• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak będą projektowane ulice w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
15 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Ulica w mieście powinna pełnić nie tylko funkcję transportową, ale też atrakcyjnej przestrzeni publicznej. Ulica w mieście powinna pełnić nie tylko funkcję transportową, ale też atrakcyjnej przestrzeni publicznej.

Gdańsk kontynuuje prace nad tzw. standardem ulicy miejskiej. Po przyjęciu ogólnych zapisów w studium, trwają konsultacje dodatkowego, bardziej szczegółowego dokumentu. Trudno jednak ocenić, na ile będzie on przestrzegany przez urzędników, ponieważ dotychczas uchwalone dokumenty całkowicie rozmijały się z formą realizacji miejskich inwestycji.



Czy warto uczestniczyć w dyskusjach publicznych z urzędnikami?

O pracach nad Standardem Ulicy Miejskiej ostatni raz pisaliśmy na początku ubiegłego roku. Prace nad dokumentem wprawdzie nieco zwolniły, ale nie zrezygnowano z jego przygotowania.

W ubiegłym tygodniu postanowiono poddać dyskusji z radnymi miejskimi i dzielnicowymi oraz organizacjami pozarządowymi proponowane formy realizacji ulic na poszczególnych obszarach miasta.

Urbaniści Biura Rozwoju Gdańska proponują podział ulic na trzy formy przestrzenne:
  1. Typ A: wzdłuż tych ulic dominuje zwarta zabudowa, a partery wypełnione są lokalami handlowo-usługowymi.
  2. Typ B: ulice, wzdłuż których zabudowa jest nieco bardziej urozmaicona, nie zawsze tworzy jednolitą pierzeję np. wypełniona jest blokami stojącymi bokiem do ulicy.
  3. Typ C: ulice na terenach przemysłowych, rolniczych oraz kompleksów leśnych, bez zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub w bardzo ograniczonej formie.

Podział przestrzenny ulic wg BRG. Od góry typy A, B i C. Podział przestrzenny ulic wg BRG. Od góry typy A, B i C.
Zależnie od wybranego typu, inaczej będzie kształtowany układ przestrzenny ulic:
  1. Typ A: największy priorytet przyznano chodnikom wraz z przestrzenią pod gastronomię, następnie należy skupić się na organizacji ruchu rowerowego oraz wydzielonego transportu zbiorowego, a także kształtowaniu zieleni. Najmniejszy wpływ na kształt ulicy powinien mieć ruch samochodowy.
  2. Typ B: tutaj kolejność priorytetów jest podobna jest w typie A, lecz nie przewiduje się już przestrzeni pod gastronomię, zaś chodniki mają pełnić przede wszystkim funkcję komunikacyjną (ruchu pieszego) i niekoniecznie stanowić jednocześnie atrakcyjną przestrzeń publiczną do spędzania wolnego czasu.
  3. Typ C: tutaj wskazano jedynie obowiązek realizacji chodników oraz uwzględnienia infrastruktury rowerowej i transportu zbiorowego. Transport samochodowy ma wyższy priorytet niż zieleń przyuliczna, która jest ostatnia na liście priorytetów w typie C.

Priorytety w kształtowaniu przestrzeni w zależności od typu ulicy. Priorytety w kształtowaniu przestrzeni w zależności od typu ulicy.
W dużym uproszczeniu, propozycja Biura Rozwoju Gdańska zakłada przyporządkowanie:
  1. Do typu A: obszaru Śródmieścia oraz część Wrzeszcza, a także większość głównych ulic.
  2. Do typu B: obszary zabudowy mieszkaniowo-usługowej oraz ulice, gdzie brakuje obustronnych pierzei usługowych.
  3. Do typu C: tereny przemysłowe, leśne oraz Trasa W-Z na odcinku pozbawionym chodników.

Kliknij w mapę, aby powiększyć proponowany podział ulic na terenie miasta. Kliknij w mapę, aby powiększyć proponowany podział ulic na terenie miasta.

Propozycje zmian w dokumencie Biura Rozwoju Gdańska



Obecni na warsztatach postulowali m.in.:
  • rozszerzenie sąsiedztwa typu A o obszar Biskupiej Górki, Nowego Portu oraz rejonu pętli tramwajowej przy ul. Nowej Warszawskiej - Nowej Bulońskiej (w projekcie dokumentu oznaczono te obszary jako typ B),
  • włączenie do sąsiedztwa typu A obszaru Garnizonu, rejonu Kolonii Abegga oraz Placu Generała Maczka na Strzyży (w projekcie B),
  • projektowania ul. Nowej Wałowej po stronie Siennej Grobli zgodnie z typem A (w projekcie B),
  • wydłużenia strefy A dla al. Hallera aż do samej plaży (w projekcie na odcinku brzeźnieńskim typ B),
  • podniesienia standardu planowanej ul. Nowej Sandomierskiej na Olszynce z typu C na B,
  • podniesienie kategorii z B na A rejonu ul. Podmiejskiej na Oruńskim Przedmieściu oraz fragmentu ul. Rakoczego od estakady do ul. Jaśkowa Dolina,
  • rozszerzenia sąsiedztwa B o obszar między Traktem św. Wojciecha a torami kolejowymi w południowej części (w projekcie typ C),
  • przekształcenia istniejącej ul. Świętokrzyskiej w dolnym biegu oraz fragmentu ul. Niepołomickiej w atrakcyjną przestrzeń - po realizacji alternatywnych dróg (Nowa Świętokrzyska, Nowa Niepołomicka),
  • potrzebę wykreowania lokalnych przestrzeni publicznych najwyższego typu w każdej z dzielnic m.in. na Siedlcach, Aniołkach, Osowej i w Pasie Nadmorskim,
  • niedopuszczenia do budowy Drogi Czerwonej w formie drogowej trasy tranzytowej.

Warsztaty nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Być może radni i miejscy działacze zaczynają wątpić w sens współpracy z urzędnikami? Warsztaty nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Być może radni i miejscy działacze zaczynają wątpić w sens współpracy z urzędnikami?

Ostateczny projekt do konsultacji w tym roku



- Na warsztatach z radnymi i organizacjami pozarządowymi nie kończymy konsultacji. Zbierzemy wszystkie uwagi celem przygotowania pełnego już dokumentu do konsultacji, z częścią graficzną oraz tekstową - zapowiada Adam Rodziewicz z Biura Rozwoju Gdańska.
- Wyłożenie do publicznego wglądu wstępnie planujemy we wrześniu - październiku - dodaje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
  • Tzw. opaska wzdłuż jezdni ul. Nowej Bulońskiej (przebudowanej Jabłoniowej) jest niewiele węższa od chodnika po prawej, obok znacznie szerszej drogi rowerowej.
  • Fragment nowej ulicy dojazdowej do nowego kompleksu edukacyjnego przy ul. Jabłoniowej. Wiaty na wąskim chodniku będą zmuszały do wchodzenia na drogę dla rowerów.
  • Na ul. Łukasiewicza z dopuszczeniem parkowania na nowych chodnikach.
  • Nowy chodnik dla pieszych i kierowców na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu Dolnym.

Czy opracowanie kolejnego dokument ma sens?



Przypomnijmy, że Standard Ulicy Miejskim będzie kolejnym dokumentem (wcześniej przyjęto Strategię 2030 Plus oraz Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej), który ma się przyczynić do podnoszenia jakości przestrzeni publicznej i w założeniach być przestrzegany przez pozostałe jednostki miasta odpowiedzialne za przygotowanie i zlecanie projektów budowlanych.

Dotychczasowa praktyka pokazuje jednak, że wypracowane w konsultacjach społecznych rozwiązania są całkowicie lekceważone przy realizacji zadań inwestycyjnych.

Wbrew wynikom konsultacji, wciąż normą jest projektowanie chodników dla użytku wspólnego pieszych i kierowców (np. Trakt Konny w pobliżu Placu Zebrań Ludowych lub ul. Waryńskiego czy Kochanowskiego, Łukasiewicza i wiele innych), zaś na nowych ulicach chodniki są nieraz węższe niż drogi dla rowerzystów (np. Nowa Bulońska Północna).

Nadal pojawiają się też koncepcje budowy terenochłonnych wysp centralnych (np. Nowa Świętokrzyska), które miały odejść w niepamięć na terenach zabudowy mieszkaniowo-usługowej.

Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych


Ulica Nowa Wałowa bez chodników na odcinku do al. Zwycięstwa i Bramy Oliwskiej. Ulica Nowa Wałowa bez chodników na odcinku do al. Zwycięstwa i Bramy Oliwskiej.
Przysłowiową "wisienką na torcie" pozostaje ul. Nowa Wałowa (ks. Popiełuszki), która w założeniu ma być wizytówką Młodego Miasta, a jednocześnie nie posiada chodnika na najbardziej newralgicznym odcinku, czyli nad torami kolejowymi, zaś znajdujący się tuż obok Żółty Wiadukt wciąż pozbawiony jest udogodnień dla osób starszych, niepełnosprawnych ruchowo i rowerzystów.

Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • Kiedy Nowa Świętokrzyska?

    • 15 3

  • Urzędas podpowiada jak projektować ulice: (1)

    naj...ć budynków jak najbliżej siebie, a potem jedna niteczka w te, jedna we w te, a lemingi niech siedzą w korkach. Tu nie projektowanie ulic jest problemem, ale brak strategii w planowaniu przestrzennym ogólnie! Kto pozwolił tak zabetonować, zamiast zostawiać korytarze w strategicznych miejscach!! Dziadostwo!

    • 27 8

    • a widziałeś kiedykolwiek prawdziwe miasto?

      • 3 1

  • Nowa inwestycja bez dojazdu

    Magellana, powstaje na 15 ha nowe osiedle. Dojazd Jaśkową Doliną , Dziękuję nie mam pytań.

    • 13 2

  • Partyzantów strefa A :)

    Prawdziwe centrum wszechświata szczególnie odcinek od gen. de Gaulle do Żołnierzy Wyklętych. Chodniki calkiem szerokie ale mało kto chodzi, bo ani sklepów ani usług ani gastronomii. Praktycznie w 100% funkcja mieszkaniowa + kompleks poczty polskiej. Ulica dość mocno eksploatowana, bo stanowi przelot do Słowackiego i dalej w kierunku obwodnicy. Typowa strefa A

    • 11 2

  • Wprowadzić zakaz wjazdu dostawczakom różnego typu na ulice obszaru ograniczonego ruchu w godz. 9-18 codziennie. (5)

    Na dostawy jest czas godz. 18-9, co daje 15 godzin do dyspozycji. Jak ktoś zapomni, są ręczne wózki towarowe lub rowery cargo. Dobrze byłoby zacząć stosować zasady cywilizowanego świata, a nie bantustanu. Zacząć w końcu egzekwować prawo zakazu parkowania przez dostawczaki na chodnikach. Wysoki mandat pozwoliłby na odnowienie chodnika z pieniędzy sprawców dewastacji i nie obniżał i tak kiepskiej jakości chodników.

    • 13 7

    • Dla pieszych opłaty chodnikowe dla cyklistów również

      • 2 2

    • Czyli w nocy mają jeździć ciężarówkami (1)

      po osiedlach?
      No wspaniały pomysł drogi panie.
      Poza tym, oczywiście za dodatek do pensji za prace w godzinach nocnych dołożysz z własnej kieszeni?

      • 7 2

      • czytaj ze zrozumieniem

        • 2 3

    • nikt na to nie patrzy i nikt tego nie egzekwuje

      ponadto ta strefa jest zastawiona samochodami bez jakichkolwiek identyfikatorów i taryfami
      ludzie wyczuli że nikt tego nie egzekwuje i zrobili sobie na starówce gratisowy parking

      • 5 1

    • Już widzę jak kurier dowozi ci paczkę o 3.00 w nocy.

      • 7 1

  • Jak się uda metoda na wnuczkę to będziecie mieli taki bałagan w całej Polsce po wyborach. (1)

    • 6 4

    • Ale chyba nie mówisz o 8 latach raju i cudów gospodarczych PO?

      • 4 5

  • Wiadukn na nową Wałowa od poczatku byl po taniosci

    Juz na etapie projektowania wytykano ze nie ma chodnika ani ścieżki ale wtedy byla gadka albo taniej i budujemy albo nic bo kasy nie ma.

    • 9 1

  • To proszę Portal Trojmiasto niech przypomni kto w biurze planowania forsował

    taki antymiejski projekt Nowej Wałowej? Kto broni zapisów wielkiej drogi czerwonej przez Np. Oliwę i Zaspę blokując tam inwestycje? Kto personalnie?

    • 15 5

  • A ja bym jeszcze dodał coś takiego: pętla indukcyjna pod miejscem do parkowania (gdzie dozwolony jest postów do X minut) i słupek ze światełkiem obok tego miejsca. Po przekroczeniu czasu czerwone światło i szybciutko mandat. To by ukróciło parkowanie godzinami na "do 15 minut" (a zwróć takiemu uwagę to się zapluje z wściekłości).

    • 13 2

  • Podstawy (1)

    Podstawy, to transparentność, a nie zamykanie się z deweloperami w klatce faradaja.

    • 14 3

    • transparentności to poszukaj na Srebrnej

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane