• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak będą projektowane ulice w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
15 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Ulica w mieście powinna pełnić nie tylko funkcję transportową, ale też atrakcyjnej przestrzeni publicznej. Ulica w mieście powinna pełnić nie tylko funkcję transportową, ale też atrakcyjnej przestrzeni publicznej.

Gdańsk kontynuuje prace nad tzw. standardem ulicy miejskiej. Po przyjęciu ogólnych zapisów w studium, trwają konsultacje dodatkowego, bardziej szczegółowego dokumentu. Trudno jednak ocenić, na ile będzie on przestrzegany przez urzędników, ponieważ dotychczas uchwalone dokumenty całkowicie rozmijały się z formą realizacji miejskich inwestycji.



Czy warto uczestniczyć w dyskusjach publicznych z urzędnikami?

O pracach nad Standardem Ulicy Miejskiej ostatni raz pisaliśmy na początku ubiegłego roku. Prace nad dokumentem wprawdzie nieco zwolniły, ale nie zrezygnowano z jego przygotowania.

W ubiegłym tygodniu postanowiono poddać dyskusji z radnymi miejskimi i dzielnicowymi oraz organizacjami pozarządowymi proponowane formy realizacji ulic na poszczególnych obszarach miasta.

Urbaniści Biura Rozwoju Gdańska proponują podział ulic na trzy formy przestrzenne:
  1. Typ A: wzdłuż tych ulic dominuje zwarta zabudowa, a partery wypełnione są lokalami handlowo-usługowymi.
  2. Typ B: ulice, wzdłuż których zabudowa jest nieco bardziej urozmaicona, nie zawsze tworzy jednolitą pierzeję np. wypełniona jest blokami stojącymi bokiem do ulicy.
  3. Typ C: ulice na terenach przemysłowych, rolniczych oraz kompleksów leśnych, bez zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub w bardzo ograniczonej formie.

Podział przestrzenny ulic wg BRG. Od góry typy A, B i C. Podział przestrzenny ulic wg BRG. Od góry typy A, B i C.
Zależnie od wybranego typu, inaczej będzie kształtowany układ przestrzenny ulic:
  1. Typ A: największy priorytet przyznano chodnikom wraz z przestrzenią pod gastronomię, następnie należy skupić się na organizacji ruchu rowerowego oraz wydzielonego transportu zbiorowego, a także kształtowaniu zieleni. Najmniejszy wpływ na kształt ulicy powinien mieć ruch samochodowy.
  2. Typ B: tutaj kolejność priorytetów jest podobna jest w typie A, lecz nie przewiduje się już przestrzeni pod gastronomię, zaś chodniki mają pełnić przede wszystkim funkcję komunikacyjną (ruchu pieszego) i niekoniecznie stanowić jednocześnie atrakcyjną przestrzeń publiczną do spędzania wolnego czasu.
  3. Typ C: tutaj wskazano jedynie obowiązek realizacji chodników oraz uwzględnienia infrastruktury rowerowej i transportu zbiorowego. Transport samochodowy ma wyższy priorytet niż zieleń przyuliczna, która jest ostatnia na liście priorytetów w typie C.

Priorytety w kształtowaniu przestrzeni w zależności od typu ulicy. Priorytety w kształtowaniu przestrzeni w zależności od typu ulicy.
W dużym uproszczeniu, propozycja Biura Rozwoju Gdańska zakłada przyporządkowanie:
  1. Do typu A: obszaru Śródmieścia oraz część Wrzeszcza, a także większość głównych ulic.
  2. Do typu B: obszary zabudowy mieszkaniowo-usługowej oraz ulice, gdzie brakuje obustronnych pierzei usługowych.
  3. Do typu C: tereny przemysłowe, leśne oraz Trasa W-Z na odcinku pozbawionym chodników.

Kliknij w mapę, aby powiększyć proponowany podział ulic na terenie miasta. Kliknij w mapę, aby powiększyć proponowany podział ulic na terenie miasta.

Propozycje zmian w dokumencie Biura Rozwoju Gdańska



Obecni na warsztatach postulowali m.in.:
  • rozszerzenie sąsiedztwa typu A o obszar Biskupiej Górki, Nowego Portu oraz rejonu pętli tramwajowej przy ul. Nowej Warszawskiej - Nowej Bulońskiej (w projekcie dokumentu oznaczono te obszary jako typ B),
  • włączenie do sąsiedztwa typu A obszaru Garnizonu, rejonu Kolonii Abegga oraz Placu Generała Maczka na Strzyży (w projekcie B),
  • projektowania ul. Nowej Wałowej po stronie Siennej Grobli zgodnie z typem A (w projekcie B),
  • wydłużenia strefy A dla al. Hallera aż do samej plaży (w projekcie na odcinku brzeźnieńskim typ B),
  • podniesienia standardu planowanej ul. Nowej Sandomierskiej na Olszynce z typu C na B,
  • podniesienie kategorii z B na A rejonu ul. Podmiejskiej na Oruńskim Przedmieściu oraz fragmentu ul. Rakoczego od estakady do ul. Jaśkowa Dolina,
  • rozszerzenia sąsiedztwa B o obszar między Traktem św. Wojciecha a torami kolejowymi w południowej części (w projekcie typ C),
  • przekształcenia istniejącej ul. Świętokrzyskiej w dolnym biegu oraz fragmentu ul. Niepołomickiej w atrakcyjną przestrzeń - po realizacji alternatywnych dróg (Nowa Świętokrzyska, Nowa Niepołomicka),
  • potrzebę wykreowania lokalnych przestrzeni publicznych najwyższego typu w każdej z dzielnic m.in. na Siedlcach, Aniołkach, Osowej i w Pasie Nadmorskim,
  • niedopuszczenia do budowy Drogi Czerwonej w formie drogowej trasy tranzytowej.

Warsztaty nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Być może radni i miejscy działacze zaczynają wątpić w sens współpracy z urzędnikami? Warsztaty nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Być może radni i miejscy działacze zaczynają wątpić w sens współpracy z urzędnikami?

Ostateczny projekt do konsultacji w tym roku



- Na warsztatach z radnymi i organizacjami pozarządowymi nie kończymy konsultacji. Zbierzemy wszystkie uwagi celem przygotowania pełnego już dokumentu do konsultacji, z częścią graficzną oraz tekstową - zapowiada Adam Rodziewicz z Biura Rozwoju Gdańska.
- Wyłożenie do publicznego wglądu wstępnie planujemy we wrześniu - październiku - dodaje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
  • Tzw. opaska wzdłuż jezdni ul. Nowej Bulońskiej (przebudowanej Jabłoniowej) jest niewiele węższa od chodnika po prawej, obok znacznie szerszej drogi rowerowej.
  • Fragment nowej ulicy dojazdowej do nowego kompleksu edukacyjnego przy ul. Jabłoniowej. Wiaty na wąskim chodniku będą zmuszały do wchodzenia na drogę dla rowerów.
  • Na ul. Łukasiewicza z dopuszczeniem parkowania na nowych chodnikach.
  • Nowy chodnik dla pieszych i kierowców na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu Dolnym.

Czy opracowanie kolejnego dokument ma sens?



Przypomnijmy, że Standard Ulicy Miejskim będzie kolejnym dokumentem (wcześniej przyjęto Strategię 2030 Plus oraz Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej), który ma się przyczynić do podnoszenia jakości przestrzeni publicznej i w założeniach być przestrzegany przez pozostałe jednostki miasta odpowiedzialne za przygotowanie i zlecanie projektów budowlanych.

Dotychczasowa praktyka pokazuje jednak, że wypracowane w konsultacjach społecznych rozwiązania są całkowicie lekceważone przy realizacji zadań inwestycyjnych.

Wbrew wynikom konsultacji, wciąż normą jest projektowanie chodników dla użytku wspólnego pieszych i kierowców (np. Trakt Konny w pobliżu Placu Zebrań Ludowych lub ul. Waryńskiego czy Kochanowskiego, Łukasiewicza i wiele innych), zaś na nowych ulicach chodniki są nieraz węższe niż drogi dla rowerzystów (np. Nowa Bulońska Północna).

Nadal pojawiają się też koncepcje budowy terenochłonnych wysp centralnych (np. Nowa Świętokrzyska), które miały odejść w niepamięć na terenach zabudowy mieszkaniowo-usługowej.

Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych


Ulica Nowa Wałowa bez chodników na odcinku do al. Zwycięstwa i Bramy Oliwskiej. Ulica Nowa Wałowa bez chodników na odcinku do al. Zwycięstwa i Bramy Oliwskiej.
Przysłowiową "wisienką na torcie" pozostaje ul. Nowa Wałowa (ks. Popiełuszki), która w założeniu ma być wizytówką Młodego Miasta, a jednocześnie nie posiada chodnika na najbardziej newralgicznym odcinku, czyli nad torami kolejowymi, zaś znajdujący się tuż obok Żółty Wiadukt wciąż pozbawiony jest udogodnień dla osób starszych, niepełnosprawnych ruchowo i rowerzystów.

Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • Tochę za póżno te dokumenty powstają :) (2)

    Deweloperzy zbudowali już niekomunikowalne miasto o topografii "kalafior" na południu, urzędnicy tłoczą na potęgę samochody do centrum umożliwiając budowę wielkich parkingów. Rozbudowuje się ulice w centrum typu Cygańska Góra tak jak buduje się w gminie Pszczółki, a nie w centrum metropolii. Biurowce w Oliwie stoją drogami serwisowymi. Także dobra robota, BRG, jak zwykle.

    • 26 4

    • (1)

      Widzimy od lat, co się dzieje i kolejne wybory niczego nie zmieniają. Wszyscy jesteśmy za to odpowiedzialni.

      • 5 1

      • No cóż, ja chciałem dać szansę Spielganinowi, ale on się zbratał z kandydatem karierowiczem.

        Nie ma kandydata, który mówi: zrobię tutaj miasto z tego naszego przedmieścia. Komunikacja to numer 1, likwidacja wielkich odległości nr 2 a ocalenie przed samochodozą to 3. I nie, nie mam nic do jeżdżenia samochodem, dopóki to nie jest nadużywane i uporządkowane.

        • 0 1

  • Proszę o uwzględnienie potrzebnego miejsca na podstawowa infrastrukturę podziemna, żeby nie było, że jest potem w jezdni, bo nie ma miejsca poza jezdnia

    • 3 1

  • (3)

    - Gdzie ja dojdę pieszo w strefie B na takie odległości ? - priorytet powinien być rowerów i mobilnych pojazdow
    - Miasto zamist pasow rowerowych inwestuje w ciągi pieszo rowerowe (np planowana kartuska) - to nie ma sensu tylko kłuci wyszystkich
    - Transport zbiorowy bez 1 biletu za 99zl = Brak transportu zbiorowego w Gdańsku
    - Całkowita eliminacja samochodu w wielu przypadkach nie jest możliwa pogódźcie się z tym (piszę to jako osoba, która obecnie nie posiadam auta)
    - Śmieciarki za to w Gdańsku jeżdżą codziennie, niekiedy po 2 razy - mafia czy szaleństwo ? Zróbcie coś z tym bo przyjemne miejsko to nie jest!!!

    • 9 5

    • całkowita eliminacja samochodu w wielu przypadkach jest możliwa a nawet pożądana i korzystna (1)

      wystarczy tylko uruchomić wyobraźnię i poszukać filmiki pokazujące zmiany przestrzeni miejskich w Holandii, Danii i miastach wielu innych krajów (nawet USA, Chin i Rosji).

      • 0 5

      • Pracuję z ludźmi z Kopenhagi, nie jeżdżą do pracy samochodem, ale każdy z nich ma jakiś samochód bo po prostu jest to wygodne. Zresztą w samej Kopenhadze i okolicach nie wyeliminowano całkowicie ruchu aut tylko mocno mocno ograniczono, to nie to samo. Należy też dodać że Gdańsk to nie Kopenchaga, nie ten poziom rozwoju. Tam miasto jest bardziej zwarte, praktycznie płaskie, jeździ metro co kilka minut, tramwaja wodne po kanale, wszędzie można jechać rowerem. W Gdańsku tak nie jest i nie będzie bo miasto nie inwestuje pieniędzy.

        • 3 0

    • - Budowa torowisk dla tramwajów w perspektywie najbliższych 30 lat to wyrzucanie mln. zł w błoto. Zamiast tego lepiej zbudować coś po czym mogą jeździć pojazdy nie szybowe. Przyszłością nie są tramwaje czy autobusy ale mikro samosterowalne, samobalansujące się pojazdy jeżdżące jako floty firm takich jak UBER. Co wtedy zrobicie z torowiskami ?

      • 4 3

  • Ulice Gdańska.. (2)

    Od wielu lat nic się nie dzieje , nic się nie robi by opracować plan rozwoju Gdańska. A przecież można by skorzystać z dawnych planów np. w maju 1949 roku zakończono prace nad planem zagospodarowania przestrzennego zespołu miejskiego Gdańsk-Gdynia. wcześniej 2 września 1946 roku powołano w ramach Regionalnej Dyrekcji Planowania Przestrzennego odrębne Biuro Planu GD.Wtedy też zaplanowano m.in dwie autostrady, dwie drogi Klasy I po obu stronach Wisły,Na przedpolach Gdańska zaplanowano obwodnicę oraz zaprojektowano dwie drogi : zieloną i czerwoną droga czerwona miała być drogą tranzytową przeznaczoną dla szybkiego ruchu. Zaplanowano też osiedla mieszkaniowe na południu Gdańska dla ok. 200 tys mieszkańców.
    Oczywiście opracowano też plany ulic, oraz szkół, ośrodków zdrowia, ośrodków kultury itd. itd.
    Dziś niestety nic takiego nie ma.

    • 12 5

    • w Ameryce latach 30-tych i 50 tych planowano i budowano "autostrady miejskie" mające być

      drogami szybkiego ruchu. W praktyce okazało się, że stały się one drogami codziennie zakorkowanymi po horyzont. Obecnie wiele miast USA nie ma środków na utrzymanie istniejącej, przewymiarowanej infrastruktury drogowej i od czasu do czasu słyszymy o załamaniu się mostów, wiaduktów i innych mających zapewnić bezkolizyjność estakad. Całe szczęście, że u nas zakwestionowano pomysł budowy "drogi czerwonej" mającej ciąć miasto. Szkoda tylko, że nadal się nie myśli o radykalnej poprawie jakości taboru i serwisu SKM i budowie linii szybkiej kolejki miejskiej do dzielnic Gdańska Południe.

      • 1 4

    • oabwiam się że ta kadra ( rodzinna królika) słabo czyta plany, mogą być problemy

      plany...
      ciekawe czy obecni urzędnicy wiedzą co to takiego? czy mają skojarzenia typu, że za komuny tylko planowano...

      otóż planowanie nie jest domeną komuny!
      chyba że teraz plany- to zbijanie majątku- kasa...

      • 1 1

  • Proponuję uwzględnić jeszcze typ D jak Developer (16)

    Czyli robie jak sobię chcę a urzędników i ich bzdurne opracownia na które zmarnowali miesiace bezużytecznej "pracy" mam za nic.
    W urzędach jest przerost zatrudnienia wiec cześć jak się nudzi to jak to w socjalizmie - sami sobie wymyślają zadania i sami z nimi dzielnie walczą. Tworzą jakieś bezsensowne dokumenty i opracowania, żeby tylko wykazać jak bardzo potrzebne są ich stanowiska (dla nich samych oczywiście bo nie dla mieszkańców, którzy utrzymują to z podatków)

    • 193 25

    • (11)

      A w jaki sposób i kiedy planujecie zrobić rewolucję drogowa na południu Gdańska ? Czy juz tutaj nir powstanie zadna nowa droga ?

      • 7 4

      • Południe jak zwykle jest pominięte (10)

        W tym studium wszystko maźnięte na żółto i tyle. Kiedy urzedasy zajmą się na poważnie tym obszarem, na którym mieszka 100 tys ludzi?
        Potrzeba dużego parku i eleganckich zielonych alei

        • 13 8

        • Ani parku ani alei nie będzie (4)

          Południe to sypialnia, a nie miejsce do rekreacji. Trzeba było o tym myśleć jak się kupowało mieszkanie.

          • 6 10

          • (3)

            Baranie a jakbyś pomiescil wszystkich ktorzy mieszkają na południu w centrum Gdańska?????????????????? Bezmozgie komentarze niemające sensu. A po co ludzie mieszkają na wsi niech wszyscy mieszkają tylko w miastach . Chyba w namiotach .... dziecko

            • 5 4

            • dla większości mieszkańcow południowych dzielnic Gdańska znalazłoby się miejsce

              w dużo większej bliskości od jednej ze stacji SKM. Gdańsk jest (był) miastem o układzie policentrycznym - linearnym, stąd trudno mówić o centrum Gdańska. Obecnie centrum Trójmiasta to okolice żabianki, Na terenie "młodego miasta" i w wielu obszarach blisko stacji SKM jest miejsce na mieszkania dla kilkuset tysięcy osób.

              • 3 1

            • odwrotnie ... najlepiej wszystkich przymusowo wywalić po za miasta

              dla tych opornych nałożyć horrendalne miejskie podatki gruntowe i od zabudowy.
              .... w ścislym mieście niech pozostaną tylko urzędy pkt handlowe i gastronomiczne kina teatry muzea itp. obiekty użyteczności publicznej

              • 0 5

            • Poluzuj gume, bo ci się już klawiatura zacina na znaku zapytania.

              Nie można mieć wszystkiego.
              Chcesz mieszkać tanio - mieszkasz w sypialni.
              Chcesz mieć parki, komunikację, mieszkasz drożej bliżej centrum.
              Ale na pewno nie jest tak, że kupujesz tanio i potem domagasz się udogodnień "bo one ci się po prostu należą!".
              Przykro mi.

              • 4 7

        • Przeciez według meldunków (3)

          nikt tam nie mieszka...
          Jakie 100 tysięcy?

          • 4 8

          • Według meldunków ponad 100.000 (2)

            Ale co mogą trole internetowe wiedzieć

            • 8 3

            • Według stanu ludności

              19 688 mieszkańców.
              Kłamco.

              • 1 4

            • A potem się obudziłeś..

              Zamiast kłamać w internetach zrobiłbyś coś pożytecznego.

              • 2 3

        • Ale ty zacofany nawet terenów wokół nie znasz

          A park orunski który wręcz do pętli lostowickiek sięga, do tego tereny wokół dwóch zalewów. Ogolnie południe jest bardzo zielone.

          • 4 1

    • jeśli opracowanie jest bzdurne (2)

      to dlaczego się nim zajmujesz?

      • 4 19

      • Bo ktoś

        próbuje je wprowadzić ? Jak się nie zajmie to wprowadzą i będzie go to dotyczyło.

        • 2 1

      • Jak już się wszystko zabuduje do ostatniego skrawka ziemi, to wtedy uchwalą plan, odtrąbią zwycięstwo i przyznają sobie premie i medale. Zakrzykną: dobra robota, hurra! i czapki polecą w górę. A po jakimś czasie powołają komisję, która będzie sprawdzać czy zabudowa powstałe z wówczas obowiązującymi przepisami i też będą musieli sobie wypłacić pieniądze.

        • 11 2

    • nikt nie bierze urzednikow powaznie

      tunel podziemny pod manhattanem mial byc w zamian za mozliwosc budowania centrum handlowego i jak wyszlo?

      nie wspomne jak deweloperzy robia co chca, ale to juz kontakty i lapuwkarstwo (za reke nie zlapalem, ale wiemy jak to dziala bo co chwile jakies afery w tej materii wychodza na swiatlo dzienne)

      my mieszkancy nie jestemy brani pod uwage, wiec owe dyskusje z urzednikami sa zbedne

      • 19 5

  • Mieliście w urzędzie czystą kartę, polną drogę do starego poligonu. (4)

    I co z tego zostało. Myśliwska, której tego wszystkiego brakuje o czym piszecie. Beton, brak ścieżek rowerowych, trawników i drzew, a tam gdzie zielono wpuszczacie kolejnych deweloperów. Eeehh

    • 25 4

    • To jest miasto (3)

      Przyzwyczaj się, albo wracaj na swoją wioskę.

      • 1 10

      • Aleś wypalił bez sensu, odstaw klawiaturę, pospaceruj i wypuść trochę tlenu do głowy. (2)

        Może zacznie myśleć.

        • 6 1

        • Czyli według ciebie nie powinno się za dużo miesznkań budować? (1)

          Czy owszem budować, ale jak najdalej ode mnie?

          • 1 3

          • A co to ma wspólnego z głównym tematem? Czytaj ze zrozumieniem.

            • 2 0

  • po wizycie na południu Gdańska mam wrażenie, że tutaj niczego się nie planuje. (9)

    Przypadkowe ogrodzone brzydkie zakorkowane osiedla bez dróg.

    • 144 11

    • oczywiście (8)

      i nie tylko tam, tylko w całym mieście. w urzędzie pracują przekupne orangutany.

      • 16 9

      • To urzędnicy projektują osiedla? (7)

        Ciekawe rzeczy opowiadasz przekupny ośle.

        • 11 14

        • (6)

          Witamy urzedasa, tylko nie wyzywaj od oslow tych, dzieki ktorym masz wyplate. Pieniazki na twoje pobory na drzewach nie rosna. Podatnik twoj pan.

          • 13 8

          • Cmoknij mnie w zad (5)

            mój panie :)

            • 5 13

            • (4)

              Wiedzialem, ze to urzedas. Widzicie teraz panstwo jak podchodza do nas podatnikow? Mamy ich cmoknac w zad.

              • 9 6

              • Oj coś cię strasznie boli mój panie :) (2)

                Nie denerwuj się bo ci żyłka pęknie.
                Podatki już zapłaciłeś? Bo czekam na specjalną premię, właśnie za twoje pieniądze :)
                Powiem ci więcej, nic mi nie zrobisz, bo ten prezydent czy inny, wszystkich urzędników i tak nie zmieni.
                I jak? Milej się w niedzielę zrobiło mój panie i władco? Czy może ośle?

                • 7 6

              • co za ci*l (1)

                brak słów. życzę jak najgorzej urzędnicza kanalio.

                • 1 2

              • Tylko tyle możesz :)

                Lepiej ci się zrobiło?
                Czy jeszcze coś chciałbyś napisać?

                • 0 0

              • Urzędnik ma niestety rację

                Tak naprawdę to możemy go jedynie w zad pocałować.W praktyce na Nowych Ogrodach to urzędnik nasz Pan, a my to osły.

                • 3 1

  • Szerokie ulice proszę (4)

    Ulice powinny być po pierwsze bardzo szerokie. Tak szerokie aby starczyło miejsca na : szerokie i wygodnie chodniki, wygodnie miejsce postojowe dla aut,, szerokie ścieżki rowerowe dla rowerów i hulajnog, pas zieleni na drzewa i kwiaty oraz pas zieleni pomiędzy budynkami a ciągiem komunikacyjnym. W ten sposób mieszkańcy będą mieć prywatność i wysoki komfort mieszkania, samochody sprawne poruszanie, rowerzyści bezpieczne podróżowanie, piesi wygodne spacerowanie. Wszystkim będzie żyć się szczęśliwie. Tylko malkontenci nie mówcie że sie nie da itp. Bo się da. Dla chcącego nic trudnego. Urbanistyka w Polsce ma wielkie pole do popisu.

    • 11 7

    • Dokładnie!

      Ale zanim decydenci to zrozumieją to będzie ok. roku 20130... Niestety.

      • 1 0

    • niema miejsca dla wszystkich chyba ze wyburzysz budynki mieszkalne :) (1)

      Obecnie 60 % powierzchni zajmują parkingi i ulice dla blachosmrodów. Wybór jest prosty trzeba zmniejszyć powierzchnie dla szkodników miasta i ludzi.

      • 5 6

      • stare wyburzać a nowym nie pozwlać tak gęsto się budować

        na razie Polska ma prawie 40 mln ale może za kilkadziesiąt lat będzie miała np. 30 mln i wtedy będzie można dużo starych budynków wyburzyć przeznaczając nową przestrzeń pod zieleń, chodniki, parkingi, ścieżki rowerowe, parki czy skwerki itp. i będzie tyle miejsca że na 10 miejscach postojowych będą 3 auta stały na szerokich ścieżkach rowerowych będzie można slalomem jezdzić a na chodnikach całymi familiami spacerować. a zieleni będzie tyle że wyglądać będzie prawie jak w lesie. oto moja wizja. I nikogo nie trzeba bedzie zmuszać do swojej wizji. Będzie wolność zieloność i ekologia. Auta oczywiście będą na wodór lub inne przyjazne paliwo i super ciche.

        • 1 1

    • bez ekranów ale z zieloną falę i z sonoradarami

      i oczywiście bez ekranów z fotoradarami przeciw szybkiej jezdzie motorów i samochodów oraz urzędzaniami do pomiaru hałasu cos na kształt fotoradarów nazwałbym to sonoradary czyli takie urządzenia które wlepiałyby mandaty dla zbyt głośnych pojazdów przede wszystkim motorów ale także aut bez tłumików czy starych ciężarówek. No i oczywiście zielona fala dostosowana np. do 50 km/h

      • 1 0

  • (1)

    W dużej mierze o tym jak wygląda ulica, jaką ma szerokość, jakie promienie łuków itp nie decydują urzędnicy ale PRAWO czyli warunki techniczne projektowania dróg zawarte w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury

    • 24 5

    • i w tym rozporządzeniu nadal można się dość swobodnie poruszać

      • 1 0

  • Jak to jak beda ulice projektowane ? Tak jak teraz, dzieki wysmienitym ukladom deweloperow z wlodarzami miasta. (1)

    Wszedzie plyty betonowe, brak budowy nowych ulic w newralgicznych rejonach i dziury w jezdni udajace studzienki w tysiacach. Jakies watpliwosci ?

    • 10 4

    • Sycylia

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane