- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (253 opinie)
- 2 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (73 opinie)
- 3 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (63 opinie)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (55 opinii)
- 5 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (315 opinii)
- 6 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (9 opinii)
Jak budować kolej w Gdyni: do Kosakowa czy do Chwarzna?
W Gdyni trwa dyskusja o uruchomieniu połączenia kolejowego z centrum miasta do Oksywia i Kosakowa. Wydaje się jednak, że kolej bardziej przydałaby się na zachodzie miasta, który szybko się rozwija. Dlatego zanim zbudujemy linię na północy Gdyni, warto wcześniej przeanalizować budowę szlaku do Chwarzna - pisze Maciej Naskręt.
Czytaj także: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata
Władze Gdyni i samorządu województwa planują zbudować, a w zasadzie zrewitalizować, kolej prowadzącą z centrum miasta do lotniska w Kosakowie. Dzięki temu mieszkańcy Gdyni mogliby dojeżdżać pociągiem także na Oksywie. Taka podróż trwałaby ok. 15-20 minut.
Pociągi miałyby pojechać z centrum miasta do portu, a stamtąd tuż obok Węzła Janka Wiśniewskiego w kierunku ul. Unruga , skąd jedna nitka wiodłaby w kierunku lotniska w Kosakowie, a druga starym szlakiem do Oksywia.
Czytaj także: Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu
Przedsięwzięcie jest jednak obarczone ryzykiem, że składy będą wozić częściej powietrze, niż pasażerów. Powód? Po pierwsze: niejasna przyszłość lotniska cywilnego w Gdyni, które - nawet jeśli kiedyś powstanie - będzie przyjmowało nie więcej niż 300 tys. pasażerów rocznie. Przy takim ruchu pasażerów na lotnisko powinny wozić autobusy lub taksówki, a nie kolej. Do tego potrzeba ok. 1-2 mln pasażerów w terminalu. Nie pomoże nawet coraz większa zabudowa jednorodzinna w pobliskim Kosakowie
Po drugie: już raz w latach 90. wycofano pociąg pasażerski z Oksywia, które przegrały konkurencję z motoryzacją.
Dlatego zanim zdecydujemy się dotować linię kolejową do północnych dzielnic Gdyni, warto byłoby dobrze zastanowić się nad budową połączenia kolejowego w kierunku Chwarzna - dzielnicy, która dynamicznie rozwija się, a której układ drogowy i jakość komunikacji miejskiej mają wciąż więcej wad, niż zalet.
Na realizacji szlaku zyskałoby zakorkowane w godzinach szczytu Witomino. Uruchomienie linii właśnie w kierunku Chwarzna zmniejszyłaby ruch na ulicach: Chwarznieńskiej, Kieleckiej i Małokackiej.
Pasażerowie wjeżdżaliby pociągiem od strony Gdyni istniejącą linią kolejową 201 (relacji Gdynia - Kościerzyna). W Krykulcu odchodziłby nowy szlak na zachód w kierunku Chwarzna, po czym mijałby Obwodnicę Trójmiasta i wiódłby dalej do Chwarzna i Wiczlina. W tych dzielnicach usytuowane byłyby trzy przystanki - przy ul. Śliskiej , ul. Chwarznieńskiej i ul. Jagienki . Tam linia kończyłaby się.
Istnieje też alternatywna wersja przebiegu tej linii, o której pisał jakiś czas temu nasz czytelnik. Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską i Rdestową i pojechać równolegle do planowanej Trasy Jana Nowaka-Jeziorańskiego w kierunku Wiczlina. Potem można by przejechać przez Gdynię Zachód i wrócić przez las do linii kolejowej nr 201 w kierunku centrum Gdyni.
Jeśli więc władze Gdyni i województwa pomorskiego planują zamówić studium wykonalności dla linii do Kosakowa i Oksywia, powinny także przeanalizować plan budowy jedno- lub dwutorowej linii w kierunku Chwarzna. Wtedy okaże się, która linia bardziej posłuży mieszkańcom miasta z morza i marzeń.
Opinie (243) 6 zablokowanych
-
2014-06-04 15:09
Zbudujcie jeszcze odnogę linii do mojego domu
jw.
- 6 3
-
2014-06-04 15:09
kolej ok
ale drogi asfaltowe sie bardziej przydadzą
- 7 1
-
2014-06-04 15:17
(1)
Pan Naskręt powinien wybrać się na wycieczkę do Kossakowa i zobaczyć ile osiedli tam się ostatnio pobudowało
- 16 3
-
2014-06-04 15:22
a może zrobimy na FORUM
zrzutę na paliwo dla Naskręta, aby więcej w sprawie Lotniska nam "nienaskręcał" bana luków?
- 7 3
-
2014-06-04 15:27
Popieram w 100%
Chcemy kolei w Gdyni Zachód!:)
- 12 9
-
2014-06-04 15:44
".....Nie pomoże nawet coraz większa zabudowa jednorodzinna w pobliskim Kosakowie...."
a blokowiska typu Osiedle Morskie, Shiraz, Mistral i kupa wolnego gruntu pod deweloperkę dookoła to też zabudowa jednorodzinna? Ta zabudowa rośnie w oczach, za 2-3 lata to będzie spore blokowisko!
- 14 0
-
2014-06-04 15:51
jak widać z artykułu jest pan malkontentem w temacie Gdyni lepiej niech pan zostanie na poziomie PGR Letniewo i próbuje merytorycznie uzasadniać sens jej istnienia w kontekście ekonomicznym
Natomiast co do szlaku kolejowego na Oksywie który istniał to jako mieszkaniec Gdyni mogę panu powiedzieć z autopsji że szlak ten zlikwidowała kolej nie koniecznie z braku zainteresowania pasażerów tymi przejazdami tylko nieracjonalnym określeniem kursów.Dwa kursy rano około 6-7 były nawet przepełnione z Chyloni na Oksywie natomiast po 8 rano były kursy faktycznie wożące powietrze.No i to była faktyczna przyczyna likwidacji linii chociaż można było utrzymać kursy najbardziej ekonomiczne czyli te rano jak i te po południu jak ludzie wracali stamtąd z pracy- 12 1
-
2014-06-04 15:58
Władze Gdyni (1)
P. Stępa jest już zmęczony tym ciągłym projektowaniem w pojedynkę - niech zacznie współpracować z projektantami kolejowymi
- 6 3
-
2014-06-04 20:17
Władze Gdyni
może cała władza w Gdyni jest już zmęczona marnowaniem pieniędzy podatników - czas na zmiany i nowej krwi w UM
- 4 0
-
2014-06-04 16:05
Do kosakowa
- 9 0
-
2014-06-04 16:16
W stronę Pogórza i Kosakowa kolej jest niezbędna
W stronę Chwarzna będzie bardzo potrzeba za jakieś 10 lat.
- 15 5
-
2014-06-04 16:45
Chwarzno (3)
Gdzie to w ogole jest?, nie pytam zlosliwie po prostu nie słyszałem o takim osiedlu...
- 7 10
-
2014-06-04 19:05
patrz: mapa
- 4 0
-
2017-12-09 11:47
zobacz na mapę
- 0 0
-
2017-12-09 11:53
Wejdź na google mapa i zobacz
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.