• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia kupi 85 nowych autobusów i trolejbusów

Patryk Szczerba
20 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Z nowych autobusów i trolejbusów pasażerowie zaczną korzystać w przyszłym roku. Z nowych autobusów i trolejbusów pasażerowie zaczną korzystać w przyszłym roku.

85 nowych autobusów i trolejbusów pojawi się Gdyni. Pierwsze wyjadą na ulice w przyszłym roku. Zabraknie wśród nich jednak pojazdów gazowo-elektrycznych, jest za to szansa na zakup autobusów elektrycznych.



Czego najpilniej potrzebuje gdyńska komunikacja?

Zakup nowego taboru pochłonie ok. 169 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie 103 mln zł. Za te pieniądze Gdynia kupi 55 autobusów, w tym 32 przegubowe oraz 30 trolejbusów, z czego 16 to pojazdy przegubowe, które dotąd w takiej liczbie po mieście nigdy nie jeździły.

Czytaj też: Gdynia kupi przegubowe trolejbusy

Wszystkie trolejbusy zostaną wyposażone w baterie trakcyjne, ułatwiające ładowanie z sieci. Oprócz tego, zostaną zakupione baterie akumulatorowe, które wspomogą obecnie eksploatowany tabor. Trolejbusy mają dzięki nim dojeżdżać m.in. na Fikakowo oraz do innych dzielnic i osiedli, gdzie nie ma trakcji.

Pierwsze pojazdy mają wyjechać na ulice w przyszłym roku. Władze miasta podkreślają, że to kolejny przykład dofinansowania umijnego dla gdyńskiej komunikacji.

- Od czasu przystąpienia Polski do UE Gdynia regularnie ubiegała się o środki na rozwój proekologicznego transportu publicznego. Kierunki unijnego wsparcia wpisują się doskonale w strategiczne decyzje miasta - tłumaczy udział w projekcie Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Gazowo-elektrycznych autobusów nie będzie

W mieście nie pojawi się za to innych 10 przegubowych autobusów z europejskiego programu Gazela. Kwotą ponad 80 mln zł na zakup pojazdów gazowo-elektrycznych dla polskich miast dysponował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Było jednak jedno zastrzeżenie. Pieniądze trafiły do Polski po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd hiszpański zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał prototypową hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane były w tym kraju i - co ważne - w żadnym innym.

Mimo tej wiedzy, w kolejce po dofinansowanie na zakup nowych autobusów stanęły 32 miasta, w tym Gdynia, która w wyścigu znalazła się w czołowej dwójce. 66 mln zł utrzymała Częstochowa, która zaplanowała za to zakup 40 nowych autobusów, a ok. 16 mln zł Gdynia - chcąca kupić 10 nowych przegubowców.

Przegubowy trolejbus był w maju na testach w Gdyni

Szybsza w organizacji przetargów okazała się Częstochowa. Tyle że, gdy hybrydy dostarczone przez firmę Lider Trading z Warszawy - producenta autobusów Solbus - trafiły na ulice, okazało się, że są awaryjne, a pracownicy tamtejszej komunikacji nie ukrywali w nieoficjalnych rozmowach, że cała inwestycja okazała się klapą. Obecnie wszystkie pojazdy zostały wycofane z ulic, a Solbus został postawiony w stan upadłości.

Gdynia obserwowała wydarzenia w Częstochowie ogłaszając w międzyczasie przetargi na zakup. Kryteria były jednak tak wyśrubowane, że nikt się nie zgłaszał. W rozmowach ze specjalistami od transportu zbiorowego można było usłyszeć, że miasto celowo nie chce rozstrzygnąć przetargu, bojąc się - po tym, co działo się w Częstochowie - konsekwencji użycia prototypowej technologii.

Jesienią stało się jasne, że hybryd gazowo-elektrycznych w Gdyni nie będzie. Władze miasta próbowały jeszcze zmienić technologię, np. na hybrydę z silnikiem diesla. W tej sprawie toczyły się rozmowy Ministerstwa Środowiska i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska z przedstawicielami rządu hiszpańskiego.

- Tak naprawdę możemy się im przyglądać i liczyć na pozytywne rozpatrzenie naszej prośby - wyjaśniał we wrześniu wiceprezydent Gdyni.
Zamiast hybryd możliwe autobusy elektryczne

Ostatecznie wszystkie negocjacje zakończyły się fiaskiem, program został przez NFOŚiGW zamknięty, a umowa z Gdynią na sfinansowanie zakupów rozwiązana. Miasto po falstarcie dotyczącym hybryd liczy, że uda się jej kupić autobusy z innego programu unijnego pilotowanego przez fundusz.

Dotacja ma wynieść do 40 proc. wartości zakupów, z możliwością preferencyjnej pożyczki zwrotnej. Tym razem chodzi o autobusy elektryczne, które jeszcze do niedawna były przez władze oceniane jako niepotrzebna konkurencja dla nowoczesnych trolejbusów.

O tym, czy te starania się powiodą będzie wiadomo w najbliższych tygodniach.

Miejsca

Opinie (208) 7 zablokowanych

  • Niestety tak jest jak politycy robia cyrki,Hiszpania koniecznie chciała wciskac zlom ,Elektryczne to przyszłość w Polsce

    a terazniejszosc na zachodzie.Szkoda tylko ze nie w Gdańsku a to dlatego ,że POlitycy mają układy z mercedesem na kupowanie kosztownego zlomu produkowanego w Turcji nieekologicznego którego nigdzie w UE juz sie nie psrzedaje.Na elektryczne mercedesy nas niestac a inne tańsze firmy POlitycy siedzącu w kieszeni mierdcedesa niewyrazaja zgody.

    • 5 6

  • tylko polskie kupowac

    kupowac polskie Solarisy a nie niemieckie mercedesy

    • 8 2

  • zrobic porzadek z kontrola biletow

    wpusczac pasazerow przodem jak w Anglii czy Holandii nie bedzie jazdy na gape i kanarow potrzebnych. Jechalem autobusem i sluchalem rozmowy cwaniakow jeden z nich chwalil sie ze od lat jezdzi na gape a jak jest kontrola to daje w lape kanarowi. Prosze zrobic z tym porzadek

    • 6 2

  • Trolejbusy to konkurencja dla autobusów tramwaje szansą na rozwój (2)

    Jeśli władze uważają że autobus elektryczny jest konkurencją dla trolejbusu to niech wycofają trajtki i wprowadzą nowoczesną komunikacje w mieście. Szansą na rozwój jest wybudowanie linii tramwajowej znacznie przydatniejszej niż owy trajtek. Zresztą kursy w dużym stopniu pokrywają się a dzielnice takie jak Witomino, Obłuże i Oksywie i tak nie mają szans na to aby w najbliższych latach dotarł tam trolejbus. Tramwaj zaś może usprawnić komunikacje - wydzielone torowisko sprawi że pojazdy nie utkną w korkach.

    • 5 6

    • (1)

      Po prezentacji "pomysłów" tramwajarskiego lobby w Gdańsku i niektórych realizacjach - strach się bać... Apage!

      • 0 1

      • jaka jest różnica między autobusem a trajtkiem dla pasażera? żadna - obydwa stoją w korku i mają taką samą trasę.( z tym że autobus może mieć alternatywną a trajtek już nie bardzo) Czy wobec tego trajtek pojedzie na Obłuże? nie bo nie ma szans jechać wiecznie remontowaną estakadą. Czy wybudowanie wiaduktu tylko dla tramwajów coś zmieni? Tak bo nie będą się oglądać na sznur aut i autobusów. Rozwój trolejbusów zamyka się w tym aby zamieniać je w elektryczne pojazdy i nie budować sieci co tylko utwierdza w przekonaniu że to konkurencja dla autobusów. Cierpi na tym dużą cześć Gdyni bo nie zobaczy trajtków w przeciwieństwie do Gdańska gdzie większość dzielnic ma tramwaje i planuje się dalsze inwestycje.
        W Olsztynie pojawiły się tramwaje zamiast trolejbusów i od razu widać różnicę

        • 4 0

  • (1)

    Jakiej produkcji te pojazdy ?

    • 1 1

    • MAN pla PKM oraz Solarisy dla PKA oraz PKT

      • 2 0

  • i co wy na to gdanszczanie? jak tam wasze tramwaje po niemcu co płakał jak sprzedawał?

    • 4 3

  • ...

    Pytanie w ankiecie brzmi

    czego najpilniej potrzebuje gdyńska komunikacja?

    - dlaczego nie ma opcji - lepszej drogi :/

    • 6 0

  • To plus dla Gdyni.

    Komunikacja tam robi dobrą robotę, a zakup sensowny. Takie rzeczy wpływają na poziom codziennego życia wielu osób. A nawet, jak ktoś nie jeździ, to lepiej dla wszystkich, jak na ulicach są nowe autobusy, niż stare klekoty. Mam nadzieję, że przy zakupie zwraca się uwagę na poziom hałasu - to bardzo istotne dla ludzi mieszkających w pobliżu ulic.
    Tylko niech nic już ta ekipa nie buduje... Niech robią drogi i kupują autobusy...

    • 0 2

  • Kiedy znikną hałaśliwe i smrodliwe "mercedesy" w których nie można nawet wygodnie usiąść?

    Hałas jaki jest w środku tego koromysła to chyba sprawa dla odpowiednich urzędów.

    • 7 1

  • A karnety nadal 5 biletowe.... (1)

    • 10 0

    • Będą 6 biletowe

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane