• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia kupi 85 nowych autobusów i trolejbusów

Patryk Szczerba
20 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Z nowych autobusów i trolejbusów pasażerowie zaczną korzystać w przyszłym roku. Z nowych autobusów i trolejbusów pasażerowie zaczną korzystać w przyszłym roku.

85 nowych autobusów i trolejbusów pojawi się Gdyni. Pierwsze wyjadą na ulice w przyszłym roku. Zabraknie wśród nich jednak pojazdów gazowo-elektrycznych, jest za to szansa na zakup autobusów elektrycznych.



Czego najpilniej potrzebuje gdyńska komunikacja?

Zakup nowego taboru pochłonie ok. 169 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie 103 mln zł. Za te pieniądze Gdynia kupi 55 autobusów, w tym 32 przegubowe oraz 30 trolejbusów, z czego 16 to pojazdy przegubowe, które dotąd w takiej liczbie po mieście nigdy nie jeździły.

Czytaj też: Gdynia kupi przegubowe trolejbusy

Wszystkie trolejbusy zostaną wyposażone w baterie trakcyjne, ułatwiające ładowanie z sieci. Oprócz tego, zostaną zakupione baterie akumulatorowe, które wspomogą obecnie eksploatowany tabor. Trolejbusy mają dzięki nim dojeżdżać m.in. na Fikakowo oraz do innych dzielnic i osiedli, gdzie nie ma trakcji.

Pierwsze pojazdy mają wyjechać na ulice w przyszłym roku. Władze miasta podkreślają, że to kolejny przykład dofinansowania umijnego dla gdyńskiej komunikacji.

- Od czasu przystąpienia Polski do UE Gdynia regularnie ubiegała się o środki na rozwój proekologicznego transportu publicznego. Kierunki unijnego wsparcia wpisują się doskonale w strategiczne decyzje miasta - tłumaczy udział w projekcie Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Gazowo-elektrycznych autobusów nie będzie

W mieście nie pojawi się za to innych 10 przegubowych autobusów z europejskiego programu Gazela. Kwotą ponad 80 mln zł na zakup pojazdów gazowo-elektrycznych dla polskich miast dysponował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Było jednak jedno zastrzeżenie. Pieniądze trafiły do Polski po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd hiszpański zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał prototypową hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane były w tym kraju i - co ważne - w żadnym innym.

Mimo tej wiedzy, w kolejce po dofinansowanie na zakup nowych autobusów stanęły 32 miasta, w tym Gdynia, która w wyścigu znalazła się w czołowej dwójce. 66 mln zł utrzymała Częstochowa, która zaplanowała za to zakup 40 nowych autobusów, a ok. 16 mln zł Gdynia - chcąca kupić 10 nowych przegubowców.

Przegubowy trolejbus był w maju na testach w Gdyni

Szybsza w organizacji przetargów okazała się Częstochowa. Tyle że, gdy hybrydy dostarczone przez firmę Lider Trading z Warszawy - producenta autobusów Solbus - trafiły na ulice, okazało się, że są awaryjne, a pracownicy tamtejszej komunikacji nie ukrywali w nieoficjalnych rozmowach, że cała inwestycja okazała się klapą. Obecnie wszystkie pojazdy zostały wycofane z ulic, a Solbus został postawiony w stan upadłości.

Gdynia obserwowała wydarzenia w Częstochowie ogłaszając w międzyczasie przetargi na zakup. Kryteria były jednak tak wyśrubowane, że nikt się nie zgłaszał. W rozmowach ze specjalistami od transportu zbiorowego można było usłyszeć, że miasto celowo nie chce rozstrzygnąć przetargu, bojąc się - po tym, co działo się w Częstochowie - konsekwencji użycia prototypowej technologii.

Jesienią stało się jasne, że hybryd gazowo-elektrycznych w Gdyni nie będzie. Władze miasta próbowały jeszcze zmienić technologię, np. na hybrydę z silnikiem diesla. W tej sprawie toczyły się rozmowy Ministerstwa Środowiska i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska z przedstawicielami rządu hiszpańskiego.

- Tak naprawdę możemy się im przyglądać i liczyć na pozytywne rozpatrzenie naszej prośby - wyjaśniał we wrześniu wiceprezydent Gdyni.
Zamiast hybryd możliwe autobusy elektryczne

Ostatecznie wszystkie negocjacje zakończyły się fiaskiem, program został przez NFOŚiGW zamknięty, a umowa z Gdynią na sfinansowanie zakupów rozwiązana. Miasto po falstarcie dotyczącym hybryd liczy, że uda się jej kupić autobusy z innego programu unijnego pilotowanego przez fundusz.

Dotacja ma wynieść do 40 proc. wartości zakupów, z możliwością preferencyjnej pożyczki zwrotnej. Tym razem chodzi o autobusy elektryczne, które jeszcze do niedawna były przez władze oceniane jako niepotrzebna konkurencja dla nowoczesnych trolejbusów.

O tym, czy te starania się powiodą będzie wiadomo w najbliższych tygodniach.

Miejsca

Opinie (208) 7 zablokowanych

  • Będą wreszcie miały działającą klimatyzację? (1)

    Bo do tej pory taki luksus tylko na prestiżowej 4A spotkałem.

    • 10 3

    • Beda mialy....

      ale nie bedziemy jej wlaczac.

      • 7 2

  • Autobusy (1)

    Czy to będą autobusy polskie? Czy kasa wyjedzie z Polski?

    • 10 7

    • To zależy od przetargu. Nie można takiego zamówienia przeprowadzić z wolnej ręki.

      • 1 0

  • Ludzie jeszcze składają specyfikacje a wy już piszecie , że w przyszłym roku już będą jeździć (1)

    a gdzie przetarg

    • 9 1

    • Przetarg sie odwola.

      Teraz artykul zajawka "Jestesmy swietni, kupujemy", za jakis czas kolejny - zapowiedz przetargu. pozniej cos o przetargu.

      Na koncu o jego odwolaniu I ogloszeniu nowego planowanego na 2026 rok.

      wygra pewnie MTM - beda ekologicznymi taczkami wozic.

      • 7 0

  • Na te dziurawe gdyńskie drogi jak znlazł.

    super

    • 9 3

  • Może niech pan Guć zastąpi pana Szczurka (3)

    Widać, ma więcej energii.

    • 5 7

    • jeśli Szczurek nie będzie kandydował to wystawi Gucia (1)

      • 5 2

      • czyli nic się nie zmieni bo to ta sama klika

        • 2 0

    • Oj, wielu urzędników by się ucieszyło, tych czekających latami na awans, bo emeryci okupują stanowiska

      U prezydenta Gucia to zupełnie inaczej działa. Nie trzymałby ich. Gdyby tylko Szczurek nie kandydował. Stracił zupełnie zainteresowanie tym, co dzieje się trochę niżej.

      • 0 1

  • Czy linia trolejbusowa połączy w końcu Gdynię-Sopot i Gdańsk? (3)

    Takie połączenie obok ergo areny kiedyś obiecywano.

    • 4 8

    • tak, przed wyborami

      • 0 0

    • niby po co? jest przecież SKM, po za tym dublowanie autobusów, budowa sieci itp

      • 4 0

    • Wystarczy linię S puścić dalej do Oliwy...

      • 1 1

  • super!

    • 2 3

  • (8)

    na całym świecie odchodzi się od trolejbusów na rzecz tramwajów, ale Gdynia nadal chce być osobliwością jedyną w swoim rodzaju

    • 13 20

    • No i się cieszę.

      • 2 1

    • bzdura,żadnych tramwajów w Gdyni nie chcemy (1)

      mamy swoje trajtki i to jest piękne

      • 11 3

      • te trajtki to chyba autobuso - trajtki ;) na kilku odcinkach zamieniają się w autobusy elektryczne ;)

        • 0 0

    • Na całym świecie? (2)

      To znaczy gdzie?
      Może jakieś przykłady?

      • 7 1

      • (1)

        wsiowy głupku:
        przez okno mojego pokoju widzę wspólny przystanek
        tramwajów, trolejbusów i autobusów
        i właśnie podjeżdza polski Trollino

        tu jest niewielu takich ćwoków jak ty
        ale też się zdarzają, zwykle to imigranci

        • 1 2

        • Czyli twoje argumenty, to tylko wyzywanie innnych?

          Pytałem tylko o przykłady. A ty co?
          I kim też tam jesteś, tak na marginesie..

          • 1 0

    • U nas przynajmniej nie stoi połowa komunikacji w przypadku awarii jednego pojazdu.

      • 5 1

    • na całym swiecie likwiduje się linie tramwajowe na rzecz autobusów i co z tego?

      • 3 0

  • (1)

    Brawo Gdynia :) Gdansk jedzie na debecie a tu takie dobre newsy :)

    • 3 13

    • Mitoman.

      • 4 2

  • nowe autobsy, nie parkingi

    nalezy dalej zwiekszac budzet komunikacji miejskiej, kosztem kolejnych ulatwien dla kierowcow i parkingow wszedzie.

    • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane