• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak budować kolej w Gdyni: do Kosakowa czy do Chwarzna?

Maciej Naskręt
4 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe. Gdynia planuje dwie takie inwestycje: w kierunku Kosakowa i Oksywia oraz w kierunku Chwarzna. Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe. Gdynia planuje dwie takie inwestycje: w kierunku Kosakowa i Oksywia oraz w kierunku Chwarzna.

W Gdyni trwa dyskusja o uruchomieniu połączenia kolejowego z centrum miasta do Oksywia i Kosakowa. Wydaje się jednak, że kolej bardziej przydałaby się na zachodzie miasta, który szybko się rozwija. Dlatego zanim zbudujemy linię na północy Gdyni, warto wcześniej przeanalizować budowę szlaku do Chwarzna - pisze Maciej Naskręt.



Przed nami kolejna perspektywa budżetowa Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Jesienią zaczną być wypłacane pierwsze pieniądze na dofinansowanie projektów infrastrukturalnych w całej Polsce. Także Trójmiasto ostrzy sobie na nie zęby, wszędzie trwają prace nad projektami inwestycji, które mogą liczyć na unijne dofinansowanie.

Czytaj także: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata

Władze Gdyni i samorządu województwa planują zbudować, a w zasadzie zrewitalizować, kolej prowadzącą z centrum miasta do lotniska w Kosakowie. Dzięki temu mieszkańcy Gdyni mogliby dojeżdżać pociągiem także na Oksywie. Taka podróż trwałaby ok. 15-20 minut.

Pociągi miałyby pojechać z centrum miasta do portu, a stamtąd tuż obok Węzła Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku ul. Unruga zobacz na mapie Gdańska, skąd jedna nitka wiodłaby w kierunku lotniska w Kosakowie, a druga starym szlakiem do Oksywia.

Czytaj także: Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu

Przedsięwzięcie jest jednak obarczone ryzykiem, że składy będą wozić częściej powietrze, niż pasażerów. Powód? Po pierwsze: niejasna przyszłość lotniska cywilnego w Gdyni, które - nawet jeśli kiedyś powstanie - będzie przyjmowało nie więcej niż 300 tys. pasażerów rocznie. Przy takim ruchu pasażerów na lotnisko powinny wozić autobusy lub taksówki, a nie kolej. Do tego potrzeba ok. 1-2 mln pasażerów w terminalu. Nie pomoże nawet coraz większa zabudowa jednorodzinna w pobliskim Kosakowie

Po drugie: już raz w latach 90. wycofano pociąg pasażerski z Oksywia, które przegrały konkurencję z motoryzacją.

Dlatego zanim zdecydujemy się dotować linię kolejową do północnych dzielnic Gdyni, warto byłoby dobrze zastanowić się nad budową połączenia kolejowego w kierunku Chwarzna - dzielnicy, która dynamicznie rozwija się, a której układ drogowy i jakość komunikacji miejskiej mają wciąż więcej wad, niż zalet.

Na realizacji szlaku zyskałoby zakorkowane w godzinach szczytu Witomino. Uruchomienie linii właśnie w kierunku Chwarzna zmniejszyłaby ruch na ulicach: Chwarznieńskiej, Kieleckiej i Małokackiej.

Pasażerowie wjeżdżaliby pociągiem od strony Gdyni istniejącą linią kolejową 201 (relacji Gdynia - Kościerzyna). W Krykulcu zobacz na mapie Gdańska odchodziłby nowy szlak na zachód w kierunku Chwarzna, po czym mijałby Obwodnicę Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska i wiódłby dalej do Chwarzna i Wiczlina. W tych dzielnicach usytuowane byłyby trzy przystanki - przy ul. Śliskiej zobacz na mapie Gdańska, ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Jagienki zobacz na mapie Gdańska. Tam linia kończyłaby się.

Istnieje też alternatywna wersja przebiegu tej linii, o której pisał jakiś czas temu nasz czytelnik. Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie GdańskaRdestową zobacz na mapie Gdańska i pojechać równolegle do planowanej Trasy Jana Nowaka-Jeziorańskiego w kierunku Wiczlina. Potem można by przejechać przez Gdynię Zachód i wrócić przez las do linii kolejowej nr 201 w kierunku centrum Gdyni.

Która linia kolejowa powinna powstać jako pierwsza?

Oba szlaki są ujęte w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdyni. Władze województwa pomorskiego, jak i Gdyni, chyba niesłusznie odłożyły realizację tych inwestycji na kolejną dekadę. Tym bardziej, że Gdynia Zachód jest najszybciej rozwijającą się częścią miasta: już dziś mieszka tam kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców, którym powinno się ułatwić dojazd do centrum.

Jeśli więc władze Gdyni i województwa pomorskiego planują zamówić studium wykonalności dla linii do Kosakowa i Oksywia, powinny także przeanalizować plan budowy jedno- lub dwutorowej linii w kierunku Chwarzna. Wtedy okaże się, która linia bardziej posłuży mieszkańcom miasta z morza i marzeń.

Opinie (243) 6 zablokowanych

  • Zbudujcie jeszcze odnogę linii do mojego domu

    jw.

    • 6 3

  • kolej ok

    ale drogi asfaltowe sie bardziej przydadzą

    • 7 1

  • (1)

    Pan Naskręt powinien wybrać się na wycieczkę do Kossakowa i zobaczyć ile osiedli tam się ostatnio pobudowało

    • 16 3

    • a może zrobimy na FORUM

      zrzutę na paliwo dla Naskręta, aby więcej w sprawie Lotniska nam "nienaskręcał" bana luków?

      • 7 3

  • Popieram w 100%

    Chcemy kolei w Gdyni Zachód!:)

    • 12 9

  • ".....Nie pomoże nawet coraz większa zabudowa jednorodzinna w pobliskim Kosakowie...."

    a blokowiska typu Osiedle Morskie, Shiraz, Mistral i kupa wolnego gruntu pod deweloperkę dookoła to też zabudowa jednorodzinna? Ta zabudowa rośnie w oczach, za 2-3 lata to będzie spore blokowisko!

    • 14 0

  • jak widać z artykułu jest pan malkontentem w temacie Gdyni lepiej niech pan zostanie na poziomie PGR Letniewo i próbuje merytorycznie uzasadniać sens jej istnienia w kontekście ekonomicznym
    Natomiast co do szlaku kolejowego na Oksywie który istniał to jako mieszkaniec Gdyni mogę panu powiedzieć z autopsji że szlak ten zlikwidowała kolej nie koniecznie z braku zainteresowania pasażerów tymi przejazdami tylko nieracjonalnym określeniem kursów.Dwa kursy rano około 6-7 były nawet przepełnione z Chyloni na Oksywie natomiast po 8 rano były kursy faktycznie wożące powietrze.No i to była faktyczna przyczyna likwidacji linii chociaż można było utrzymać kursy najbardziej ekonomiczne czyli te rano jak i te po południu jak ludzie wracali stamtąd z pracy

    • 12 1

  • Władze Gdyni (1)

    P. Stępa jest już zmęczony tym ciągłym projektowaniem w pojedynkę - niech zacznie współpracować z projektantami kolejowymi

    • 6 3

    • Władze Gdyni

      może cała władza w Gdyni jest już zmęczona marnowaniem pieniędzy podatników - czas na zmiany i nowej krwi w UM

      • 4 0

  • Do kosakowa

    • 9 0

  • W stronę Pogórza i Kosakowa kolej jest niezbędna

    W stronę Chwarzna będzie bardzo potrzeba za jakieś 10 lat.

    • 15 5

  • Chwarzno (3)

    Gdzie to w ogole jest?, nie pytam zlosliwie po prostu nie słyszałem o takim osiedlu...

    • 7 10

    • patrz: mapa

      • 4 0

    • zobacz na mapę

      • 0 0

    • Wejdź na google mapa i zobacz

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane