• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie bezpieczniej na przejściach dla pieszych w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
25 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przejście przez ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie wprowadzono już nową organizację ruchu. Przejście przez ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie wprowadzono już nową organizację ruchu.

Gdańsk wprowadza nowe elementy organizacji ruchu, które mają wymusić na kierowcach ograniczenie prędkości w obrębie przejść dla pieszych. Słupki ustawione wzdłuż jezdni, progi zwalniające oraz separatory uniemożliwiające omijanie przejść dla pieszych torowiskiem tramwajowym pojawią się do końca września m.in. na ul. Obrońców Wybrzeża, Mickiewicza oraz górnym odcinku ul. Kartuskiej.



W jaki sposób zmusić kierowców, by zwalniali przed przejściami?

Ulica Obrońców Wybrzeża jest pierwszą, na której już wprowadzono nowe elementy organizacji ruchu. Przed pozbawionym sygnalizacji świetlnej przejściem dla pieszych, na wysokości centrum handlowego, ustawiono 53 elastyczne słupki - zarówno w jezdni, jak i na krawężnikach po obu stronach drogi, które mają zawęzić szerokość toru jazdy.

- Jednocześnie wykonano również oznakowanie poziome w postaci powierzchni wyłączonej z ruchu, która zawęża w obecnej organizacji pasy ruchu do szerokości 2,75 m [zamiast standardowych 3-3,5 m - dop. red.] - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Jak przekonują urzędnicy, takie rozwiązania pozwolą wymusić na kierowcach znaczne obniżenie prędkości jazdy. Jest to o tyle ważne, że ul. Obrońców Wybrzeża pokonuje ok. 22 tys. pojazdów w ciągu doby, a jednocześnie w jej bezpośrednim sąsiedztwie zamieszkuje kilka tysięcy gdańszczan - w tym w najdłuższym, ponad 800-metrowym falowcu.

Historia narodzin blokowisk i falowców


Słupki z lampami LED na Kartuskiej



Dodatkowe słupki zaplanowano także na ul. Kartuskiej w rejonie skrzyżowania z ul. Inżynierską. Dotychczas wybudowano tam azyl dla pieszych oraz wykonano nowe oznakowanie poziome. Teraz do tego wyposażenia dojdzie pięć słupków z solarnymi lampami LED, które mają zwrócić uwagę kierowców na istniejący azyl.

- Słupki będą posiadały osiem punktów świetlnych, a do ich pełnego naładowania wystarczą trzy godziny. Pozwolą one na 72 godziny pracy - wylicza Kiljan.

Progi zwalniające i separatory na Mickiewicza



Zupełnie inne rozwiązanie będzie wdrażane na ul. Mickiewicza. Tutaj przed przejściami dla pieszych na wysokości ul. Zbyszka z Bogdańca oraz Dubois i Mierosławskiego zostaną zamontowane wyspowe progi zwalniające.

Aby uniemożliwić ich omijanie torowiskiem tramwajowym, przewidziano podłużne separatory. Korekcie zostanie poddane też oznakowanie poziome.

Zniszczone separatory blokujące przed wjazdem na chodnik na ul. Klonowej. Zniszczone separatory blokujące przed wjazdem na chodnik na ul. Klonowej.

Dodatkowe progi zwalniające i separatory parkingowe



Ponadto - jak informują urzędnicy - progi zwalniające w najbliższych dniach będą montowane lub naprawiane na ulicach: Trakt św. Wojciecha, Czajkowskiego, Dmowskiego, Czermińskiego, Leszczynowa, Łódzka, Platynowa, Kampinoska, Smęgorzyńska, Bysewska, Jeleniogórska, Na Szańcach, Radarowa. Odtworzone mają być też separatory parkingowe na ul. Klonowej i Paganiniego.

Czytaj też:

Aktywiści chcą radykalnych zmian w prawie. Chodzi o pieszych



Miejsca

Opinie (229) 7 zablokowanych

  • Bezpieczeństwo nie musi być brzydkie

    Można zrobić na jezdni lekką szykanę, wymodelować jezdnię, aby była odgięta. Krawężnik, trawka i kierocy już nie mogą ścinać, a muszą zwolnić, ale nie zatrzymać.

    Ale prościej jest walić pomarańczowe słupki i plastikowe progi zwalniające.

    Zarządzać drogami, to trzeba umieć, a nie walić na ślepo, bo jak gdzieś słupki zadziałały, to teraz będą wszędzie.

    • 12 2

  • Gdyby służby działały jak trzeba, to takie wynalazki byłyby zbędne.

    Ale że nic nie działa, to dokłada się kolejne gadżety i pieniążki.

    • 8 1

  • Kiedy przestaniecie Zmuszać kierowców, a zaczniecie im Umożliwiać? (1)

    • 11 4

    • Jak kierowcy zaczną respektować

      • 5 5

  • Znowu nielegalne progi

    Więcej progów zwalniających, koniecznie bezpośrednio przed przejściem! Nie zachowywać wymaganych przepisami 30 metrów od przejścia. Prokurator już czeka...

    • 10 4

  • Pytanie-sonda powinno brzmieć w jaki sposób zmusić pieszych- Święte Krowy, żeby nie wchodzili wprost pod samochód, myśląc, że są nieśmiertelni

    • 14 8

  • Bezpieczeństwo

    Ok, wszystko fajnie, ale co w momencie kiedy będzie jechał pojazd uprzywilejowany? Rozumiem, że już nie opuszczamy?

    • 8 0

  • Jak to? Urzędnicy zakładają złą wolę kierowców? Zakładają, że "ktoś będzie chciał działać w złej wierze"? Przecież takie akcje i działania "to podważenie elementarnych zasad zaufania". Przynajmniej takie stanowisko obowiązywało w urzędzie jeszcze do wczoraj.

    • 8 0

  • Żeby piesi byli bezpieczni na przejściach dla pieszych należy ich edukować że obowiązuje ich kodeks ruchu drogowego który mówi że przed przejsciem dla pieszych muszą się bezwzględnie zatrzymać, dopiero po upewnieniu się czy nic nie nadjeżdza wolno im wejśc na pasy! Zabronione jest wejście na pasy wprost przed nadjeżdzający pojazd, jest to wtargnięcie i jest wykroczeniem! Ciągła propaganda o pierwszeństwie pieszego powoduje że ludzie wchodzą na pasy bez zachowania jakichkolwiek zasad zdrowego rozsądku, wchodzą bez zatrzymania, bez rozejrzenia, wchodzą prosto przed maskę samochodu wymuszając pierwszeństwo a przede wszystkim ryzykując własne życie i zdrowie!

    • 13 7

  • Patrząc na kolejne progi oraz stan dróg w Gdańsku (1)

    Moim następnym samochodem będzie suv lub terenówka.

    • 12 0

    • U nas na ulicy są 3 progi. Co chwilę jakiś

      AS, szczególnie z grupy VAG wali miską i zostawia tłustą draskę na jezdni. Pamiętajcie vagowcy, że tedei na pompowtryskach ma wysoki silnik i miska jest bardzo nisko nad ziemią i patrzy się na znaki - 30 km/h po coś tam postawili.

      • 2 0

  • Ograniczenia są potrzebne (2)

    A gdyby tu było nagle przedszkole w przyszłości i wasz synek mały przechodził w przyszłości, którego jeszcze nie macie, więc nie mówcie mi, że siedzi z tyłu!

    • 8 2

    • (1)

      Do przedszkola to każdy odprowadza dziecko .

      • 1 5

      • Widzę, że mamy tu większego cwaniaka, ale mamy różne warianty

        A gdyby tu staruszka przechodziła do domu starców, a tego domu jeszcze nie było, a dzisiaj już by był, to wtedy wy byście tę staruszkę przejechali, a to być może wasza matka!

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane