• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojadą pociągi SKM przez Południe? Propozycja naszego czytelnika

Krzysztof Koprowski
10 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego. Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego.

Którędy poprowadzić trasę SKM przez Południe? Wykreślenie na przełomie wieków kolei z planów zagospodarowania utrudnia dzisiaj powrót do tej wizji. Nasz czytelnik proponuje wykorzystać ostatnie niezabudowane tereny i połączyć SKM z linią PKM. Biuro Rozwoju Gdańska przyznaje, że bierze pod uwagę podobne rozwiązanie.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


W jaki sposób przedłużyć Południową SKM od rejonu al. Havla?

Kilkadziesiąt lat temu południowa linia Szybkiej Kolei Miejskiej była trzonem wszystkich planów zabudowy dla tej części Trójmiasta. Po zmianach gospodarczo-ustrojowych utrzymała się jeszcze w dokumentach do przełomu wieków, kiedy to ostatecznie zrezygnowano z jej budowy na rzecz tramwajów i autobusów.

Decyzja ta była podyktowana m.in. ogromnymi kosztami realizacji oraz stanem kolei państwowych. W tym czasie zastanawiały się one przede wszystkim, które szlaki wyłączyć z eksploatacji, a nie dokąd zbudować nową linię kolejową.

Po 20 latach pomysł budowy tzw. Południowej SKM wrócił. W międzyczasie sprzedano jednak tereny rezerwowane pod kolej prywatnym inwestorom, którzy zbudowali m.in. osiedla, stacje benzynowe, obiekty gastronomiczne, przychodnię itp.

Część rezerwy wykorzystano na obiekty publiczne - m.in. szkoła przy ul. Człuchowskiej zajmuje miejsce planowanego w przeszłości przystanku SKM, zaś szkoła przy ul. Lawendowe Wzgórze powstała w miejscu planowanych torów szlakowych w stronę lotniska.

Czy to oznacza, że pomysł Południowej SKM jest całkowicie nierealny? Niekoniecznie, aczkolwiek wymaga wykorzystania terenów niezabudowanych lub przeznaczonych dziś na budowę dróg - np. Nowej Podmiejskiej, Nowej Małomiejskiej czy Nowej Świętokrzyskiej.

Czytaj też: Południowa SKM zamiast dróg? Kamienice nie blokują inwestycji
Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r. Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r.

Propozycja czytelnika: połączenie SKM z linią PKM



W kwietniu pisaliśmy o propozycji budowy wielkiej kolejowej pętli wokół osiedli Południa. Dzisiaj przedstawiamy pomysł naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego:

- Od dawna jestem zwolennikiem budowy kolei na Południu. Zastanawiałem się, jakby mogła wyglądać ta inwestycja, aby była rentowna i stanowiła faktyczną alternatywę dla samochodów oraz autobusów. Uważam, że poprowadzenie jej od pętli Łostowice Świętokrzyska na zachód i następnie północ, do obecnej PKM, mogłoby być rozwiązaniem usprawniającym na lata komunikację pomiędzy nowymi dzielnicami a Śródmieściem czy Wrzeszczem.
Nasz czytelnik proponuje poprowadzenie trasy SKM od al. Havla (dokąd pociągi mają docierać wzdłuż ul. Małomiejskiej - Podmiejskiej zgodnie z wcześniejszymi propozycjami) częściowo pod wzgórzem, na którym znajduje się osiedle Moje Marzenie, do rejonu ul. Niepołomickiej.

Stamtąd pociągi miałyby przejeżdżać w obrębie osiedli przy ul. Olimpijskiej, a następnie wykorzystywać rezerwę ul. Nową Świętokrzyską (tory kolejowe wzdłuż lub pod ulicą) i przedłużenia al. Adamowicza (planowana ul. Nowa Bulońska Południowa), aby dotrzeć w sąsiedztwo bloków osiedla Lawendowe Wzgórze.

Czytaj też: Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz
Od tego osiedla nasz czytelnik proponuje poprowadzenie torów przez jeszcze niezabudowane tereny do okolic ul. Stężyckiej, skąd przez ogródki działkowe pociągi SKM miałyby docierać do trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w pobliżu przystanku Gdańsk Jasień.

- Dzięki temu projektowi powstałaby pętla południowa, a pociągami po niej kursującymi można byłoby łatwo i szybko dotrzeć do Gdańska Głównego, Wrzeszcza oraz na lotnisko - dodaje Krzysztof Adamski.
Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.) Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.)
Autor pomysłu zaproponował kilka przystanków na nowej trasie, ale - jak podkreśla - ich ewentualne lokalizacje powinny być dokładnie ustalone na podstawie przepływów ludności przez ekspertów, np. z Politechniki Gdańskiej.

Biuro Rozwoju Gdańska: bierzemy pod uwagę podobne rozwiązanie



Pomysł naszego czytelnika postanowiliśmy poddać ocenie Biura Rozwoju Gdańska, któremu powierzono prace studialne nad możliwością przywrócenia do dokumentów planistycznych i wskazania ostatecznego przebiegu trasy SKM przez Południe.

- Wariant zaproponowany przez czytelnika jest bardzo zbliżony do jednego z wariantów, nad którym obecnie pracuje BRG - przyznaje Michał Nitkowski, rzecznik BRG. - Na ostateczny możliwy przebieg i dalszą eksploatację będą miały wpływ rzeźba terenu, istniejąca i planowana zabudowa, uwarunkowania środowiskowe, infrastrukturalne i społeczne.

Studium na przełomie I i II kwartału lub później



Pracownicy BRG na razie nie chcą dzielić się swoimi autorskimi koncepcjami, nad którymi pracują. Pierwotny harmonogram zakładał ukończenie studium na przełomie I i II kwartału 2020 r., ale "jest to w tej chwili termin orientacyjny, który może ulec wydłużeniu".

Miejsca

Opinie (393) 7 zablokowanych

  • B. dobry pomysł.

    • 1 3

  • Zobaczycie pkm na poludnie jak swinia niebo buahhaa

    Co tam pkm,moze odrazu niech miasto pobuduje kosmodrom

    • 4 2

  • Niezabudowane tereny?

    Ja to bym bardzo chętnie zobaczył te niezabudowane tereny wzdłuż Małomiejskiej. Wszystkie koncepcje, które do tej pory widziałem, wymagałyby wyburzenia dużej ilości budynków, i poprowadzenia ludziom kolei pod oknami

    • 3 0

  • Jestem przeciwny tej inwestycji

    Czytam, że PKM-ka jest przepełniona. Zgadza się. Tyle, że ten pociąg jeździć w godzinach szczytu co 15-20 min, a poza szczytem, co 30 min. Tak więc jeśli z taką częstotliwością będą jeździć te pociągi na nowej trasie, to naprawdę szkoda na to kasy. Dodam też, że po wybudowaniu PKM-ki ograniczono kursy autobusów, m.in 127 i 129. Te autobusy jeżdżą rzadziej, mimo iż w ciągu ostatnich kilku lat w dzielnicach takich jak Jasień i Piecki Migowo wybudowano kikadziesiąt nowych budynków mieszkalnych, zwłaszcza w okolicach Myśliwskiej. Tak więc mieszkańcy dzielnic, przez które będzie przebiegać nowa linia kolejowa powinni liczyć się z tym, iż po jej wybudowaniu z pewnością część kursów autobusów wypadnie.

    • 6 0

  • i**otyczne propozycje

    Niech się rozleje Gdańsk tak, że kowale to bedzie środek "miasta" to dopiero będą korki

    • 8 0

  • Sam pomysł SKM na Południe dobry

    Ale ten fragment oddzielający torami Wiszące Ogrody od Jasienia i Moreny to jakieś nieporozumienie. Przecież to zupełne odcięcie całkiem sporej części dzielnicy i pozbawienie jej dostępu do Moreny i terenów rekreacyjnych wokół Wróbla Stawu.

    • 4 3

  • Do Straszyna

    SKM przez Gdańsk Południe powinna wpinać się w linię 229 Pruszcz-Kartuzy

    • 2 1

  • Super propozycja

    Gratulacje dla Pana który taką propozycję złożył. Rozwiąże ona szereg problemów komunikacyjnych na południu Gdańska które obecnie jest już prawie sparaliżowane.
    Tylko dlaczego musi to być propozycja czytelnika a miasto samo na to nie wpadnie ?

    • 8 2

  • Pomysł jest ok,

    Kolej jest potrzebna bardzo, rozwiązuje to problem korków, jednak zupełnie nierealne.
    Po pierwsze - to już nie pierwszy raz jest pisane na ten temat, a planu jak nie było tak niema (i pewnie długo nie będzie)
    Po drugie kasa - po prostu jej niema
    Po trzecie, zabudowuje się Nowy Port, a PKP zwija linię, więc skoro tu zabijają to dlaczego mieliby tu budować
    Po czwarte - w kierunku Tczewa mówi się od dawna o dodatkowej parze torów która jest potrzebna a której nie wybudowano do dnia dzisiejszego, pomimo tego że jest bardzo potrzebna.
    Wobec powyższego porzucam nadzieję na budowę czegokolwiek.
    To że wybudowano PKM jeszcze o niczym nie świadczy, bowiem ta inwestycja jest jak pierwsza jaskółka która wiosny nie czyni, stąd też lepiej wyrazić płonne nadzieje...

    • 3 0

  • Tczew i Malbork

    Czemu nikt nie wpadł na pomysł żeby SKM puścić aż do Malborka? Przecież w kierunku Gdyni to jedzie aż do Wejcherowa, to od Gdańska można by puścić ją w drugą stronę, w kierunku Tczewa i Malborka tak, żeby Gdańsk był środkiem trasy SKM

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane