• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak powinny się zmienić Długie Ogrody? Obawa przed dominacją turystów

Krzysztof Koprowski
23 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (210)
Długie Ogrody to wbrew nazwie morze asfaltu, które wymaga zmian. Problemów jest jednak znacznie więcej. Długie Ogrody to wbrew nazwie morze asfaltu, które wymaga zmian. Problemów jest jednak znacznie więcej.

W jaki sposób powinny zmienić się Długie OgrodyMapka? To pytanie, nad którym dyskutować będą przez najbliższe tygodnie wspólnie mieszkańcy i gdańscy urzędnicy. Końcowe postulaty i wizje mogą być odmienne, ale wszyscy są zgodni w jednym - obecny stan przedłużenia Drogi Królewskiej jest nie do zaakceptowania. W czwartek, 23 listopada, odbywa się kolejne spotkanie w tej sprawie.



W jakim kierunku będą rozwijać się Długie Ogrody?

Trwający proces warsztatów projektowych dotyczący zmian na Długich Ogrodach należy rozpatrywać w dwóch kategoriach:
  • w bezpośrednim odniesieniu do ul. Długie Ogrody,
  • szerzej jako całego obszaru Długich Ogrodów - części (osiedla) Śródmieścia.

W obu przypadkach mamy do czynienia z przestrzenią, która wymaga pilnej zmiany w kwestii estetyki. To przecież naturalne przedłużenie Drogi Królewskiej, którego stan obecnie przynosi wstyd, a nie dumę.

Konsultacje dot. Długich Ogrodów organizowane są przez Biuro Architekta Miasta przy współpracy z Fundacją RC, stowarzyszeniem Inicjatywa Miasto oraz Radą Dzielnicy Śródmieście. Konsultacje dot. Długich Ogrodów organizowane są przez Biuro Architekta Miasta przy współpracy z Fundacją RC, stowarzyszeniem Inicjatywa Miasto oraz Radą Dzielnicy Śródmieście.

Długie Ogrody dla mieszkańców czy turystów?



Główne problemy, jakie do tej pory pojawiły się w czasie badań i rozmów, to:
  • brak zieleni i przestrzeń wypełniona szczelnie asfaltem - wbrew nazwie Długie Ogrody,
  • fatalny stan chodników,
  • zaśmiecenie przestrzeni tzw. pasa drogowego oraz posesji,
  • parkowanie autokarów i samochodów turystów,
  • brak przestrzeni dla młodzieży,
  • brak miejsc dla obsługi ruchu turystycznego,
  • obawy o "turystyfikację" Długich Ogrodów.

Co dalej z remontem i wyburzeniem estakady na Elbląskiej? Sytuacja się skomplikowała Co dalej z remontem i wyburzeniem estakady na Elbląskiej? Sytuacja się skomplikowała

Czy stali mieszkańcy Długich Ogrodów ustąpią miejsca turystom?



Warto zauważyć, że dwa ostatnie punkty są niejako sprzeczne ze sobą, co pokazuje, że mieszkańcy zdają sobie sprawę z ogromnego potencjału tej przestrzeni, a zarazem obawiają się "wypchnięcia" ich samych z tej części Śródmieścia.

Istnieje ogromne ryzyko, że zlokalizowane na Długich Ogrodach mieszkania, zajmowane obecnie przez stałych mieszkańców, przekształcą się w krótkoterminowe zaplecze noclegowe dla turystów ze wszystkimi negatywnymi skutkami tego zjawiska. Przełoży się to też na zanik lokalnych usług i handlu na rzecz znacznie droższej oferty dla turystów.

  • Postulaty i problemy zgłoszone podczas ostatnich warsztatów.
  • Postulaty i problemy zgłoszone podczas ostatnich warsztatów.
  • Postulaty i problemy zgłoszone podczas ostatnich warsztatów.

Problemy wymagające rozwiązania na Długich Ogrodach



Podczas ubiegłotygodniowych warsztatów, które odbyły się w budynku Szkół Ekonomiczno-Handlowych (ul. Seredyńskiego 1AMapka - róg z ul. Długie Ogrody), zgłoszono kolejne propozycje i uwagi dotyczące:
  • wykorzystania gminnego niezabudowanego terenuMapka przy Bramie Żuławskiej pod zabudowę z uwzględnieniem funkcji integracji mieszkańców oraz - na wyższych kondygnacjach - budownictwa w formule TBS z myślą o stałych mieszkańcach,
  • wyburzenia estakadyMapka na przyległym węźle drogowym lub wykorzystania jej pod ogród i przestrzeń spacerową ponad autami,
  • utworzenia przejść naziemnych we wszystkich relacjach na przebudowanym węźle,
  • reorganizacji ruchu w ul. Długie Ogrody - wprowadzenie pieszych w aleję z drzewami poprowadzoną środkiem z elementami małej architektury i fontanną,
  • myślenia o Długich Ogrodach jako ciągu prowadzącym dalej np. w kierunku mostu SiennickiegoMapka i nabrzeży Martwej Wisły,
  • otwarcia wnętrz Bramy ŻuławskiejMapka i wykonania wygodnego dojścia do niej,
  • zagospodarowania parku SiennickiegoMapka, a zwłaszcza poprawa oświetlenia tej części dzielnicy,
  • utworzenia nowego przejścia przez Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. SadowejMapka jako powiązania z Opływem Motławy,
  • urządzenia atrakcyjnego wejścia od strony ul. Długie Ogrody do parku św. BarbaryMapka,
  • otwarcia Dziennego Domu Seniora na otoczenie, rozbudowy Domu Sąsiedzkiego wraz z wykorzystaniem potencjału parku św. Barbary (zajęcia w terenie),
  • włączenia w życie dzielnicy Akademii Muzycznej - organizacja wydarzeń plenerowych, zajęć integrujących mieszkańców,
  • przeznaczenia budynku dawnego kina PiastMapka pod miejsce integracji społecznej mieszkańców,
  • utworzenia zaplecza sanitarnego dla kierowców autokarów turystycznych oraz wskazania jednego miejsca ich postoju,
  • budowy ogólnodostępnych toalet,
  • rozbudowy systemu monitoringu miejskiego,
  • kapitalnego remontu północnego odcinka ul. ŁąkowejMapka połączonego z kompleksowym urządzeniem zieleńca przy Podwalu Przedmiejskim i reorganizacją przyległej "ślepej" odnogi Łąkowej na przestrzeń współdzieloną.

  • Zdecydowana większość uczestników warsztatów opowiadała się za wyburzeniem estakady, choć pojawił sie tez pomysł wykorzystania jej jako ogrodu i traktu spacerowego.
  • Park św. Barbary, który wymaga utworzenia reprezentacyjnego wejścia od strony ul. Długie Ogrody.
  • Nieco zapomniany park Siennicki, który potrzebuje lepszego zagospodarowania.

Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny
Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany

Pierwsze zmiany dzięki zaangażowaniu mieszkańców



Warto zaznaczyć, że pierwsze prace przy przekształceniu ul. Długie Ogrody będą odbywać się nie z inicjatywy władz miasta, lecz mieszkańców.

W ostatnim głosowaniu Zielonego Budżetu Obywatelskiego jednym ze zwycięskich projektów zostały "Rajskie Ogrody na Długich Ogrodach" (225 tys. zł), w ramach którego przewidziano nasadzenia zieleni.

Warsztaty poświęcone Dziedzictwu i Tożsamości



Kolejne ogólnodostępne spotkanie dotyczące Długich Ogrodów odbędzie się w czwartek, 23 listopada, o godz. 17, w Szkołach Ekonomiczno-Handlowych (ul. Seredyńskiego 1AMapka). Tym razem będzie poświęcone Dziedzictwu i Tożsamości Długich Ogrodów.

111 nowych inwestycji za ponad 19 mln zł. Wyniki gdańskiego Budżetu Obywatelskiego 111 nowych inwestycji za ponad 19 mln zł. Wyniki gdańskiego Budżetu Obywatelskiego
Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią

Historia kościoła Św. Barbary na Długich Ogrodach


Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach

Miejsca

Opinie (210) 1 zablokowana

  • W żaden (2)

    • 14 7

    • Estakadę na ogród (1)

      parking na delfinarium, park na chlewik dla psów czy dzików - to na pewno rozwiąże problemy mieszkańców, przedsiębiorców czy turystów.

      • 11 0

      • I bilety sprzedawać

        • 6 0

  • Dziadek (3)

    Dziadek mówi że tam przed wojna byli ogrody
    Śliwki pomidory agrest
    Dziadek mówi że powinno być więcej ogrodów tam

    • 19 9

    • Albo cmentarz...

      • 0 3

    • (1)

      powiedz dziadkowi ze jest już po wojnie

      • 8 4

      • i dodaj, że przed wojną nie było już ogrodów bo miasto było ciasno zabudowane. A już między ul. Długie Ogrody i Groblą Angielską to budy stały jedna przy drugiej oprócz jednego małego parku.

        • 4 1

  • To jest dwubiegunowość władz miasta (2)

    Z jednej strony Gdańsk kreuje się jako atrakcja turystyczna, z drugiej nie ma infrastruktury, parkingów dla autokarów itd.
    Trzeba podjąć decyzje i być konsekwentnym. Albo turyści albo mieszkańcy. Przynajmniej wokół Głównego Miasta. Nie da się zjeść ciastka i mieć ciastka...

    • 64 7

    • Jak nie ma parkingów dla autokarów xD a pasy zabrane i wymalowane żółta farba miejsca tymczasowe to nie parking xD ? Ekipa festynowa bierze coraz więcej przykładów od ekipy gryzoniowej .

      • 4 1

    • Da się. Parkingi dla autokarów powinny być na peryferiach miasta. W centrum tylko punkt do odbioru/zrzutu turystów. Tak jest za granicą i się to sprawdza. Sama pamiętam sytuację że będąc na wycieczce w Rzymie czekałam z grupa na autokar, bo musiał zjechać do miasta z parkingu oddalonego godzinę od centrum.

      • 2 1

  • Wyburzenie estakady to będzie katastrofa! (36)

    Jak pomysłodawcy tej bzdury wyobrażają sobie organizację ruchu drogowego w tym miejscu?

    • 164 64

    • Spokojnie

      Nie będzie Cię stać na auto. Zresztą i tak zakażą wjazdu i przejazdu.

      • 26 11

    • normalne skrzyzowanie jak wszedzie sobie wyobrazam (10)

      i pierwsze komentarze to zawsze skomlenie kierowcow. podatki lepiej zaczelibyscie jakies płacic

      • 26 64

      • (6)

        Nikt cię nie pytał o zdanie rowerzysto.
        Z ciekawości, ile płacicie za np: DDRy i ich utrzymanie lub darmowe stojaki rowerowe?
        Odpowiedź oczywista, nic. Im człowiek bardziej zagłębi się w ten temat tym bardziej zdaje sobie sprawę, że rowerzyści mają praktycznie wszystko za darmo, zaś za udogodnienia dla nic płacą wszyscy. Według danych miejskich rowerzyści stanowią ok. 4% mieszkańców miasta (w okresie jesienno-zimowym oczywiście jest to prawie 0% za wyjątkiem tych dziwnych masochistów). Zaś koszta ponoszone na owe 4% są kompletnie niewspółmierne do wpływów jakie generują.
        Także radzę siedzieć cicho socjalisto jeśli chodzi o płacenie. Bo wy nie płacicie kompletnie nic zaś narzekacie i drzecie ryjka jakbyście to wy utrzymywali miasto.
        A teraz doucz się o czym mówi art. 33 ust. 6 i skończ łamać prawo. Daj też znać całej reszcie cyklistów o tym przepisie, gdyż wszyscy ale to wszyscy łamiecie ten przepis. Dosłownie 99,9% rowerzystów to codziennie łamiący prawo przestępcy.
        Nie pozdrawiam.

        • 45 25

        • (4)

          Brytyjski rząd kończy z antysamochodową polityką
          Sprawę w obszernym artykule omówił The Guardian. Z zaskakującymi postulatami wystąpił sam premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak. Obiecał on zakończyć antysamochodową politykę i przedstawił szereg pomysłów, mających ułatwić życie kierowcom.
          W tym tygodniu rząd Wielkiej Brytanii wyznaczy długoterminowy plan wspierania kierowców, wciskając mocno hamulec dla wszystkich antysamochodowych rozwiązań w całej Anglii. Podejmujemy niezbędne decyzje, aby wesprzeć kierowców i sprawić by nasz kraj pozostał w ciągłym ruchu. (...) Ograniczanie kierowców jest atakiem na codzienne życie ludzi w całej Wielkiej Brytanii, którzy korzystają z samochodów, aby dostać się do pracy lub odwiedzać swoje rodziny.
          powiedział Rishi Sunak
          Sporym zaskoczeniem jest z pewnością także obietnica powstrzymania samorządów od tworzenia tak zwanych "15-minutowych miast". W teorii mają one sprawiać, że mieszkańcy będą w stanie dotrzeć do pracy i załatwić wszystkie swoje sprawy, poświęcając najwyżej 15 minut marszu lub jazdy na rowerze od miejsca zamieszkania. W praktyce, oznacza to wprowadzanie bardzo restrykcyjnych ograniczeń w ruchu samochodów.

          • 13 4

          • Tam kierowcy sami się ograniczają

            Stojąc w gigantycznych korkach w Londynie i okolicach

            • 5 7

          • Źródło? (1)

            Interia motoryzacja xD

            Następnym razem od razu zacytuj "newsy" z EL00000 :D

            • 2 3

            • Zabolało, że istnieją inne opinie niż prawdy objawione rodem z elementarza polityki komunikacyjnej?

              • 8 1

          • Co oznacza "tworzenie 15 minutowych miast"?

            Tą definicję spełnia prawie każde osiedle w Europie, a alternatywą jest amerykański zoning, gdzie w promieniu 15 minut na piechotę nie ma nawet żadnego sklepu, a ludzie są na siłę uzależniani od samochodów.

            • 5 8

        • Ciesz się że nie mamy czarnych

          I to czarnych rowerzystów, to dopiero by miasto stawało na głowie aby im zrobić dobrze w poprawności politycznej.

          • 10 2

      • słabo u ciebie...

        ...z wyobraźnią.

        • 0 5

      • To cieniutko!!! Pora do szkoły!!!

        • 0 0

      • Baran!!!!!!

        • 0 0

    • (5)

      Normalnie, na jednym poziomie, tak jak ma to miejsce na większości skrzyżowań w mieście. Po zjeździe z estakady i tak staje się w korku, więc co to za różnica, czy nastąpi to minutę wcześniej czy później.

      • 21 22

      • (3)

        A później te przejścia będą likwidowane, jak obecnie się dzieje w centrum. Dwa dni temu był artykuł. Estakada spelnia swoje zadanie, jest bezkolizyjna i bezpieczna.

        • 18 12

        • Proponuję cofnąć się do artykułu o likwidacji przejść w centrum i go doczytać.

          • 8 5

        • Pszejścia znikną jak pojawia sie szykany i strefa 30, bo o tym była mowa w artykule. (1)

          Manipulujesz jak rasowy zwolennik obecnego rzadu.

          • 4 5

          • Jestem zwolennikiem rządu DT.

            • 0 0

      • Widać jak jesteś tępy,jeśli tego nie ogarniasz!!!!!

        • 0 0

    • Jaka katastrofa...... (5)

      Zrobią duże rondo i samochody będą zwalniać, chociaż szoferzy i szoferki potrafią przy 10 km/h wyladować na dachu, lub ściąć latarnię. Poza tym jest obwodnica południowa , jest tunel....tego nie było gdy budowali tego koszmarka, baaaa, nikomu o tym sie nie sniło.

      • 9 30

      • snilo, snilo, a nawet myslalo i planowalo (2)

        To raczej ty wierzysz w demiurga, co sie objawil i palcem pokazal...

        Moge cie zapewnic, ze wymienione przez ciebie polaczenia planowane byly od lat '70 ubieglego wieku. I zrealizowano jedynie ich czesc, na dodatek, niekompletnie.
        Bo na tyle kasy wystarczylo...

        • 17 0

        • Myli ci sie z "czerwona drogą" (1)

          na która ciagle zabezpieczona jest rezerwa terenowa.

          • 0 4

          • nie myli mi się

            Planowano oś komunikacyjną wzdłuż wybrzeża, z nadmorską linią SKM, przekraczającą Wisłę i komunikującą Wyspę portową i Olszynkę.

            Obwodnice południowe miały być dwie, "mała" przez Olszynkę i Orunię w okolicach Sandomierskiej.
            Były tam (Orunia) rezerwy terenowe, zabudowane przez Budynia.

            Dodaj do tego tunel pod Motławą i sensowną rozbudowę Wałowej/Popiełuszki i faktycznie można w takiej sytuacji myśleć o przebudowie centrum...

            Cały ten plan koncertowo spieprzono pod dyktando deweloperki i turystycznego gastro.

            • 6 2

      • Bież połowę!!!!!

        • 0 0

      • Widać że nie ogarniasz tematu!! Piszesz dla samego pisania!!Co ma obwodnica południowa i tunel do korków na ogrodach i podwalu??Pewnie jesteś słoik!!!

        • 0 0

    • Ze 4 naziemne przejścia dla pieszych za parę milionów i problem się rozwiąże sam

      • 10 0

    • (4)

      A może schować estakdę pod ziemię i poprowadzić ten odcinek drogi w płytkim tunelu?

      • 12 10

      • (3)

        W jakim celu?

        • 6 7

        • w celu zachowania funkcjonalnisci (2)

          I dlatego, ze tak sie robi w (lepszym) swiecie.

          W naszym swiecie kieszonkowi dyktatorzy usiluja dzialac zamordystycznymi metodami bolszewi. A prowadzi to do efektow widocznych opodal, gdzie miasto zamienilo sie w martwa strefe turystyczna, zerowisko dla taniego biznesu...

          • 11 7

          • Bolszewia jest wtedy, gdy skrzyżowanie jednopoziomowe w mieście. Tak jest, nie zmyślam.

            • 4 3

          • tak właśnie powinno się robić tunele gdzie się da, wtedy piesi są bezpieczni, kierowcy mogą jechać ile fabryja dała i wszyscy są zadowoleni

            • 2 5

    • (1)

      To utrzymuj ze swojej kasy estakade

      • 4 12

      • od tego jest...

        ...miasto.

        Po to wybieramy sprawnych i rozumnych zarządców.

        • 6 2

    • Pod estakadą, samochody nie jeżdżą, a potem będą.

      • 1 3

    • Dobrze zaplanowane skrzyżowanie albo jeszcze lepiej rondo. Tam już od wielu lat nie ma wcale aż tak dużego ruchu, jak bywało jeszcze około lat 2000-2010.

      • 0 1

    • Właśnie nie wyobrażają!! Wyburzyć i już!!Jakaś obsesja??!!!

      • 0 0

    • To wyburzenie to jakiś i**otyzm!! Uparł się jakiś baran aby wyburzać,bo gdzieś tam coś wyburzyli!! Ale nikt nie môwi co w zamian!!Jaka masa aut będzie stała i hałasowała czekając na światłach!! Będą jeszcze większe korki!!

      • 0 0

  • 4 na 5 sasiadow jest za tym by wyburzyć szkołę na Osowej (6)

    Czy miasto ją wyburzy?
    Głupota z tym pomysłem na wyburzenie estakady nie ma granic.
    Na spotkaniu widać garstka osob

    • 95 22

    • Tak to jest...

      Kiedy garstka pieniaczy chce decydować za resztę.

      • 21 4

    • Trzeba było się też wybrać, a nie teraz narzekać. Ta estakada w godzinach szczytu i tak prowadzi do korka i nie upłynnia nijak ruchu, a jej utrzymanie będzie tylko coraz więcej kosztowało.

      • 13 14

    • długie ogrody powinny być urokliwym porannym bazarkiem warzyw i owoców

      • 4 4

    • A może schować estakadę pod ziemie i poprowadzić ten kawałek drogi tunelem?

      • 4 3

    • byłoby więcej kierowców

      takich jak ty, gdybyście nie gnili w korkach do swojego m4 poza miastem z ogródkiem 2x2m. Miasto to powinno być przede wszystkim dla pieszych, rowerów, komunikacji (tramwaje, metro, kolejka, trolejbusy, autobusy) i jako dodatek to samochody. Bardzo dobrze że ktoś wreszcie pomyślał o likwidacji tego wiaduktu i przerobieniu Długich Ogrodów aby efekt faktycznie nawiązywał do nazwy tego miejsca. Całym sercem za zmianami

      • 3 11

    • To jest artykuł o Długich Ogrodach. Czytanie ze zrozumieniem

      • 0 0

  • Długie Ogrody dla ... Szarej strefy turystycznej,? (3)

    Jeżeli dalej będzie tak jak się ma to dalej będą wynajmy taniego noclegu w mieszkaniu po babci w wieżowcu za 28 % ceny w hotelu, który stoi w pobliżu. Dorabianie sobie do skromnych pensji ma się dobrze w naszym kraju. A w roku szkolnym mieszkanie dla studentów akademii muzycznej.

    • 37 1

    • (1)

      A może hotele sa za drogie? Byłoby taniej poszliby do hotelu Kiedy kilka lat temu byłem w Stanach to za pokój , fakt nie był to hotel luksusowy, zapłaciłem za pokój 2 osobowy z łazienką 50 dolarów przy stawce przeciętnego Amerykanina 20 dolarów za godzinę .

      • 4 2

      • To duzo

        Motel 5 lub 7 bywały taniej

        • 3 0

    • No i co w tym złego ?

      • 2 2

  • Łapy precz od estakady!!! (8)

    • 79 25

    • Nic z tego, masz tunel i obwodnicę południową. (7)

      Gdy stawiano tego koszmarka nikomu się one nie śniły. Poza tym, rondo uspokoi ruch, zmusi szoferów i szoferki do myślenia, a co do korków, to i tak one są teraz przy światłach na Okopowej, co więcej, przy Okopowej one znacznie się zmniejszą. A i koszt remontu i utrzymania tego molocha jest niebagatelny i wolę by te pieniądze wydano na remont chodników i dróg rowerowych. Tego ludzie potrzebują, a nie estakad.

      • 7 20

      • zaczynam wierzyc w zgubny wplyw przemyslowego tuczu trzody ludzkiej...

        Bo zdrowy czlowiek tak nie bredzi...

        • 10 5

      • (1)

        Proszę pod swoimi komentarzami dopisywać: "komentarz sponsorowany przez stowarzyszenie rowerowe FRAG".

        • 14 3

        • FRAG...proszę, wpisz tu nazwe instrumentu muzycznego,

          to Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

          • 2 0

      • (1)

        Ruch nie ma być "spokojny" tylko płynny.
        Proszę wyliczyć kosz utrzymania dróg rowerowych i napisać czy jest współmierny do przychodu miejskiego generowanego przez rowerzystów.
        Owszem mamy tunel pod Wisłą. Chcesz nim przejechać kierując się z Śródmieścia? Psikus, na Marynarki Polskiej władujesz się w codzienny korek spowodowany kradzieżą jednego pasa ruchu, na wylotówce z Gdańska, na rzecz DDR, którym nikt nie jeździ. Jak korków nigdy na tej drodze nie było tak teraz są codziennie.
        Jak zbudują rondo to proszę nie narzekać później, że paczka z nowym ajfonikiem oraz wegańskie pudełeczko się spóźniają. Bo stoją w korku.
        Przy okazji, czy przepoceni ciasnogaci (sam zacząłeś od wyzwisk) włączą kiedykolwiek myślenie i przestaną przejeżdżać przez p.r.z.e.j.ś.c.i.a. dla pieszych?

        • 13 6

        • O płynności to decydują prowadzący pojazdy

          a zwłaszcza ich umiejętności, które na ogół sa denne. Nie zgadzam sie by ładowac bezsensownie duze pieniadze po to byś ty i tobie podobni nie stali w korkach. mam to w głębokim poważaniu.

          • 5 9

      • Rondo? Poważnie? Turbinówka na Kartuskiej to praktycznie maksymalny rozmiar skrzyżowania gdzie rondo ma sens. Przy wielu pasach nikt nie wie jak się na rondzie zachować i koniec końców zawsze montują światła. Chyba, że planujemy tam zrobić coś w stylu "ronda" dokoła Łuku Triumfalnego, gdzie w ogóle zlikwidowali pasy i w każdej chwili musisz uważać na nadjeżdżające samochody z zarówno lewej jak i prawej - co by o tym nie powiedzieć to uspokaja ruch, bo większa prędkość to pewno dzwon :D.

        • 4 0

      • i w Berlinie są drogi nie zapomnij dodac.

        • 1 0

  • koscil (1)

    • 1 5

    • kosciol

      po co to było odbudowywać. tylko po too zeby wieprzek rózowy doil kase

      • 1 4

  • Na spotkaniu kilka osób, sami znajomi. Kompletnie nie ogarniają o co chodzi. (4)

    Wyburzyć estakadę ? I co jeszcze ? To pokazuje bezsilność pani Prezydent, brak konkretnych rozwiązań dla Miasta, do tego ciągłe afery.

    • 67 19

    • Trzeba było iść na spotkanie zabrać znajomych ekspertów od zagospodarowania terenu, architektury i estakad w środku miasta

      • 10 8

    • to pokazuje perfidie szczucia mieszkancow na siebie... (2)

      Wykorzystujac paru nawiedzonych i odrealnionych paranoikow, ktorzy ze szczescia, ze ktos ich slucha, zrobia wszystko...

      Oni maja czas, w odroznieniu od zaoranej codziennoscia wiekszosci. I robia z darmo brudna robote.

      • 12 4

      • (1)

        Ale kto broni szeforkom uczestniczyć w spotkaniach? Tylko wasze lenistwo, co zresztą widać po tuszy

        • 5 6

        • życie broni...

          bo na chleb nikt nie da...

          Co do tuszy, to raczej ją widać w trakcie parad, którymi blokujecie centrum miasta...
          No, estetyka mocno egzotyczna i odległa od "common sense"...

          • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane