• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kamienna pustynia na ul. Ogarnej. Czy można jeszcze uratować projekt?

Krzysztof Koprowski
24 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (233)
Betonowo-kamienna pustynia przebudowanej ul. Ogarnej to w znacznej mierze zasługa konserwatora zabytków, ale urzędnicy nie zamierzają tego stanu zmieniać nawet po ustąpieniu obecnego konserwatora ze stanowiska. Betonowo-kamienna pustynia przebudowanej ul. Ogarnej to w znacznej mierze zasługa konserwatora zabytków, ale urzędnicy nie zamierzają tego stanu zmieniać nawet po ustąpieniu obecnego konserwatora ze stanowiska.

Czy można wydać kilkanaście milionów złotych na przebudowę ulicy, aby utrudnić życie wszystkim jej użytkownikom? Nowa odsłona ul. OgarnejMapka pokazuje, że jest to możliwe. Z zastosowanych rozwiązań nie będą zadowoleni ani piesi, ani rowerzyści, ani kierowcy. Zabrakło także zieleni, na którą nie przewidziano miejsca - nawet po spodziewanej zmianie na stanowisku głównego winnego zamieszania, czyli Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.



Czy należy wstrzymać przebudowę ul. Ogarnej?

Przebudowa ul. Ogarnej trwa od wakacji ubiegłego roku. Obecnie dobiegają końca prace budowlane na odcinku od Bramy KrowiejMapka do ul. SłodownikówMapka.

Do przeprowadzonych prac można jednak mieć spore zastrzeżenia:

  • nawierzchnia jezdni pokryta jest nierównym brukiem,
  • chodniki wykonane są z brzydkiej betonowej płytki zamiast płyt kamiennych, wzorem dotychczasowych prac realizowanych na Głównym Mieście,
  • krawężniki nie zostały wyrównane do poziomu jezdni na (sugerowanych) przejściach dla pieszych, a poza nimi są dodatkowo podwyższone przez wykonanie rynsztoku,
  • na całej długości wykorzystano stare krawężniki (obrzeża), które są w niektórych miejscach skrajnie wyeksploatowane i z biegiem czasu będą wymagać wymiany lub napraw,
  • poza krótką zatoką na wysokości Pałacu Młodzieży brakuje wyznaczonych miejsc postojowych.

Przebudowa ul. Ogarnej powinna zakończyć się w II kw. przyszłego roku. Przebudowa ul. Ogarnej powinna zakończyć się w II kw. przyszłego roku.

Konserwator zabytków marzył o ulicy pozbawionej zieleni



Najgłośniej jednak wybrzmiewa w mediach społecznościowych krytyka całkowitego braku zieleni na Ogarnej. Urzędnicy miejscy tłumaczą, że byli bezradni wobec wytycznych Igora Strzoka, Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który domagał się betonowo-kamiennej pustyni.

Nie trzeba być jednak politycznym ekspertem, aby wiedzieć, że konserwatorzy zabytków zmieniają się, a wraz z nimi podejście do kształtowania historycznej przestrzeni - także w zakresie zieleni. Jeszcze kilka lat temu, nim stanowisko PWKZ objął Igor Strzok, w Śródmieściu wprowadzano przecież wygodne kamienne płyty, a także nowe drzewa.

Standard remontu ulic na Głownym Mieście sprzed epoki Igora Strzoka na stanowisku PWKZ. Standard remontu ulic na Głownym Mieście sprzed epoki Igora Strzoka na stanowisku PWKZ.

Decyzja konserwatora była po myśli urzędników



Urzędnicy ani projektanci nie przygotowali się jednak na nadejście nowego konserwatora, który nie będzie walczył z zielenią ani wygodą współczesnych mieszkańców. Modernizując podziemne instalacje, nie przełożono ich w sposób pozwalający wygospodarować w przyszłości miejsca w chodnikach pod drzewa. Prościej i taniej było zachować istniejący przebieg podziemnej infrastruktury, by potem mieć alibi dla braku drzew - "ponieważ infrastruktura nie pozwala na ich sadzenie".

- Jedną z przyczyn trudności z nasadzeniami drzew w ul. Ogarnej jest bardzo duże zagęszczenie sieci na tej ulicy. Na etapie wykonywania projektu dokonywane były analizy pod względem możliwości nasadzeń drzew do gruntu, ale niestety nie ma w ul. Ogarnej na to miejsca. Ponadto w trakcie realizacji natrafiamy na dodatkowe niezinwentaryzowane sieci podziemne, co dodatkowo wyklucza możliwość ich wykonania - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Standard remontu ulic na Głownym Mieście sprzed epoki Igora Strzoka na stanowisku PWKZ. Standard remontu ulic na Głownym Mieście sprzed epoki Igora Strzoka na stanowisku PWKZ.

Gdańsk opracował wytyczne do dobrego projektowania w mieście Gdańsk opracował wytyczne do dobrego projektowania w mieście
Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Przyjęto nowe wytyczne Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Przyjęto nowe wytyczne

  • Krzywy bruk będzie zmorą dla każdego użytkownika ul. Ogarnej.
  • Zeszlifowane pasy rowerowe na przebudowanym kilka lat temu krótkim odcinku ul. Ogarnej.
  • Nowy-stary bruk po ścięciu i płomieniowaniu w Poznaniu.

Trasa rowerowa po kocich łbach oznacza konflikt z pieszymi



Na ten moment nie słychać także zapowiedzi ewentualnego "zeszlifowania" kostki kamiennej wzorem przebudowanego kilka lat temu odcinka ul. Ogarnej pomiędzy ul. Podgarbary a GarbaryMapka, gdzie wzdłuż krawężników wykonano specjalne pasy z płaskiego bruku dla rowerzystów. Podobne rozwiązanie spotkamy też na ul. JaraczaMapka.

Dodajmy, że ul. Ogarna jest jedyną trasą rowerową przez Śródmieście. Utrzymanie w jezdni niewygodnego bruku będzie oznaczało jazdę po chodnikach i konflikty z pieszymi. To samo dotyczy użytkowników hulajnóg, dla których zastosowany bruk jest barierą nie do pokonania.

  • Na całej długości ulicy zatokę postojową wykonano tylko na wysokości Pałacu Młodzieży, która nie jest zabezpieczona słupkami ani nawet wysokimi krawężnikami.
  • Nowe chodniki to w Gdańsku najczęściej miejsca postojowe. Na zdjęciu prostopadła do Ogarnej ul. Kotwiczników.
  • Skrzyżowanie z ul. Mieszczańską, które wykonano z całkowitym pominięciem potrzeb osób z dysfunkcjami ruchu.
  • Skrzyżowanie z ul. Mieszczańską, które wykonano z całkowitym pominięciem potrzeb osób z dysfunkcjami ruchu.
  • Przez ul. Ogarną prowadzi jedyna trasa rowerowa przez Śródmieście. Rowerzyści i użytkownicy hulajnóg z pewnością wybiorą chodniki zamiast krzywego bruku, irytując pieszych.
  • Zniszczone kamienne krawężniki na ul. Ogarnej.
  • Zniszczone kamienne krawężniki na ul. Ogarnej.

Konserwatorski sprzeciw wobec niepełnosprawnych



Bruk to również ogromna bariera dla osób niepełnosprawnych ruchowo. Podobnie jak pozbawienie chodników ścieżek naprowadzających dla niewidomych i słabowidzących.

Należy zatem zastanowić się, czy mamy wobec osób z dysfunkcjami stosować historyczne podejście do zamykania ich w przytułkach, czy jednak uwzględniać ich potrzeby w przestrzeni publicznej? Poprawna odpowiedź może być tylko jedna. Choć w przypadku konserwatora nadal zdaje się dominować średniowiecze mentalne w tym zakresie.

Niepełnosprawni zyskają dostęp do stojaków rowerowych. Nietypowa inwestycja we Wrzeszczu Niepełnosprawni zyskają dostęp do stojaków rowerowych. Nietypowa inwestycja we Wrzeszczu

Zamiast wygodnych płyt kamiennych chodniki wykonano z płytek betonowych. Ich układ jednak w nieudolny sposób nawiązuje do historycznych rozwiązań. Absurdalnie prezentuje się też tzw. pas kompensacji z kostki, który zajmuje 1/3 szerokości i wpada wprost w jezdnię. Zamiast wygodnych płyt kamiennych chodniki wykonano z płytek betonowych. Ich układ jednak w nieudolny sposób nawiązuje do historycznych rozwiązań. Absurdalnie prezentuje się też tzw. pas kompensacji z kostki, który zajmuje 1/3 szerokości i wpada wprost w jezdnię.

Kiczowate chodniki, które będą parkingami?



Parodią historyczną i pastiszem można natomiast określić wygląd chodników. Płytki ułożono we wzór karo, ale bez infuł, czyli specjalnych płytek po bokach. Nie wygrała zatem ani ultrakonserwatorska wizja rewaloryzacji ulic, ani wygoda pieszych czy estetyka.

Niewykluczone, że część chodników stanie się wkrótce także parkingami, bo samochody - choć są stosunkowo nowym wynalazkiem - są już przez urząd konserwatora w pełni tolerowane.

- Obecnie trwa aktualizacja projektu docelowej organizacji ruchu. Montaż słupków jest jednym z wytycznych zarządcy drogi. Po zaktualizowaniu projektu będziemy znali dokładną liczbę przewidzianych słupków na ul. Ogarnej - informuje Niezgoda.
Przykład chodnika tzw. berlińskiego, układanego w karo z charakterystycznymi płytkami po bokach (infułami). Przykład chodnika tzw. berlińskiego, układanego w karo z charakterystycznymi płytkami po bokach (infułami).

Prace budowlane jeszcze przez kilka miesięcy, ale czy warto?



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która realizuje wraz z Gdańską Infrastrukturą Wodociągowo-Kanalizacyjną przebudowę ul. Ogarnej, zapowiada w najbliższych dniach przesunięcie frontu robót na kolejny odcinek w kierunku ul. Pocztowej.

Docelowo przebudową zostanie objęta ul. Ogarna aż do ul. GarbaryMapka. Zakończenie wszystkich robót planowane jest w II kwartale przyszłego roku. Wykonawcą robót wartych ok. 15,5 mln zł, wyłonionym w przetargu, jest firma Prasbet z Grudziądza.

Biorąc jednak pod uwagę nieuniknione zmiany na stanowisku Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, mianowanego przez wojewodę na wniosek Generalnego Konserwatora Zabytków, należy zastanowić się: czy wstrzymać dalsze prace budowlane celem dokonania korekty projektu i uzgodnienia z nowym konserwatorem, który wykaże się większym zrozumieniem dla współczesnych potrzeb mieszkańców?

Oczekujący na przebudowę fragment ul. Ogarnej na odc. Pocztowa - Garbary. Oczekujący na przebudowę fragment ul. Ogarnej na odc. Pocztowa - Garbary.
Jak powinny się zmienić Długie Ogrody? Obawa przed dominacją turystów Jak powinny się zmienić Długie Ogrody? Obawa przed dominacją turystów
Jak należy projektować chodniki w Trójmieście? Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

Miejsca

Opinie (233) 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Ja bym nie był aż tak krytyczny. (14)

    Starano się zachować historyczny charakter ulicy. Bruk nie jest niczym nowym na gdańskich ulicach, chodniki z płyt są równe, chodzi się po nich dobrze, mogą się po nich poruszać niepełnosprawni. Nie są tak śliskie jak kamienne płyty. Stare krawężniki ze skandynawskiego granitu prezentują się o niebo lepiej niż kanciate "nówki" ze Strzegomia czy jakiegoś chińskiego kamieniołomu i jeszcze 300-500 mogą posłużyć. W starych miastach północno-zachodniej Europy są setki, jeśli nie tysiące ulic, bez żadnych nasadzeń które toną w zieleni. Są kwiaty w skrzynkach w oknach. Na chodnikach są skrzynie, beczki z drzewami, pnączami i kwiatami. Zieleń zapewniają sobie mieszkańcy i właściciele lokali na partetach bez udziału miasta.

    • 101 126

    • (6)

      Sprobuj pochodzic po czyms takim z uszkodzonymi wiezadlami kolana, urazem stawy skokowego czy o kulach pare razy dziennie. Juz nie mowie i jezdzie rowerem po takim bruku. Zeszlifowany bylby ok ale taki niestety nie nadaje sie do codziennego uzytkowania. Oczywiscie ze ladnie wyglada. Jesli sie tylko na to patrzy.

      • 23 11

      • Chodzi się po chodniku. (4)

        • 13 7

        • Chodnik masz od skrzyzowania, do skrzyzowania

          Chyba, że tylko dookoła domu chodzisz

          • 9 4

        • Halo, tu ziemia! (2)

          Jak niepełnosprawny ma przejść na drugą stronę ulicy?

          • 9 7

          • Normalnie, po ulicy. (1)

            tam są kocie łby a nie wilcze doły ;)
            Ja rozumiem z czego wynika panicznie krytyczny tekst Pana K, poza tym że jest z fragu. szkodliwej bojówki w walce z rozwojem miasta.

            • 10 6

            • Wilcze doły to masz w mózgu jeśli posiadasz. Mam w rodzinie osobę niepełnosprawną której samodzielne chodzenie polega na "szuraniu" bardziej niż podnoszeniu nogi. Proszę nie pisać w imieniu innych ludzi.

              • 5 7

      • Nie dla niepeł osprawnych powinno uciąć dyskusje zasadności. Nie możemy tkwić w średniowieczu.

        • 2 2

    • Zlecenie wykonane - obroniłem miasto.

      A teraz poproszę o przelew na konto.

      • 9 3

    • Najgorszy konserwator zabytków jakiego mieliśmy w Gdańsku

      Wchodzą unijne dyrektywy odnośnie charakterystyki budynków a on nie pozwala docieplić budynku mimo że obok wszystkie budynki są docieplone. Teraz jeszcze ta sprawa na ogarnej. Mam nadzieję że w końcu straci stanowisko bo nie powinien już nigdy więcej pełnić żadnej funkcji publicznej.

      • 14 9

    • A jak chcesz na wózku przekroczyć ulicę? (1)

      Wysoki krawężnik, rynsztok i kocie łby.

      • 5 7

      • najprościej - jadąc

        • 3 3

    • dla kogo jest ta ulica? (1)

      bo chyba tylko dla konserwatora. Pokazano Ci przykłady jak można to zrobić, aby było i ładnie i funkcjonalnie. Ulica w mieście jest przede wszystkim dla ludzi. użytkowników, pieszych, rowerzystów, kierujących samochodami. Jest dla mieszkańców, którzy przy niej mieszkają, a którzy chcieliby latem otworzyć okna. Tymczasem konserwator załatwił im ulicę z XIX w. (a pragnę przypomnieć, że żyjemy w XXI...).
      Powrót do średniowiecza czy okresu nowożytnego nie ma sensu...

      • 6 8

      • Żeby do średniowiecza to byłoby pół biedy

        ale on z upodobaniem zabrukowuje Gdańsk kocimi łbami, które były w mieście tworzone i modne, gdy maszerowały po nich okutymi butami bojówki nazistów.

        • 2 7

    • To jak pochwalasz historyczną ulice, tzn take odtworzenie, to chyba te beczki z kwiatami to zły przykład zachowania konsekwencji

      • 4 1

  • (1)

    Drzewa to w lesie, w mieście są zbędne

    • 4 29

    • Tiaaa

      usmażmy się wszyscy na betonie. Zużyjmy tlen. Że o estetyce nie wspomnę.

      • 2 1

  • Mam nadzieje ze tego szkodbika nie będzie już niedługo. Jedyna możliwa współpraca z nim to przeczekanie jego bytu. My nie mieliśmy innego wyjścia niż czekanie. Trudno przy remoncie kamienicy zachować coś czego nie ma. Odwołania nic nie dawały.

    • 15 4

  • Opinia wyróżniona

    Wiedząc, że jest taki konserwator (14)

    Niepotrzebnie zaczynali remont Ogarnej, mogli spokojnie poczekać kilka lat na zmianę konserwatora. Już kilka lat temu to pisałem w komentarzu. Jest bardzo dużo inwestycji do zrobienie, które mogli kolejkować. No i oczywiście po zmianie konserwatora trzeba od razu ogłosić przetarg na obejście bramy nizinnej

    • 177 25

    • (3)

      Znaczy 8 lat Miasto miało nic nie robić? Ogarna to tylko jeden z przykładów jego działań

      • 20 20

      • Dla mnie największą porażką jest Długi Targ

        Ta mała kostka, która została tam ułożona, przypomina mi betonową kostkę na parkingach przed hipermarketami

        • 25 11

      • To remont na Ogarnej trwa od 8 lata? (1)

        • 4 3

        • W tej samej formule (niestety), niedawno zakończono remont ul. Węglarskiej i Pańskiej

          • 2 1

    • Taki mądry jesteś po 15.10. Przedtem zmiana konserwatora nie wydawała się tak pewna (3)

      • 15 1

      • to bym czekał kolejne 4 lata, a nie buble robić (2)

        Jest dużo inwestycji do zrobienia w tym mieście

        • 4 6

        • (1)

          Pieniądze nie czekają. To jest podstawowe źródło patologii - jak nie wykorzystasz funduszy wtedy, kiedy są, to nie poczekają. Ta choroba toczy wszystkie instytucje publiczne.

          • 8 1

          • jest dużo innych inwestycji, które nie są w zakresie konserwatora

            czytaj

            • 3 1

    • Ale Konserwator był tylko pretekstem i usprawiedliwieniem działan urzedników miasta jak widac im to pasowało!!

      Bruk jest takze w innych miejscach i wykonany przed działaniami konserwatora wtedy tez usprawiedliwiali ze tak lepiej!!

      • 7 4

    • Ale miastu na ręke to jest i tak by nasadzeń nie było

      Czytaj ze zrozumieniem :)

      • 10 2

    • Strzok jako namiestnik pisowski powinien zasiąść na ławie oskarżonych razem ze swoimi przełożonymi z Nowogrodzkiej . Swoją drogą może chociaż jakąś namiastkę zieleni w postaci dużych donic ?

      • 3 6

    • Czytałeś dokładnie ten artykuł - na Ogarnej, ze względu na duże zagęszczenie infrastruktury podziemnej, nie ma możliwości posadzenia drzew....
      Winny konserwator?

      • 4 0

    • Pamiętam ten komentarz

      • 0 0

    • A co pisałeś w komentarzu kilka lat temu nt podziemnego uzbrojenia terenu?

      bo moze tez masz jakies super rozwiazanie na które nikt inny nie wpadł

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Jedna osoba zadowolona (7)

    Jedna osoba ,której przeszkadzał ruch samochodowy do Pałacu Młodzieży i nasyłała Straż Miejską będzie zadowolona.
    Teraz już nikt nie będzie się tam kręcił bo roweru wszystkie śruby powypadają przy tym bruku (a to trasa R10), samochody też tam nie będą się poruszać bo nie będzie gdzie zaparkować, i piesi chyba też się tam nie pojawią. Szczególnie inwalidzi i ludzie z wózkami. Gratuluje udanej inwestycji. Nawet piękną ulice potrafią skopać.

    • 152 16

    • Ja też jestem zadowolony z tego że rowerzyści będą tam mieli pod górę (5)

      Jak dla mnie wszędzie mogła by być taka kostka

      • 10 24

      • Oraz ludzie starsi i inwalidzi (2)

        Też cię to cieszy ?

        • 21 5

        • To mi akurat obojętne (1)

          • 1 0

          • Ty też będziesz kiedyś stary i niedołężny...

            • 1 0

      • (1)

        teraz rowerzyści będą po Ogarnej jeżdzić chodnikami i płoszyć pieszych.Masakra.

        • 11 1

        • To tam też trzeba wyłożyć taką kostkę

          • 1 0

    • Będzie się jeździło chodnikiem i po sprawie

      • 4 1

  • Odpowiedzi od konserwatora brakuje w artykule (1)

    • 18 0

    • Przecież on nawet na pisma nie odpowiada jak wskazujesz jego błędy w decyzjach. Zresztą gdyby było inaczej pewien Radny by już 3 konferencje zrobił

      • 3 2

  • Gdańsk betonem stoi

    • 7 0

  • Wojewódzki Konserwator Zabytków budzi kontrowersje od samego początku piastowania urzędu a dostał misję od Rządu PiS.

    To nie jest pierwszy projekt który budzi publiczne kontrowersje. Powiem tak: po ośmiu latach Polki i Polacy mają dość - odejdź Pan w niesławie bo jedyne czego się jeszcze po Panu możemy spodziewać to że zamienisz Pan pomniki i zamiast Hetmana Sobieskiego gdańszczanie zobaczą Kaczyńskiego na koniu :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

    • 14 11

  • Opinia wyróżniona

    Może się czepiam (9)

    Ale ma to jakiś swój urok. Nie jest przyjemne do życia, ale wygląda schludnie. I na tym koniec. Z drugiej strony, może trzeba aby jedna ulica wyglądała nieco inaczej. Przynajmniej od razu będzie wiadomo gdzie to :). A tak na poważnie, to jak tu zachować jakieś układy historyczne, nawiązania do przeszłości kostką betonową, wśród budynków z lat 50 tych?

    • 68 127

    • To co się dzieje w tym mieście jest absurdalne. Może czas je podzielić (3)

      I tak wszystkie dzielnice są pozszywane na siłę. Łączy je tylko wspólny korek samochodowy. Zamknąłbym tych wszystkich polityków z ich chorymi wizjami w samym centrum, a Gdańsk Południe, Orunia, Chełm, Stogi, Nowy Port, Brzeźno, Wrzeszcz, Oliwa, Przymorze, Osowa niech staną się osobnymi małymi miejscowościami, w których rządzą lokalne społeczności i będzie spokój.

      • 9 10

      • Bardzo dobry pomysł

        • 2 2

      • Od wieków

        Tak Gdańsk powstał, taki jest układ topograficzny i taki jest jego urok. Nie każde miasto musi wyglądać jak Warszawa, położona niemal w całości na nizinie, gdzie jedna dzielnica wchodzi w drugą.

        • 3 1

      • Gdyby jedyną wizją tych lokalnych społeczności nie było "przepchnijmy korki do centrum", to może by to i miało jakiś sens.

        • 0 1

    • czepiasz się

      • 3 0

    • To rekonstrukcja, a nie odbudowa.

      • 2 1

    • ale tak cieżko zrozumieć że tam są podziemne sieci?! (1)

      i konserwator jaki by nie był akurat tego nie zmieni.

      • 1 2

      • Podziemne sieci utrudniają nasadzenia zieleni

        Ale co mają wspólnego z betonową kostka na chodniku i wyboistym brukiem na ulicy?

        • 2 0

    • Bardzo schludnie...

      Wygląda schludnie jak łysy facet, a jednak.. czegoś brak.

      • 0 0

  • Nie pierwsza betonowa pustynia (2)

    Oczywiście, że wyszło fatalnie, ale miasto już wcześniej, przed nastaniem tego konserwatora, lubowało się w usuwaniu zieleni, zatem teraz ma dobrą wymówkę. Proszę spojrzeć na Rajską, Groblę I i IV czy Straganiarską, które zostały wyremontowane wiele lat wcześniej.
    Przywracanie kocich łbów w XXI wieku nie służy absolutnie nikomu poza garstką entuzjastów. Niewygodne, niebezpieczne, głośne.

    • 31 4

    • W porównaniu do ogarnej to te inwestycje tona w zieleni. Trudno zrobić z ulicy park ale jak widać pustynie łatwo

      • 2 2

    • Przecież na Rajskiej są drzewa tylko malutkie jeszcze.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane