• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak budować kolej w Gdyni: do Kosakowa czy do Chwarzna?

Maciej Naskręt
4 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe. Gdynia planuje dwie takie inwestycje: w kierunku Kosakowa i Oksywia oraz w kierunku Chwarzna. Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe. Gdynia planuje dwie takie inwestycje: w kierunku Kosakowa i Oksywia oraz w kierunku Chwarzna.

W Gdyni trwa dyskusja o uruchomieniu połączenia kolejowego z centrum miasta do Oksywia i Kosakowa. Wydaje się jednak, że kolej bardziej przydałaby się na zachodzie miasta, który szybko się rozwija. Dlatego zanim zbudujemy linię na północy Gdyni, warto wcześniej przeanalizować budowę szlaku do Chwarzna - pisze Maciej Naskręt.



Przed nami kolejna perspektywa budżetowa Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Jesienią zaczną być wypłacane pierwsze pieniądze na dofinansowanie projektów infrastrukturalnych w całej Polsce. Także Trójmiasto ostrzy sobie na nie zęby, wszędzie trwają prace nad projektami inwestycji, które mogą liczyć na unijne dofinansowanie.

Czytaj także: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata

Władze Gdyni i samorządu województwa planują zbudować, a w zasadzie zrewitalizować, kolej prowadzącą z centrum miasta do lotniska w Kosakowie. Dzięki temu mieszkańcy Gdyni mogliby dojeżdżać pociągiem także na Oksywie. Taka podróż trwałaby ok. 15-20 minut.

Pociągi miałyby pojechać z centrum miasta do portu, a stamtąd tuż obok Węzła Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku ul. Unruga zobacz na mapie Gdańska, skąd jedna nitka wiodłaby w kierunku lotniska w Kosakowie, a druga starym szlakiem do Oksywia.

Czytaj także: Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu

Przedsięwzięcie jest jednak obarczone ryzykiem, że składy będą wozić częściej powietrze, niż pasażerów. Powód? Po pierwsze: niejasna przyszłość lotniska cywilnego w Gdyni, które - nawet jeśli kiedyś powstanie - będzie przyjmowało nie więcej niż 300 tys. pasażerów rocznie. Przy takim ruchu pasażerów na lotnisko powinny wozić autobusy lub taksówki, a nie kolej. Do tego potrzeba ok. 1-2 mln pasażerów w terminalu. Nie pomoże nawet coraz większa zabudowa jednorodzinna w pobliskim Kosakowie

Po drugie: już raz w latach 90. wycofano pociąg pasażerski z Oksywia, które przegrały konkurencję z motoryzacją.

Dlatego zanim zdecydujemy się dotować linię kolejową do północnych dzielnic Gdyni, warto byłoby dobrze zastanowić się nad budową połączenia kolejowego w kierunku Chwarzna - dzielnicy, która dynamicznie rozwija się, a której układ drogowy i jakość komunikacji miejskiej mają wciąż więcej wad, niż zalet.

Na realizacji szlaku zyskałoby zakorkowane w godzinach szczytu Witomino. Uruchomienie linii właśnie w kierunku Chwarzna zmniejszyłaby ruch na ulicach: Chwarznieńskiej, Kieleckiej i Małokackiej.

Pasażerowie wjeżdżaliby pociągiem od strony Gdyni istniejącą linią kolejową 201 (relacji Gdynia - Kościerzyna). W Krykulcu zobacz na mapie Gdańska odchodziłby nowy szlak na zachód w kierunku Chwarzna, po czym mijałby Obwodnicę Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska i wiódłby dalej do Chwarzna i Wiczlina. W tych dzielnicach usytuowane byłyby trzy przystanki - przy ul. Śliskiej zobacz na mapie Gdańska, ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Jagienki zobacz na mapie Gdańska. Tam linia kończyłaby się.

Istnieje też alternatywna wersja przebiegu tej linii, o której pisał jakiś czas temu nasz czytelnik. Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie GdańskaRdestową zobacz na mapie Gdańska i pojechać równolegle do planowanej Trasy Jana Nowaka-Jeziorańskiego w kierunku Wiczlina. Potem można by przejechać przez Gdynię Zachód i wrócić przez las do linii kolejowej nr 201 w kierunku centrum Gdyni.

Która linia kolejowa powinna powstać jako pierwsza?

Oba szlaki są ujęte w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdyni. Władze województwa pomorskiego, jak i Gdyni, chyba niesłusznie odłożyły realizację tych inwestycji na kolejną dekadę. Tym bardziej, że Gdynia Zachód jest najszybciej rozwijającą się częścią miasta: już dziś mieszka tam kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców, którym powinno się ułatwić dojazd do centrum.

Jeśli więc władze Gdyni i województwa pomorskiego planują zamówić studium wykonalności dla linii do Kosakowa i Oksywia, powinny także przeanalizować plan budowy jedno- lub dwutorowej linii w kierunku Chwarzna. Wtedy okaże się, która linia bardziej posłuży mieszkańcom miasta z morza i marzeń.

Opinie (243) 6 zablokowanych

  • no ja nie wiem czy chciałabym, żeby mi w Wiczlinie nastawiali przystanków kolejowych. Póki co mamy cisze , spokój i ulubione zadupie, a pociąg tutaj? Lepiej zrobić dobre drogi...

    • 7 3

  • Pisanie dla pisania (2)

    Autor niestety kompletnie nie zna topografii terenów o których pisze.
    Lotnisko i dojazd do niego jest usytuowane zdecydowanie bliżej Gdyni niż Kosakowa . Tak więc stacja kolejowa przede wszystkim obsłuży mieszkańców Pogórza i Obłuża. A tego pan z Gdańska chyba nie dostrzega. Nie jest to również zabudowa jednorodzinna tylko ogromne blokowisko ,które nadal się rozrasta.

    • 11 1

    • Maciej Naskręt... (1)

      Szczyt niekompetencji, braku przygotowania i subiektywnej, oderwanej od rzeczywistosci oceny... dziwie sie, ze szanujacy sie portal zatrudnia i oplaca takich "pseudodziennikarzy". Widac, ze facet dostal zlecenie i na kolanie wieczorem, pewnie po piwie cos naskrobal zamiast wsiasc w auto i obejrzec teren, ktory opisuje.

      • 5 1

      • dajcie już chłopakowi spokój. wydaje się być sympatyczny (sądzę po zdjęciu), a artykuł pewnie kazali mu napisać na zaraz (koniecznie anty, bo taka jest polityka portalu) to wykonał polecenie.

        • 2 2

  • Prosta matematyka (3)

    Obłuże 20000 ludności
    Pogórze 14000
    Oksywie 15000
    Kosakowo 9000
    ale oczywiście dla pana redaktora ważniejsza jest inwestycja do Chwarzna.
    Dla informacji Chwarzno-8000 !!! mieszkańców.
    58000 kontra 8000 !!!!!!!!!!!!!!!
    Pan redaktor z Gdańska(bardzo się tym chwali) zdawał chyba maturę ,gdy matematyka obowiązkowa nie była.

    • 20 7

    • (1)

      Za to ty masz problem z rozumieniem tekstu pisanego. Skoro juz tak matematycznie wyliczasz to badz obiektywny i policz ile ludnosci zjezdza Chwarznienska do pracy do Gdyni z obwodnicy ale pewnie o tym nie pomyslales :D poza tym w Twoim regionie juz byla kolej...gdzie jest teraz ? czemu nie jezdzi ? :D

      • 4 6

      • Bo była tak jak Pan Naskręt napisał w latach 90 kiedy było o połowę mniej samochodów, jak nie 3/4 ! Pomyśl też ile ludnośći jeźdźi estakadą z tych dzielnic i co się działo kiedy wyłączony był jeden pas ruchu na estakadzie ...!

        • 5 1

    • a ja się z Tobą nie zgadzam

      Nie z Twoją matematyką, bo do tych obliczeń zastrzeżeń nie mam, ale do braku zdroworozsądkowego myślenia. Oba kierunki są b. ważne !
      Na północy miasta już mieszka 58000 mieszkańców i trzeba dla nich stworzyć lepsze rozwiązania komunikacyjne niż obecne, natomiast w zachodniej części miasta wkrótce będzie mieszkać sporo więcej niż te 58000 i dla nich już należy planować i wdrażać nowe rozwiązania. Obecne są słabiutkie.
      Wąskie Chwarznieńska i Wiczlińska nie zachęcają póki co do większego rozwoju, ale jak to już nastąpi, nastąpi również katastrofa komunikacyjna

      • 5 2

  • no chyba linia do kosakowa jest oczywista? wisniewskiego i estakada ciagle stoja w korkach, gdynia północ rozwija sie szybciej, (2)

    jest nowa chwarznieńska.

    • 11 3

    • redaktorek nie raczył się przygotować, pewnie szczur mu kazał napisać coś pod dyktando (1)

      • 2 4

      • cóż gdynianie nie należą do najinteligentniejszych łykna jak pelikany.

        • 1 0

  • następny durnowaty ekspert. dzieki takim powstała estakada rowerowa, kto wie czy nie dzieki niemu (1)

    tak niezbędna z nikad do nikąd.
    ta linia z kosakowa ma duzo większy sens niż z chwarzna.

    • 8 6

    • estakada rowerowa jest OK

      • 3 0

  • Kosakowo dostanie nagrodę pocieszenia - banhof. A jak się wójt ze Szczurem uprą, to może i jakiś InterCity się tamtędy puści.

    • 0 8

  • Słyszeliście, że w Gdyni mają być el. wiatrowe ? (1)

    Może dziennikarze rozpytają się w UM, żebyśmy nie znaleźli się z ręką w nocniku

    • 0 4

    • Na Sea Towers i na Kamiennej Górze mają być

      • 0 2

  • moje trzy grosze

    Nie wiem czy ktos juz to napisal ale zdecydowanie bardziej potrzebna jest linia do Wiczlina. Do Kosakowa w koncu bedzie mozna doleciec samolotem

    • 1 7

  • trzymam kciuki za tego typu plany

    Musi pierw istnieć pewna wizja aglomeracji. Tego nie ma, to oczywiste, Szczurek tego unika ale o.k. skupmy się na samej Gdyni. Budowa każdej odnogi koleki ( ale tylko w opcji SKM ) ułatwi skomunikowanie się danej część miasta z resztą aglomeracji . I bardzo dobrze. Dlaczego rozebrano linię do portu lotniczego, zamiast wykorzystać ją jako odgałęzienie z budowanej obecnie PKM ?

    • 6 0

  • GYNIA ZACHÓD (7)

    Gdynia zachód z tego co mi wiadomo zajmuje ok 20% powierzchni calej Gdyni.. i rozwija się w ogromnym tempie. To do Gdyni Zachód przeprowadza się coraz więcej młodych ludzi, czesto z dziećmi - myślę, ze raczej to powinno być priorytetem. Obłuże, Okrywie i Kosakowo większość terenów mają już zabudowanych, nie ma perspektyw aż tak dużego rozwoju jak Gdyni ZAchód - korki owszem są ale nie jakieś tragiczne a na Zachodzie będzie coraz gorzej .. bo terenów do zabudowań jest baaaaaardzo dużo a zarówno domki jednorodzinne jak i budynki wielorodzinne powstają jak grzyby po deszczu..

    • 9 12

    • (1)

      Tu nie chodzi tylko o Gdynie Zachod a o dojazd z obwodnicy do Gdyni. Ilosc aut przejezdzajacych Chwarznienska w ciagu dnia jest ogromna...az dziw, ze nic wczesniej tam nie robili ale sama przebudowa Chwarznienskiej nic nie da...tu potrzebna jest albo kolej albo objazdowka Witomina.

      • 2 2

      • racja!

        zdecydowanie...!! co da szersza chwarznienska skoro witomina juz nie poszerza!! Estakada mijajaca witomino wyszlaby o wiele taniej nizeli kolei

        • 3 0

    • wies (1)

      grzyby to co najwyzej powstaja w budynkach hossy na chwarznie. Pracuje przy nich od 9 lat i za darmo nie chcialbym tam mieszkac, nie dosc ze koniec swiata to jeszcze budowany po taniosci. Tam polowa mieszkan od 9 lat pusta stoi a dalej bloki buduja. Rozbudowuja ul.chwarznienska by potem i tak na witominie w korku stac. Smiech!! a z oddalona zaledwie 4km Chylonia niema opcji by dojsc pieszo badz rowerem dojechac...bez auta ani rusz. Chca cos robic niech buduja drogi a nie kolei. Estakada omijajaca witomino i droga rowerowa na Chylonie! Znacznie bardziej ciekawe wyjscia nizeli kolei ktora bedzie kosztowac krocie. A w kierunku oksywia juz sa tory wystarczy modernizacja w niektorych odcinkach i przystanki...polowa kasy mniej.

      • 6 4

      • Konkurencja się odezwala :D

        • 0 0

    • (2)

      Karolino, Gdynia Zachód się rozwija bardzo szybko, ale priorytetem powinien być teren, który już teraz jest wysoko zaludniony.

      • 6 1

      • ze niby co??? (1)

        wysoko zaludniony???? o ku*** . czlowieku przejedz przed chwarzno o 20. ta dzielnica istnieje tylko po to by laczyc obwodnice z centrum

        • 0 7

        • Nie umiemy czytać, co, "patrioto"?

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane