• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska: nie ma decyzji w sprawie lotniska w Kosakowie

Michał Sielski
6 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 16:20 (6 lutego 2014)
Entuzjaści lotniska w Gdyni podkreślają, że jednym z największych atutów jest jego położenie. Dzięki warunkom terenowym uniemożliwiające operacje lotnicze mgły zdarzają się tu wyjątkowo rzadko. Entuzjaści lotniska w Gdyni podkreślają, że jednym z największych atutów jest jego położenie. Dzięki warunkom terenowym uniemożliwiające operacje lotnicze mgły zdarzają się tu wyjątkowo rzadko.

Zamieszanie z decyzją Komisji Europejskiej w sprawie pomocy publicznej dla lotniska w Kosakowie. Najpierw podała, że wydano decyzję nakazującą zwrot pomocy, potem wycofała się z tej informacji. Rzecznik komisarza przeprasza.



Czy lotnisko w Kosakowie byłoby konkurencją dla Rębiechowa?

Aktualizacja, godz. 16:20 Nieoczekiwanie biuro prasowe Urzędu Miasta w Gdyni poinformowało, że otrzymało od Komisji Europejskiej sprostowanie wcześniejszej informacji. "Żadna decyzja z sprawie lotniska Gdynia-Kosakowo jeszcze nie zapadła"

Ze strony internetowej Komisji Europejskiej zniknęła widniejąca tu wcześniej informacja o zakończeniu postępowania w tej sprawie.

- Wbrew błędnej informacji, która przez pomyłkę ukazała się na naszej stronie, Komisja Europejska nie podjęła jeszcze żadnej decyzji dotyczącej toczącego się postępowania w sprawie pomocy publicznej dla lotniska w Gdyni. Ta sprawa nie była jeszcze przedmiotem obrad kolegium komisarzy - podaje Antoine Colombani, rzecznik komisarza UE ds. konkurencji Joaquína Almuni.

***


- Samorządy Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo uzyskały informację, że Komisja Europejska uznała pomoc publiczną udzieloną spółce Port Lotniczy Gdynia - Kosakowo za niedozwoloną. Oznacza to, że spółka będzie zobowiązana zwrócić pieniądze miastu Gdynia i gminie Kosakowo, które tej pomocy udzieliły - informuje Joanna Grajter, rzecznik gdyńskiego magistratu.

Przeczytaj oświadczenie samorządów Gdyni i Kosakowa.

Wojciech Szczurek prawdopodobnie już dwa dni temu znał tę decyzję, ponieważ ogłosił list otwarty w tej sprawie. Wojciech Szczurek broni lotniska i atakuje komisję Europejską

Co ta decyzja oznacza dla przyszłości lotniska cywilnego w Gdyni?

Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo ma kapitał w wysokości 91 mln zł. 85 mln zł należy do Gdyni, 6 mln zł do Kosakowa. Aż 70 mln zł z tej kwoty przeznaczono na tzw. środki trwałe.

Ogłoszenie jej upadłości niewiele jednak zmienia. Spółka nie ma bowiem praktycznie żadnego majątku, oprócz gruntów, którymi zarządzała. Za pieniądze wniesione przez Gdynię i Kosakowo powstał m.in. terminal pasażerski, budynek straży pożarnej i inne nieruchomości oraz urządzenia niezbędne do obsługi lotniska. Pieniędzy ma niewiele, w ostatnich miesiącach były nawet zwolnienia, a części zatrudnionych zmieniono umowy.

Poza tym lotnisko buduje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, więc odpowiada tylko swoim majątkiem utworzonym z wkładów wspólników (tylko w niektórych przypadkach do odpowiedzialności może być pociągnięty zarząd). Zresztą nawet gdyby forma prawna była inna, Gdynia nigdy nie miała zamiaru domagać się zwrotu pieniędzy - bo inwestycja została zrealizowana zgodnie z planem.

Jest też inny problem.

- Teren cały czas należy jednak do Skarbu Państwa. Gmina Kosakowo zarządza nim w ramach użyczenia od wojska tylko dzięki specustawie - mówi prawniczka Katarzyna Gruszecka-Spychała, prezes zarządu Agencji Rozwoju Gdyni.

Komisja Europejska zawsze wskazuje w swoich rozstrzygnięciach sposób wykonania jej zaleceń. Tak jest też tym razem. Nie wiemy jeszcze jednak w jaki sposób pomoc ma być zwrócona, bo wyjaśnienie wciąż nie dotarło do urzędników.

- Przepisy są takie, że dostaniemy je, gdy Komisja Europejska przetłumaczy na język polski swoje orzeczenie. Może to nawet potrwać kilka dni - przyznaje Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Upadłość spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo nie oznacza jednak, że lotnisko nie powstanie. Wręcz przeciwnie, choć wydłuży się na pewno czas, po którym pierwszy samolot pasażerski wyląduje w Gdyni.

- Jesteśmy zdeterminowani, by kontynuować inwestycję, która praktycznie jest już ukończona. Zmieni się tylko forma organizacji. Już wcześniej informowaliśmy Komisję Europejską, że nie ma możliwości zwrotu zainwestowanych środków, bo spółka celowa po prostu nie ma z czego zwracać - podkreśla wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak, odpowiedzialny za budowę lotniska w Gdyni.

Rozmowy w sprawie wspólnego zarządu dla lotnisk w Gdańsku i Gdyni zostały zawieszone do czas rozstrzygnięcia Komisji Europejskiej. W tym czasie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wysłało do Brukseli dokument, że lotnisko w Gdyni nie będzie w żaden sposób zagrożeniem dla Gdańska, bo obsługiwać ma do 1 mln pasażerów rocznie. Prognoza wykonana przez międzynarodowe firmy doradcze mówi o przejęciu 18 proc. rynku lokalnego, ale dopiero w 2030 roku.

- Trzeba wykorzystać ten potencjał. Przypominam, że budowa lotniska w Gdyni została ujęta w obowiązującej strategii rozwoju województwa pomorskiego, a wszystkie strony podpisały list intencyjny, więc nie możemy zgodzić się ze stwierdzeniem, że pomoc publiczna dla tej inwestycji była niezgodna z prawem - podkreśla Bogusław Stasiak.

Formalnie dochodzenie Komisji Europejskiej prowadzone było przeciwko Polsce, więc Gdynia nie może się nawet odwołać. Czy zrobi to przedstawiciel polskiego rządu? Jeszcze nie wiadomo.

Opinie (607) 1 zablokowana

  • Gdynia i region jednak na braku tego lotniska straci.Zobaczycie za kilka lat. (4)

    Kto na tym zyska-tez zobaczycie.-) I nie chodzi tu o Gdansk a raczej o instytucje.

    • 8 19

    • nie urzędasku nie zobaczymy (2)

      za zycia większosci ludzi.

      • 4 6

      • Trafiles jak kula w plot. (1)

        ...a lotnisko bedzie wykorzystane dla celow komercyjnych...tyle ze nie przez miasto/

        • 4 1

        • A lotnisko jest wykorzystywane w jakich celach jak nie komercyjnych?

          • 3 0

    • W zasadzie

      to rządowi polskiemu powinno zależeć na tej inwestycji. W końcu bliżej byłoby do rezydencji w Helu.

      • 0 0

  • "Nie ma możliwości zwrotu...środków, bo spółka nie ma z czego zwracać" ?

    Kto robi takie złote interesy w Gdyni ? Na miejscu UE wysłałbym do Gdyni broszurkę : Jak nie robić głupich umów.

    • 6 10

  • dochodzenie Komisji Europejskiej prowadzone było przeciwko Polsce, więc Gdynia nie może się nawet odwołać (7)

    No i mamy super brukselski rząd ponad wszystkimi. Co zrobi obecnie przedstawiciel polskiego rządu zobaczymy ? Pani Bińkowska widać jakoś chce sprawę wyprowadzić na względnie bezpieczniejszy grunt, a co inni? Ni słychać wypowiedzi naszych euro-sługusów chyba, że jednego pomorskiego ble, ble uważać będziemy za miarodajne, ale to zgroza.
    Dobrze, że Prezydent Szczurak zadziałali wyprzedzająco merytorycznie i stanowczo - jestem naprawdę pełen uznania i atencji. Inni aspirujący do władzy, a już dziennikarze GW to totalna żenada i działanie dla wiadomych!

    Nie brak tu także totalnych bezmózgowców. jakoby to wszystko było kaprysem p.Szczurka to lotnisko i cała determinacją.
    Powtarzam tylko wspólna wola wtedy jeszcze może nie zmanierowanych i zepsutych naszych władz, podjęli mądrą i świadoma decyzje, że ponad 700 ha sprawdzonych od czasów przedwojnia tego lotniska , z dwoma pasami lepszymi warunkami topograficznymi i klimatycznymi mogło być wykorzystywane wcześniej już przez wojsko, i dalej strategicznie zachować go na złe czasy.

    Fakt, nie na darmo Niemcy tak dynamicznie rozbudowują własne w Berlinie mówi sie o ogromnych planach w Kaliningradzie wiec potencjał Gdańsko-Gdyński nie jest dla Unii PO drodze. Polacy na razie są z Rumunami na szarym końcu w korzystaniu z lotnisk, ale kiedyś będą równie często latać jak ludzie na Zachodzie. Nie możemy im tego odbierać. Wielka szkoda, że o rozwoju i całej sprawie tak szybko zapomnieli często wypowiadający się w mediach pomorscy politycy ? My pamiętamy i mam nadzieje pamiętać będziemy przy urnach wyborczych. Widać zwłaszcza na wybrzeżu wśród wielu lokalnych polityków nastąpił pomór i w większości zachorowali na Alzheimera i nie pamiętają, że złożyli podpisy, pod porozumieniem a starsi także pamiętają jak się wypowiadali, ale i specjaliści od transportu powietrznego, profesjonalni analitycy tej dziedziny uznali, że w Gdynie-Kosakowo warto inwestować i mieć tam regionalne lotnisko, bo tylko ono da nam gwarancje właściwego rozwoju.

    Choć mogę też przypuszczać i zakładać inną opcje za sprawą szerzącej sie ostatnio korupcji i wielu stawianych zarzutów włodarzą spraw w prokuraturze. Czy przypadkiem nie chodziło o zabudowę przez deweloperke tak cennego obszaru chyba jednego z najlepszych krajobrazowo? Warto-by, aby prokuratura przesłuchała i sprawdziła tych najbardziej protestujących czy nie są związani jakimiś ciemnymi interesikami developerskimi, bo to byłaby zbrodnia i nóż w plecy rozwojowej Gdyni.

    • 23 24

    • BRAWO !!!!! (1)

      • 7 4

      • Dziękuje:))

        Wielka szkoda, że zostaliśmy wychowani tak aby patriotyzm u nas kojarzył się głównie z różnymi zrywami, powstaniami, rozlewem krwi i walką o niepodległość. Oczywiście to wszystko prawda. Ale w obecnej tak skomplikowanej sytuacji gospodarczej jest czas na inny bardziej wytrawny patriotyzm, oparty na obronie naszych żywotnych interesów gospodarczych. I tu prezydent Szczurek idealnie się wpisuje w jego byt, nawet złotymi zgłoskami. Bowiem transport to nerw gospodarki jeśli go utracimy lub będzie szwankował, straty odbiją się wielką czkawkąJ

        • 7 4

    • Nie ma co dalej płakać nad rozlanym mlekiem, tylko trzeba pomyśleć, jak zminimalizować straty związane z tą inwestycją.
      A może by przywrócić to lotnisko w pełni lotnictwu wojskowemu? Państwo polskie mogłoby bardziej rozbudować swoje siły powietrzne, zamiast topić kolejne pieniądze np. w jakieś bzdurne okręty podwodne, pozbawione sensownego zastosowania na Morzu Bałtyckim, a tym bardziej dla obrony kraju przed potencjalnym najeźdźcą.

      • 1 4

    • Jakiego przedwojnia? Może jeszcze średniowiecza? (2)

      • 3 1

      • Andriej, wyście z niego wywieźli cały osprzęt i maszyny specjalistyczne do servisowania tak samo jak torpedownie-lotniczą (1)

        Widać jak wielka jest niewiedza a piszą "znawcy":)) Mało kto wie, iż jego zasadność ekonomiczna została określona w osobnym studium wykonywanym na zlecenie samorządu wojewódzkiego. Także kto wie, iż lotnisko to nie jest budowane tylko istnieje od lat 30-stych ubiegłego wieku, a jednym z nich jesteś ty Andriej - i PO co zaśmiecasz to forum???

        To co teraz jest tu wykonywane to jego najtansza adaptacja, tak aby gospodarnie podejść do tego strategicznego uzbrojonego terenu i mogło obsługiwać także loty cywilne. Ty także nie wiesz, iż w planach przez najbliższe lata nie ma obsługi lotów pasażerskich typu lowcost tylko awionetki, buisnessjety i cargo, usługi hangarowania, szkoła latania, zawody red bull air races i podobne. Fakt, będzie się rozglądało i nakierowywało na innowacje lotnicze i kosmiczne, ale to juz sprawa Parku naukowego-technologicznegi, który tam powstanie. W tym samym czasie w Gdańsku PO - owski układ rządzący tym państwem wpompowuje niczym za PRL-u ponad 500mln PLN własnie w lotnisko w Rebiechowie aby na siłę dokopać Kosakowi(dla twojej widomości dodam, że jednym z zatrudnionych jest tam syn premiera, który ma tam właśnie sztab PR, co widać po wpisach jego hejterów). Za pewne też nie wiesz, iż właśnie działania te są zwiazane, aby nie powstały w Gdyni Mistrzostwa Świata w Yachtingu w 2018 r. i jeszcze przez brak drugiego lotniska w trójmieście nie będzie Euro2020 - bo wymagania UEFA są proste i jasne: muszą być 2 lotniska w aglomeracji.

        Jednomyślność widać jak za dobrych czasów PZPR-owskich i wskutek dzisiejszej na jej niwie odbudowanej POpropagandy jedynie słusznej ideologicznie partii wiedzą iż Kosakowo jest zbędne, gdyż będzie konkurencją dla jedynie słusznego POwskiego gdańskiego lotniska i jej patrona Lecha Walenzy, choć jak już tłumaczyłem Kosakowo nie ma takich planów na dziś?. Wszyscy doskonale wiedzą iż z przyklaskiem i aprobatą UE w Gdańsku można wydać kolejne 500mln + kolejne ponad miliard na stadion PGE arena i ECS, a w Gdyni za miejskie pieniądze nie można zrewitalizować małego niewykorzystanego lokalnego lotniska. W jakim państwie przyszło nam żyć gdzie nasza suwerenność? Czyżby cicha Jauta-Bis? I wmawianie, że żyjemy w demokratycznym, czy już w układowo-urzędniczo-oligarchicznej neokolonii? Za komuny żulismy też w demokracji SOCJALISTYCZNEJ:))) Mamy się pytać o zgodę wszechwładnej i swojackiej PO i pokrewnych jej komisji UE, aby realizować nasze miejskie lokalne samorządowe inwestycje? Paranoja normalna!!!!
        Nie dziwi mnie, że coraz mniej osób z takim państwem chce sie indentyfikować, podziękujmy PO przy urnach wyborczych, zachęcam do tego. Już nawet dzieci POlki nie chca u nas rodzic, ludzie do czego nas doprowadzili???

        • 6 6

        • A może coraz mniej ludzi chce się identyfikować z Polską właśnie przez takie beznadziejne, bezcelowe i z góry skazane na niepowadzenie inwestycje? Skoro mowa o suwerenności - jedynym suwerennym krajem na świecie jest Korea Płn. i zobacz jak tam "bosko". Wstępując do jakiejkolwiek organizacji podporządkowujesz się zasadom tam panującym. A jak nie chcesz to nikt na siłę Cię nie trzyma. Tylko że bez UE zginiemy marnie. Powiązania gospodarcze są zbyt silne.

          • 1 5

    • A jaki Niemiec będzie się tłukł do Polski, żeby lecieć z międzylądowaniem w Frankfurcie albo Berlinie?

      • 1 0

  • lądowali w Warszawie a mogli w Gdyni (9)

    Pasażerowie którzy wracali w mglisty dzień doświadczyli osobiście dyskomfortu z pogodą jaka panuje czasem w Rębiechowie. Lotnisko w Gdyni było by znakomitym uzupełnieniem dla takich sytuacji bo łatwiej i szybciej wrócić z Gdyni niż wracać z Warszawy.

    • 25 13

    • Pieprzysz od rzeczy 3 po 3 !

      • 5 9

    • tylko nie zapominaj, że w większości wypadków, jak jest mgła w Rębirchowie, to także i na Kosakowie (3)

      Inna sprawa, że średniej wielkości samoloty po prostu nie będą mogły lądować na Kosakowie. Nie wiem czy chodzi o długość pasa, czy coś innego, ekspertem nie jestem, ale kiedyś był na ten temat artykuł.

      • 4 8

      • to akurat nie jest prawda..... (1)

        gdanskie lotnisko polozone jest w beznadziejnym miejscu - 3miejski biegun mgiel - w caly 3 miescie moze nie byc mgiel a w rebiechowie mleko.....

        • 5 3

        • statystyki meteo mówią, że w Gdańsku i Gdyni liczba godzin z zamgleniem poniżej 300 metrów jest identyczna

          • 4 4

      • Calkowicie sie mylisz.

        • 4 0

    • kolejny ignorant

      • 0 2

    • Położenie fizyczne to jedno, a zaplecze logistyczne to drugie. Żeby przekierować lot trzeba mieć na zapasowym lotnisku własny zespół ludzi. Wizzair w życiu nie przekieruje swojego lotu tam, gdzie nie ma podpisanej umowy o użytkowanie lotniska.

      • 5 3

    • wystarczy w Gdańsku zmienić ILS na lepszy i po problemie, ale jakos nikt nie pisze o tym, że W kosakowie nad morzem jest na pewno niezły wygwizdów a tego już żadne instalacje nigdy nie poprawią.

      • 3 4

    • Mam w samochodzie koło zapasowe- ale złotych felg do niego nie kupiłem

      • 0 0

  • straszne hejterstwo na tym forum, ale pieski szczekają a karawana jedzie dalej. Wojciech Szczurek jest najlepszym prezydentem w POlsce i czy sie komuś to podoba czy nie i tak wygra kolejne wybory.

    • 13 24

  • Na co to komu ??? Baseny sa potrzebne a nie lotnisko !!! (1)

    • 12 14

    • Sa rowniez potrzebne...jak i lotnisko.

      • 6 4

  • z tego nic nie bedzie chociaz powstanie..

    lech roch przewidzial to gdy wciagal jakas kryskę.

    • 1 3

  • Drodzy komentatorzy i ZNAWCY ekonomii (7)

    Zamiast uczyć w szkołach religii należałoby uczyć podstaw ekonomii. Może gdyby ludzie posiadaliby choć cząstkową wiedzę z tej dziedziny to nie wygłaszaliby tak głupich i emocjonalnych sądów. LICZĄ SIĘ FAKTY I LICZBY- NIE EMOCJE. Ludzie zacznijcie myśleć, poczytajcie analizy, zajrzyjcie do raportów, a dopiero później wypowiadajcie się na temat lotniska w Kosakowie. Domorosłych ekspertów w tym kraju mamy aż nadto. FAKTY wskazują, że lotnisko w Gdyni jest dobrym pomysłem. Ilość pieniędzy przeznaczona na działania rewitalizujące wskazuje, że ludzie się tym zajmujący nie marnowali pieniędzy podatników. Zobaczcie co dzieje się w Gdańsku- krainie marnotrawstwa i kumoterstwa- tam głupi remont osiedlowej drogi jest niewiele tańszy, nie mówiąc już o takich tworach jak postawiony za pieniądze MIESZKAŃCÓW stadion PGE, czy budujący się blaszany potwór.
    Historia oceni działania Szczurka. Dlatego nie dajmy się zastraszyć- FAKTY pokazują, że nasze miasto pomimo wielu trudności kwitnie, podczas gdy reszta kraju tonie w letniej postsocjalistycznej wodzie.

    • 26 28

    • Brawo !!!!!

      • 6 5

    • proponujesz udać się na do szkoły, ja proponuję ..udaj się do lekarza, okulisty (2)

      Gdynia kwitnie a reszta tonie....mit "szybkiego miasta Gdynia i wolnego miast Gdańsk" minął, pękł jak bańka mydlana o czym świadczą liczby, specu od ekonomii.

      • 6 3

      • w Gdansku smierdzi.... (1)

        do splaty pozostaje budyn arena, hala....

        • 7 2

        • szadółki śmierdzą

          • 0 0

    • > Ludzie zacznijcie myśleć, poczytajcie analizy, zajrzyjcie do raportów, a dopiero później wypowiadajcie się na temat lotniska w Kosakowie.

      Ale rozumiem, że tylko te, które chwalą pomysł? Tych negatywnych nie czytać, bo wyimaginowany obraz świata mogą zaburzyć?

      • 1 1

    • Skoro a faktach mowa...ECS nie jest blaszany tylko betonowy. Znasz się na budowie dróg czy tylko gadasz co Ci ślina na język przyniesie? Paplesz o faktach, a żadnego nie podałeś. Żałosne. Mówiąc o marnotrawstwie zapomniałeś o gdyńskim infoboksie i rowerowej estakadzie. Jak można spieprzyć taki prosty do bólu projekt?

      • 5 2

    • od religii to ty się odczep

      • 0 0

  • ci co ciągnęli będą ciągać

    • 5 0

  • głupota nie zna granic (2)

    postawilem Toy-Toya na mojej dzialce chociaz mam wc w domku czy komisja UE moze mi tego zabronic?????

    • 9 5

    • moze bo jestes pod okupacja od 10 lat

      i masz robic to co chce ke

      • 4 3

    • Jeżeli tojtoja stawiałeś z jej środków, to tak.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane