• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak będą projektowane ulice w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
15 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Ulica w mieście powinna pełnić nie tylko funkcję transportową, ale też atrakcyjnej przestrzeni publicznej. Ulica w mieście powinna pełnić nie tylko funkcję transportową, ale też atrakcyjnej przestrzeni publicznej.

Gdańsk kontynuuje prace nad tzw. standardem ulicy miejskiej. Po przyjęciu ogólnych zapisów w studium, trwają konsultacje dodatkowego, bardziej szczegółowego dokumentu. Trudno jednak ocenić, na ile będzie on przestrzegany przez urzędników, ponieważ dotychczas uchwalone dokumenty całkowicie rozmijały się z formą realizacji miejskich inwestycji.



Czy warto uczestniczyć w dyskusjach publicznych z urzędnikami?

O pracach nad Standardem Ulicy Miejskiej ostatni raz pisaliśmy na początku ubiegłego roku. Prace nad dokumentem wprawdzie nieco zwolniły, ale nie zrezygnowano z jego przygotowania.

W ubiegłym tygodniu postanowiono poddać dyskusji z radnymi miejskimi i dzielnicowymi oraz organizacjami pozarządowymi proponowane formy realizacji ulic na poszczególnych obszarach miasta.

Urbaniści Biura Rozwoju Gdańska proponują podział ulic na trzy formy przestrzenne:
  1. Typ A: wzdłuż tych ulic dominuje zwarta zabudowa, a partery wypełnione są lokalami handlowo-usługowymi.
  2. Typ B: ulice, wzdłuż których zabudowa jest nieco bardziej urozmaicona, nie zawsze tworzy jednolitą pierzeję np. wypełniona jest blokami stojącymi bokiem do ulicy.
  3. Typ C: ulice na terenach przemysłowych, rolniczych oraz kompleksów leśnych, bez zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub w bardzo ograniczonej formie.

Podział przestrzenny ulic wg BRG. Od góry typy A, B i C. Podział przestrzenny ulic wg BRG. Od góry typy A, B i C.
Zależnie od wybranego typu, inaczej będzie kształtowany układ przestrzenny ulic:
  1. Typ A: największy priorytet przyznano chodnikom wraz z przestrzenią pod gastronomię, następnie należy skupić się na organizacji ruchu rowerowego oraz wydzielonego transportu zbiorowego, a także kształtowaniu zieleni. Najmniejszy wpływ na kształt ulicy powinien mieć ruch samochodowy.
  2. Typ B: tutaj kolejność priorytetów jest podobna jest w typie A, lecz nie przewiduje się już przestrzeni pod gastronomię, zaś chodniki mają pełnić przede wszystkim funkcję komunikacyjną (ruchu pieszego) i niekoniecznie stanowić jednocześnie atrakcyjną przestrzeń publiczną do spędzania wolnego czasu.
  3. Typ C: tutaj wskazano jedynie obowiązek realizacji chodników oraz uwzględnienia infrastruktury rowerowej i transportu zbiorowego. Transport samochodowy ma wyższy priorytet niż zieleń przyuliczna, która jest ostatnia na liście priorytetów w typie C.

Priorytety w kształtowaniu przestrzeni w zależności od typu ulicy. Priorytety w kształtowaniu przestrzeni w zależności od typu ulicy.
W dużym uproszczeniu, propozycja Biura Rozwoju Gdańska zakłada przyporządkowanie:
  1. Do typu A: obszaru Śródmieścia oraz część Wrzeszcza, a także większość głównych ulic.
  2. Do typu B: obszary zabudowy mieszkaniowo-usługowej oraz ulice, gdzie brakuje obustronnych pierzei usługowych.
  3. Do typu C: tereny przemysłowe, leśne oraz Trasa W-Z na odcinku pozbawionym chodników.

Kliknij w mapę, aby powiększyć proponowany podział ulic na terenie miasta. Kliknij w mapę, aby powiększyć proponowany podział ulic na terenie miasta.

Propozycje zmian w dokumencie Biura Rozwoju Gdańska



Obecni na warsztatach postulowali m.in.:
  • rozszerzenie sąsiedztwa typu A o obszar Biskupiej Górki, Nowego Portu oraz rejonu pętli tramwajowej przy ul. Nowej Warszawskiej - Nowej Bulońskiej (w projekcie dokumentu oznaczono te obszary jako typ B),
  • włączenie do sąsiedztwa typu A obszaru Garnizonu, rejonu Kolonii Abegga oraz Placu Generała Maczka na Strzyży (w projekcie B),
  • projektowania ul. Nowej Wałowej po stronie Siennej Grobli zgodnie z typem A (w projekcie B),
  • wydłużenia strefy A dla al. Hallera aż do samej plaży (w projekcie na odcinku brzeźnieńskim typ B),
  • podniesienia standardu planowanej ul. Nowej Sandomierskiej na Olszynce z typu C na B,
  • podniesienie kategorii z B na A rejonu ul. Podmiejskiej na Oruńskim Przedmieściu oraz fragmentu ul. Rakoczego od estakady do ul. Jaśkowa Dolina,
  • rozszerzenia sąsiedztwa B o obszar między Traktem św. Wojciecha a torami kolejowymi w południowej części (w projekcie typ C),
  • przekształcenia istniejącej ul. Świętokrzyskiej w dolnym biegu oraz fragmentu ul. Niepołomickiej w atrakcyjną przestrzeń - po realizacji alternatywnych dróg (Nowa Świętokrzyska, Nowa Niepołomicka),
  • potrzebę wykreowania lokalnych przestrzeni publicznych najwyższego typu w każdej z dzielnic m.in. na Siedlcach, Aniołkach, Osowej i w Pasie Nadmorskim,
  • niedopuszczenia do budowy Drogi Czerwonej w formie drogowej trasy tranzytowej.

Warsztaty nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Być może radni i miejscy działacze zaczynają wątpić w sens współpracy z urzędnikami? Warsztaty nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Być może radni i miejscy działacze zaczynają wątpić w sens współpracy z urzędnikami?

Ostateczny projekt do konsultacji w tym roku



- Na warsztatach z radnymi i organizacjami pozarządowymi nie kończymy konsultacji. Zbierzemy wszystkie uwagi celem przygotowania pełnego już dokumentu do konsultacji, z częścią graficzną oraz tekstową - zapowiada Adam Rodziewicz z Biura Rozwoju Gdańska.
- Wyłożenie do publicznego wglądu wstępnie planujemy we wrześniu - październiku - dodaje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
  • Tzw. opaska wzdłuż jezdni ul. Nowej Bulońskiej (przebudowanej Jabłoniowej) jest niewiele węższa od chodnika po prawej, obok znacznie szerszej drogi rowerowej.
  • Fragment nowej ulicy dojazdowej do nowego kompleksu edukacyjnego przy ul. Jabłoniowej. Wiaty na wąskim chodniku będą zmuszały do wchodzenia na drogę dla rowerów.
  • Na ul. Łukasiewicza z dopuszczeniem parkowania na nowych chodnikach.
  • Nowy chodnik dla pieszych i kierowców na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu Dolnym.

Czy opracowanie kolejnego dokument ma sens?



Przypomnijmy, że Standard Ulicy Miejskim będzie kolejnym dokumentem (wcześniej przyjęto Strategię 2030 Plus oraz Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej), który ma się przyczynić do podnoszenia jakości przestrzeni publicznej i w założeniach być przestrzegany przez pozostałe jednostki miasta odpowiedzialne za przygotowanie i zlecanie projektów budowlanych.

Dotychczasowa praktyka pokazuje jednak, że wypracowane w konsultacjach społecznych rozwiązania są całkowicie lekceważone przy realizacji zadań inwestycyjnych.

Wbrew wynikom konsultacji, wciąż normą jest projektowanie chodników dla użytku wspólnego pieszych i kierowców (np. Trakt Konny w pobliżu Placu Zebrań Ludowych lub ul. Waryńskiego czy Kochanowskiego, Łukasiewicza i wiele innych), zaś na nowych ulicach chodniki są nieraz węższe niż drogi dla rowerzystów (np. Nowa Bulońska Północna).

Nadal pojawiają się też koncepcje budowy terenochłonnych wysp centralnych (np. Nowa Świętokrzyska), które miały odejść w niepamięć na terenach zabudowy mieszkaniowo-usługowej.

Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych


Ulica Nowa Wałowa bez chodników na odcinku do al. Zwycięstwa i Bramy Oliwskiej. Ulica Nowa Wałowa bez chodników na odcinku do al. Zwycięstwa i Bramy Oliwskiej.
Przysłowiową "wisienką na torcie" pozostaje ul. Nowa Wałowa (ks. Popiełuszki), która w założeniu ma być wizytówką Młodego Miasta, a jednocześnie nie posiada chodnika na najbardziej newralgicznym odcinku, czyli nad torami kolejowymi, zaś znajdujący się tuż obok Żółty Wiadukt wciąż pozbawiony jest udogodnień dla osób starszych, niepełnosprawnych ruchowo i rowerzystów.

Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • stek bzdur na które szkoda czasu (1)

    zajmijcie się w końcu dziurami w istniejących drogach

    • 9 2

    • Sałatka je w czynie społecznym

      • 1 1

  • Biuro Rozwoju Miasta Gdańska już tyle popsuło, że może by się zastanowić nad celowością jego istnienia w takiej formule?

    • 9 2

  • Totalnym nieporozumieniem jest

    budowa ścieżek rowerowych tuż przy ulicy. Dlaczego rowerzyści mają filtrować spaliny przez swoje płuca?

    • 6 3

  • Moim zdaniem należy

    Pamiętać o w udzielaniu specjalnego pasa w chodniku dla środowiska LGBT aby przypadkowe potrącenia przez innego przechodnia nie było potraktowane jako wrogie zachowanie, dyskryminacja i mowa nienawiści.

    • 4 4

  • Szedłem wczoraj Al.Hallera. (1)

    Pomimo niedoskonałości nawierzchni chodnika, trzeba stwierdzić, że potrafili kiedyś projektować porządną ulicę i to w miejscu gdzie nie była ciągów bloków ze sklepami na parterze. Podobnie ładna była Łąkowa, mnie wiem jak teraz, bo dawno nie odwiedzałem rewirów z dzieciństwa.

    • 4 1

    • Bo kiedyś nie był ważny interes jednego albo drugiego kumpla

      od którego można kupić lokal w promocyjnej cenie (albo i dwa lub trzy......)

      • 1 0

  • Dobrze, że nie wymyślają na nowo koła

    A właściwie wymyślają koło na nowo. Na świecie są tysiące miast, setki z nich świetnie rozwijanych, jest też wiele prac urbanistów jak powinna wyglądać ulica, wreszcie jest historia - kilka tysięcy lat rozwoju miast. Ale to nic - w Gdańsku wymyślą ulicę na nowo, wezmą za to kasę, popełnią błędy, potem poprawią, a jak przyjdzie deweloper to i tak nie będą przestrzegać. Tu nie ma co myśleć - wszystko już dawno wymyślono i sprawdzono.

    • 4 0

  • Widać niewielką poprawę ...

    Przypomnę tylko że aktualny standard gdański który obowiązuje w całym mieście od niepamiętnych czasów to:
    1) ruchliwe drogi bez chodnika i pobocza, czasem nawet w środku miasta (np. ul. Cygańska Góra, Starogardzka, Smoluchowskiego, Kampinoska, dolny odcinek ul. Myśliwskiej itp.)
    2) wysokie progi spowalniające położone nie rzadziej niż co 20m (np. ul. Wieżycka), zwiększające hałas w okolicy
    3) skrzyżowania tak ciasne, że autobusy nie mogą na nich wykręcić (np. skrzyżowanie Traugutta i Do Studzienki, Świętokrzyska i Niepołomicka)
    4) budowanie zbyt wąskich dróg, aby wymusić konieczność zjechania na chodnik przy mijaniu się dużych pojazdów, ostatecznie można te ulice zamienić na jednokierunkowe (np. ul. Jarowa)
    5) brak lewo- i prawo-skrętów (np. skrzyżowanie Powstańców Warszawskich i Bema, Sobieskiego i Wileńska, nawet w przypadku nowych dróg świeżo po przebudowie np. skrzyżowanie Sobieskiego i Cygańska Góra). W zamian budowa wysepek, aby utrudnić ominięcie skręcającego pojazdu.
    6) zwężanie istniejących dróg, aby zwiększyć ryzyko kolizji i aby karetki nie mogły przejechać pomiędzy pojazdami stojącymi w korku (np. Trakt Św. Wojciecha, planowane zwężenie Podwala Przedmiejskiego).
    7) słupkowanie całego miasta, aby auta nie mogły się nawet na minutę zatrzymać i rozszerzanie stref płatnego parkowania. Ostatnio słupki pojawiają się nawet na środku pasa do jazdy np. ul. Kampinoska
    8) brak zatoczek na przystanki autobusowe np. ulice Sobieskiego-Schuberta, Świętokrzyska itp. Szczególnie mile widziane jest lokowanie przystanków w obrębie skrzyżowania, aby powstający za takim autobusem korek zablokował na nim ruch.
    9) tymczasowe płyty betonowe zamiast asfaltu (a potem okazuje się ze rozwiązania tymczasowe staja się rozwiązaniami docelowymi)
    10) budowanie rond "na siłę" np. ul. Częstochowska obok zbiornika retencyjnego, Partyzantów itp.
    11) biurowce skoncentrowane w wybranych dzielnicach (np. jest ich bardzo mało na południe od trasy WZ) to wszystko po to aby trudniej było ludziom dojechać do pracy.

    • 4 1

  • Jak będą projektowane ulice w Gdańsku

    jak - tak jak deweloper postawi kartony - do reszty miasto ma się dopasować, działa to tak od 30 lat..........

    • 2 0

  • trzaskoski sie na tym zna.

    • 1 0

  • Czy czasem tu nie ma za dużo opinii z innego urzędu miasta?

    ;)

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane