• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak będą projektowane ulice w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
15 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Ulica w mieście powinna pełnić nie tylko funkcję transportową, ale też atrakcyjnej przestrzeni publicznej. Ulica w mieście powinna pełnić nie tylko funkcję transportową, ale też atrakcyjnej przestrzeni publicznej.

Gdańsk kontynuuje prace nad tzw. standardem ulicy miejskiej. Po przyjęciu ogólnych zapisów w studium, trwają konsultacje dodatkowego, bardziej szczegółowego dokumentu. Trudno jednak ocenić, na ile będzie on przestrzegany przez urzędników, ponieważ dotychczas uchwalone dokumenty całkowicie rozmijały się z formą realizacji miejskich inwestycji.



Czy warto uczestniczyć w dyskusjach publicznych z urzędnikami?

O pracach nad Standardem Ulicy Miejskiej ostatni raz pisaliśmy na początku ubiegłego roku. Prace nad dokumentem wprawdzie nieco zwolniły, ale nie zrezygnowano z jego przygotowania.

W ubiegłym tygodniu postanowiono poddać dyskusji z radnymi miejskimi i dzielnicowymi oraz organizacjami pozarządowymi proponowane formy realizacji ulic na poszczególnych obszarach miasta.

Urbaniści Biura Rozwoju Gdańska proponują podział ulic na trzy formy przestrzenne:
  1. Typ A: wzdłuż tych ulic dominuje zwarta zabudowa, a partery wypełnione są lokalami handlowo-usługowymi.
  2. Typ B: ulice, wzdłuż których zabudowa jest nieco bardziej urozmaicona, nie zawsze tworzy jednolitą pierzeję np. wypełniona jest blokami stojącymi bokiem do ulicy.
  3. Typ C: ulice na terenach przemysłowych, rolniczych oraz kompleksów leśnych, bez zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub w bardzo ograniczonej formie.

Podział przestrzenny ulic wg BRG. Od góry typy A, B i C. Podział przestrzenny ulic wg BRG. Od góry typy A, B i C.
Zależnie od wybranego typu, inaczej będzie kształtowany układ przestrzenny ulic:
  1. Typ A: największy priorytet przyznano chodnikom wraz z przestrzenią pod gastronomię, następnie należy skupić się na organizacji ruchu rowerowego oraz wydzielonego transportu zbiorowego, a także kształtowaniu zieleni. Najmniejszy wpływ na kształt ulicy powinien mieć ruch samochodowy.
  2. Typ B: tutaj kolejność priorytetów jest podobna jest w typie A, lecz nie przewiduje się już przestrzeni pod gastronomię, zaś chodniki mają pełnić przede wszystkim funkcję komunikacyjną (ruchu pieszego) i niekoniecznie stanowić jednocześnie atrakcyjną przestrzeń publiczną do spędzania wolnego czasu.
  3. Typ C: tutaj wskazano jedynie obowiązek realizacji chodników oraz uwzględnienia infrastruktury rowerowej i transportu zbiorowego. Transport samochodowy ma wyższy priorytet niż zieleń przyuliczna, która jest ostatnia na liście priorytetów w typie C.

Priorytety w kształtowaniu przestrzeni w zależności od typu ulicy. Priorytety w kształtowaniu przestrzeni w zależności od typu ulicy.
W dużym uproszczeniu, propozycja Biura Rozwoju Gdańska zakłada przyporządkowanie:
  1. Do typu A: obszaru Śródmieścia oraz część Wrzeszcza, a także większość głównych ulic.
  2. Do typu B: obszary zabudowy mieszkaniowo-usługowej oraz ulice, gdzie brakuje obustronnych pierzei usługowych.
  3. Do typu C: tereny przemysłowe, leśne oraz Trasa W-Z na odcinku pozbawionym chodników.

Kliknij w mapę, aby powiększyć proponowany podział ulic na terenie miasta. Kliknij w mapę, aby powiększyć proponowany podział ulic na terenie miasta.

Propozycje zmian w dokumencie Biura Rozwoju Gdańska



Obecni na warsztatach postulowali m.in.:
  • rozszerzenie sąsiedztwa typu A o obszar Biskupiej Górki, Nowego Portu oraz rejonu pętli tramwajowej przy ul. Nowej Warszawskiej - Nowej Bulońskiej (w projekcie dokumentu oznaczono te obszary jako typ B),
  • włączenie do sąsiedztwa typu A obszaru Garnizonu, rejonu Kolonii Abegga oraz Placu Generała Maczka na Strzyży (w projekcie B),
  • projektowania ul. Nowej Wałowej po stronie Siennej Grobli zgodnie z typem A (w projekcie B),
  • wydłużenia strefy A dla al. Hallera aż do samej plaży (w projekcie na odcinku brzeźnieńskim typ B),
  • podniesienia standardu planowanej ul. Nowej Sandomierskiej na Olszynce z typu C na B,
  • podniesienie kategorii z B na A rejonu ul. Podmiejskiej na Oruńskim Przedmieściu oraz fragmentu ul. Rakoczego od estakady do ul. Jaśkowa Dolina,
  • rozszerzenia sąsiedztwa B o obszar między Traktem św. Wojciecha a torami kolejowymi w południowej części (w projekcie typ C),
  • przekształcenia istniejącej ul. Świętokrzyskiej w dolnym biegu oraz fragmentu ul. Niepołomickiej w atrakcyjną przestrzeń - po realizacji alternatywnych dróg (Nowa Świętokrzyska, Nowa Niepołomicka),
  • potrzebę wykreowania lokalnych przestrzeni publicznych najwyższego typu w każdej z dzielnic m.in. na Siedlcach, Aniołkach, Osowej i w Pasie Nadmorskim,
  • niedopuszczenia do budowy Drogi Czerwonej w formie drogowej trasy tranzytowej.

Warsztaty nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Być może radni i miejscy działacze zaczynają wątpić w sens współpracy z urzędnikami? Warsztaty nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Być może radni i miejscy działacze zaczynają wątpić w sens współpracy z urzędnikami?

Ostateczny projekt do konsultacji w tym roku



- Na warsztatach z radnymi i organizacjami pozarządowymi nie kończymy konsultacji. Zbierzemy wszystkie uwagi celem przygotowania pełnego już dokumentu do konsultacji, z częścią graficzną oraz tekstową - zapowiada Adam Rodziewicz z Biura Rozwoju Gdańska.
- Wyłożenie do publicznego wglądu wstępnie planujemy we wrześniu - październiku - dodaje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
  • Tzw. opaska wzdłuż jezdni ul. Nowej Bulońskiej (przebudowanej Jabłoniowej) jest niewiele węższa od chodnika po prawej, obok znacznie szerszej drogi rowerowej.
  • Fragment nowej ulicy dojazdowej do nowego kompleksu edukacyjnego przy ul. Jabłoniowej. Wiaty na wąskim chodniku będą zmuszały do wchodzenia na drogę dla rowerów.
  • Na ul. Łukasiewicza z dopuszczeniem parkowania na nowych chodnikach.
  • Nowy chodnik dla pieszych i kierowców na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu Dolnym.

Czy opracowanie kolejnego dokument ma sens?



Przypomnijmy, że Standard Ulicy Miejskim będzie kolejnym dokumentem (wcześniej przyjęto Strategię 2030 Plus oraz Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej), który ma się przyczynić do podnoszenia jakości przestrzeni publicznej i w założeniach być przestrzegany przez pozostałe jednostki miasta odpowiedzialne za przygotowanie i zlecanie projektów budowlanych.

Dotychczasowa praktyka pokazuje jednak, że wypracowane w konsultacjach społecznych rozwiązania są całkowicie lekceważone przy realizacji zadań inwestycyjnych.

Wbrew wynikom konsultacji, wciąż normą jest projektowanie chodników dla użytku wspólnego pieszych i kierowców (np. Trakt Konny w pobliżu Placu Zebrań Ludowych lub ul. Waryńskiego czy Kochanowskiego, Łukasiewicza i wiele innych), zaś na nowych ulicach chodniki są nieraz węższe niż drogi dla rowerzystów (np. Nowa Bulońska Północna).

Nadal pojawiają się też koncepcje budowy terenochłonnych wysp centralnych (np. Nowa Świętokrzyska), które miały odejść w niepamięć na terenach zabudowy mieszkaniowo-usługowej.

Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych


Ulica Nowa Wałowa bez chodników na odcinku do al. Zwycięstwa i Bramy Oliwskiej. Ulica Nowa Wałowa bez chodników na odcinku do al. Zwycięstwa i Bramy Oliwskiej.
Przysłowiową "wisienką na torcie" pozostaje ul. Nowa Wałowa (ks. Popiełuszki), która w założeniu ma być wizytówką Młodego Miasta, a jednocześnie nie posiada chodnika na najbardziej newralgicznym odcinku, czyli nad torami kolejowymi, zaś znajdujący się tuż obok Żółty Wiadukt wciąż pozbawiony jest udogodnień dla osób starszych, niepełnosprawnych ruchowo i rowerzystów.

Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • Pod dewelopera w mafii sycylijskiej

    • 10 4

  • myślałam że urzędnicy przygotowują, tj. wskazują działkę/ki dla deweloperów biorąc pod uwagę wszystkich mieszkańców, całe miasto- wskazując czego oczekują od inwestorów, mają wizje i plany jak to bedzie wyglądało na tle całego miasta i jego mieszkańców, mając jakieś opracowania, analizy, uwarunkowania, ewentualnie konsultacje...
    a to co teraz dzieje się... wystarczy że ktoś wskaże palcem na działeczkę a urzędnicy już przygotowują mu zaplecze ( na nasz koszt oczywiście) a deweloper tylko stawia klocki sory apartamenty

    • 10 4

  • Ulice Gdańska.. (2)

    Od wielu lat nic się nie dzieje , nic się nie robi by opracować plan rozwoju Gdańska. A przecież można by skorzystać z dawnych planów np. w maju 1949 roku zakończono prace nad planem zagospodarowania przestrzennego zespołu miejskiego Gdańsk-Gdynia. wcześniej 2 września 1946 roku powołano w ramach Regionalnej Dyrekcji Planowania Przestrzennego odrębne Biuro Planu GD.Wtedy też zaplanowano m.in dwie autostrady, dwie drogi Klasy I po obu stronach Wisły,Na przedpolach Gdańska zaplanowano obwodnicę oraz zaprojektowano dwie drogi : zieloną i czerwoną droga czerwona miała być drogą tranzytową przeznaczoną dla szybkiego ruchu. Zaplanowano też osiedla mieszkaniowe na południu Gdańska dla ok. 200 tys mieszkańców.
    Oczywiście opracowano też plany ulic, oraz szkół, ośrodków zdrowia, ośrodków kultury itd. itd.
    Dziś niestety nic takiego nie ma.

    • 12 5

    • oabwiam się że ta kadra ( rodzinna królika) słabo czyta plany, mogą być problemy

      plany...
      ciekawe czy obecni urzędnicy wiedzą co to takiego? czy mają skojarzenia typu, że za komuny tylko planowano...

      otóż planowanie nie jest domeną komuny!
      chyba że teraz plany- to zbijanie majątku- kasa...

      • 1 1

    • w Ameryce latach 30-tych i 50 tych planowano i budowano "autostrady miejskie" mające być

      drogami szybkiego ruchu. W praktyce okazało się, że stały się one drogami codziennie zakorkowanymi po horyzont. Obecnie wiele miast USA nie ma środków na utrzymanie istniejącej, przewymiarowanej infrastruktury drogowej i od czasu do czasu słyszymy o załamaniu się mostów, wiaduktów i innych mających zapewnić bezkolizyjność estakad. Całe szczęście, że u nas zakwestionowano pomysł budowy "drogi czerwonej" mającej ciąć miasto. Szkoda tylko, że nadal się nie myśli o radykalnej poprawie jakości taboru i serwisu SKM i budowie linii szybkiej kolejki miejskiej do dzielnic Gdańska Południe.

      • 1 4

  • Bez ekranów? (1)

    Niemożliwe. Przecież to jest standard polskiej ulicy miejskiej.

    • 8 1

    • Chyna przesadzasz

      • 0 0

  • Szerokie ulice proszę (4)

    Ulice powinny być po pierwsze bardzo szerokie. Tak szerokie aby starczyło miejsca na : szerokie i wygodnie chodniki, wygodnie miejsce postojowe dla aut,, szerokie ścieżki rowerowe dla rowerów i hulajnog, pas zieleni na drzewa i kwiaty oraz pas zieleni pomiędzy budynkami a ciągiem komunikacyjnym. W ten sposób mieszkańcy będą mieć prywatność i wysoki komfort mieszkania, samochody sprawne poruszanie, rowerzyści bezpieczne podróżowanie, piesi wygodne spacerowanie. Wszystkim będzie żyć się szczęśliwie. Tylko malkontenci nie mówcie że sie nie da itp. Bo się da. Dla chcącego nic trudnego. Urbanistyka w Polsce ma wielkie pole do popisu.

    • 11 7

    • niema miejsca dla wszystkich chyba ze wyburzysz budynki mieszkalne :) (1)

      Obecnie 60 % powierzchni zajmują parkingi i ulice dla blachosmrodów. Wybór jest prosty trzeba zmniejszyć powierzchnie dla szkodników miasta i ludzi.

      • 5 6

      • stare wyburzać a nowym nie pozwlać tak gęsto się budować

        na razie Polska ma prawie 40 mln ale może za kilkadziesiąt lat będzie miała np. 30 mln i wtedy będzie można dużo starych budynków wyburzyć przeznaczając nową przestrzeń pod zieleń, chodniki, parkingi, ścieżki rowerowe, parki czy skwerki itp. i będzie tyle miejsca że na 10 miejscach postojowych będą 3 auta stały na szerokich ścieżkach rowerowych będzie można slalomem jezdzić a na chodnikach całymi familiami spacerować. a zieleni będzie tyle że wyglądać będzie prawie jak w lesie. oto moja wizja. I nikogo nie trzeba bedzie zmuszać do swojej wizji. Będzie wolność zieloność i ekologia. Auta oczywiście będą na wodór lub inne przyjazne paliwo i super ciche.

        • 1 1

    • bez ekranów ale z zieloną falę i z sonoradarami

      i oczywiście bez ekranów z fotoradarami przeciw szybkiej jezdzie motorów i samochodów oraz urzędzaniami do pomiaru hałasu cos na kształt fotoradarów nazwałbym to sonoradary czyli takie urządzenia które wlepiałyby mandaty dla zbyt głośnych pojazdów przede wszystkim motorów ale także aut bez tłumików czy starych ciężarówek. No i oczywiście zielona fala dostosowana np. do 50 km/h

      • 1 0

    • Dokładnie!

      Ale zanim decydenci to zrozumieją to będzie ok. roku 20130... Niestety.

      • 1 0

  • (3)

    Miasto dla ludzi
    Samochody na wieś

    • 7 12

    • To pisał wieśniak na rowerze.

      • 2 0

    • Samochody na wieś

      Furmanki do miasta

      • 3 0

    • Miasto

      Miasto dla ludzi? To może warto się zastanowić nad ludzmi

      • 1 0

  • Ale bzdury.

    • 6 3

  • Jak to jak beda ulice projektowane ? Tak jak teraz, dzieki wysmienitym ukladom deweloperow z wlodarzami miasta. (1)

    Wszedzie plyty betonowe, brak budowy nowych ulic w newralgicznych rejonach i dziury w jezdni udajace studzienki w tysiacach. Jakies watpliwosci ?

    • 10 4

    • Sycylia

      • 1 1

  • Już wam Dulczesowa drogi zaprojektuje:) (2)

    • 9 7

    • drogi pod Rydwan dla krówki

      • 2 2

    • Ona może tak

      Ty na pewno nie

      • 0 0

  • A moze przywrocenie drzew

    i zmiana orientacji ulicy w rejonach Wajdeloty, Danusi, Wallenroda, Grazyny itd? Wajdeloty wyremontowana a co z reszta? Rewitalizacja? Dlaczego w takiej Brukseli potrafia zasadzic drzewa wzdluz waskich uliczek z dotepnym przejazdem i jeszcze miejsce na parking sie znajdzie? A co z strefami platnego parkowania w tych rejonach? Co z wysypiskami smieci, ktore miasto 'zapewnilo' mieszkancom - i korystaja z tego wszsycy po cichu wywozac odpady wlasnie do Wrzeszcza? Najpierw podstawy a potem gornolotne plany, ktore i tak nigdy nie zostana zrealizowane.

    • 12 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane