście nie pojawi się za to innych 10 przegubowych autobusów z europejskiego programu Gazela. Kwotą ponad 80 mln zł na zakup pojazdów gazowo-elektrycznych dla polskich miast dysponował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Było jednak jedno zastrzeżenie. Pieniądze trafiły do Polski po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd hiszpański zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał prototypową hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane były w tym kraju i - co ważne - w żadnym innym.

Mimo tej wiedzy, w kolejce po dofinansowanie na zakup nowych autobusów stanęły 32 miasta, w tym Gdynia, która w wyścigu znalazła się w czołowej dwójce. 66 mln zł utrzymała Częstochowa, która zaplanowała za to zakup 40 nowych autobusów, a ok. 16 mln zł Gdynia - chcąca kupić 10 nowych przegubowców.

Przegubowy trolejbus był w maju na testach w Gdyni

Szybsza w organizacji przetargów okazała się Częstochowa. Tyle że, gdy hybrydy dostarczone przez firmę Lider Trading z Warszawy - producenta autobusów Solbus - trafiły na ulice, okazało się, że są awaryjne, a pracownicy tamtejszej komunikacji nie ukrywali w nieoficjalnych rozmowach, że cała inwestycja okazała się klapą. Obecnie wszystkie pojazdy zostały wycofane z ulic, a Solbus został postawiony w stan upadłości.

Gdynia obserwowała wydarzenia w Częstochowie ogłaszając w międzyczasie przetargi na zakup. Kryteria były jednak tak wyśrubowane, że nikt się nie zgłaszał. W rozmowach ze specjalistami od transportu zbiorowego można było usłyszeć, że miasto celowo nie chce rozstrzygnąć przetargu, bojąc się - po tym, co działo się w Częstochowie - konsekwencji użycia prototypowej technologii.

Jesienią stało się jasne, że hybryd gazowo-elektrycznych w Gdyni nie będzie. Władze miasta próbowały jeszcze zmienić technologię, np. na hybrydę z silnikiem diesla. W tej sprawie toczyły się rozmowy Ministerstwa Środowiska i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska z przedstawicielami rządu hiszpańskiego.

- Tak naprawdę możemy się im przyglądać i liczyć na pozytywne rozpatrzenie naszej prośby - wyjaśniał we wrześniu wiceprezydent Gdyni.
Zamiast hybryd możliwe autobusy elektryczne

Ostatecznie wszystkie negocjacje zakończyły się fiaskiem, program został przez NFOŚiGW zamknięty, a umowa z Gdynią na sfinansowanie zakupów rozwiązana. Miasto po falstarcie dotyczącym hybryd liczy, że uda się jej kupić autobusy z innego programu unijnego pilotowanego przez fundusz.

Dotacja ma wynieść do 40 proc. wartości zakupów, z możliwością preferencyjnej pożyczki zwrotnej. Tym razem chodzi o autobusy elektryczne, które jeszcze do niedawna były przez władze oceniane jako niepotrzebna konkurencja dla nowoczesnych trolejbusów.

O tym, czy te starania się powiodą będzie wiadomo w najbliższych tygodniach.

Miejsca

Opinie (208) 7 zablokowanych

  • (2)

    Tylko stawki przedpotopowe
    16 zł brutto ma kierowca autobusu
    13zł brutto ma cieć
    Jaka odpowiedzialność jednego i drugiego

    • 25 6

    • (1)

      Też mi się wydaje, że cieć zarabia za mało. To zbyt odpowiedzialna praca.

      • 4 1

      • Wystarczyło chodzić do szkoły, to cięciem by się nie było.

        • 5 1

  • Wszystko w tej Gdyni za unijną kasę a co Gdynia dofinansuje mieszkańcom ??? (5)

    • 11 11

    • Parking pod Skwerem Plymouth.

      W kazdym razie - jednemu mieszkancowi dofinansuje.
      Jeszcze wynajem mieszkan dla wysiedlonych z Pekinu - aczkolwiek tylko na jakis czas, a potem bawcie sie dobrze.

      • 7 4

    • Kartę dużej rodziny.

      • 4 3

    • Nie masz racji (2)

      Lotnisko wybudowała za własne :-)

      • 5 2

      • tak, jeszcze dołoży ze swojego budżetu na kary z unii (1)

        • 0 2

        • po co zmyślasz i wysysasz z palca bajki?

          chyba jesteś z PiSu
          zapadnięty debilku w uciągniętych galotach

          • 3 0

  • Tylko dróg brakuje.... (1)

    • 16 10

    • na łbie sobie drogę zrób jak ci brakuje

      wyrwo tektoniczna

      • 1 0

  • ale widze ze betonom sciska pupe... malkontentow wokol nas Ci pod dostatkiem... faktem jest ze beda nowe busy - na co tu marudzic?!! mnie cieszy widok nowego busa nawet zza okna samochodu w przeciwienstwie do Ikarusow, ktore ta harmonią potrafily zabic jak ktos w pospiechu wchodzil/wychodzil ;)

    • 10 8

  • nareszcie, bardzo się cieszę i liczę na zastąpienie tego szrotu (1)

    I jeszcze na buspasy

    • 9 6

    • i tak żule zaśmierdzą raz -dwa jak obecnie nowe R

      • 2 2

  • Gdynia jest nowoczesna i ekologiczna kupuje elektryczne autobusy (4)

    Budyniowi i kolesiom z Gdańska to się w głowach nie mieści, co za betony ciągle nas trują ropą

    • 12 16

    • Gdansk ma juz dawno najnowoczesniejsza flote,ale skad gimnazjalisci moga o tym wierdziec:) (1)

      • 6 12

      • gdansk najnowoczesniejszą loll.
        czasem warto gdzies pojechac.... zeby zobaczyc jak u nas jest zle w danym temacie.

        to tak jak z rowerami. niby stolica rowerowa ale juz nas nawet Olsztyn przegania.

        • 9 6

    • W Gdańsku są tramwaje (1)

      przypomnę tobie tłuku, że to pojazdy elektryczne. Nie porównuj tej wsi gdynia do Gdańska bo to zupełnie inna liga.

      Polecam bardzo ciekawy artykuł na trojmiasto wyborcza pl.
      "Najwięcej nowych mieszkań w Gdańsku. A co z Gdynią i Sopotem?"

      • 5 7

      • racja jak można bolkowo do pięknej

        Gdyni porównywać,

        • 4 4

  • Bez buspasów wszyscy zginiemy! ;-)

    Serio, buspasów to genialny rzecz! Dlaczego w Gdyni nie można wymalowac buspasów z Redłowa do Witomina? Dlaczego "niedasie" stworzyć bezpośredniego połączenia Wiczlino -chwarzno - Leszczynki - Obłuże? Kiedy trolejbusy na Wiczlino?

    • 19 10

  • Gdansk jako pierwszy w Polsce zaczal od bardzo licznej nowej floty autobusow i tramwajow (2)

    trudno sie dziwic,bo jestesmy stolica wojewodztwa!

    • 12 13

    • Trujące smrodzoce ropniaki w Gdańsku to przekleństwo mieszkańców

      • 3 6

    • Pierwszy zaczął, na ostatnim miejscu skończy

      • 6 3

  • Gdynia pierwsza (6)

    W Trójmieście i okolicach Gdynia pierwsza zmieniła swoją flotę. Jeszcze na początku lat 90 wymienili jednym rzutem praktycznie wszystkie stare Ikarusy na Mercedesy. To był szok jak z gdańskiego czerwonego Ikarusa przesiadałeś się do nowiutkiego biało-niebieskiego merca w Gdyni :) Gdańsk zrobił to niewiele później.
    Lata jednak mijają a tabor nie trwa wiecznie.

    • 17 15

    • To akurat był jelcz a nie mercedes

      Chociaż faktycznie Mercedes użyczył brandu i technologii to jednak w papierach te autobusy to Jelcze :-) swoją drogą - mają już że 25 lat :D i jeżdżą!

      • 10 1

    • Kiedy w Gdańsku zaczęły jeździć nowiutkie Mercedes, to .. (4)

      ..ty jeszcze miałeś mleko pod nosem..głupoty piszesz, bo prawda jest zupełnie inna!

      • 2 8

      • Poza nosem (moja sprawa co pod nim miałem) mam jeszcze pamięć i bardzo często jeździłem wtedy w Gdańsku Ikarusami, a Gdynia zmieniła CAŁY tabor w jednym momencie i stare modele pokazywały się okazjonalnie (w razie problemów technicznych) i jeszcze jakiś czas jeździły na trasie z pętli na Karwinach przez Witomino do centrum Gdyni (może i na innych trasach na obrzeżach), ale wszystkie główne trasy były obsługinane przez Mercedesy.

        • 6 3

      • akurat prawda jest taka jak wyżej (2)

        pracowałam wtedy z kilkoma gdańszczankami i czasem jechaliśmy do Gdańska na imprezki,za pierwszym razem jak tam zawitałam to w szoku byłam że takie szroty tam jeszcze śmigają,u nas od dawna już takich nie było.

        • 2 2

        • Prawda jest taka,ze Gdańsk zaczął pierwszy, ale z wiadomych względów, nie wymienił odrazę całej flotu (1)

          Gdynia jest też dużo mniejsza, ale jak wymieniał flotę ,to prawie odrazę cala. .tylko po co kłamać ,ze w Gdańsku jeździły zdezelowane . Akurat w Trójmieście pierwsze Mrrcedesy i ninie niskopodlogowce pojawiły się dużo wcześniej .słaba pamięć, bo w śledziony trzeba leczyć kompleksy

          • 3 4

          • koniec

            Nie zaśmiecaj forum osobistymi wycieczkami. Teksty typu "w śledziony trzeba leczyć kompleksy" możesz sobie darować.
            Skończmy może ten wątek, bo z moich miłych, jakby nie było wspomnień zaczyna rodzić się niepotrzebna pyskówka.

            • 2 0

  • A gdansk spi (1)

    Dlaczego gait w gdańsku jeździ trupami i miasto na to pozwala. Stare autobusy stare tramwaje.a w przetargach u innych przewoźników wymagają nowiutkich autobusów.skoro inny przewoźnik musi po 8 latach wymienić tabor na nowy to niech miasto tez co 8 lat wymienia tabor.

    • 8 14

    • Stare POniemieckie szroty sprowadzane przez Budynia i jego bandę

      Niemcy pozbywają się złomu a mieszkańcy gdanska muszą za to płacić - obywatele drugiej kategorii

      • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane