• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska: nie ma decyzji w sprawie lotniska w Kosakowie

Michał Sielski
6 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 16:20 (6 lutego 2014)
Entuzjaści lotniska w Gdyni podkreślają, że jednym z największych atutów jest jego położenie. Dzięki warunkom terenowym uniemożliwiające operacje lotnicze mgły zdarzają się tu wyjątkowo rzadko. Entuzjaści lotniska w Gdyni podkreślają, że jednym z największych atutów jest jego położenie. Dzięki warunkom terenowym uniemożliwiające operacje lotnicze mgły zdarzają się tu wyjątkowo rzadko.

Zamieszanie z decyzją Komisji Europejskiej w sprawie pomocy publicznej dla lotniska w Kosakowie. Najpierw podała, że wydano decyzję nakazującą zwrot pomocy, potem wycofała się z tej informacji. Rzecznik komisarza przeprasza.



Czy lotnisko w Kosakowie byłoby konkurencją dla Rębiechowa?

Aktualizacja, godz. 16:20 Nieoczekiwanie biuro prasowe Urzędu Miasta w Gdyni poinformowało, że otrzymało od Komisji Europejskiej sprostowanie wcześniejszej informacji. "Żadna decyzja z sprawie lotniska Gdynia-Kosakowo jeszcze nie zapadła"

Ze strony internetowej Komisji Europejskiej zniknęła widniejąca tu wcześniej informacja o zakończeniu postępowania w tej sprawie.

- Wbrew błędnej informacji, która przez pomyłkę ukazała się na naszej stronie, Komisja Europejska nie podjęła jeszcze żadnej decyzji dotyczącej toczącego się postępowania w sprawie pomocy publicznej dla lotniska w Gdyni. Ta sprawa nie była jeszcze przedmiotem obrad kolegium komisarzy - podaje Antoine Colombani, rzecznik komisarza UE ds. konkurencji Joaquína Almuni.

***


- Samorządy Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo uzyskały informację, że Komisja Europejska uznała pomoc publiczną udzieloną spółce Port Lotniczy Gdynia - Kosakowo za niedozwoloną. Oznacza to, że spółka będzie zobowiązana zwrócić pieniądze miastu Gdynia i gminie Kosakowo, które tej pomocy udzieliły - informuje Joanna Grajter, rzecznik gdyńskiego magistratu.

Przeczytaj oświadczenie samorządów Gdyni i Kosakowa.

Wojciech Szczurek prawdopodobnie już dwa dni temu znał tę decyzję, ponieważ ogłosił list otwarty w tej sprawie. Wojciech Szczurek broni lotniska i atakuje komisję Europejską

Co ta decyzja oznacza dla przyszłości lotniska cywilnego w Gdyni?

Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo ma kapitał w wysokości 91 mln zł. 85 mln zł należy do Gdyni, 6 mln zł do Kosakowa. Aż 70 mln zł z tej kwoty przeznaczono na tzw. środki trwałe.

Ogłoszenie jej upadłości niewiele jednak zmienia. Spółka nie ma bowiem praktycznie żadnego majątku, oprócz gruntów, którymi zarządzała. Za pieniądze wniesione przez Gdynię i Kosakowo powstał m.in. terminal pasażerski, budynek straży pożarnej i inne nieruchomości oraz urządzenia niezbędne do obsługi lotniska. Pieniędzy ma niewiele, w ostatnich miesiącach były nawet zwolnienia, a części zatrudnionych zmieniono umowy.

Poza tym lotnisko buduje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, więc odpowiada tylko swoim majątkiem utworzonym z wkładów wspólników (tylko w niektórych przypadkach do odpowiedzialności może być pociągnięty zarząd). Zresztą nawet gdyby forma prawna była inna, Gdynia nigdy nie miała zamiaru domagać się zwrotu pieniędzy - bo inwestycja została zrealizowana zgodnie z planem.

Jest też inny problem.

- Teren cały czas należy jednak do Skarbu Państwa. Gmina Kosakowo zarządza nim w ramach użyczenia od wojska tylko dzięki specustawie - mówi prawniczka Katarzyna Gruszecka-Spychała, prezes zarządu Agencji Rozwoju Gdyni.

Komisja Europejska zawsze wskazuje w swoich rozstrzygnięciach sposób wykonania jej zaleceń. Tak jest też tym razem. Nie wiemy jeszcze jednak w jaki sposób pomoc ma być zwrócona, bo wyjaśnienie wciąż nie dotarło do urzędników.

- Przepisy są takie, że dostaniemy je, gdy Komisja Europejska przetłumaczy na język polski swoje orzeczenie. Może to nawet potrwać kilka dni - przyznaje Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Upadłość spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo nie oznacza jednak, że lotnisko nie powstanie. Wręcz przeciwnie, choć wydłuży się na pewno czas, po którym pierwszy samolot pasażerski wyląduje w Gdyni.

- Jesteśmy zdeterminowani, by kontynuować inwestycję, która praktycznie jest już ukończona. Zmieni się tylko forma organizacji. Już wcześniej informowaliśmy Komisję Europejską, że nie ma możliwości zwrotu zainwestowanych środków, bo spółka celowa po prostu nie ma z czego zwracać - podkreśla wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak, odpowiedzialny za budowę lotniska w Gdyni.

Rozmowy w sprawie wspólnego zarządu dla lotnisk w Gdańsku i Gdyni zostały zawieszone do czas rozstrzygnięcia Komisji Europejskiej. W tym czasie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wysłało do Brukseli dokument, że lotnisko w Gdyni nie będzie w żaden sposób zagrożeniem dla Gdańska, bo obsługiwać ma do 1 mln pasażerów rocznie. Prognoza wykonana przez międzynarodowe firmy doradcze mówi o przejęciu 18 proc. rynku lokalnego, ale dopiero w 2030 roku.

- Trzeba wykorzystać ten potencjał. Przypominam, że budowa lotniska w Gdyni została ujęta w obowiązującej strategii rozwoju województwa pomorskiego, a wszystkie strony podpisały list intencyjny, więc nie możemy zgodzić się ze stwierdzeniem, że pomoc publiczna dla tej inwestycji była niezgodna z prawem - podkreśla Bogusław Stasiak.

Formalnie dochodzenie Komisji Europejskiej prowadzone było przeciwko Polsce, więc Gdynia nie może się nawet odwołać. Czy zrobi to przedstawiciel polskiego rządu? Jeszcze nie wiadomo.

Opinie (607) 1 zablokowana

  • teraz będzie syndrom oblężonej twierdzy (3)

    słońce bałtyku kontra cały świat, który nie poznał się na wizjonerskim geniuszu.

    • 43 13

    • siedź w sowjej Rumi i nie gadaj głupot (1)

      • 3 8

      • Zaczęło się...

        • 0 0

    • Wielu ludzi wbija w naszego Wojciecha szpilki to nie ludzie to wilki :)

      • 17 0

  • (1)

    Nie rozumiem tego tepego uporu Szczurka. Po kiego wała nam lotnisko jak w tym gdańskim przeważnie hula wiatr. Te 100 mnl nie lepiej było wydac na potrzebniejsze cele ?

    • 44 18

    • a myślisz, że poza ludźmi z układu ktoś rozumie?

      • 9 3

  • MISTRZ ŚWIATA W PR (2)

    Szczurek jak zwykle prezentuje mistrzowski PR, o ile nie manipulację. Gwałcił wszystkich przez lata, żeby popierać lotnisko w Gdyni, a teraz oczywiście wykorzystuje tamtą polityczną poprawność władz lokalnych i wytyka list intencyjny z 2005 r. Ale wtedy, ani nie było realnych prognoz rozwoju rynku, ani realnego planu rozbudowy lotniska w Gdańsku, a już na pewno jakiejkolwiek potrzeby budowania zdublowanej infrastruktury do obsługi dużych samolotów. Takiej potrzeby nie będzie zresztą jeszcze co najmniej przez 20 lat. Swoją drogą w tym liście intencyjnym nie ma nic czego mieliby się dzisiaj wstydzić lub zaprzeczać jego sygnatariusze i czego nie można racjonalnie zdyskontować poprzez analizę realiów rynkowych i rzetelnych prognoz. Taka zresztą jest istota i sens listów intencyjnych. Szkoda, że sygnatariusze znowu się wystraszą mistrzowskiej manipulacji prezydenta Gdyni. Panowie powiedzcie wreszcie dosadnie, że oparte na zapisach listu intencyjnego oczekiwania Szczurka, że ktokolwiek w Gdańsku czy Województwie miał zamiar budować lub popierać budowę takiego lotniska jakie buduje Szczurek, niezależnie od okoliczności i faktycznych potrzeb rynku, to zwykła manipulacja.

    • 52 23

    • zgwałcony wojewoda, a to dobre i marszałek hahaha

      a to ciapciaki z Alzheimerem.

      • 2 6

    • a czego wyrazem był ów list intencyjny

      według ciebie? Spotkali się i podpisali ot tak z nudów? Minister obrony,admirał, wojewoda, marszalek, prezydenci? Tiaa.

      • 2 0

  • Panie Prezydencie Szczurek (6)

    Jesteśmy całym sercem z Panem. Proponujemy zrobić składkę na lotnisko. Forma obojętna. Każdy gdynianin i sympatyk Gdyni da pieniądze na lotnisko. Widać wyraźnie, że jest zagrywka polityczna. Ciekawe, czy kasa unijna i miasta wydana na kolej metropolitalną w związku z Euro nie są pomocą publiczną?.

    • 34 52

    • Joanna - mówiłem tyle razy: nie udzielaj się na Trójmiasto.pl

      • 11 5

    • (1)

      są, ale w pełni legalna i przemyślaną

      • 7 5

      • znowu Facebookrealistaidiocista

        ty idź sie leczyc a nie zaśmiecaj forum

        • 2 2

    • Mów za siebie...

      Nie będę dawał kasy na megalomana.

      • 10 4

    • Kolej metropolitalna nie jest inwestycją miejską, tylko województwa - nauczcie się w końcu. Kolej metropolitalna jest robiona z POIiŚ bo złożono wniosek, został zaakceptowany i podpisano umowę. Dlatego być może jest pomocą publiczną, ale legalną.

      • 1 2

    • masz racje

      Euro dawno sie skończyło a oni kasiore ciagną z unii i jeszcze prawem sie podpieraja"spec ustawami" to już żenua!!

      • 1 0

  • Mowilem ze wałek :)

    stac nas na to lotnisko ?

    • 26 11

  • Marnowanie kasy... (4)

    Co tam wszyscy będą mówili, że 2 lotniska w odległości 50km są bez sensu.
    Prezydent wie lepiej...

    Kolejne trzeba budować w Sopocie, potem Rumia, Reda, trzeba myśleć przyszłościowo....

    Warszawa ma 2 lotniska (1,8 miliona) a Londyn 4 lotniska (8,2 miliona a metropolia 20 milionów) a tylko patrzeć kiedy 3miasto (około 0,8 miliona) prześcignie taki Londyn czy Warszawę...

    • 31 19

    • (3)

      Póki co jest jedno lotnisko, a ty już o prześciganiu Londynu majaczysz. Ironizować trzeba umieć i trzeba wiedzieć też kiedy.

      • 3 3

      • (2)

        Póki co to są 2 lotniska tylko że jedno nie zostało jeszcze uruchomione.
        Przeczytaj artykuł tam jest napisane, że infrastruktura jest już gotowa.

        Pouczać też trzeba umieć i wiedzieć też kiedy... ;)

        Jestem z Gdyni i kocham to miasto ale trzeba być obiektywnym a nie ślepo bronić miasta (kompleksów) ta inwestycja nie ma sensu.

        Trójmiasto to jeden organizm nie można wszystkiego dublować.
        2 lotniska, 2 hale, 2 porty...

        Może zbudujmy SKM-bis zaraz koło tej starej też będzie konkurencja będzie taniej, ona będzie wąskotorowa i przez to tak naprawdę nie będzie konkurencją dla staraj tylko "uzupełni jej ofertę" (bo raz zwolennicy lotniska piszą, że konkurencja jest przydatna a zaraz potem, że oba porty nie będą konkurować tylko się uzupełniać) hehe

        • 2 4

        • (1)

          Skoro Trójmiasto to jeden organizm, z czym się zgadzam, to warto żeby były właśnie dwa porty, bo to nawet dwa razy więcej przeładunku, i dwa lotniska, bo w razie złych warunków na jednym można skierować samolot na drugie i można obsłużyć więcej turystów.

          • 2 2

          • ... i dwa koszty utrzymania ludzi infrastruktury itp.
            Idąc Twoją logiką otworzymy 3 lotniska bedzie 3x więcej turystów potem kolejne i kolejne...
            Lotniska sa specyficznym bytem a zapasowym jest Bydgoszcz lub Poznań.

            • 0 0

  • prezydencie Szczurek (6)

    jestem z Gdyni, ale weź sie chłopie ogarnij i przestań topic kasę w bzdury. Widziałes jak wyglądaja drogi dojazdowe do tego 'lotniska' ? Estakada co roku w remoncie parazlizuje dojazdy do domów mieszkańcom, codzienne korki rano i po południu na jednopasmowych drogach. Chcesz tam jeszcze dodać podróżnych? Najpierw wypadałoby poprawić infrastukturę drogową pamiętającą Gomułkę i wozy drabiniaste

    • 48 28

    • od gdyńskiego lotniska jest chwilka do estakady Kwiatkowskiego (2)

      zobacz foto

      • 5 6

      • Nieraz tą chwilkę jedzie się godzinę.

        • 4 3

      • Tą trasę to chyba tylko na zdjęciach widziałeś.

        • 1 4

    • naprawdę wierzysz, że się ogranie?

      • 8 2

    • jesteś z Gdyni ? tutaj nie ma psychiatryka a wiem po twoim wpisie ze jestes pacjentem tego szpitala

      • 1 4

    • racja

      • 1 0

  • "Wojciech Szczurek prawdopodobnie już dwa dni temu znał tę decyzję, ponieważ ogłosił list otwarty w tej sprawie" (2)

    Zamiast przekazać informacje mieszkańcom, pozwolił sobie na tyrady, grożenie pięścią unii ? Do czego to podobne ? Brak panu odwagi aby wyjść przed mieszkańców i coś powiedzieć ?

    • 30 19

    • a co byś chciał wiedzieć baranku?

      • 3 4

    • zamiast słowa "przepraszam" i podania się do dymisji słyszymy jedynie "ono i tak powstanie" - nic dodać nic ująć, tylko załamać ręce

      • 9 3

  • Hiszpania w Gdynii (2)

    No proszę niedobra KE nie chce dać pieniędzy na tak potrzebną i ważną inwestycję dla regionu - a tam czeka 1 milion pasażerów?
    Wszystkich zainteresowanych takimi inwestycjami odsyłam do Hiszpanii oni są znacznie bardziej kreatywni wybudowali kilkanaście lotnisk jakie teraz stoją puste budowa największego kosztowała 1 miliard E a teraz chcą je sprzedać za 200 milionów E - wystarczy je kupić i przewieść do Kosakowa to tyła by inwestycja a jaki rozgłos światowy dla Gdynii no i na pewno Pan Prezydent był by znany już nie tylko na Wybrzeżu.

    • 24 11

    • tam wydano miliardy, u nas 100 milionów

      • 4 3

    • Dlaczego przwewożić ?

      Kupić i Gdynia miałby swoje lotnisko w Hiszpanii. Sprzedają razem z gruntem pod lotniskiem. Byłby kawałek Gdyni blisko ciepłego morza.

      • 6 1

  • a może tor? (5)

    Przebudujmy na nowy tor typu ten w top gear. Myślę że dla firm motoryzacyjnych w Trójmieście byłaby do świetna możliwość prezentowania swoich samochodów a i dla mieszkańców Trójmiasta przydałoby się miejsce gdzie można się samochodem czy motocyklem wyjeździć.

    • 13 10

    • Jakich firm motoryzacyjnych?
      Czy mówisz o dilerach?

      • 5 0

    • (1)

      ten teren może być wykorzystany tylko na funkcje lotniskowe, tak więc wojsko będzie miało ładny nowy terminal, który zafundował im Szczurek z naszych podatków.

      • 6 1

      • Można by tam Gawrona wkomponować.

        • 4 0

    • Tor na lotnisku w Gdyni Kosakowo (1)

      Lotnisko dysponuje pow 250h a jak by tak wydzielić 15h n a cele motoryzacyjne szkoły bezpiecznej jazdy płyt poślizgowe może tor do driftu. 5 h już jest tzw Miasteczko.Tylko trzeba zmienić jeden zapis Pozostała powierzchnia może być wykorzystana na cele około lotniskowe lub związane z lotnictwem. Infrastruktura póki co żadna brak mediów planów zagospodarowania więc przedsiębiorcy nigdy przy takim stanie rzeczy złotówki nie zainwestują ale cele około lotniskowe tak można prowadzić działalność. Więc to mit ,że tam można inwestować. Gdyby komukolwiek na tym zależało zurbanizował by pozostałe nie potrzebne tereny , sprzedał wydzierżawił i pozyskiwał pieniądze, Ale po co lepiej wciskać kit, ze Unia nie pozwala budować ze swoje pieniądze. Doprowadził Prezydent Szczurek sprawę do absurdu. Inwestor(Unia Europejska0 nie prawa decydować na co wydawane są jego pieniądze. Ale po co ja to piszę Władza zawsze wie najlepiej i zawsze zapomina ,że wśród tych co nie trzymają steru też są tacy co wiedzą

      • 1 1

      • unia nie jest inwestorem i

        dobrodziejem tego lotniska. A pomoc publiczną dostaje np. Rębiechowo.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane