• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakie zmiany dla pieszych i rowerzystów na Podwalu Przedmiejskim?

Krzysztof Koprowski
16 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W przyszłym roku będziemy mogli pokonać Podwale Przedmiejskie bez potrzeby korzystania z przejść podziemnych. Nz. Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Łąkowej. W przyszłym roku będziemy mogli pokonać Podwale Przedmiejskie bez potrzeby korzystania z przejść podziemnych. Nz. Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Łąkowej.

Nowe przejścia naziemne, pasy rowerowe oraz miejsca parkingowe - to wszystko pojawi się na Podwalu Przedmiejskim w przyszłym roku. Ruszyły prace projektowe nad nową organizacją ruchu na tej ulicy zobacz na mapie Gdańska.



Mając do wyboru przejście naziemne i podziemne, które wybierzesz?

Budowa tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej Obwodnicy Południowej zobacz na mapie Gdańska, przyczyniły się do spadku liczby samochodów w centrum miasta - szczególnie w podróżach tranzytowych.

Urzędnicy nie chcą dopuścić, by kierowcy wrócili do starych przyzwyczajeń jazdy przez Śródmieście i rozpoczynają procedurę reorganizacji ruchu na Podwalu Przedmiejskim.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wyłoniła niedawno wykonawcę pełnej dokumentacji, która pozwoli w przyszłym roku rozpocząć prace budowlane. Została nim firma Highway Piotr Urbański z Banina z ceną ok. 371,5 tys. zł.

- Pierwotnie zakładaliśmy, że projekt będzie zrealizowany jeszcze w tym roku. Przedłużająca się procedura przetargowa sprawiła jednak, że inwestycja będzie gotowa nieco później - do końca przyszłego roku. Śródki finansowe na ten cel zostały już zabezpieczone - zapewnia Emilia Salach, kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Nowa organizacja ruchu przewiduje m.in. utworzenie czterech skrzyżowań. Nowa organizacja ruchu przewiduje m.in. utworzenie czterech skrzyżowań.
Dokumentacja będzie bazowała na koncepcji przygotowanej przez Referat Mobilności Aktywnej oraz wytycznych Zarządu Dróg i Zieleni, zgodnie z którymi Podwale Przedmiejskie zyska nowe oblicze, choć nie tak rewolucyjne, jak w wizji stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Najważniejszą zmianą będzie zwężenie jezdni z trzech do dwóch pasów w kierunku ul. Elbląskiej oraz korekta pasów w kierunku przeciwnym. Odzyskane miejsce będzie przeznaczone na obustronne pasy rowerowe, lewo- i prawoskręty, którymi będziemy mogli wjechać poprzez skrzyżowania z pełnymi relacjami w ulice: Chmielną zobacz na mapie GdańskaŁąkową zobacz na mapie Gdańska oraz miejsca parkingowe - na południowej nitce Podwala Przedmiejskiego na wysokości: Targu Maślanego zobacz na mapie Gdańska, Wyspy Spichrzów zobacz na mapie GdańskaDolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska.

Na północnej nitce Podwala zamiast miejsc parkingowych, podtrzymane zostanie funkcjonowanie buspasu.

Ślady w śniegu pokazują, że już teraz część pieszych woli omijać przejścia podziemne. Nz. rejon przystanku Żabi Kruk. Ślady w śniegu pokazują, że już teraz część pieszych woli omijać przejścia podziemne. Nz. rejon przystanku Żabi Kruk.
Największą korzyść z przebudowy Podwala Przedmiejskiego będą jednak mieli piesi. Zamiast zaniedbanych tuneli (na razie nie będą likwidowane), uzyskają przejścia naziemne - także w miejscach, gdzie dzisiaj nie można pokonać arterii.

Zaczynając od Węzła Unii Europejskiej, przejście naziemne wraz z przejazdem rowerowym powstanie zaraz przy skrzyżowaniu z ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska.

Pozwoli ono dotrzeć na przystanki tramwajowe bez potrzeby korzystania z tunelu, jednocześnie zapewniając wolne od jakichkolwiek barier architektonicznych powiązanie przystanku SKM Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańskaul. Długą zobacz na mapie GdańskaDługim Targiem zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Piesi w potrzasku przez budowę nowego układu drogowego wokół Forum Gdańsk

Kolejna "zebra" wytyczona zostanie na wysokości ul. Żabi Kruk-Słodowników zobacz na mapie Gdańska. Oprócz przejścia, które połączy obie strony ulicy z przystankiem tramwajowym, powstanie także dodatkowa możliwość pokonania ulicy po zachodniej stronie nowego skrzyżowania zobacz na mapie Gdańska.

Koncepcja przebudowy skrzyżowania z ul. Chmielną. Koncepcja przebudowy skrzyżowania z ul. Chmielną.
Podobnie sytuacja będzie wyglądała na skrzyżowaniu z ul. Chmielną zobacz na mapie Gdańska, przy czym tutaj przejście po wschodniej stronie zostanie maksymalnie dosunięte do skrzyżowania przy zachowaniu możliwości dotarcia nim na przystanki tramwajowe.

Na tej samej zasadzie, co Chmielna, połączona zostanie ul. Łąkowa zobacz na mapie Gdańska. Piesi z Dolnego Miasta nie będą więc musieli cofać się do tunelu, by dotrzeć na Długie Ogrody - "zebry" zostaną dosunięte do ul. Łąkowej.

Koncepcja przebudowany skrzyżowania (poziom O) na Węźle Brama Żuławska. Koncepcja przebudowany skrzyżowania (poziom O) na Węźle Brama Żuławska.
Ostatnie skrzyżowanie, czyli rejon Węzła Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska to zdecydowanie największy ukłon urzędników w stronę pieszych i rowerzystów.

Wreszcie powstaną tutaj brakujące przejścia (wraz z przejazdami rowerowymi) od strony ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańskaprzy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska. Będzie także równoległa do tunelu alternatywna forma przejścia przez ulicę i dotarcia na przystanki tramwajowe.

Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.

Miejsca

Opinie (285) 6 zablokowanych

  • (2)

    Chory pomysł, gdy pojawią się pierwsi potrąceni piesi,zbudują co 50 metrów progi zwalniające, gdy i to nie pomoże, zrobią strefę 30, na końcu postawią znak zakaz ruchu.

    • 12 3

    • I równorzędne

      • 2 0

    • swietny pomysł

      • 2 1

  • Uklon dla Deweloperów - niech wybuduja tulen dla samochodów i bedzie ok

    Czego się nie robi dla deweloperow - powstaję apartamenty i jakoś trzeba dojść do długiej. Teraz wygląda to jak dwie osobne dzielnice.

    • 4 1

  • Hmmm... chyba należałoby poczekać z tym, aż będzie nowa Wałowa przedłużona do ul. Głębokiej (1)

    a Kościuszki przez tory do centrum targowego MTG i Nowa Słowackiego od ETC do Hallera. Nie można zmniejszać przepustowości dróg nie dając nic wzamian. Obecnie mieszkańcy takich dzielnic jak Siedlce, Chełm i Ujeścisko, Suchanino, Aniołki, Morena, nawet Niedźwiednik i Wrzeszcz bliżej mają przez Podwale Przedmiejskie, nie pojadą obwodnicą południową ani tunelem.

    Jestem za zrobieniem z Podwala Przedmiejskiego reprezentacyjnej alei miejskiej z nieco uspokojonym ruchem, bo jest ona atrakcyjnie położona nad wodą i w okolicy zabytków, ale nie kosztem paraliżu głównej obecnie i nadal drogi wjazdowej do miasta.

    • 16 4

    • To niezupełnie tak.

      Nowa Slowackiego ma być przedłużona jeszcze za Hallera przez ogródki działkowe aż do przygotowanego już skrzyżowania z Uczniowską, choć przerzucenie Kościuszki nad albo pod torami mogłoby odciążyć powyższe skrzyżowanie, które na lewoskręcie w tą Nową Słowackiego szybko się zapcha aż po stadion.

      • 1 0

  • Jak zmusić kierowców aby korzystali z tunelu za miliony !!!

    To nie pierwszy pomysł aby przyjąć to miejsce .

    • 3 3

  • Nie wiedziałam że na świecie jest tylu idiotów (1)

    dopóki nie przeczytałam komentarzy do tego artykułu.

    • 6 6

    • I postanowiłaś do nich dołączyć

      Lem nie wypisywał komentarzy w sieci

      • 1 3

  • Ignoranctwo miasta (9)

    Po otwarciu tunelu na Zaspie i Przymorzu w godzinach szczytów komunikacyjnych pojawiały się zatory.
    Co robi "miasto" ?
    Urzędnicy zajmują się zwężeniem Podwala i likwidacją przejść podziemnych.
    Mało tego żeby na Zaspie był jeszcze większy chaos komunikacyjny krótko przed otwarciem tunelu rozpoczęto wymianę krawężników na Jana Pawła przez co zwężona jest ona do 1 pasa. Patrząc na postęp prac ten remont jeszcze trochę potrwa.
    Zatory znikłby gdyby Czarny Dwór był dwupasmowy od Hallera do Obrońców Wybrzeża, ale tego miasto raczej nie ma w planach

    • 32 7

    • (5)

      Masz racje, od Hallera do Obrońców Wybrzeża po dwa pasy w każda stronę, tak samo Gospody do ronda przy Ergo Arenie i po korkach na Zaspie, Przymorzu, Żabiance. Póz tym nie trzeba budować drogi przez pas nadmorski. Do pełni szczęścia dokończenie Słowackiego. Ale to chyba za tanio?!

      • 9 2

      • zator się by tylko przesunął, a nie zniknał (4)

        • 5 6

        • Nie masz człowieku pojęcia

          Najlepiej jak głos zabiera ktoś kto nie widział jak wygląda sytuacja w danym miejscu i wypisuje zasłyszaną gdzieś mądrość.
          Na tą chwilę największy zator jest w stronę tunelu. Zasadniczo to standard bo o jednej porze pracę kończy spora grupa ludzi i chce się wydostać z miasta.
          Blokuje się skrzyżowanie gdzie spotykają się 4 ulice Czarny Dwór, Obrońców Wybrzeża i Dąbrowszczaków. Z 3 ulic ludzie chcą wjechać w Czarny Dwór i jest kibel. Gdyby Czarny Dwór miał 2 pasy ruch byłby płynny.
          Bardzo ułatwiałoby to też życie kibicom przed meczami podążają tą trasą do stadionu.

          • 3 1

        • Nie przesunął, tylko rozładował po drodze (1)

          To idiotyzm, żeby droga miedzy ważnymi punktami była wąskim gardłem jednopasmowym, jak to jest na Gospody - jak coś się dzieje na Ergo Arenie, to korki na Chłopskiej sięgają skrzyżowania z Jagiellońską.

          • 5 2

          • gdzie rozładował?

            Problem Ergo jest z parkowaniem, a nie z brakiem szerokiej drogi.

            Jak wielmożny pan podjeżdża swoim TDI na ostatnią chwile i chce za darmo jeszcze zaparkować ( bo on przecież bilet kupił, to i za darmo mu parking się należy) to nic dziwnego. Poszerzanie tej ulicy niewiele da. Korek będzie krótszy trochę, ale za to szerszy.

            • 3 5

        • Do Sopotu, ale tam przecież uzdrowisko

          • 1 3

    • tramwai (2)

      To sie na komunikację miejska przesiadz paniczu, nie będziesz sie korkami i zwężeniem drogi martwił

      • 4 7

      • (1)

        Oczywiście nie mogło zabraknąć komentarz w stylu przesiądź się do komunikacji.
        Uważasz że autobusy na Czarnym Dworze nie stoją w korku ?

        • 11 3

        • tak, nie stojom - nie patrzę tam więc nie widzem korków.

          • 0 3

  • Przejścia naziemne na takiej gł. arterii to nieporozumienie! (1)

    Spowodują ogromne korki i paraliż miasta - ale tzw. specjaliści (od utrudniania życia) przecież widzą lepiej...

    • 8 8

    • Jakie korki. Nie światła tylko nadmiar aut tworzą korki

      • 2 4

  • PO zmianach ta ulica POwinna

    się nazywać wypadkowa.

    • 0 3

  • Chcą z miasta zrobić mega wiochę?

    w stylu Elbląga lub Malborka... Normalnie to jest nie do uwierzenia! Lobby kalesonowo - piesze rządzi, jak widać.

    • 6 5

  • ankieta (1)

    dlaczego ankieta odnosi się tylko do czasu czekania na zielone światło ??
    a kwestia bezpieczeństwa się nie liczy ??
    zarówno piesi jak i kierowcy pokonują skrzyżowania przy czerwonym świetle, w przypadku tunelu kierowcy nie łamią przepisów, a piesi rzadziej przebiegają w miejscu niedozwolonym

    • 14 5

    • Bo ankieta jest tendencyjnie napisana.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane