• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zakończono przebudowę ul. Św. Ducha. Nasza ocena: między 3+ i 4-

Krzysztof Koprowski
8 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Pomysł na dawne przedproża przy Św. Ducha
Przesuń aby
porównać

Po ponad pół roku prac zakończyła się przebudowa ul. Św. Ducha zobacz na mapie Gdańska na Głównym Mieście. Wykonano różne nawierzchnie dla pieszych i aut, a na fragmencie ulicy utworzono deptak. Już zapowiedziano, że wiosną poprawione zostanie wypełnienie niezbyt wygodnej kostki kamiennej. Odnowioną ulicę w skali szkolnej oceniamy między 3+ i 4-.



Jak oceniasz przebudowę ul. Św. Ducha?

Prace budowlane na ul. Św. Ducha trwały od maja br. W czwartek oficjalnie - choć bez przecięcia wstęgi - przekazano ją w użytkowanie mieszkańcom i turystom. Włodarze miasta oraz urzędnicy udali się przy tym na wspólny spacer po odnowionej ulicy.

- Jesteśmy świadkami otwarcia dla mieszkańców Gdańska i turystów nowego traktu pieszego. Jeżeli wyobrazimy sobie, że idąc ulicą Św. Ducha przejdziemy przez bramę na jej końcu, a następnie pokonamy Motławę nową kładką na Wyspę Spichrzów, to możemy sobie wyobrazić, co nas jeszcze fantastycznego czeka - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Określenie "trakt pieszy" w przypadku ul. Św. Ducha jest nieco na wyrost. Piesi w pełni do dyspozycji otrzymali fragment między ul. Przędzalniczą zobacz na mapie GdańskaBosmańską zobacz na mapie Gdańska. Na pozostałym odcinku obowiązuje strefa zamieszkania, co oznacza, że choć pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo przed autem, to ruch samochodów jest nadal dopuszczony (z prędkością do 20 km/h i nakazem parkowania tylko w wyznaczonych miejscach).

- Liczymy na powtórzenie sukcesu ul. Stągiewnej zobacz na mapie Gdańska - zapowiadała Karina Rembiewska, menedżer Śródmieścia. - Gospodarzem przestrzeni będzie tu pieszy, zaś kierowca tylko gościem. Takie rozwiązania uatrakcyjniają i podnoszą jakość przestrzeni publicznej w ścisłym centrum miasta.
  • Nawierzchnia dla pieszych na odcinku Złotników - Grobla I.
  • Nawierzchnia dla pieszych na odcinku Złotników - Grobla I przy Kaplicy Królewskiej.
  • Nawierzchnia dla pieszych na odcinku Złotników - Grobla I.
  • Ławki ustawiono w stronę jezdni i zarazem bazyliki Mariackiej.
  • Jezdnia została zwężona do jednego pasa ruchu. Nz. odcinek Złotników - Grobla I.

Dwa odcinki, dwa rodzaje nawierzchni



Odnowioną ul. Św. Ducha podzielono pod względem nawierzchni na dwa odcinki:


Co ważne - poziom jezdni został zrównany na obu odcinkach z poziomem chodników, co z jednej strony wyeliminowało wysokie krawężniki, ale w zamian pojawiło się sporo słupków. Zwężono też jezdnię, a pozyskaną w ten sposób przestrzeń oddano pieszym.

Czytaj też: Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?

Na pierwszym odcinku piesi poruszają się po wygodnych, płaskich płytach kamiennych o dobrej przyczepności, otoczonych mniej wygodną kostką kamienną. Są one kontynuacją rozwiązania zastosowanego w obrębie skweru Świętopełka zobacz na mapie Gdańska.

Na tym odcinku nietypowo usytuowano ławki (co ważne - z podłokietnikami, ułatwiającymi wstawanie osobom starszym). Są one skierowane do jezdni, co w założeniu ma pozwolić na podziwianie bazyliki Mariackiej zobacz na mapie Gdańska.

  • Nawierzchnia na odcinku Grobla I - Bosmańska.
  • Nawierzchnia na odcinku Grobla I - Bosmańska.
  • Nawierzchnia na odcinku Grobla I - Bosmańska.
  • Nawierzchnia na odcinku Grobla I - Bosmańska: deptak od ul. Przędzalniczej.

Niewygodna kostka kamienna do poprawy



Na znacznie dłuższym odcinku Grobla I - Bosmańska nawierzchnia dla pieszych staje się mniej wygodna. Zamiast płyt pojawia się kostka kamienna. Jest ona wprawdzie w wersji ciętej (płaskiej), ale ułożono ją z dużymi odstępami, które na dodatek w wielu miejscach zostały niedostatecznie wypełnione. Urzędnicy sami przyznają, że tylko krótki fragment został odpowiednio "zamulony".

- W protokole odbioru zgłosiliśmy nasze uwagi m.in. w tym zakresie. Wykonawca dokona poprawek wiosną, gdy będą panowały lepsze warunki atmosferyczne - zapowiedział już Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, odpowiedzialnej z ramienia miasta za tę inwestycję.
Czytaj też: Artykuł z kwietnia: Św. Ducha: będzie ładna, ale niewygodna dla pieszych

Miszmasz nawierzchni chodnika na wysokości ul. Grobla I. Miszmasz nawierzchni chodnika na wysokości ul. Grobla I.
Sporym wyzwaniem dla pań na szpilkach będzie pokonanie krótkiego odcinka ul. Św. Ducha, na wysokości ul. Grobla I. Choć ulica ta jest wyłączona od wielu lat z ruchu, ułożono tu kolejno: płyty kamienne, kostkę łupaną (o nieregularnym kształcie), większy i nierówny tzw. starobruk oraz wreszcie wspomnianą wcześniej kostkę ciętą.

- O wyborze materiału decydował w dużej mierze konserwator zabytków, stąd taka zróżnicowana nawierzchnia na całej ul. Św. Ducha - wyjaśnia Michał Szymański, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

Ławki ustawione na ul. Grobla IV na przestrzeni przeznaczonej pierwotnie pod jezdnię. Ławki ustawione na ul. Grobla IV na przestrzeni przeznaczonej pierwotnie pod jezdnię.

Deptak z wydzieloną jezdnią



Ostatni z odcinków św. Ducha, jak już wspomniano, został wyłączony z ruchu. Mimo to ławki, stojaki rowerowe oraz śmietniki ustawiono nie na środku ulicy, lecz w pobliżu kamienic, utrudniając tym samym sytuowanie latem ogródków gastronomicznych. W planach nie ma jednak montażu kolejnych ławek na środku ulicy wzorem ul. Grobla IV.

- W trakcie planowanego remontu ul. Szerokiej zobacz na mapie Gdańska lub przy innych wydarzeniach niewykluczone będzie tymczasowe dopuszczenie tutaj ruchu samochodów, stąd taka lokalizacja tych elementów - tłumaczyła podczas spaceru menedżer Śródmieścia.
- Demontaż tych ławek nie jest skomplikowany i jeżeli właściciel lokalu gastronomicznego będzie potrzebował miejsca pod ogródek gastronomiczny, rozważymy ich przeniesienie - dodawał Michał Szymański.
  • Pozostałości dawnych przedproży na środku chodnika.
  • Krata na korycie do odprowadzania wody jest znacznie bardziej widoczna niż przebieg przedproży.
  • Zarys przebiegu dawnych przedproży.
  • Zarys przebiegu dawnych przedproży.
  • Zarys przebiegu dawnych przedproży.

Metalowa kratka lepiej widoczna niż przebieg przedproży



W posadzce chodnika odwzorowano przebieg dawnych przedproży. Użyte materiały są jednak znacznie mniej widoczne niż choćby kratka ochronna koryta do odprowadzania deszczówki. Czyżby niedopatrzenie ze strony konserwatora? Do tego w pobliżu skrzyżowania z ul. Przędzalniczą zobacz na mapie Gdańska trzeba zachować szczególną ostrożność, aby nie potknąć się o pozostałości przedproży wyeksponowane na środku chodnika.

Wraz z pracami budowlanymi na całej ulicy pojawiło się zaledwie kilka drzewek. Jak tłumaczą urzędnicy, to wynik trudności ze znalezieniem miejsca pod nasadzenia. Pod ulicą przebiega bowiem duży kolektor kanalizacji burzowej, a także inne instalacje, których "przełożenie" jest znacznie utrudnione.

Czytaj też: Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?

  • Wizualizacja przebudowanej ulicy z zielenią.
  • Na ulicy pojawiło się zaledwie kilka drzewek.
  • Na ulicy pojawiło się zaledwie kilka drzewek.
  • Wspólny spacer włodarzy i urzędników po odnowionej ulicy.
Koszt przebudowy ul. Św. Ducha wyniósł ok. 3,4 mln zł. Wykonawcą wyłonionym w przetargu została firma Strabag. Projekt przebudowy przygotowała gdańska firma Proinwesta.

Nasza ocena: między 3 z dużym plusem a 4 z dużym minusem



Wykonane prace w skali szkolnej (1-6) oceniamy na "trójkę" z dużym plusem, albo "czwórkę" z dużym minusem. Znaczny wpływ na taką ocenę miała nadgorliwość konserwatora, któremu bardziej od komfortu ruchu pieszych zależy na "pocztówkowym", historycznym wizerunku ulicy. Urzędnicy natomiast powinny bardziej przyłożyć się do nadzoru nad prowadzonymi pracami budowlanymi - szczególnie po fatalnie wykonanej nawierzchni chodników wzdłuż al. Grunwaldzkiej.

Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Metamorfozę ul. Wajdeloty oceniamy na mocną czwórkę

W przyszłym roku rozpocznie się przebudowa ul. Szerokiej. W przyszłym roku rozpocznie się przebudowa ul. Szerokiej.
Na ul. Św. Ducha nie kończą się plany miasta na najbliższe miesiące. Wkrótce rozpocznie się remont chodników na ul. Złotników zobacz na mapie GdańskaPrzędzalniczej zobacz na mapie Gdańska, a także przebudowa ul. Szerokiej zobacz na mapie Gdańska. Na tej ostatniej wiadomo już, że zwężona zostanie jezdnia przy jednoczesnym poszerzeniu chodników. Ruch samochodów zostanie nadal dopuszczony, choć w pobliżu Żurawia zobacz na mapie Gdańska rozważana jest opcja ograniczenia wjazdu tylko do mieszkańców.

Materiał archiwalny z czerwca br.


Planowana kładka na przedłużeniu ul. Św. Ducha

Miejsca

Opinie (186) 8 zablokowanych

  • co to jest?

    Obrzydliwie wyglądają ławki na Grobli IV - nie wiem kto wpadł na ten genialny pomysł ale powinien zmienić pracę...brakuje jeszcze tylko wielkich podświetlanych reklam np słynnego bombelkowanego napoju , które szumnie nazwano by świątecznymi iluminacjami

    • 14 5

  • "Zamiast płyt pojawia się kostka kamienna. Jest ona wprawdzie w wersji ciętej (płaskiej), ale ułożono ją z dużymi odstępami, które na dodatek w wielu miejscach zostały niedostatecznie wypełnione. Urzędnicy sami przyznają, że tylko krótki fragment został odpowiednio "zamulony"."
    A gdzie Państwo byli przezcałe pół roku? nie można było interweniować na bieżąco?

    • 9 5

  • Rozumiem że (3)

    Wózki dziecięce, inwalidzkie i panie w szpikach mają się tam nie pojawiać z założenia.

    • 22 8

    • a rolki, deskorolki, longbordy drogi Panie (2)

      i jeszcze walizki z kółkami

      • 8 1

      • co Ty porównujesz (1)

        inwalidą nie zostajesz dla przyjemności

        Dżizes co za matoł

        • 4 1

        • ktoś coś porównywał?

          • 0 1

  • Super,że modernizują Szeroką! Główna ulica "starówki" jakby nie było. Ja bym zostawił dla aut do krzyżówki z Groblą. Dalej zrobił deptak aż do Zurawia. Pięknieje nam najbardziej reprezentacyjna część trójmiasta. Tak trzymać.

    • 8 3

  • Ech, gdyby tak jeszcze te brudne i pobazgrane (jak na fotkach) kamienice odmalować

    byłoby tam całkiem fajnie

    • 6 5

  • Nieporozumienie i brak pomysłu (2)

    Idea remontu była słuszna jednakże koncepcja tego wykonania nietrafiona. Zupełnie zbędne są te czarne słupki niewiadomo po co one tam zostały postawione. Nie dość, że tam nie pasują to zaburzają niepotrzebnie przestrzeń. Również te ławki niewiadomo po co tam zostały postawione . Mam wrażenie, że nasi kreatorzy przestrzeni nie znają obowiązujących trendów, a tak w ogóle to nie maja wyczucia estetyczno-historycznego. Uważam, że słupki i ławki winny zostać zdemontowane ponieważ zagracają przestrzeń i tam po prostu nie pasują. Ostatnio przechodziłem ul.Kowalska i to samo wszędzie powbijane nie wiadomo po co czarne słupki, które nie dość, że pomniejszają chodnik i możliwości poruszania to wszystkie są powyginane lub pozbawione pewnych elementów. Stanowi to żałosny obraz naszych planistów z Urzędu Miejskiego bo po co stawiać takie słupki jak są wykrzywiane czy to przez samochody bo wszędzie wąsko lub wandali taki obraz nie upiększa naszego miasta, a generuje nie potzrebne wydatki psuje krajobraz i są przede wszystkim te słupki nietrwałe. Och dlaczego włodarze tego nie widzą

    • 15 2

    • Polscy kierowcy zaparkują wszędzie. Same znaki zakazu parkowania nic nie dają. (1)

      Niestety tam gdzie nie ma słupków zaraz wpychają się kierowcy i parkują tam swe auta.

      • 6 0

      • istnieją jeszcze znaki drogowe....

        i służby które powinny czuwać nad ich przestrzeganiem

        • 2 0

  • To ewidentny przykład jak nie należny kłaść kostki kamiennej

    Czy to robili studenci filozofii??

    • 9 6

  • Pewnie Budyń od wykonawcy dostał kolejne mieszkanie

    Bo za taką partaninę 3,4 mln zł to chyba żart !!!

    • 5 8

  • Imbecyle, więcej słupków i szlabanów. Jakaś paranoja.

    • 12 5

  • Tu płyty, tam kamienny bruk, wygląda to paskudnie.

    • 6 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane