- 1 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (85 opinii)
- 2 Napad na bank czy głupi żart? (83 opinie)
- 3 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (142 opinie)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (656 opinii)
- 5 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (339 opinii)
- 6 Były wiceprezydent Gdańska skazany (193 opinie)
Jak będą projektowane ulice w Gdańsku
Gdańsk kontynuuje prace nad tzw. standardem ulicy miejskiej. Po przyjęciu ogólnych zapisów w studium, trwają konsultacje dodatkowego, bardziej szczegółowego dokumentu. Trudno jednak ocenić, na ile będzie on przestrzegany przez urzędników, ponieważ dotychczas uchwalone dokumenty całkowicie rozmijały się z formą realizacji miejskich inwestycji.
W ubiegłym tygodniu postanowiono poddać dyskusji z radnymi miejskimi i dzielnicowymi oraz organizacjami pozarządowymi proponowane formy realizacji ulic na poszczególnych obszarach miasta.
Urbaniści Biura Rozwoju Gdańska proponują podział ulic na trzy formy przestrzenne:
- Typ A: wzdłuż tych ulic dominuje zwarta zabudowa, a partery wypełnione są lokalami handlowo-usługowymi.
- Typ B: ulice, wzdłuż których zabudowa jest nieco bardziej urozmaicona, nie zawsze tworzy jednolitą pierzeję np. wypełniona jest blokami stojącymi bokiem do ulicy.
- Typ C: ulice na terenach przemysłowych, rolniczych oraz kompleksów leśnych, bez zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub w bardzo ograniczonej formie.
Zależnie od wybranego typu, inaczej będzie kształtowany układ przestrzenny ulic:
- Typ A: największy priorytet przyznano chodnikom wraz z przestrzenią pod gastronomię, następnie należy skupić się na organizacji ruchu rowerowego oraz wydzielonego transportu zbiorowego, a także kształtowaniu zieleni. Najmniejszy wpływ na kształt ulicy powinien mieć ruch samochodowy.
- Typ B: tutaj kolejność priorytetów jest podobna jest w typie A, lecz nie przewiduje się już przestrzeni pod gastronomię, zaś chodniki mają pełnić przede wszystkim funkcję komunikacyjną (ruchu pieszego) i niekoniecznie stanowić jednocześnie atrakcyjną przestrzeń publiczną do spędzania wolnego czasu.
- Typ C: tutaj wskazano jedynie obowiązek realizacji chodników oraz uwzględnienia infrastruktury rowerowej i transportu zbiorowego. Transport samochodowy ma wyższy priorytet niż zieleń przyuliczna, która jest ostatnia na liście priorytetów w typie C.
W dużym uproszczeniu, propozycja Biura Rozwoju Gdańska zakłada przyporządkowanie:
- Do typu A: obszaru Śródmieścia oraz część Wrzeszcza, a także większość głównych ulic.
- Do typu B: obszary zabudowy mieszkaniowo-usługowej oraz ulice, gdzie brakuje obustronnych pierzei usługowych.
- Do typu C: tereny przemysłowe, leśne oraz Trasa W-Z na odcinku pozbawionym chodników.
Propozycje zmian w dokumencie Biura Rozwoju Gdańska
Obecni na warsztatach postulowali m.in.:
- rozszerzenie sąsiedztwa typu A o obszar Biskupiej Górki, Nowego Portu oraz rejonu pętli tramwajowej przy ul. Nowej Warszawskiej - Nowej Bulońskiej (w projekcie dokumentu oznaczono te obszary jako typ B),
- włączenie do sąsiedztwa typu A obszaru Garnizonu, rejonu Kolonii Abegga oraz Placu Generała Maczka na Strzyży (w projekcie B),
- projektowania ul. Nowej Wałowej po stronie Siennej Grobli zgodnie z typem A (w projekcie B),
- wydłużenia strefy A dla al. Hallera aż do samej plaży (w projekcie na odcinku brzeźnieńskim typ B),
- podniesienia standardu planowanej ul. Nowej Sandomierskiej na Olszynce z typu C na B,
- podniesienie kategorii z B na A rejonu ul. Podmiejskiej na Oruńskim Przedmieściu oraz fragmentu ul. Rakoczego od estakady do ul. Jaśkowa Dolina,
- rozszerzenia sąsiedztwa B o obszar między Traktem św. Wojciecha a torami kolejowymi w południowej części (w projekcie typ C),
- przekształcenia istniejącej ul. Świętokrzyskiej w dolnym biegu oraz fragmentu ul. Niepołomickiej w atrakcyjną przestrzeń - po realizacji alternatywnych dróg (Nowa Świętokrzyska, Nowa Niepołomicka),
- potrzebę wykreowania lokalnych przestrzeni publicznych najwyższego typu w każdej z dzielnic m.in. na Siedlcach, Aniołkach, Osowej i w Pasie Nadmorskim,
- niedopuszczenia do budowy Drogi Czerwonej w formie drogowej trasy tranzytowej.
Ostateczny projekt do konsultacji w tym roku
- Na warsztatach z radnymi i organizacjami pozarządowymi nie kończymy konsultacji. Zbierzemy wszystkie uwagi celem przygotowania pełnego już dokumentu do konsultacji, z częścią graficzną oraz tekstową - zapowiada Adam Rodziewicz z Biura Rozwoju Gdańska.
- Wyłożenie do publicznego wglądu wstępnie planujemy we wrześniu - październiku - dodaje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Czy opracowanie kolejnego dokument ma sens?
Przypomnijmy, że Standard Ulicy Miejskim będzie kolejnym dokumentem (wcześniej przyjęto Strategię 2030 Plus oraz Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej), który ma się przyczynić do podnoszenia jakości przestrzeni publicznej i w założeniach być przestrzegany przez pozostałe jednostki miasta odpowiedzialne za przygotowanie i zlecanie projektów budowlanych.
Dotychczasowa praktyka pokazuje jednak, że wypracowane w konsultacjach społecznych rozwiązania są całkowicie lekceważone przy realizacji zadań inwestycyjnych.
Wbrew wynikom konsultacji, wciąż normą jest projektowanie chodników dla użytku wspólnego pieszych i kierowców (np. Trakt Konny w pobliżu Placu Zebrań Ludowych lub ul. Waryńskiego czy Kochanowskiego, Łukasiewicza i wiele innych), zaś na nowych ulicach chodniki są nieraz węższe niż drogi dla rowerzystów (np. Nowa Bulońska Północna).
Nadal pojawiają się też koncepcje budowy terenochłonnych wysp centralnych (np. Nowa Świętokrzyska), które miały odejść w niepamięć na terenach zabudowy mieszkaniowo-usługowej.
Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych
Przysłowiową "wisienką na torcie" pozostaje ul. Nowa Wałowa (ks. Popiełuszki), która w założeniu ma być wizytówką Młodego Miasta, a jednocześnie nie posiada chodnika na najbardziej newralgicznym odcinku, czyli nad torami kolejowymi, zaś znajdujący się tuż obok Żółty Wiadukt wciąż pozbawiony jest udogodnień dla osób starszych, niepełnosprawnych ruchowo i rowerzystów.
Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów
Miejsca
Opinie (304) ponad 10 zablokowanych
-
2019-09-15 17:29
Kuweta (4)
W Gdańsku wszyscy powinni dostać rydwany ( 150 tysięcy sztuka )
- 11 4
-
2019-09-15 18:07
Oraz okragly stół za 122 chyba tys. Krówka kupila? (2)
- 5 3
-
2019-09-15 18:56
Krówka to się nazywa tęczowa frau Titi
- 2 2
-
2019-09-15 20:30
Widzę
Że coś tam Pamietasz
- 0 0
-
2019-09-15 21:25
Proponuję rolki, przypadkowo mam firmę je produkującą żeby się że mną skontaktować proszę wejść do lasu i głośno krzyknąć
- 1 1
-
2019-09-15 17:33
Pas do jazdy rowerem powinien być oddzielony od pasa jazdy dla samochodów (3)
przy pomocy miejsc do parkowania samochodów. (który nie musi być projektowany na każdej ulicy typu A). Brakuje w tym zestawie pojęcia ulicy "rowerowo-parkingowej" z pierwszeństwem dla ruchu rowerów. Brak także wizji ulicy wolnej od szybko jeżdżących i parkujących samochodów: określanej w Kopenhadze jako "ulica z pierwszeństwem pieszych". Przy projektowaniu nawierzchni w strefie ulic typu A powinny być zatrudniane kobiety: chropowaty bruk w osiedlu Garnizon i kocie łby tworzone w modernizowanych osiedlach w historycznym centrum oraz na rewitalizowanych ulicach takich osiedli jak Letnica czy Oliwa to totalna porażka projektantów i decydentów miejskich.
- 8 6
-
2019-09-15 18:01
"Przy projektowaniu nawierzchni w strefie ulic typu A powinny być zatrudniane kobiety" (2)
To kobiety jakoś inaczej projektują drogi?
Skąd wiesz, że przytoczonych dróg nie projektowały kobiety?
Inna sprawa że projektant, nawet kobieta, projektuje według założeń inwestora. Projektant, także kobieta, nie wymyśla sobie ani rodzaju nawierzchni, ani typu drogi jaki projektuje. Projektuje według założeń.- 3 2
-
2019-09-15 21:42
Kobiety wiedzą, ze nawierzchnia, po ktorej mają sie poruszać pieszo lub rowerem powinna być gładka (1)
Mężczyźni częściej 'abstrahują', a kobiety lepiej potrafią zadbać o szczegóły.
Założenia projektowe można chyba uzgadniać z inwestorem? Czy inwestor nie potrafi rozumieć prostych argumentów? To chyba nie boli. NIe szukaj problemów do rozwiązania, tylko rozwiązań do problemów.- 0 1
-
2019-09-15 22:05
Widać że nie miałaś nic wspólnego z projektowaniem czegokolwiek.
ale nie będę cie wyprowadzać z błędu :)
- 1 0
-
2019-09-15 17:47
Proszę o uwzględnienie potrzebnego miejsca na podstawowa infrastrukturę podziemna, żeby nie było, że jest potem w jezdni, bo nie ma miejsca poza jezdnia
- 3 1
-
2019-09-15 18:54
BRG najpierw blokuje SKM na południe, a potem mówi, żebyśmy się wszyscy najlepiej poruszali pieszo ładnymi uliczkami.
Jak mam przejść pieszo 15 km z Łostowic do OBC?- 9 1
-
2019-09-15 18:58
Teraz w wyborach zaoramy wolne miasto Tuskoland,czyli Małą Sycylię (1)
Gdańsk tu się nie da żyć!
- 10 7
-
2019-09-15 20:31
Skąd takie wnioski
- 0 2
-
2019-09-15 19:07
Drzewa tak ale muszą być z betonu. Są trwalsze, nie wymagają pielęgnacji i znakomicie wkomponują się w realizowaną dotychczas
koncepcję rozwoju
- 11 1
-
2019-09-15 19:08
Grunwaldzka (1)
KIedyś można było się zaopatrzyć w każdy towar -tyle było tam sklepów .Obecnie można zmienić nazwę tej ulicy na "bankową" bo nic innego tam nie funkcjonuje.Zakupy to był przyjemny spacer około 2km bez potrzeby odpalania samocchodum.Można do tego powrócić !!!
- 9 5
-
2019-09-15 19:10
Lub na knajpową,albo burdelową
- 1 1
-
2019-09-15 19:26
Rozmowa z Polką ,mieszkającą w Australii (2)
Wczoraj słuchałam.W Sydney parkowanie jest takie drogie,że nie opłaca się wjeżdżać samochodem do miasta,ale za to komunikacja zbiorowa jest darmowa. Może,by tak u nas.
- 6 8
-
2019-09-15 21:27
Polska to nie Australia
- 4 1
-
2019-09-15 22:08
Ale wiesz że oni żyją
do góry nogami?
- 4 0
-
2019-09-15 19:39
Sadurski, Piątek i Dulkiewicz będą dyskutować o "demokracji". Szykuje się kolejna "apolityczna" impreza w gdańskim ECS? (1)
- 8 3
-
2019-09-15 21:28
O drogach też tam wspomną?
- 3 0
-
2019-09-15 20:58
Mapka BRG
Gdzie można znaleźć dodaną mapkę BRG w lepszej jakości? Widzę na niej ulicę, która jeszcze nie istnieje (Kiełpino Górne), a o której dużo się mówi, że będzie - tylko nie wiadomo po co.
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.