- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (121 opinii)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (320 opinii)
- 3 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (274 opinie)
- 4 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (91 opinii)
- 5 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (121 opinii)
- 6 Umorzono śledztwo ws. pożaru hali sportowej (44 opinie)
Zakończono przebudowę ul. Św. Ducha. Nasza ocena: między 3+ i 4-
porównać
Po ponad pół roku prac zakończyła się przebudowa ul. Św. Ducha na Głównym Mieście. Wykonano różne nawierzchnie dla pieszych i aut, a na fragmencie ulicy utworzono deptak. Już zapowiedziano, że wiosną poprawione zostanie wypełnienie niezbyt wygodnej kostki kamiennej. Odnowioną ulicę w skali szkolnej oceniamy między 3+ i 4-.
- Jesteśmy świadkami otwarcia dla mieszkańców Gdańska i turystów nowego traktu pieszego. Jeżeli wyobrazimy sobie, że idąc ulicą Św. Ducha przejdziemy przez bramę na jej końcu, a następnie pokonamy Motławę nową kładką na Wyspę Spichrzów, to możemy sobie wyobrazić, co nas jeszcze fantastycznego czeka - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Określenie "trakt pieszy" w przypadku ul. Św. Ducha jest nieco na wyrost. Piesi w pełni do dyspozycji otrzymali fragment między ul. Przędzalniczą a Bosmańską . Na pozostałym odcinku obowiązuje strefa zamieszkania, co oznacza, że choć pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo przed autem, to ruch samochodów jest nadal dopuszczony (z prędkością do 20 km/h i nakazem parkowania tylko w wyznaczonych miejscach).
- Liczymy na powtórzenie sukcesu ul. Stągiewnej - zapowiadała Karina Rembiewska, menedżer Śródmieścia. - Gospodarzem przestrzeni będzie tu pieszy, zaś kierowca tylko gościem. Takie rozwiązania uatrakcyjniają i podnoszą jakość przestrzeni publicznej w ścisłym centrum miasta.
Dwa odcinki, dwa rodzaje nawierzchni
Odnowioną ul. Św. Ducha podzielono pod względem nawierzchni na dwa odcinki:
Co ważne - poziom jezdni został zrównany na obu odcinkach z poziomem chodników, co z jednej strony wyeliminowało wysokie krawężniki, ale w zamian pojawiło się sporo słupków. Zwężono też jezdnię, a pozyskaną w ten sposób przestrzeń oddano pieszym.
Czytaj też: Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?
Na pierwszym odcinku piesi poruszają się po wygodnych, płaskich płytach kamiennych o dobrej przyczepności, otoczonych mniej wygodną kostką kamienną. Są one kontynuacją rozwiązania zastosowanego w obrębie skweru Świętopełka .
Na tym odcinku nietypowo usytuowano ławki (co ważne - z podłokietnikami, ułatwiającymi wstawanie osobom starszym). Są one skierowane do jezdni, co w założeniu ma pozwolić na podziwianie bazyliki Mariackiej .
Niewygodna kostka kamienna do poprawy
Na znacznie dłuższym odcinku Grobla I - Bosmańska nawierzchnia dla pieszych staje się mniej wygodna. Zamiast płyt pojawia się kostka kamienna. Jest ona wprawdzie w wersji ciętej (płaskiej), ale ułożono ją z dużymi odstępami, które na dodatek w wielu miejscach zostały niedostatecznie wypełnione. Urzędnicy sami przyznają, że tylko krótki fragment został odpowiednio "zamulony".
- W protokole odbioru zgłosiliśmy nasze uwagi m.in. w tym zakresie. Wykonawca dokona poprawek wiosną, gdy będą panowały lepsze warunki atmosferyczne - zapowiedział już Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, odpowiedzialnej z ramienia miasta za tę inwestycję.
Czytaj też: Artykuł z kwietnia: Św. Ducha: będzie ładna, ale niewygodna dla pieszych
Sporym wyzwaniem dla pań na szpilkach będzie pokonanie krótkiego odcinka ul. Św. Ducha, na wysokości ul. Grobla I. Choć ulica ta jest wyłączona od wielu lat z ruchu, ułożono tu kolejno: płyty kamienne, kostkę łupaną (o nieregularnym kształcie), większy i nierówny tzw. starobruk oraz wreszcie wspomnianą wcześniej kostkę ciętą.
- O wyborze materiału decydował w dużej mierze konserwator zabytków, stąd taka zróżnicowana nawierzchnia na całej ul. Św. Ducha - wyjaśnia Michał Szymański, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?
Deptak z wydzieloną jezdnią
Ostatni z odcinków św. Ducha, jak już wspomniano, został wyłączony z ruchu. Mimo to ławki, stojaki rowerowe oraz śmietniki ustawiono nie na środku ulicy, lecz w pobliżu kamienic, utrudniając tym samym sytuowanie latem ogródków gastronomicznych. W planach nie ma jednak montażu kolejnych ławek na środku ulicy wzorem ul. Grobla IV.
- W trakcie planowanego remontu ul. Szerokiej lub przy innych wydarzeniach niewykluczone będzie tymczasowe dopuszczenie tutaj ruchu samochodów, stąd taka lokalizacja tych elementów - tłumaczyła podczas spaceru menedżer Śródmieścia.
- Demontaż tych ławek nie jest skomplikowany i jeżeli właściciel lokalu gastronomicznego będzie potrzebował miejsca pod ogródek gastronomiczny, rozważymy ich przeniesienie - dodawał Michał Szymański.
Metalowa kratka lepiej widoczna niż przebieg przedproży
W posadzce chodnika odwzorowano przebieg dawnych przedproży. Użyte materiały są jednak znacznie mniej widoczne niż choćby kratka ochronna koryta do odprowadzania deszczówki. Czyżby niedopatrzenie ze strony konserwatora? Do tego w pobliżu skrzyżowania z ul. Przędzalniczą trzeba zachować szczególną ostrożność, aby nie potknąć się o pozostałości przedproży wyeksponowane na środku chodnika.
Wraz z pracami budowlanymi na całej ulicy pojawiło się zaledwie kilka drzewek. Jak tłumaczą urzędnicy, to wynik trudności ze znalezieniem miejsca pod nasadzenia. Pod ulicą przebiega bowiem duży kolektor kanalizacji burzowej, a także inne instalacje, których "przełożenie" jest znacznie utrudnione.
Czytaj też: Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?
Koszt przebudowy ul. Św. Ducha wyniósł ok. 3,4 mln zł. Wykonawcą wyłonionym w przetargu została firma Strabag. Projekt przebudowy przygotowała gdańska firma Proinwesta.
Nasza ocena: między 3 z dużym plusem a 4 z dużym minusem
Wykonane prace w skali szkolnej (1-6) oceniamy na "trójkę" z dużym plusem, albo "czwórkę" z dużym minusem. Znaczny wpływ na taką ocenę miała nadgorliwość konserwatora, któremu bardziej od komfortu ruchu pieszych zależy na "pocztówkowym", historycznym wizerunku ulicy. Urzędnicy natomiast powinny bardziej przyłożyć się do nadzoru nad prowadzonymi pracami budowlanymi - szczególnie po fatalnie wykonanej nawierzchni chodników wzdłuż al. Grunwaldzkiej.
Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Metamorfozę ul. Wajdeloty oceniamy na mocną czwórkę
Na ul. Św. Ducha nie kończą się plany miasta na najbliższe miesiące. Wkrótce rozpocznie się remont chodników na ul. Złotników i Przędzalniczej , a także przebudowa ul. Szerokiej . Na tej ostatniej wiadomo już, że zwężona zostanie jezdnia przy jednoczesnym poszerzeniu chodników. Ruch samochodów zostanie nadal dopuszczony, choć w pobliżu Żurawia rozważana jest opcja ograniczenia wjazdu tylko do mieszkańców.
Materiał archiwalny z czerwca br.
Planowana kładka na przedłużeniu ul. Św. Ducha
Miejsca
Opinie (186) 8 zablokowanych
-
2017-12-08 11:42
Dziwne... (2)
"Rewitalizując" ulicę zlikwidowano kilkadziesiąt miejsc parkingowych dla mieszkańców, nie proponując żadnej alternatywy. Jak wiadomo mieszkańcy Głównego Miasta są dla UM gorszym sortem po turystach, restauratorach, hotelarzach i właścicielach apartamentów na wynajem. Kolejny przykład pokazowych działań miasta wpisanych w politykę czyszczenia kamienic, czyli systemowego i konsekwentnego obniżania jakości i utrudniania codziennego życia w centrum, a co za tym idzie obniżania wartości mieszkań, które w atrakcyjnych cenach skupują... restauratorzy, hotelarze i właściciele apartamentów na wynajem. A jak wiadomo, w Gdańsku ręka rękę myje...
- 30 11
-
2017-12-08 12:44
(1)
jasne najlepiej tę ulicę zastawić samochodami, wtedy będzie fajnie
- 8 6
-
2017-12-08 13:55
Nie chodzi o to, żeby samochody stały zaparkowane wzdłuż całej pięknej ulicy, ale o to, żeby właściciel/inwestor/włodarz pomyślał o alternatywie jeśli zamierzał zrobić ze Św. Ducha trakt pieszy. Chodzi o ALTERNATYWĘ. Polecam pierwsze zdanie wpisu, tam pojawia się sformułowanie "alternatywa". Czytanie ze zrozumieniem, może nie łatwe, ale ma wielką przyszłość drogi gimnazjalisto.
- 10 2
-
2017-12-08 12:10
w Gdańsku płyty z kwarcytu albo gnejsu
granit jest słaby i przypomina cmentarz. Efekt castoramy
- 12 1
-
2017-12-08 12:20
fajna ulica
kostka rzeczywiście średnio wygodna ale całość robi wrażenie. brawo Gdańsk!!!!!
- 5 9
-
2017-12-08 12:42
Fajnie fajnie, ale co z przedprożami?
Pytanie do manager Śródmieścia
- 15 1
-
2017-12-08 12:43
Oczywiście banda malkontentów juz działa (3)
Wprawdzie o gustach się nie dyskutuje ale mierzi mnie to polskie i gdańskie marudzenie oczywiście niektórych> Gdańsk to naprawdę unikatowe miasto w skali Europy. Fajnie i dynamicznie zarządzane, niemal pędzące w rozwoju. kupa firm, które w tym mieście otwierają swoje przedstawicielstwa, w zasadzie co tydzień słyszy się o nowych, dużo boisk, basenów, stadion, hala sportowa, nowoczesne biurowce, hotele, centra handlowe ( moim zdaniem już za dużo)olbrzymia długość ścieżek rowerowych jedno z najnowocześneijszych regionalnych lotnisk w Europie, potężny terminal DCT, rozbudowujący się ciągle port. naprawdę żyć nie umierać w tym mieście. tego rozwoju i rozbudowy zazdroszczą nam w całej Polsce. jeżdżę , rozmawiam, wiem. Kim trzeba być, żeby to kwestionować, zrzędzić? chyba jakimś pisiorem. idziemy w super dobrym, kierunku i oby tak dalej!!!!!
- 8 20
-
2017-12-08 12:49
Będzie wykonanie bez zarzutu, będę chwalił.
Jest byle jak to mam dziękować tylko dlatego, że jest lepiej, niż było? Jest okazja zrobić na tip top, żeby cieszyło latami. Zrobią średnio/kijowo i męcz się z tym chłamem przez następne kilkadziesiąt lat.
- 11 2
-
2017-12-08 13:01
Port (1)
się rozbudowuje? W którym miejscu? Pomijając oczywiście DCT, bo DCT to nie port.
- 2 2
-
2017-12-08 13:34
a co do DCT jeszcze, to co z tego
skoro to nie Polska firma i nie płaci podatków w Polsce. Fajnie to wygląda, bo wygląda, że mamy, a tak naprawdę, to g mamy. Tak samo mamy sieć marketów Lidl.
- 2 1
-
2017-12-08 12:51
Polskie malkontenctwo w klasycznym wydaniu...
- 6 17
-
2017-12-08 13:00
Taka ciekawostka (1)
Ma być zabudowany kawałek Św.Ducha od Motławy, jak tam i po czy dojedzie sprzęt i materiały na budowę, taczkami? A śmieciarki jak tam dojadą? A straż pożarna?
- 18 3
-
2017-12-08 17:00
Tak jak na Stagiewnej. Rozjada kostke i juz. Tak samo rozpada sie ulica kolo Muzeum IIWS bo ciezarowki developera wszystko niszcza. Potem na nasz koszt miasto wyremontuje.
- 5 2
-
2017-12-08 13:03
dwója..
Oprócz tego, że wygląda to wypadałoby jeszcze, żeby dało się tamtędy przejść. Przez tą kostkę w szpilkach nie przejdziesz, a wózek z dzieckiem podskakuje, że aż strach żeby mu krzywdy nie zrobić.
- 14 6
-
2017-12-08 13:04
No nareszcie jakieś kompleksowe podejście do tematu
Podoba mi się wydzielenie ulicy słupkami i jej zwężenie co powoduje spowolnienie ruchu, szerokie chodniki wyłożone płytami kamiennymi, dosadzenia drzew i ławki.
Brakuje renowacji przedproży- 7 10
-
2017-12-08 13:07
Mi sie
srednio podoba jakos nie pasuje do krajobrazu obok.
Gdynia swietojanska i skwer lepiej zrobi. Widzialem wizualizacje- 10 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.