- 1 Wybuch gazu. "Rozmontował instalację i rozprowadził gaz wężami" (63 opinie)
- 2 Były przedsiębiorca wiceprezydentem Gdyni (111 opinii)
- 3 92-latka została rekordzistką Guinnessa (17 opinii)
- 4 Logistyka pomorskiej policji w rękach kobiety (77 opinii)
- 5 Ta "karma dla zwierząt" to były sterydy (28 opinii)
- 6 Kradła perfumy. Grozi jej 7,5 roku więzienia (75 opinii)
Jakie zmiany czekają Żuławy Gdańskie? Mieszkańcy mogą przedstawić pomysły
W jakim kierunku powinien podążać kierunek rozwoju tzw. Żuław Gdańskich, czyli obszaru Oruni, Św. Wojciecha, Lipiec, Olszynki i Rudnik? To pytanie, z jakim będą mierzyć się przez najbliższe miesiące wspólnie urzędnicy i mieszkańcy. Na razie jednak dominuje promocja działań miasta i sceptyczne podejście do nich ze strony lokalnej społeczności.
Na to zagadnienie nałożyły się również kontrowersje związane z pominięciem w procesie rewitalizacji dzielnicy Olszynka, a także spór o prace prowadzone w obrębie Opływu Motławy.
Ze względów geograficznych oraz powiązań funkcjonalno-przestrzennych do obszaru masterplanu zdecydowano się włączyć również dzielnicę Rudniki, a jednocześnie wyłączyć z opracowania "wyżynną" (na Górnym Tarasie) część dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce. W efekcie masterplan Żuław Gdańskich obejmuje znaczny obszar trzech dzielnic, ale nie do końca zgodnie z granicami podziału administracyjnego.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – nieruchomości na Żuławach Gdańskich
Godzinny monolog na temat dynamicznego rozwoju Żuław
W środę podczas spotkania wprowadzającego do opracowania masterplanu dla Żuław Gdańskich w Szkole Podstawowej nr 16 (ul. Ubocze 3) urzędnicy zaserwowali mieszkańcom ponadgodzinną prezentację na temat rozległego planu inwestycyjnego - od drobnych inwestycji, jak tor do gry w boule, przez remonty kamienic i działania rewitalizacyjne, a na budowie PKM Południe kończąc.
Kolejny wykład poświęcony był badaniom statystycznym w najdrobniejszych szczegółach. I tak na Oruni dominuje nieco wyższa przestępczość oraz bezrobocie na tle Gdańska. Do tego mieszkańcy dowiedzieli się, że mają na swoim terenie 3 apteki czy ponad 60 podmiotów o profilu edukacyjnym, a wśród przestępstw 41 proc. to tzw. przestępstwa przeciwko mieniu.
- Dzisiaj chcemy spojrzeć na ten obszar - Żuław Gdańskich - w sposób strategiczny, zastanowić się, w jakim kierunku chcemy, by się rozwijał. Ważne są drogi, mieszkania komunalne, ale wyobraźmy sobie, jak mogą wyglądać Żuławy za kilkanaście lat - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji.
(Artykuł z 2015 r.) Mikrostrategie rozwoju dla czterech dzielnic Gdańska, w tym Oruni
Problemy wskazane przez mieszkańców na spotkaniu
Dopiero po tym wstępie, podczas którego mieszkańcy wykazali się anielską cierpliwością wobec organizatorów, rozpoczęto dyskusje nad problemami dotyczącymi Żuław Gdańskich m.in.:
- braku "plombowania" zabudowy i zagospodarowania pustych działek po zburzonych kamienicach,
- wprowadzenia zabudowy TBS lub/i komunalnej zamiast przekazania całości procesu inwestycyjnego w ręce deweloperów,
- ogromnym ryzyku powtórzenia chaosu przestrzennego wzorem Gdańska Południa na terenach wciąż niezabudowanych,
- niewykorzystaniu potencjału planowanej PKM Południe w kontekście mieszkańców Oruni (tylko jeden przystanek),
- zapotrzebowaniu na usług społeczne, kulturalne, dla seniorów, miejsce integracji lokalnej społeczności - zwłaszcza w obszarze Olszynki,
- braku tworzenia powiązanych ze sobą nowych przestrzeni zieleni ponad to, co już istnieje,
- wprowadzeniu lub podtrzymaniu zakazu (pojawiły się sprzeczne postulaty) zabudowy mieszkaniowej na terenach użytkowanych jako rolnicze - zwłaszcza w południowej części Olszynki (na południe od torów do portu),
- braku przejazdów bezkolizyjnych przez tory kolejowe - zarówno na Oruni, jak i Olszynce.
Powstaną nowe mosty na skrzyżowaniu rzek przy Południowej Obwodnicy Gdańska
Żuławy Gdańskie jako wielki węzeł kolejowy
W kontekście tego ostatniego zagadnienia należy zauważyć, że Żuławy Gdańskie w najbliższych dekadach przekształcą się w gigantycznych rozmiarów węzeł kolejowy, który pogłębi separację terenów wzdłuż Traktu św. Wojciecha i obszaru na wschód od torów. Mowa tu o m.in.:
- nowym układzie torowym PKM Południe,
- rozbudowie istniejącej magistrali kolejowej do Tczewa o dodatkowe tory,
- budowie węzła przesiadkowego Gdańsk Lipce,
- wprowadzeniu przypuszczalnie dwóch nowych wlotów torów dalekobieżnych w południowej części Gdańska.
Odpowiedzią miasta na ten układ torowy jest budowa jednego-dwóch bezkolizyjnych przejazdów drogowych oraz nowych przejść pieszo-rowerowych pod torami kolejowymi. Terminy realizacji tych przedsięwzięć nie są w żaden sposób określone.
PKM Południe: tak mogą wyglądać przystanki i tereny wzdłuż linii
Obszar tuż przy centrum miasta, ale BRG wciąż woli auta
- Przypuszczalnie nawet w skali kraju nie ma tak niedoinwestowanego obszaru i tak świetnie położonego - zaledwie 10 minut samochodem i 20-30 minut pieszo od centrum miasta. To jest wielki potencjał, który trzeba wykorzystać - przekonuje Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska.
Świetna lokalizacja Żuław pozostaje jednak niedostrzeżona przez Biuro Rozwoju Gdańska. Choć wszystkie dokumenty strategiczne nakazują priorytetowe podejście do ruchu pieszego i rowerowego, podczas warsztatów Biuro Rozwoju Gdańska z dumą prezentowało układ drogowy z ul. Nową Sandomierską.
Główna droga dzielnicy jak miejska autostrada
Nowa Sandomierska to droga stanowiącą obwodnicę Śródmieścia, która połączy rejon (Nowej) Małomiejskiej - Podmiejskiej przez Orunie i Olszynkę z Trasą Sucharskiego. Nie stosuje się wobec niej żadnych standardów estetycznych, czego najlepszym przykładem jest nowy plan zagospodarowania południowej Olszynki.
W sytuacji gdy BRG snuje wizje o nowych drogach dla aut, Orunia i Olszynka borykają się z problemem braku wygodnego i bezpiecznego połączenia rowerowego ze Śródmieściem. Główna trasa rowerowa aż do Pruszcza Gdańskiego to chodnik pieszo-rowerowy wzdłuż Kanału Raduni. Ponadto na Olszynce nie ma ani jednej stacji roweru Mevo, a chodniki istnieją tylko szczątkowo wzdłuż wybranych ulic.
- Naszym zadaniem nie było przedstawienie koncepcji powiązań pieszo-rowerowych czy zieleni Żuław ze Śródmieściem. Takie opracowanie możemy przedstawić na kolejnym spotkaniu - broniła wizji Biura Rozwoju Gdańska Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w BRG.
Buspas na Trakcie św. Wojciecha musi jeszcze poczekać
Nie deweloper, a przyroda zdecyduje o zabudowie?
Pomimo długiego wstępu, ogromu danych statystycznych i powoływaniu się na Strategię 2030 Plus urzędnicy niemal w całości pominęli aspekt zieleni na Żuławach Gdańskich, który determinuje potencjalną zabudowę znacznie bardziej niż pasmo dotychczasowych sukcesów inwestycyjnych. Są to m.in.:
- korytarz ekologiczny regionalny Dolin Raduni i Motławy,
- obszar chronionego krajobrazu Żuław Gdańskich,
- ujęcia wody ze strefami ochronnymi,
- bardzo wysoki poziom wód gruntowych, obszary częściowo depresyjne,
- wysokie ryzyko powodzi - tereny odwadniane mechanicznie,
- problematykę utrzymania rowów odwadniających.
Niezbędne inwestycje w podstawową infrastrukturę
Ponadto w kategorii komfortu życia pominięte zostało zacofanie infrastrukturalne w obrębie wielu domostw i potencjalnych nowych osiedli - zwłaszcza na terenach zabudowy jednorodzinnej:
- braku dostępu do kanalizacji sanitarnej i potencjalnych zanieczyszczeń z szamb w obszarze o wysokim poziomie wód gruntowych,
- braku centralnej sieci ciepłowniczej i ogrzewania domostw piecami, co przekłada się na zanieczyszczenie powietrza,
- braku sieci gazowej, która mogłaby stanowić alternatywne źródło ogrzewania.
Wydaje się zatem, że jeszcze ważniejszym dokumentem od masterplanu byłoby przygotowanie precyzyjnego planu inwestycyjnego na kolejne lata zamiast dokumentu składającego się z marzeń i pomysłów, które mogą nigdy nie doczekać się realizacji.
Które inwestycje są najważniejsze dla Gdańska?
Spotkanie z mieszkańcami na Olszynce
Kolejne spotkanie dot. masterplanu Żuław Gdańskich odbędzie się w środę, 22 listopada, o godz. 17:00 w Szkole Podstawowej nr 59 przy ul. Modrej 2 na Olszynce.
W grudniu i styczniu planowane jest przeprowadzenie stacjonarnych spotkań warsztatowych - zapisy odbywają się przez elektroniczny formularz na stronie bit.ly/zulawy_masterplan
Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń i rekreacja na Rudnikach
Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak zagospodarować teren nad Opływem Motławy na Olszynce?
Dzielnice - wizje przestrzeni. Lokalny ryneczek i pomosty dla kajaków w Św. Wojciechu
Miejsca
Opinie (114) 3 zablokowane
-
2023-11-20 09:30
przy takim poziomie wod i sprzyjajacym klimacie tam powinno rozwijac sie nowoczesne rolnictwo i ogrodnictwo
- taka mala Holandia, i chyba tak mialo byc, tam miasto ma swoje dzialki rolnicze, ktore zapewne wlasnie usiluje korzystnie opchnac deweloperom, wielka szkoda, bylo kiedys strtegiczne myslenie, poza tym, tam jest teren zalewowy, nie mozna budowac piwnic, wielu z nas pamieta powodz, pod zabudowe poszly dzielnice pd, i to jest ok, gdyby nie kompletny brak planowania
- 8 1
-
2023-11-20 09:33
Z uporem maniaka miasto chce powtarzac dawne bledy. Robienie naprawde wielkiego wezla kolejowego, ktory podzieli tereny, wpychanie TBS, zaniechania w dziedzinie komunikacji pieszej, rowerowej, preferowanie ruchu samochodowegi, mimo deklaracji o trosce o klimat, to proszenie sie o klopoty. Dlaczego to robicie BRG.
- 6 1
-
2023-11-20 10:06
Źulawianin
Źulawy gdanskie siegaja od Tczewa w doł lewej strony Wisły.Dawniej to Źulawy steblewskie
- 4 1
-
2023-11-20 10:18
Ale jak to? Przecież ekolodzy twierdzą, że te tereny zaleje niedługo woda, bo się zwiększy poziom wód w oceanach i morzach.
A władze miasta chcą tam budować osiedla? Czyżby deweloperzy obiecali "zniżki" na mieszkania?
- 4 0
-
2023-11-20 11:05
czemu (1)
nikt nie planuje przywrócić tramwaju na Oruni ?
czemu plan na PKM jest tak malo perspektywiczny - PKM powinna dużo dalej na południe skręcać na górny Gdańsk tj.za swWojciechem- 3 3
-
2023-11-23 11:06
Szkoda
Tramwaj by się przydał na Oruni i Elbląskiej do rafinerii gdzie można by było zrobić przystanki przesiadkowe
- 0 0
-
2023-11-20 13:51
Czy aby napewno?
Polecam panu redaktorowi najnowszą publikacje 10.23 i to fachową dotyczącą wzrostu poziomu morza, dostępna za darmo w Urzedzie Morskim. Tam jest zamieszczona mapka co się stanie z Żuławami, i jakie miasta od Pruszcza do Malborka zostaną portami i plażowymi kurortami.
- 2 1
-
2023-11-20 15:11
konsultacje sa tylko po to żeby można było powiedzieć że były ,a i tak zrobia co im wydaje się dobre oczywiście dlw nich
- 5 0
-
2023-11-20 21:06
Nie budujcie kolejnej autostrady na Olszynce. Tam powinno być jak najwięcej ścieżek rowerowych aby zachować klimat tej dzielnicy.
- 2 1
-
2023-11-23 11:26
Dzielnica ma potencjał, ale żeby go wydobyć potrzebne są inwestycje np.w chodniki, oświetlenie,komunikację tramwaj, Bywam we Francji u rodziny widziałem jak zmienił się teren podobny do Olszynki , dzielnica powstała w wzdłuż kanału , zbudowano nowe kanały dla odwodnienia terenu, postawiono stylizowane bloki Ala kamieniczki, 3,4 piętrowe nasadzono nową roślinność drzewa i krzewy, ulice wybrukowano a stare domy wyremontowali dodali do tego Trawaj i dzielnica nie wygląda jak 20 lat temu , dlatego myślę że Olszynka ma wielki potencjał jak ktoś chciałby zobaczyć jak to wygląda niech zobaczy na Youtube rewitalizację we Francji jak mogła by wyglądać Olszynka .Ten teren jest bardzo ładny ale ma wielki potencjał a mówienie o zalaniu nie ma podstaw , wpuszczenie deweloperów musi być na takim terenie kontrolowane i wymuszane budową zabezpieczeń , to co teraz jest na Olszynce i tak trzeba przebudować bo jak tego się nie zrobi to te tereny za 100 lat będą pod wodą, nowa Sandomierska też nie jest złym pomysłem tylko brak tam tramwaju lub buspasów więcej zieleni żeby nie zrobili czegoś takiego jak nowa Słowackiego !
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.