- 1 Obława w Letnicy. Nowe fakty (68 opinii)
- 2 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (148 opinii)
- 3 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (53 opinie)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (99 opinii)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (147 opinii)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (61 opinii)
Jak rozwiązać problem korków na al. Armii Krajowej?
W ostatnim czasie otrzymaliśmy od czytelników kilka pytań o ewentualną rozbudowę skrzyżowania Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla. Wróciły pytania o wykorzystanie dwóch nasypów pod budowę estakady, kierowcy sugerują też wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w kierunku Świętokrzyskiej. Sprawdziliśmy, co o tych pomysłach sądzą gdańscy drogowcy.
Estakada nie powstała do dziś, mimo że układ drogowy, skala rozbudowy południowych dzielnic i potrzeby komunikacyjne diametralnie się zmieniły. Można się o tym przekonać, obserwując to, co się dzieje na drogach, lub stojąc w codziennych korkach na Armii Krajowej (rano w kierunku centrum, po południu - w stronę obwodnicy) oraz na zakorkowanych każdego poranka Havla i Łostowickiej (zwłaszcza po południu).
M.in. z tych powodów wróciły pytania o zasadność budowy wiaduktów nad Łostowicką lub przynajmniej wydłużenia lewoskrętu z Armii Krajowej w al. Havla. Zapytaliśmy, co o tym pomyśle myślą urzędnicy.
Potrzebna analiza komunikacyjna
W rozmowie z Mieczysławem Kotłowskim, dyrektorem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, słyszymy, że pomysł budowy wiaduktów nie jest zły, ale wymaga z jednej strony - przeprowadzenia analizy komunikacyjnej nie tylko dla samego skrzyżowania, ale całego obszaru z przyległymi ulicami, a z drugiej - znacznych środków finansowych.
- Taka analiza powstała choćby przy rozbudowie węzła Groddecka, gdy powstawała linia tramwajowa na Chełm. Wyszło z niej, że aby uniknąć korków, które mogłyby sięgać nawet kładki dla pieszych przy Odrzańskiej, należy w projekcie uwzględnić nie jeden, a dwa lewoskręty w 3 Maja. Dziś widzimy, że to była właściwa decyzja i korki na dolnym odcinku trasy W-Z są zdecydowanie mniejsze - podkreśla Kotłowski.
Jak szacuje dyrektor, budowa dwóch estakad - jednej w kierunku obwodnicy, a drugiej w stronę centrum - mogłaby kosztować ok. 40 mln zł. To znaczna kwota, której nie ma w budżecie i którą trudno sobie wyobrazić w najbliższych kilku latach.
Jak ewentualna budowa wiaduktów wpłynęłaby na korki i sytuację komunikacyjną w obrębie całego węzła?
Jedna czy dwie estakady?
Dyrektor GZDiZ przyznaje, że budowa estakady w kierunku obwodnicy z pewnością skróciłaby, o ile nie całkowicie rozładowała, popołudniowy korek od Chełmu w kierunku Łostowickiej. Nawet jeśli powstałaby w oszczędniejszym wariancie o przekroju jedno- a nie dwujezdniowej drogi (przykładem jest choćby estakada nad al. Grunwaldzką w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych). Budowa estakady sprawiłaby też, że więcej aut pojawiłoby się w pobliżu zjazdu na obwodnicę i wylotu w kierunku Żukowa, co w kontekście planowanej rozbudowy ul. Kartuskiej nie musiałoby oznaczać paraliżu krajowej "7".
Gdyby drogowcy chcieli zrobić użytek z obu nasypów, wówczas powstałaby także estakada w kierunku centrum Gdańska. To jednak wariant najmniej prawdopodobny. Z jednej strony ze względu na wysokie koszty, z drugiej na ewentualne znikome korzyści.
- To, co zyskalibyśmy na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, musielibyśmy odstać na dole przed Okopową. Czas przejazdu nie uległby zmianie, a z pewnością wzrósłby dyskomfort kierowców - zauważa Kotłowski. - Po wybudowaniu dwóch estakad korki na Havla i Łostowickiej zmalałyby, ale tylko teoretycznie. Kierowcy szybciej dojechaliby bowiem do korków na dolnym odcinku Havla czy trasy W-Z. W tym przypadku atutem mogłoby być np. wytyczenie na jednym z dwóch pasów na Łostowickiej buspasa, którego dziś tam brakuje.
Wydłużenie lewoskrętu nie byłoby proste
Rozwiązaniem, które do czasu powstania wiaduktów - co podkreślmy raz jeszcze, może długo nie nastąpić - mogłoby skrócić korki na Armii Krajowej, jest wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w al. Havla. Obecnie mieści się na nim zaledwie pięć-sześć aut, a "wylewający się" zator blokuje pas do jezdni na wprost w kierunku obwodnicy.
Jednak - jak słyszymy - to też może okazać się problematyczne.
- Nasypy to nie jest góra ziemi. Pod spodem są betonowe podpory i fundamenty pod planowane wiadukty. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję w jeden z nasypów i konieczność częściowej jego rozbiórki. A co będzie, jeśli za 5, 10 lat uznamy, że estakada jest jednak potrzebna? - zastanawia się dyrektor GZDiZ.
Zanim propozycje kierowców od futurystycznych planów przejdą w fazę realizacji, skrzyżowanie i tak czeka przebudowa. Jak informowaliśmy jesienią, w tym roku ma powstać projekt budowy drugiego lewoskrętu z al. Havla do trasy W-Z w kierunku obwodnicy. Same prace zaplanowano na 2021 r. Mają kosztować ok. 1 mln zł.
Opinie (435) ponad 10 zablokowanych
-
2020-02-03 08:52
Uczciwe przeglądy okresowe samochodów. (1)
To pozwoli wyeliminować połowę blachosmrodów i problem korków zniknie. Proste i genialne zarazem.
- 6 4
-
2020-02-03 16:17
Serio ?
A to ty robisz nieuczciwy ?
- 1 0
-
2020-02-03 08:53
(1)
Może dulkiewicz zajmie sie Gdańskiem a nie polityką. Kiedy to robi, to jestesmy zażenowani poziomem. Infantylizm.
- 13 2
-
2020-02-03 10:16
Wszystko jest polityką .
- 0 0
-
2020-02-03 08:53
Gdańsk to zacofanie (2)
Najgorsze miasto do życia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 6 5
-
2020-02-03 09:13
wyprowadź się na np. Podkarpacie
- 0 0
-
2020-02-03 10:16
To wróc na swoją wieś skoro miasto ci nie odpowiada.
- 0 0
-
2020-02-03 08:54
Z jezdni dwupasmowej w dwupasmową skręt powinien być także dwupasmowy no i możliwie długi
a nie na dwa trzy samochodziki
- 2 1
-
2020-02-03 08:54
Ulica AK bez korków. (1)
Rozwiązanie jest bardzo PrOste. Wystarczy POstawić znaki : Zakaz wjazdu wszelkich POjazdów ! I ulica pusta.
- 1 4
-
2020-02-03 10:18
POwinienes skorzystać z POrady u dobrego specjalisty. I nie chodzi tu o okulistę
- 0 0
-
2020-02-03 08:56
nie wyprowadzać się na przedmieścia
tyle
- 2 1
-
2020-02-03 08:57
Szanowny Panie Kotłowski, (1)
pomimo dwóch skrętów w 3 Maja korki i tak sięgają do kładki pieszej przy Odrzańskiej. Tak gdyby Pan nie wiedział....
- 8 2
-
2020-02-03 09:15
Dwa skręty a zaraz za nimi 2 światła i zjazd do Galerii.
- 2 0
-
2020-02-03 08:59
jeszcze inne rozwiazanie (2)
proponuje 1 wiadukt coś ala aleja żołnierzy wyklętych nad grunwaldzka czyli pomiędzy nasypami ( i tak robią za funkcje estetyczna to zlikwidować) z 1 pasem ruchu w każda stronę . Dwa razy taniej i bezpieczniej bo 1 wiadukt w którąś stronę nie zmieni sygnalizacji na skrzyżowaniu oraz rozładuje oba korki rano i popołudniu
- 5 4
-
2020-02-03 09:36
Nie ma sensu. To jest przelotowka.
Dwa dwupasmowe wiadukty beda bezpieczniejsze i szybsze. Bez koniecznosci kompresji 2 pasow ruchu w 1 bedzie mozna utrzymac 70km/h.
- 1 0
-
2020-02-03 15:51
Tylko dwupasmowy wiadukt w kierunku Obwodnicy.
W kierunku Centrum jest zbędny.
- 0 1
-
2020-02-03 09:00
Wkrótce oddolnie mieszkańcy uruchomią taczkową komunikację miejską
Linia 001 będzie od przystanku początkowego Długie Ogrody do końcowego Szadółki. Dla pracowników UM Gdańsk i afiliantów przejazd bezpłatny
- 6 1
-
2020-02-03 09:02
fachowiec 50 lat korkuje miasto "bo trzeba rozważyc"
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.