• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie inwestycje na najbliższy rok

Michał Sielski
3 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dokończenie rozbudowy "domów ze szkła" czyli Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego to jedna z największych inwestycji Gdyni w 2013 roku. Dokończenie rozbudowy "domów ze szkła" czyli Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego to jedna z największych inwestycji Gdyni w 2013 roku.

Przedstawiamy wszystkie gdyńskie plany inwestycyjne na 2013 rok - zarówno te wielkie, milionowe, jak i mniejsze, które jednak dla mieszkańców bywają dużo ważniejsze. Warto jednak pamiętać, że w ubiegłych latach nigdy nie udało się zrealizować wszystkich zamierzeń inwestycyjnych.



W gdyńskim budżecie na 2013 rok zapisano 269 mln zł na inwestycje. Najwięcej pochłoną oczywiście te najbardziej spektakularne, ale czy to na nie czeka najwięcej mieszkańców? Przedstawiamy wszystkie plany inwestycyjne miasta, pomijając kwoty zapisane ogólnie, o których wydatkowaniu decyzje podejmowane są na bieżąco (np. doraźne remonty dróg czy miejskich nieruchomości).

Inwestycje największe i najbardziej znane

Na drogi Gdynia wyda ponad 143,2 mln zł. Aż 44,1 mln zł pochłonie jednak wdrażanie inteligentnego systemu sterowania ruchem drogowym Tristar. Zaledwie dwa miliony zł mniej kosztować będzie dokończenie budowy Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Modernizacja Muzeum Emigracji to kolejne 23,5 mln zł, a Teatru Muzycznego niemal 4 mln zł. Również 4 mln zł pochłonie współfinansowana przez Unię Europejską rozbudowa Szkoły Muzycznej. 25 mln zł zł to z kolei tegoroczny wkład Gdyni w spółkę budującą port lotniczy Gdynia-Kosakowo. W sumie inwestycja ta warta jest ok. 100 mln zł.

Jak widać, sporo największych wydatków to przesunięcia z poprzednich lat, kiedy nie udało się dokończyć planowanych inwestycji.

Nasze drogie drogi

Przy każdej kolejnej inwestycji podnoszą się głosy mieszkańców, którzy zwracają uwagę na to, że zamiast zajmować się wizjonerskimi projektami, samorządowcy mogliby zejść na ziemię i zająć się przyziemnymi problemami mieszkańców, jakimi są np. dziurawe drogi i chodniki. W rozpoczętym już roku Gdynia wyda na drogi o 68,9 proc. więcej niż w 2012 roku. Planuje przeznaczyć na to kwotę 143,2 mln zł.

Oprócz wspomnianego Tristara rozpocznie się w końcu przebudowa ul. Morskiej, odkładana również długo przebudowa ul. Przebendowskich oraz kontynuowane będą prace na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni. 11 mln zł warta będzie modernizacja dróg - najdroższe będzie utrzymanie starszej części Estakady Kwiatkowskiego z sypiącymi się (dosłownie) filarami. Pół miliona kosztować będzie przebudowa skrzyżowania ul. płk. Dąbka i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni.

Nowych dróg doczekają się też rowerzyści. Za 1,7 mln zł powstać ma fragment wzdłuż ul. Puckiej - od skrzyżowania z ul. Czernickiego zobacz na mapie Gdyni, do ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdyni, a kontynuowana będzie budowa drogi wzdłuż Klifu Nadmorskiego, od Sopotu do Orłowa zobacz na mapie Gdyni.

Coś dla oka, coś dla duszy

Jakie miejskie inwestycje powinny być najważniejsze?

Miasto będzie kontynuowało poprawę infrastruktury nekropolii oraz ich rozbudowę. Pochłonie ona 3,8 mln zł. Polepszyć się ma także komfort sprzedawców w Miejskiej Hali Targowej, ale 1,3 mln zł to niestety jeszcze nie kwota, która pozwoli zainstalować tak oczekiwany system ogrzewania.

Na mniejsze inwestycje mogą liczyć mieszkańcy wszystkich dzielnic. 1 mln zł przeznaczono na kompleksową modernizację placów zabaw, kolejny 1 mln zł na stadion lekkoatletyczny na Oksywiu, a 800 tys. zł na rozbudowę i modernizację Ciapkowa. 3,1 mln zł pochłonie rozwój elektronicznych usług publicznych w Gdyni (2,3 mln zł to unijne dofinansowanie). 2,1 mln zł to koszt budowy niezbędnej infrastruktury na obszarze rezerwatu Kępa Redłowska, a kolejne 2,1 mln zł dużo mniej efektowna, ale kto wie czy nie bardziej potrzebna budowa i modernizacja systemu odprowadzania wód opadowych w Gdyni.

Doczekać się mamy także znanego od ponad półtora roku planu zagospodarowania terenu przy wejściu na molo zobacz na mapie Gdyni. Na razie powstaną jednak jedynie nowe ścieżki i zagospodarowana zieleń na północnej stronie molo. Dopiero w 2014 roku będziemy mogli korzystać z nowego wejścia na molo i amfiteatralnych siedzisk oraz oświetlenia terenu. Tą informacją płynnie przechodzimy do działu:

Plany, projekty, marzenia...

Orientacyjny przebieg ul. Nowej Węglowej. Orientacyjny przebieg ul. Nowej Węglowej.
Kilka nowych inwestycji także się bowiem zacznie, ale głównie... na papierze. Za 65 tys. zł wykonane mają być prace dotyczące węzła integracyjnego Karwiny - będą to jednak głównie ekspertyzy i analizy techniczne. W planach są również prace projektowe i opracowanie dokumentacji dla I etapu budowy ul. Nowej Węglowej i tunelu pod torami kolejowymi do ul. Morskiej. Dokumentacja to koszt 111 tys. zł, ale 83,2 tys. zł to unijne dofinansowanie.

Projektowane będą także lokalne drogi w dzielnicach oraz kolejne drogi rowerowe, którym wciąż daleko do tego, by tworzyły zwartą sieć.

Plany ambitne, ale warto pamiętać, że w ostatnich latach wykonanie planu inwestycyjnego nawet w 80 proc. było niedoścignionym marzeniem.

Opinie (330) 4 zablokowane

  • @a SEE TOWER stoi puste bezrobotny (2)

    i niech sobie stoi - prywatny wlasciciel moze robic sobie z nim co chce - co to ma do rzeczy kolego?

    • 8 4

    • na szczęście mam działeczkę obok

      zbuduję tam punkt zrzutu szamba, co ci do tego?

      • 1 0

    • podobno gdynia atrakcyjne miejscedo inwestowania,miasto milionerow,

      a tu nie jest tak kolorowo,nikt sie nie kwapi na te apartamenta,kolejna nie trafna inwestycja ech

      • 3 2

  • TUNEL ALBO KLADKA PUCKA-CHYLOŃSKA TO JEST POTRZEBNE DLA AUT

    TO BY BYŁA INWESTYCJA DROGOWA

    • 22 3

  • PPNT (Szklane Domy Pana S)- 2 pytania: 1) ile będzi kosztowało ich utrzymanie? 2) dlaczego przy inwestycji 60.ooo mkw nie (6)

    zmodernizowano układu drogowego i zaprojektowano tak mało m.parkingowych? ad. 1) będzie to inwestycja do które mieszkańcy będą dopłacać niestety. ad 2) gdy prywatny inwestor buduje budynek na 2000m2 musi przebudować skrzyżowania, lewoskręty itp. ,a tu PPNT ma 60.000m2 i miasto nie dobudowało nawet 50metrów lewoskrętu na Al. Zwycięstwa i tym samym zakorkuje Al. ZWYCIĘSTWA przy ul. Redłowskiej i ul. Stryjskiej!!! :(

    • 18 3

    • Ad.1) a wiesz ile powstanie nowych miejsc pracy kolego? wiesz ile mlodych firm i biznesow znajdzie swoje miejsce? wiesz ile (5)

      skrzyzowania niech buduja prywatni, a nowoczesne miasto niech robi wiecej wlasnie takich inwestycji

      • 2 7

      • Ale po co budować nowe firmy? PR jest najważniejszy.

        • 5 2

      • ad.1) Zabawka i miejsca pracy dla "urzędników" (spółka miejska) -kosztowała ponad 208 milionów zł, "dla 30-50 firm internetowych (3)

        gdyż ja i moi pracownicy musimy jeździć, taka praca. Abonament kosztuje 450zł/m-c, ja stoję przed decyzją czy przenieść biuro do Rumii, czy Chwaszczyna bo Gdynia mnie wykańcza! :(

        • 7 2

        • (uzupełniając) ja dziękuję za takie "prezenty" dla małych firm!

          Mając małą firmą wolałbym mniej płacić za miejsca postojowe w centrum Gdyni. Gdyż ja i moi pracownicy musimy jeździć, taka praca. Abonament kosztuje 450zł/m-c, ja stoję przed decyzją czy przenieść biuro do Rumii, czy Chwaszczyna bo Gdynia mnie wykańcza! :(

          • 3 1

        • Zawsze możesz wynająć sobie biuro na Świętojańskiej po cenach rynkowych. (1)

          Więc nie narzekaj na miejsce PTPN.

          • 1 4

          • jeśli tak rozmujesz to po co jest PTPN? :D

            • 2 0

  • Mnie cieszy budowa portu lotniczego.

    To oznacza więcej tanich linii lotniczych i więcej turystów dla Trójmiasta.

    • 7 21

  • Jak zwykle drogi... (9)

    Od wielu lat największymi wydatkami są drogi, drogi i poszerzanie dróg. Czy to zredukowało korki w mieście? Wydaliśmy gigantyczne pieniądze na drogi, a czas dojazdu do centrum zmienił się może o 1 minutę. Kiedy ludzie zrozumieją, że choćby nie wiadomo ile kasy wywalić w poszerzanie dróg to i tak będą tworzyli korki? Kolejny budżet i dalej to samo - najwięcej na drogi... Brawo... Za to w ramach oszczędności Gdynia zrezygnowała z budowy peronu na Wzgórzu w ramach kolejki na lotnisko - oczywiście gdańskie, bo gdyńska wizja lotniska pod kod C za 100 mln zł skończy, jak zamykane lotniska w Hiszpani. No chyba, że Gdynianie będą super zadowoleni płacić na nie rocznie jeszcze więcej niż na drogi.

    • 12 3

    • I żeby nie było...

      Sam jestem kierowcą i cieszy mnie np. remont ul. Morskiej. Niemniej chyba bardziej by się przydał jakikolwiek tunel między Cisową a estakadą. Po prostu trzeba na drogi wydawać pieniądze tak, żeby to coś dało, a nie Węzeł Wzgórze.

      • 4 1

    • (3)

      Bardzo dobrze że miasto nie poddaje się ekooszołomskiej ideologii i inwestuje w budowę dróg i ich remont. Nasze ekooszołomstwo chętnie podaje argument "bo drogi rowerowe i transport alternatywny promuje sie na Zachodzie". Tylko że na Zachodzie drogi JUŻ zostały zbudowane. Wszedzie sa autostrady, prawo i lewoskrety, bezkolizyjne skrzyżowania. Zachód nie ma problemów ze służbą zdrowia, brakiem żłobków i przedszkoli. A u nas jak zawsze - wywala się miliony na ściezki rowerowe zamiast kupić aparaturę do ratowania życia dla szpitala, bo jakaś "ciemna masa kretyniczna" chce się pokazać na mieście. Prawidłowo zbudowany system dróg to m.i. ściaganie do miasta nowych firm a co za tym idzie większe wplywy do budżetu. Ale zapewnie niedługo ekooszołomstwo przedstawi studium "zbawienny wpływ sciezki rowerowej na ratowanie polskiego przemysłu stoczniowego"> Niestety.

      • 2 5

      • Yhm jasne... (2)

        Nie bardzo rozumiem, co masz do tych ścieżek rowerowych, bo ja o nich słowa nie pisałem... W Trójmieście przez większość roku niestety nie ma pogody do jazdy rowerem do pracy. Bywalcem to Ty jesteś widocznie tylko internetu i szos. Na podawanym przez Ciebie "Zachodzie" centra miast są praktycznie zamknięte dla ruchu kołowego a biznes tam kwitnie. W najwyższym istniejącym biurowcu w Europie - London Shard jest...55 miejsc parkingowych, a budynek ma przeszło 300 m wysokości. Dookoła same ciasne uliczki, nie zaparkujesz auta. No ale po co, skoro pod budynkiem jest dworzec kolejowy obsługujący kilkanaście milionów pasażerów rocznie. Mówisz o ściąganiu inwestorów? O ściąganiu polskich firm...do Polski? Czy o ściąganiu zagranicznych? To jasne, że to drugie, bo Polskie firmy mają mało kasy, są ogólnie małe, większość jest wykupowana przez zagranicznych inwestorów. Zagraniczne firmy z kolei przychodzą do nas. My chwalimy się wielkimi arteriami komunikacyjnymi, a oni to mają gdzieś i tylko wypytują, gdzie jest najbliższy przystanek SKM/pętla tramwajowa po czym odchodzą. Tak się składa, że pracuję właśnie u dewelopera powierzchni biurowej i wiem jak jest. Tam gdzie jest kasa stawia się na komunikację miejską - mówię o Europie. Amerykanów nam dużo trudniej ściągnąć, ale oni rzeczywiście kryteria mają zupełnie inne - np. oddział Intela. Oczywiście czym innym jest poprawny wyjazd z portów dla kontenerów i przemysłu. Tyle, że już wybudowaliśmy większość dróg wyjazdowych z portów... Trasa Sucharskiego, Trasa Kwiatkowskiego - nie kwestionuję potrzeby budowy tych tras.

        • 4 0

        • (1)

          deweloper powierzchni biurowej - to brzmi prawie jak Krzysztof Jarzyna ze Szczecina

          • 1 1

          • Czy ja wiem...

            Praca jak praca, ale nazywać się jakoś musi. Zapewniam Ciebie, że nie miałem na myśli żadnego szpanu, bo i nie ma czym, oj nie ma... :)

            • 1 0

    • peron na Wzgórzu? (3)

      o co ci chodzi koleś? Przeciez cały przystanek SKM na Wzgórzu jest nowy! Gdzie ty jestes? Zamkniety w pudle?

      • 0 2

      • Peron nr 2 (2)

        Chodzi o peron nr 2 na linii do Rębiechowa/Kościerzyny.

        • 1 0

        • ale to PKP a nie miasto! (1)

          • 0 1

          • Dobre!

            Myślisz, że komu na tym zależy bardziej? Odpowiem - miastu! Przynajmniej powinno. Jak chcesz to zostawić PKP, no cóż nie będziesz miał przystanku.

            • 0 0

  • Kiedy remont stadionu w Gdyni ? (1)

    Czyli przedłużenie dachu żeby nie lało na kibiców oraz likwidacja słupów co zasłaniają widok tego co się dzieje na murawie.

    • 3 16

    • Po remoncie Stadionu w Gdansku bedzie remont stadionu w Gdyni

      Po remoncie Stadionu w Gdansku bedzie remont stadionu w Gdyni

      • 2 1

  • zrozpaczony mieszkaniec Gdyni (4)

    Na całym Świecie buduje się budowle przyszłościowe, za taką uważam Pomorski Park Naukowo technologiczny, oraz inne inwestycje jak lotnisko. Ale w pierwszej kolejności należy budować to co służy mieszkańcom, infrastrukturę komunikacyjną w tym rowerową, węzły parkuj i jedź, ścieżki rowerowe, miejsca wypoczynku tj Parki, place zabaw dla dzieci, żłobki. Władzę wybierają mieszkańcy, którzy liczą, że ta władza będzie czyniła wszystko, aby w NASZYM mieście mieszkańcom żyło się lepiej. I takim gospodarzem była Prezydent Cegielska jej plany rozwojowe realizowane były i przynosiły ulgę nam mieszkańcom. Potrafiła porozumieć się z Włodarzami ościennych miast. NIESTETY NASTAŁ PREZYDENT SZCZUREK który w każdych wyborach zdobywa 85% poparcie. Dzięki temu poparciu uważa się za osobę nieomylną ale niestety jego wizjonerstwo i zadufanie w sobie, które doprowadziło do chorej rywalizacji Gdańska i Gdyni a nie do współpracy jest powodem obniżenia znacznego inwestycji dla nas mieszkańców. Za te błędy będziemy płacić my i nasze dzieci, kasa miasta będzie pusta przez wiele lat po tych już teraz szkodnikach. Przykre ale niestety prawdziwe, tylko przyszłe wybory w których mam nadzieje będzie druga tura będą kubłem zimnej wody dla tych włodarzy. Jak czytam, że w Sopocie każdy projekt jest opiniowany przez mieszkańców to widzę, że ciężka walka Karnowskiego o wygraną przyniosła tylko pozytywne efekty dla mieszkańców. Tak, tak Rada Miasta składająca się z opozycji a nie klakierów którzy za nasze pieniądze bezmyślnie głosują za durnymi inwestycjami. Mieszkańcy teraz już tylko możemy narzekać przyszłość Gdyni i Nas Mieszkańców w Naszych głosach już za dwa lata.

    • 25 10

    • nie bluźnij,tylko czytaj "zrozpaczony" (1)

      Trzeba byc slepcem, głuchym i do tego niezbyt rozgarnietym, żeby nie dostrzegac tego, co sie w mieście w ciagu tych kilkunastu ostatnich lat zmieniło. Juz same rozwiazania komunikacyjne takie jak trasa Kwiatkowskiego, Węzeł Wzgórze, Chwarznieńska, Droga Rózowa (która powinna miec swoja kontynuacje w Sopocie, ale jej Karnowski uparcie nie buduje!), to sa bardzo wazne dla wszystkich inwestycje. A komunikacja miejska? Juz w całosci niskopodłogowa, punktualna, czysta? A 3 nowe baseny pływackie w szkołach ( w sumie basenów jest w miescie 10) piekne place zabaw dla dzieci, zwłaszcza ten na plazy, sciezki rowerowe, nowe stadiony - rugby i piłkarski, piekna hala widowiskowa - wszystko blisko i bez korków - nie widzisz tego chłopie??? Własciwie, to szkoda na ciebie nawet jednego klika, ale niech tam. Doucz sie.

      • 3 9

      • odpowiedz klakierom

        No cóż w Gdyni mieszkam długo i znam realia tego miasta, dobrze znam też Gdańsk i Sopot. Trasa Kwiatkowskiego projektowana była jeszcze w latach 70 tych głównym orędownikiem dokończenia tej inwestycji była Prezydent Cegielska,to ona wzięła wstępnie kredyt na dokumentację, droga różowa projekt z czasów Prezydent Cegielskiej, Komunikacja Miejska w Gdyni funkcjonuje znakomicie dzięki jednej osobie Prof. Olgierdowi Wyszomirskiemu. To jest główny twórca rozwiązań komunikacyjnych w Gdyni i nie tylko jego śmiałe rozwiązania przyczyniły się do rozwiązania problemów komunikacyjnych całego trójmiasta. Chwarznieńska oczywiście wybudowano ją jeżeli wydano pozwolenie na budowę Sokółki I, Sokółki II, Patio Róży, a teraz osiedla na wiczlinie gdzie docelowo ma mieszkać 40 tyś ludzi to jak nie zbudować normalnej ulicy, tylko, że zamiast budować lotnisko należało zbudować najpierw infrastrukturę dojazdu, w innych dzielnicach też wybudowano wiele osiedli np. Gdynia Północ. Osiedle Morskie, Osiedle Komandorskie Wzgórze i co dojeżdżamy tylko 1 estakadą sory tak poprawiam się Specjalnie dla ciebie wybudowano Estakadę Rowerową abyś był dumny z dokonań tej durnej ekipy. ŻĄDAM TYLKO, ŻEBY WSZYSTKIE PROJEKTY KTÓRE SĄ FINANSOWANE Z NASZYCH PODATKÓW BYŁY PRZED REALIZACJĄ OPINIOWANE PRZEZ MIESZKAŃCÓW. TAK JAK W SOPOCIE "PROPONUJEMY ROZPOCZĘCIE NAST. INWESTYCJI I ZBIERA SIĘ OPINIE MIESZKAŃCÓW, KTÓRA Z TYCH INWESTYCJI JEST REALIZOWANA W PIERWSZEJ KOLEJNOŚCI.Właśnie tak postępuje ZKM w Gdyni zbiera co roku opinie mieszkańców i na ich podstawie buduje sieć komunikacyjną. To co napisałem to szczera prawda i niestety trzeba się i radnym bo chyba nim jesteś lub urzędnikom przyznać się do błędów. RADNI SĄ RADNYMI Z WYBORU MIESZKAŃCÓW DZIELNIC I MIASTA I POWINNI DZIAŁAĆ W IMIENIU MIESZKAŃCÓW. Nie przeznaczyli pieniędzy na rondo Płk Dąbka/ Kwiatkowskiego brak funduszy stoi się w korku, który zaczyna się na estakadzie przy ul Wiśniewskiego, Dlatego proszę powiedz tym co stoją w tym korku, że ważniejszy był INFOBOX i dlatego głosowałeś za tą inwestycją. Zostałbyś zrzucony z estakady. Pozdrawiam. Mając na uwadze moją kulturę daruj sobie obraźliwe epitety, akurat z rozgarnięciem nie mam problemów. A nie dodałem byłeś kiedyś z dzieckiem na tym placu zabaw na plaży, tam dzieci stoją w długiej kolejce by się pobawić może zbudować więcej takich a nie jeden przecież bulwar nadmorski jest długi. Ale na to brakuje pieniędzy poszły na INFOBOX.

        • 2 2

    • nawet tej chorej pisaniny stanowiącej same głupoty wstydzisz się POdpisać?

      No, ale na szczęście głupich nie sieją a sami się rodzą.

      • 0 5

    • czy lepiej zainwestować 100 zł na coś co jest użyteczne ale nie zarobi nic więcej, czy zainwestować 100 zł w to co zarabia, odrobi swoje koszty i zarobi na zakup pierwszej wymienionej użytecznej rzeczy i zakup kilku innych użytecznych rzeczy których jeszcze nie wymyślono?Nasze władze dobrze wiedzą jak przyciągnąć do miasta inwestorów i turystów, żeby zostawiali pieniądze.

      • 0 0

  • Budowac Muzeum Pomorza

    Budowac Muzeum Pomorza

    • 0 3

  • Budowac OPAT OPAT OPAT

    Budowac OPAT OPAT OPAT, bo juz go budujecie 60m lat i konca nie widac

    • 11 0

  • Budowac kolej PKM do Lotniska w Kosakowie i Babich Dolach (2)

    Budowac kolej PKM do Lotniska w Kosakowie i Babich Dolach

    • 3 5

    • budowa kolei nie jest wystarczająco jazzy w oczach pijaru Gdyni (1)

      więc nie jej będzie. Kosmodromu też nie będzie, bo nikt tam latać nie chce.

      • 4 1

      • a kolej metropolitalna?

        juz nie pamietacie? Jak sie Gdańsk opierał przeciw budowie kolei metropolitalnej na lotnisko Rebiechowo i do Gdyni, tylko koniecznie chcieli ,.... tramwaj???A dlaczego? Jasne - bo to gdynianie sugerowali i argumentowali. Musiało minac kilka lat zeby Gdańsk sie ocknął. I co? I dzis to jest najwieksza inwestycja Pomorza - własnie kolej metropolitalna.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane