• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska: nie ma decyzji w sprawie lotniska w Kosakowie

Michał Sielski
6 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 16:20 (6 lutego 2014)
Entuzjaści lotniska w Gdyni podkreślają, że jednym z największych atutów jest jego położenie. Dzięki warunkom terenowym uniemożliwiające operacje lotnicze mgły zdarzają się tu wyjątkowo rzadko. Entuzjaści lotniska w Gdyni podkreślają, że jednym z największych atutów jest jego położenie. Dzięki warunkom terenowym uniemożliwiające operacje lotnicze mgły zdarzają się tu wyjątkowo rzadko.

Zamieszanie z decyzją Komisji Europejskiej w sprawie pomocy publicznej dla lotniska w Kosakowie. Najpierw podała, że wydano decyzję nakazującą zwrot pomocy, potem wycofała się z tej informacji. Rzecznik komisarza przeprasza.



Czy lotnisko w Kosakowie byłoby konkurencją dla Rębiechowa?

Aktualizacja, godz. 16:20 Nieoczekiwanie biuro prasowe Urzędu Miasta w Gdyni poinformowało, że otrzymało od Komisji Europejskiej sprostowanie wcześniejszej informacji. "Żadna decyzja z sprawie lotniska Gdynia-Kosakowo jeszcze nie zapadła"

Ze strony internetowej Komisji Europejskiej zniknęła widniejąca tu wcześniej informacja o zakończeniu postępowania w tej sprawie.

- Wbrew błędnej informacji, która przez pomyłkę ukazała się na naszej stronie, Komisja Europejska nie podjęła jeszcze żadnej decyzji dotyczącej toczącego się postępowania w sprawie pomocy publicznej dla lotniska w Gdyni. Ta sprawa nie była jeszcze przedmiotem obrad kolegium komisarzy - podaje Antoine Colombani, rzecznik komisarza UE ds. konkurencji Joaquína Almuni.

***


- Samorządy Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo uzyskały informację, że Komisja Europejska uznała pomoc publiczną udzieloną spółce Port Lotniczy Gdynia - Kosakowo za niedozwoloną. Oznacza to, że spółka będzie zobowiązana zwrócić pieniądze miastu Gdynia i gminie Kosakowo, które tej pomocy udzieliły - informuje Joanna Grajter, rzecznik gdyńskiego magistratu.

Przeczytaj oświadczenie samorządów Gdyni i Kosakowa.

Wojciech Szczurek prawdopodobnie już dwa dni temu znał tę decyzję, ponieważ ogłosił list otwarty w tej sprawie. Wojciech Szczurek broni lotniska i atakuje komisję Europejską

Co ta decyzja oznacza dla przyszłości lotniska cywilnego w Gdyni?

Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo ma kapitał w wysokości 91 mln zł. 85 mln zł należy do Gdyni, 6 mln zł do Kosakowa. Aż 70 mln zł z tej kwoty przeznaczono na tzw. środki trwałe.

Ogłoszenie jej upadłości niewiele jednak zmienia. Spółka nie ma bowiem praktycznie żadnego majątku, oprócz gruntów, którymi zarządzała. Za pieniądze wniesione przez Gdynię i Kosakowo powstał m.in. terminal pasażerski, budynek straży pożarnej i inne nieruchomości oraz urządzenia niezbędne do obsługi lotniska. Pieniędzy ma niewiele, w ostatnich miesiącach były nawet zwolnienia, a części zatrudnionych zmieniono umowy.

Poza tym lotnisko buduje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, więc odpowiada tylko swoim majątkiem utworzonym z wkładów wspólników (tylko w niektórych przypadkach do odpowiedzialności może być pociągnięty zarząd). Zresztą nawet gdyby forma prawna była inna, Gdynia nigdy nie miała zamiaru domagać się zwrotu pieniędzy - bo inwestycja została zrealizowana zgodnie z planem.

Jest też inny problem.

- Teren cały czas należy jednak do Skarbu Państwa. Gmina Kosakowo zarządza nim w ramach użyczenia od wojska tylko dzięki specustawie - mówi prawniczka Katarzyna Gruszecka-Spychała, prezes zarządu Agencji Rozwoju Gdyni.

Komisja Europejska zawsze wskazuje w swoich rozstrzygnięciach sposób wykonania jej zaleceń. Tak jest też tym razem. Nie wiemy jeszcze jednak w jaki sposób pomoc ma być zwrócona, bo wyjaśnienie wciąż nie dotarło do urzędników.

- Przepisy są takie, że dostaniemy je, gdy Komisja Europejska przetłumaczy na język polski swoje orzeczenie. Może to nawet potrwać kilka dni - przyznaje Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Upadłość spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo nie oznacza jednak, że lotnisko nie powstanie. Wręcz przeciwnie, choć wydłuży się na pewno czas, po którym pierwszy samolot pasażerski wyląduje w Gdyni.

- Jesteśmy zdeterminowani, by kontynuować inwestycję, która praktycznie jest już ukończona. Zmieni się tylko forma organizacji. Już wcześniej informowaliśmy Komisję Europejską, że nie ma możliwości zwrotu zainwestowanych środków, bo spółka celowa po prostu nie ma z czego zwracać - podkreśla wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak, odpowiedzialny za budowę lotniska w Gdyni.

Rozmowy w sprawie wspólnego zarządu dla lotnisk w Gdańsku i Gdyni zostały zawieszone do czas rozstrzygnięcia Komisji Europejskiej. W tym czasie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wysłało do Brukseli dokument, że lotnisko w Gdyni nie będzie w żaden sposób zagrożeniem dla Gdańska, bo obsługiwać ma do 1 mln pasażerów rocznie. Prognoza wykonana przez międzynarodowe firmy doradcze mówi o przejęciu 18 proc. rynku lokalnego, ale dopiero w 2030 roku.

- Trzeba wykorzystać ten potencjał. Przypominam, że budowa lotniska w Gdyni została ujęta w obowiązującej strategii rozwoju województwa pomorskiego, a wszystkie strony podpisały list intencyjny, więc nie możemy zgodzić się ze stwierdzeniem, że pomoc publiczna dla tej inwestycji była niezgodna z prawem - podkreśla Bogusław Stasiak.

Formalnie dochodzenie Komisji Europejskiej prowadzone było przeciwko Polsce, więc Gdynia nie może się nawet odwołać. Czy zrobi to przedstawiciel polskiego rządu? Jeszcze nie wiadomo.

Opinie (607) 1 zablokowana

  • ja myślę, że to wina kibiców Ruchu. Odegrali się za amigosów, których tak dzielnie bronił W.Sz

    • 5 12

  • J...UE (3)

    Ludzie obudzcie sie w koncu

    • 8 19

    • (2)

      Daj im lać jad, przecież to są sami księgowi i biznesmeni, wiedzą czyje pieniądze są marnowane - a że przez to stają po stronie UE przeciw Polsce to już szczególik. Jeden dał hasło, drugi podłapał, kolejnych 10 puściło dalej i już wszyscy głośno i solidarnie krzyczą, że Szczurek marnuje forsę, już wiedzą że lotnisko się nie przyda. Żyjemy w kraju specjalistów od wszystkiego.

      Inna sprawa, że połowa z nich to pewnie ci co pobudowali się prawie że na samym pasie startowym.

      • 4 5

      • (1)

        A przyda się? Błagam, obudź się i zacznij myśleć a nie wierz ślepo szczurowi. Dwa lotniska w odległości kilkudziesięciu kilometrów. Trójmiasto nie Berlin.

        • 2 3

        • "Błagam, obudź się i zacznij myśleć"

          Pogadamy jak wrócisz z wycieczki na Plutona.

          • 0 0

  • Lotnisko

    Wiadomo budować lotniska mogą tylko niemcy.

    • 19 14

  • lotnisko (2)

    trzeba mieć szerszy pogląd i przewidywać, lotnisko w Gdyni na pewno będzie sukcesem, przyznają to po czasie nawet obecni krytykanci

    • 25 19

    • chyba twój szerszy pogląd siega 50-100 lat na przód, bo żeby był sens tego lotniska, to nasza aglomeracja musiałaby liczyć tyle mieszkańców co aglomeracja warszawska obecnie. Zauważ, że nie bez przyczyny Warszawa jest jedynym miastem w Polsce, które ma 2 lotniska i to od niedawna. Moim zdaniem,w drugiej kolejnosci 2 powstanie w aglomeracji sląskiej, bo tam też mieszka dużo ludzi

      • 4 4

    • Sukces komediowy się nie liczy.

      • 2 1

  • Utopione pieniądze ! (1)

    Infoboks,estakada rowerowa(którą nikt nie może jeżdzić-jest wadliwa), lotnisko,dotowanie prywatnego klubu Arka,impreza sylwestrowa to wszystko są wizje PANA PREZYDENTA ! Kiedy wybory ?

    • 35 18

    • już w listopadzie

      • 3 1

  • Mieszkańcy Gdyni - teraz już dobitnie wiemy na co idą nasze podatki (7)

    na fanaberie Szczurka i jego przydupasów. Chyba już wiemy jak zagłosujemy w wyborach

    • 37 23

    • (2)

      Idź głosować tylko później nie wstydź się mówić, że głosowałeś jak będzie źle.
      kilka lat temu wszyscy głosowali na Pana Tuska dziś okazuje się, że nikt na niego nie głosował.
      chyba miał miejsce jakiś cud.

      • 5 5

      • ja na Ryzego POsrańca nie głosowałem (1)

        pozdro

        • 5 2

        • No przeciez nie bedziesz glosowac na siebie.

          • 2 2

    • nie na fanaberie, tylko na realizacje strategii województwa (2)

      to lotnisko jest wpisane od lat do strategii rozowju transportu lotniczego w naszym regionie. I wszyscy swieci od lat sie pod tym podpisywali. teraz kula ogon, ze strachu przez Unia, bo wybory i apetyczne apanaże moga im przejść koło nosa, prawda panie marszałku?

      • 4 3

      • A dopłacanie z podatków

        Ryanairowi, żeby raczył choć jedno połączenie tam skierować też jest objęte tą strategią? Bo jeśli nie, to się zgódźmy: strategia jest nieaktualna.

        • 4 0

      • Może strategia była pisana przed rozbudową Rębiechowa i jest nieaktualna.

        • 2 1

    • Krzysiek - tylko dlaczego nie napisałeś ze mieszkasz w Gdańsku na Morenie

      • 1 0

  • (3)

    do Szczurka i jego ludzi - jako mieszkaniec Gdyni zabraniam ci kolego doplacac co roku do lotniska grubych milionow, które mogły by pójść na remonty dróg i budowę nowych przedszkoli.

    • 31 12

    • przyłączamy się do apelu

      • 3 4

    • Szczurek ma Cię w d..e, bo większość gdynian i tak na niego zagłosuje bo ślepo w niego wierzą.

      • 0 0

    • a ja jako mieszkaniec Gdyni zabraniam z moich pieniędzy dopłacać do twoich dzieci Jak chcesz to oddaj je do prywatnego przedszkola

      • 1 2

  • Zamiast Szczurka wpuszczono w kanał, to Szczur nas mieszkańców w ten kanał wpuścił.

    .zaraz będzie podwyżka podatków dla mieszkańców, bo ktoś to lotnisko musi sfinansować. Ale do wyborów niedaleko - chyba już wiemy jak zagłosujemy

    • 25 14

  • Sprawa dla prokuratury i CBA (1)

    Tym lotniskiem to raczej prokuratura powinna się zająć a nie KE. Coś Szczurek zbyt mocno broni pomysł którego w żaden sensowny sposób nie da się usprawiedliwić.

    • 25 15

    • bo idą listopadowe wybory, jak sprawa nabierze pełnego rozgłosu to może będą efekty

      • 4 3

  • nie dać się zaszczuć panie Prezydencie! (5)

    jest pas będzie teminal i będą loty dla normalnych ludzi za normalne pieniądze .

    • 22 40

    • ostatnie sekundy tego wpisi zaraz pieski skasują

      • 2 4

    • (2)

      Tak szczerze, powiedz która linia lotnicza pójdzie tam latać?

      • 3 3

      • OLT

        • 4 1

      • Ta, której zarząd zapłaci. Czyli poza utrzymaniem infrastruktury, opłaceniem posad zarządu trzeba będzie jeszcze Węgrom i Irlandczykom płacić.

        • 0 0

    • a co to są normalne pieniądze?

      wszyscy przewoźnicy zniżą ceny dla lotniska w gdyni
      i bedziemy mogli latać za "normalne pieniądze".

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane