- 1 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (305 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (252 opinie)
- 3 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (70 opinii)
- 4 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (58 opinii)
- 5 Umorzono śledztwo ws. pożaru hali sportowej (36 opinii)
- 6 W majówkę ruszają linie sezonowe (58 opinii)
Jak rozwiązać problem korków na al. Armii Krajowej?
W ostatnim czasie otrzymaliśmy od czytelników kilka pytań o ewentualną rozbudowę skrzyżowania Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla. Wróciły pytania o wykorzystanie dwóch nasypów pod budowę estakady, kierowcy sugerują też wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w kierunku Świętokrzyskiej. Sprawdziliśmy, co o tych pomysłach sądzą gdańscy drogowcy.
Estakada nie powstała do dziś, mimo że układ drogowy, skala rozbudowy południowych dzielnic i potrzeby komunikacyjne diametralnie się zmieniły. Można się o tym przekonać, obserwując to, co się dzieje na drogach, lub stojąc w codziennych korkach na Armii Krajowej (rano w kierunku centrum, po południu - w stronę obwodnicy) oraz na zakorkowanych każdego poranka Havla i Łostowickiej (zwłaszcza po południu).
M.in. z tych powodów wróciły pytania o zasadność budowy wiaduktów nad Łostowicką lub przynajmniej wydłużenia lewoskrętu z Armii Krajowej w al. Havla. Zapytaliśmy, co o tym pomyśle myślą urzędnicy.
Potrzebna analiza komunikacyjna
W rozmowie z Mieczysławem Kotłowskim, dyrektorem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, słyszymy, że pomysł budowy wiaduktów nie jest zły, ale wymaga z jednej strony - przeprowadzenia analizy komunikacyjnej nie tylko dla samego skrzyżowania, ale całego obszaru z przyległymi ulicami, a z drugiej - znacznych środków finansowych.
- Taka analiza powstała choćby przy rozbudowie węzła Groddecka, gdy powstawała linia tramwajowa na Chełm. Wyszło z niej, że aby uniknąć korków, które mogłyby sięgać nawet kładki dla pieszych przy Odrzańskiej, należy w projekcie uwzględnić nie jeden, a dwa lewoskręty w 3 Maja. Dziś widzimy, że to była właściwa decyzja i korki na dolnym odcinku trasy W-Z są zdecydowanie mniejsze - podkreśla Kotłowski.
Jak szacuje dyrektor, budowa dwóch estakad - jednej w kierunku obwodnicy, a drugiej w stronę centrum - mogłaby kosztować ok. 40 mln zł. To znaczna kwota, której nie ma w budżecie i którą trudno sobie wyobrazić w najbliższych kilku latach.
Jak ewentualna budowa wiaduktów wpłynęłaby na korki i sytuację komunikacyjną w obrębie całego węzła?
Jedna czy dwie estakady?
Dyrektor GZDiZ przyznaje, że budowa estakady w kierunku obwodnicy z pewnością skróciłaby, o ile nie całkowicie rozładowała, popołudniowy korek od Chełmu w kierunku Łostowickiej. Nawet jeśli powstałaby w oszczędniejszym wariancie o przekroju jedno- a nie dwujezdniowej drogi (przykładem jest choćby estakada nad al. Grunwaldzką w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych). Budowa estakady sprawiłaby też, że więcej aut pojawiłoby się w pobliżu zjazdu na obwodnicę i wylotu w kierunku Żukowa, co w kontekście planowanej rozbudowy ul. Kartuskiej nie musiałoby oznaczać paraliżu krajowej "7".
Gdyby drogowcy chcieli zrobić użytek z obu nasypów, wówczas powstałaby także estakada w kierunku centrum Gdańska. To jednak wariant najmniej prawdopodobny. Z jednej strony ze względu na wysokie koszty, z drugiej na ewentualne znikome korzyści.
- To, co zyskalibyśmy na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, musielibyśmy odstać na dole przed Okopową. Czas przejazdu nie uległby zmianie, a z pewnością wzrósłby dyskomfort kierowców - zauważa Kotłowski. - Po wybudowaniu dwóch estakad korki na Havla i Łostowickiej zmalałyby, ale tylko teoretycznie. Kierowcy szybciej dojechaliby bowiem do korków na dolnym odcinku Havla czy trasy W-Z. W tym przypadku atutem mogłoby być np. wytyczenie na jednym z dwóch pasów na Łostowickiej buspasa, którego dziś tam brakuje.
Wydłużenie lewoskrętu nie byłoby proste
Rozwiązaniem, które do czasu powstania wiaduktów - co podkreślmy raz jeszcze, może długo nie nastąpić - mogłoby skrócić korki na Armii Krajowej, jest wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w al. Havla. Obecnie mieści się na nim zaledwie pięć-sześć aut, a "wylewający się" zator blokuje pas do jezdni na wprost w kierunku obwodnicy.
Jednak - jak słyszymy - to też może okazać się problematyczne.
- Nasypy to nie jest góra ziemi. Pod spodem są betonowe podpory i fundamenty pod planowane wiadukty. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję w jeden z nasypów i konieczność częściowej jego rozbiórki. A co będzie, jeśli za 5, 10 lat uznamy, że estakada jest jednak potrzebna? - zastanawia się dyrektor GZDiZ.
Zanim propozycje kierowców od futurystycznych planów przejdą w fazę realizacji, skrzyżowanie i tak czeka przebudowa. Jak informowaliśmy jesienią, w tym roku ma powstać projekt budowy drugiego lewoskrętu z al. Havla do trasy W-Z w kierunku obwodnicy. Same prace zaplanowano na 2021 r. Mają kosztować ok. 1 mln zł.
Opinie (435) ponad 10 zablokowanych
-
2020-02-03 08:08
chłopaczki z rowerowej metropolii pewnie maja pomysły (1)
kolejne przejścia naziemne
- 6 0
-
2020-03-04 12:20
Taa! Mają pustkę w Głowie
Ogólny brak procesora, został wykorzystany do ulubionych gierek.
- 0 0
-
2020-02-03 08:14
Wydłużenie lewo- i prawoskrętu na W-Z od strony obwodnicy
Wydłużenie lewo- i prawoskrętu w kierunku Łostowickiej i Havla dla jadących od strony obwodnicy, również mogłoby pozytywnie wpłynąć na ruch na tym skrzyżowaniu. Poranne korki w tę stronę to codzienność ale coraz częściej obserwuję również popołudniowe zatory.
- 5 0
-
2020-02-03 08:16
Czytając te "genialne" przemyślenia pana Kotłowskiego,
nasuwa się tylko jedna myśl. Takiego dyletanta w tym temacie to ze świecą szukać. Przykładów jest aż nad to.
- 8 0
-
2020-02-03 08:18
Szukacie 40 mln Panie dyrektorze?
Już podpowiadam. Zamiast wydawać na pierdoły typu oświetlenie stadionu 10 mln, organizacje jakiś fanatycznych marszów już by się znalazło połowę kwoty. Najbardziej bawi mnie to że Gdańsk chce być taki wolny i europejski a tak naprawdę zastosowań i możliwości europejskich w tym mieście jest tyle co kot naplakal
- 16 0
-
2020-02-03 08:20
Wyznaczyć ...
... pas do lewoskrętu pomiędzy tymi nasypami.
Nie trzeba nic teraz rozbierać, a estakada i tak tam powinna powstać, bo zjazd na jednym poziomie z AK, zawsze będzie generował zatory.- 8 1
-
2020-02-03 08:20
zamiast robić politykę, organizować zjazdy w ECS mógłby powstać wiadukt!
- 6 0
-
2020-02-03 08:20
Budowa estakady w kierunku Obwodnicy, bo tam zjazdy są bezproblemowe i korków nie wygenerują, (2)
i nie trzeba będzie robić żadnych dodatkowych lewoskrętów, bo do jazdy na wprost zostawi się tylko jeden pas a dwa da w lewo. Z resztą kiedy będzie estakada, to prosto dołem pojedzie tylko kilka aut dziennie, tych co chcą zaparkować na wysokości cmentarza przy AK, np. w pasie rozdziału. Reszta, czyli prawie wszyscy pojadą górą po estakadzie nie stojąc godzinami i nie marnując niepotrzebnie czasu i nie zatruwając spalinami okolicznych mieszkańców.
- 19 0
-
2020-02-03 08:52
najmniej spalin emituje się nie korzystając z samochodu (1)
Eee, to nie dla mnie, jakieś lewackie brednie...
- 0 5
-
2020-02-03 10:24
Sam sobie przyznałeś, że jesteś normalny inaczej.
- 0 0
-
2020-02-03 08:22
Do Pani Dulkiewicz i radnych m Gdańska (2)
Zajmujecie się pierdołami typu metropolia, a nie widzicie co się dzieje na ulicach. Jeden wielki horror, stanie w korkach. Brak wizji, a kasa była, ale poszła na ECS, Teatr zamiast na nowoczesną Operę. Planiści za Gierka coś tam planowali z wizją, a tutaj wielka polityka i nic więcej. Przy budowie Forum zapomniano o elementarnych zasadach inżynierii drogowej. Dlaczego nie pomyślano i wybudowano estakad nad węzłem przy Forum, tak by udrożnić przejazd do portu. Myślenie dyrekcji, zarządu miasta jest zaściankowe. Po prostu nie dorośliście do zarządzania miastem.
- 15 1
-
2020-02-03 08:54
Dlaczego nie pomyślano i wybudowano estakad nad węzłem przy Forum, tak by udrożnić przejazd do portu.
O, PIsowski miłośnik Gierka.
Dziękujemy za wizje urzeczywistnione od 1976 i urzeczywistniane od 2015. Efekt jest znany i będzie powtarzany.- 0 5
-
2020-02-03 17:24
Na grunt po Operze czeka juz developer
To jest od dawna czytelne. Nie dają kasy na remont. Nie dają kasy na rozwój. Nie dają kasy dla pracowników. Wkrótce reorganizacja przez likwidację.
- 2 0
-
2020-02-03 08:24
Żadna z powyższych (2)
Parking na 5 tysięcy aut przy Łostowickiej, opłaty za wjazd samochodem na dolny taras i ekspresowy autobus z wydzielonym buspasem w obie strony. Gwarancja 100% braku korków.
- 6 14
-
2020-02-03 08:51
Korek będzie na wjeździe i wyjeździe z parkingu
- 2 0
-
2020-02-03 10:25
Lepiej wróć do swoich klocków LEGO
- 0 0
-
2020-02-03 08:26
40mln na estakadę to dużo?
Właśnie czytam o 9mln na oświetlanie stadionu.
Możecie na początek zbudować jeden most nad łostowicką, co spowoduje odciążenie skrzyżowania, następnie zrobić 2 pasy do lewoskrętu pod danym wiaduktem.- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.