• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrola NIK: plaga bezmyślnych robót drogowych

km
4 lipca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Drogowcy na drogach to nasza codzienność. Drogowcy na drogach to nasza codzienność.

Gdańskie drogi należą do jednych z najgorszych w kraju - to już nie tylko opinia kierowców, ale też Najwyższej Izby Kontroli. Z właśnie opublikowanego raportu wynika, że 53 proc. dróg w Gdańsku jest w złym lub bardzo złym stanie.



Pocieszeniem w tej sytuacji może być fakt, że w tym niechlubnym rankingu wyprzedzają nas Warszawa i Kraków. W stolicy naprawy wymaga aż 71 proc. nawierzchni dróg, w Krakowie - 60 proc. W Gdańsku - 53 proc. Tylko, czy aż?

Jak podkreśla w swoim raporcie NIK, stan jezdni w polskich miastach jest fatalny, mimo że na ich utrzymanie, przeznacza się spore kwoty. Kontrolowane miasta - od początku 2006 r. do I półrocza 2008 r. - wydały w sumie 4,021 mld zł na modernizację, przebudowy i remonty dróg. W Gdańsku w tym okresie wydano 398.164,1 tys zł i przeprowadzono przebudowę, modernizację bądź remont 37 odcinków dróg o łącznej długości 30 km (3,9 proc. ogólnej długości dróg).

Pełny raport NIK (w wersji pdf)


Dlaczego, mimo tak dużych wydatków, jest aż tak źle? Zdaniem NIK, wszystko przez brak planowania i koordynowania prac remontowych, które trwają zbyt długo i są uciążliwe dla kierowców. W swoim raporcie najwięcej takich sytuacji NIK pokazał w Gdańsku.

Bardzo często dochodziło u nas do tego, że zarządca drogi i gestorzy sieci podziemnych nie posiadali pełnej informacji o wzajemnych zamierzeniach, co uniemożliwiało im racjonalne planowanie działań.
I tak w Gdańsku po pięciu miesiącach od wyremontowania ulic Mickiewicza i Hallera, rozpoczęto roboty sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, niszcząc nowo położoną nawierzchnię.

Kolejnym przykładem była przebudowa ul. Marynarki Polskiej (odcinek ul. Reja - ul. Wyzwolenia). Skrócono okres przebudowy z 26 do 22 tygodniu z powodu konieczności dostosowania czasu inwestycji do czasu, określonego w umowie o dofinansowanie projektu, zawartej z Ministerstwem Infrastruktury. W efekcie wadliwie wykonano warstwę ścieralną na wszystkich przejazdach tramwajowych, a usterki usuwane były przez następne dwa miesiące.

Doszło też do opóźnienia zakończenia przebudowy ul. Świętokrzyskiej (od ul. Wielkopolskiej do ul. Białostockiej) o ponad pięć miesięcy z powodu kolizji istniejącego gazociągu z projektowaną kanalizacją deszczową.

Kontrolerzy podkreślają, że żaden z właścicieli urządzeń infrastrukturalnych nie informował zarządcy drogi z wyprzedzeniem o swoich planach inwestycyjnych i remontowych. Dowiadywał się on o tym dopiero na etapie uzgodnień gotowej dokumentacji projektowej. Natomiast właściciel urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych często dowiadywał się o planach remontowych zarządcy drogi na etapie uzyskiwania warunków na przebudowę.

Tymczasem według dyrektora zarządu dróg i zieleni w Gdańsku Mieczysława Kotłowskiego raport NIK w gruncie rzeczy jest dla Gdanska pozytywny. - Przykłady błędów to tylko niewielkie uchybienia - powiedział dyrektor Radiu Gdańsk.
km

Opinie (193) 5 zablokowanych

  • Pracują

    tak, by mieć zapewnioną ciągłość robot, Latają i łatają,łata odchodzi itd.
    kilkanaście lat temu widziałem jak taka wielka bryła asfaltu, najechana przednim kołem odskoczyła i uderzyła z impetem w tylne koło samochodu i urwała je,
    samochód wjechał na chodnik potrącając pieszych na szczęście niegroźnie i zatrzymał się na słupie oświetleniowym, jądąc z tyłu byłem naocznym świadkiem,
    w tym miejscu było wiele łat wykonanych przez drogowców, byle jak.

    • 0 0

  • Drogi (3)

    Charakterystyczne dla naszego kraju są drogi, beznadziejne, europejczyk
    widzi nowe kościoły a nie ma normalnych dróg, odwrotnie jest na zachodzie.
    Chyba Pan Bóg nie lubi katolików.

    • 3 1

    • Drogi (2)

      Biedne państwo-bogaty kościól, niestety, idzie to w parze.

      • 2 5

      • zanegował czarny, zgadłem?

        • 1 3

      • Państwo jest bogate durniu

        Zabiera ci kasae nawet jak spuszczasz wodęw swoim kiblu debilu, ale debilami łatwiej rządzić

        • 4 1

  • A komu ma zależeć ?

    to tak jak z renomą w Gdańsku ,Pujszo poznał Adamowicza zgadali się że dostaną 100% miliony poszły.Ldzie nadal wierzą w to że inni przestali ich okradać
    przez kasowanie biletów.

    A bilety 50% drożej po tym jak renomka.

    Tak się worbi w H ludzi w Gdańsku.

    • 4 1

  • Uliczny business (2)

    Warto zainteresować NIK faktem rozjeżdżania ulic przez spółkę transportową WAKOZ. Ktoś robi pieniądze kosztem struktury miasta. No kto? Zgadujcie

    • 5 2

    • wychodzi

      ze zydzi albo kgb.

      • 2 0

    • Wakoz to jeszcze nic - gdybyście wiedzieli ile OL-trans przeładowuje ciężarówki . Wakoz im do pięt niedorasta w kwalifikacji kto bardziej przeładuje ciężarówkę

      • 0 0

  • prawda jest taka

    w polsce drog jak nie bylo tak nie bedzie przynajmniej teraz... brak organizacji i planowania rujnuje nasze drogi

    • 2 0

  • szambo korupcji i przekrętów

    made in poland

    • 9 0

  • A kto z was wie jak wygląda proces przygotowania inwestycji drogowej w świetle polskiego prawa? (4)

    Jak ktoś nie wie, to nie powiniem rzucać pochopnych oskarżeń. Wykonawstwo drogi to około 1/4 lub 1/5 czasu całość procesu inwestycyjnego. W Europie zachodniej przygotowanie inwestycji to czas około 5 lat. W swietle polskiego pawa proces przygotowawczy jest porównywalny, ale inne są przeszkody (przekroczone obowiązujące terminy administracyjne, nieregulowane wcześniej sprawy własnościowe - ludzie nie przeprowadzający spadków, żądania właścicieli - patrz sprawa Gmurków w Warszawie, itp.)
    Faktycznie Adamowiczowi brakuje już pary i powinien dać sobie spokój, ale jego zastępca od iwnestcyji - Bojanowski może trochę w inwestycjach pomóc, bo z doświadczenia wiem, że facet jest uparty i odnosił sukcesy.

    • 0 11

    • jest bałagan - to fakt nie do podważenia (2)

      a tłumaczenia to dla naiwnych oraz kobiet i dzieci. Powoływanie się na większą biurokrację gdzie indziej dowodzi tylko głupoty tłumaczącego, a nie adresata tego tłumaczenia. Budyń ze swoimi urzędnikami rządzi w stylu "jakimś mnie Panie Boże stworzył, takim mnie masz". Matołectwo...

      • 3 0

      • (1)

        nie mówię o większej biurokracji gdzie indziej, tylko o tym, ze do ogródka, to każdy dorzuca kamyczek, a brak u Adamowicza spójnej wizji na rozwój miasta nie zawsze dobry dobór najbliższych doradców sposobu na rządzenie, słuchanie głosów debili, to błędy chyba największe ale nie jedyne,

        • 3 0

        • tłumaczenie kretyna bandą kretynów, którą ten kretyn wybrał

          • 2 0

    • kolejny raz

      budyn wskazuje na zastepcę. byli różni ot Jerzy G., Anna F., Szczepan L i jeszcze paru

      • 0 0

  • Budyń-bo miekka faja.System jest do bani,w tym jest caly problem .Ludzie są nie douczeni,media robią sieczke z waszych umyslow.Ten stan rzeczy trwa setki lat i raczey sie tak szybko nic nie zmieni...

    • 2 0

  • natychmiast adamowicz musi odejsc (1)

    adamowicz psuje wizerunek naszego kochanego gdanska.prezydentowi juz podziekujemy.najwyzszy czas odsunac jego od koryta.

    • 10 0

    • SUBITO

      • 0 0

  • uchybienie (1)

    przykładem uchybienia jest budowa syfonu/ lub supersyfu/ na skrzyżowaniu Nowe Ogrody i 3 Maja - najpierw położono piękną kostkę i zrobiono wygodny chodnik dla pieszych i ścieżkę przy okazji wymiany torowiska, potem przyszli ci od syfonu i narobili bałaganu , który trwa do dziś, a ostatnio znowu to miejsce zalane czyli syfon nie działa jak trzeba, tak zarządza miastem miłościwie panujący ADamowiczz a teraz, żeby zebrać pieniądze na stadion z normalnych ludzi ściąga pieniądze - podwyższył opłaty za wieczyste użytkowanie, podwyższył podatki, łupie w obywatela karami za parkowanie. Gdańsk wrogi mieszkańcom - takie jest przesłanie Panie prezydencie - takie się kryje za Pana działaniem- przesłanie do ludu.....

    • 10 0

    • polscy inzynierowie mają 5-ke z religii

      skutki wszedzie widoczne

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane