• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojadą pociągi SKM przez Południe? Propozycja naszego czytelnika

Krzysztof Koprowski
10 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego. Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego.

Którędy poprowadzić trasę SKM przez Południe? Wykreślenie na przełomie wieków kolei z planów zagospodarowania utrudnia dzisiaj powrót do tej wizji. Nasz czytelnik proponuje wykorzystać ostatnie niezabudowane tereny i połączyć SKM z linią PKM. Biuro Rozwoju Gdańska przyznaje, że bierze pod uwagę podobne rozwiązanie.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


W jaki sposób przedłużyć Południową SKM od rejonu al. Havla?

Kilkadziesiąt lat temu południowa linia Szybkiej Kolei Miejskiej była trzonem wszystkich planów zabudowy dla tej części Trójmiasta. Po zmianach gospodarczo-ustrojowych utrzymała się jeszcze w dokumentach do przełomu wieków, kiedy to ostatecznie zrezygnowano z jej budowy na rzecz tramwajów i autobusów.

Decyzja ta była podyktowana m.in. ogromnymi kosztami realizacji oraz stanem kolei państwowych. W tym czasie zastanawiały się one przede wszystkim, które szlaki wyłączyć z eksploatacji, a nie dokąd zbudować nową linię kolejową.

Po 20 latach pomysł budowy tzw. Południowej SKM wrócił. W międzyczasie sprzedano jednak tereny rezerwowane pod kolej prywatnym inwestorom, którzy zbudowali m.in. osiedla, stacje benzynowe, obiekty gastronomiczne, przychodnię itp.

Część rezerwy wykorzystano na obiekty publiczne - m.in. szkoła przy ul. Człuchowskiej zajmuje miejsce planowanego w przeszłości przystanku SKM, zaś szkoła przy ul. Lawendowe Wzgórze powstała w miejscu planowanych torów szlakowych w stronę lotniska.

Czy to oznacza, że pomysł Południowej SKM jest całkowicie nierealny? Niekoniecznie, aczkolwiek wymaga wykorzystania terenów niezabudowanych lub przeznaczonych dziś na budowę dróg - np. Nowej Podmiejskiej, Nowej Małomiejskiej czy Nowej Świętokrzyskiej.

Czytaj też: Południowa SKM zamiast dróg? Kamienice nie blokują inwestycji
Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r. Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r.

Propozycja czytelnika: połączenie SKM z linią PKM



W kwietniu pisaliśmy o propozycji budowy wielkiej kolejowej pętli wokół osiedli Południa. Dzisiaj przedstawiamy pomysł naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego:

- Od dawna jestem zwolennikiem budowy kolei na Południu. Zastanawiałem się, jakby mogła wyglądać ta inwestycja, aby była rentowna i stanowiła faktyczną alternatywę dla samochodów oraz autobusów. Uważam, że poprowadzenie jej od pętli Łostowice Świętokrzyska na zachód i następnie północ, do obecnej PKM, mogłoby być rozwiązaniem usprawniającym na lata komunikację pomiędzy nowymi dzielnicami a Śródmieściem czy Wrzeszczem.
Nasz czytelnik proponuje poprowadzenie trasy SKM od al. Havla (dokąd pociągi mają docierać wzdłuż ul. Małomiejskiej - Podmiejskiej zgodnie z wcześniejszymi propozycjami) częściowo pod wzgórzem, na którym znajduje się osiedle Moje Marzenie, do rejonu ul. Niepołomickiej.

Stamtąd pociągi miałyby przejeżdżać w obrębie osiedli przy ul. Olimpijskiej, a następnie wykorzystywać rezerwę ul. Nową Świętokrzyską (tory kolejowe wzdłuż lub pod ulicą) i przedłużenia al. Adamowicza (planowana ul. Nowa Bulońska Południowa), aby dotrzeć w sąsiedztwo bloków osiedla Lawendowe Wzgórze.

Czytaj też: Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz
Od tego osiedla nasz czytelnik proponuje poprowadzenie torów przez jeszcze niezabudowane tereny do okolic ul. Stężyckiej, skąd przez ogródki działkowe pociągi SKM miałyby docierać do trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w pobliżu przystanku Gdańsk Jasień.

- Dzięki temu projektowi powstałaby pętla południowa, a pociągami po niej kursującymi można byłoby łatwo i szybko dotrzeć do Gdańska Głównego, Wrzeszcza oraz na lotnisko - dodaje Krzysztof Adamski.
Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.) Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.)
Autor pomysłu zaproponował kilka przystanków na nowej trasie, ale - jak podkreśla - ich ewentualne lokalizacje powinny być dokładnie ustalone na podstawie przepływów ludności przez ekspertów, np. z Politechniki Gdańskiej.

Biuro Rozwoju Gdańska: bierzemy pod uwagę podobne rozwiązanie



Pomysł naszego czytelnika postanowiliśmy poddać ocenie Biura Rozwoju Gdańska, któremu powierzono prace studialne nad możliwością przywrócenia do dokumentów planistycznych i wskazania ostatecznego przebiegu trasy SKM przez Południe.

- Wariant zaproponowany przez czytelnika jest bardzo zbliżony do jednego z wariantów, nad którym obecnie pracuje BRG - przyznaje Michał Nitkowski, rzecznik BRG. - Na ostateczny możliwy przebieg i dalszą eksploatację będą miały wpływ rzeźba terenu, istniejąca i planowana zabudowa, uwarunkowania środowiskowe, infrastrukturalne i społeczne.

Studium na przełomie I i II kwartału lub później



Pracownicy BRG na razie nie chcą dzielić się swoimi autorskimi koncepcjami, nad którymi pracują. Pierwotny harmonogram zakładał ukończenie studium na przełomie I i II kwartału 2020 r., ale "jest to w tej chwili termin orientacyjny, który może ulec wydłużeniu".

Miejsca

Opinie (393) 7 zablokowanych

  • skąd kasę na to? władze Gdańska mają inne wydatki. (21)

    • 53 168

    • Kasa (1)

      Brakuje kasy na Nowa Malomiejska a SKM chcą budować Komu te kity wciskacie

      • 0 2

      • nie myl pojęć

        • 0 0

    • SKM to nie jest inwestycja miejska tylko marszałkowska, czyli samorządu województwa pomorskiego.

      • 1 0

    • Kasa ma być z Uniji

      Nie darmo Gdańsk jest prymusem tej instytucji, kochają nas, matecznik PO

      • 2 3

    • Przecież ta inwestycja to wielka oszczędność (3)

      Społeczna: Klimatyczna (już teraz przez czystość Gdańska są droższe nieruchomości niż np. w Krakowie), zdrowotna i czasowa, brak konieczności rozbudowy infrastruktury drogowej etc. a także oszczędność prywatna - zamiast wydać miesięcznie 700 PLN na paliwo + naprawy i ubezpieczenia wydasz 150 PLN na miesięczny i nie utkniejsz w korkach.

      • 36 3

      • Nowa Świetokrzyska ,SKM na Południe ,węzeł Kowale i wiadukt Havla-AK-łostowicka...... jeszcze 20 lat do emerytury .zobaczę czy zdążą.Obserwuję rozwój Południa i zapowiadają się lata w ciężkich korkach biorąc pod uwagę rozwój deweloperki za zgodą jasnie panującej władzy....

        • 14 2

      • "....już teraz przez czystość Gdańska..." (1)

        dobry kawał ci się udał - sprawdź liczbę zachorowań z ostatnich 40 lat dla ternów na których lezy Gdańsk i bezpośrednie sąsiedztwo.

        • 12 12

        • ojtam ojtam

          Gdańsk jest tak superekologiczny że utylizujemy trucizny z połowy świata w portservice a niedługo będziemy mieć ekologiczny prąd ze spalania plastików na szadółkach.

          • 8 0

    • (2)

      To prawda trzeba wymienic lampy na stadionie za 10 mln zlotych. TO jest najwazniejsza inwestycja miejska. Mieszkancy, ktorzy placa podatki niech stoja w korkach. Rozbudowa komunikajci miejskiej to zbedny wydatek tylko DROGI !

      • 56 15

      • Moja propozycja to metro na południe Gdańska. I co z tego takie propozyje mogę dawać lae ja mam 40 lat:)

        • 4 4

      • do tego loza na stadionie, bodyguard dla prezydetowej, kasa na instagramerki, moze nowe felgii do zlotego rydwanu. no i w przyszlym sezonie plaza na kazdym skrzyzowaniu

        • 39 16

    • PKM w Gdańsku sfinansowało w całości województwo, to nie jest inwestycja miejska. Może sytuacja się powtórzy...

      • 10 0

    • Skm nalezy do podlegajacego pod pis pkp (2)

      • 6 10

      • a my mamy swoje PKM (1)

        • 7 1

        • PKM nie jest inwestycją miejską - finansowane było w całości przez województwo (wyjątek: Gdynia musiała dorzucić się do swoich dwóch przystanków).

          • 7 5

    • Fundujemy sobie coraz wyzsze i wyzsze koszty zamieszkania w GDańsku

      • 8 0

    • kasa sie znajdzie, jest pare pomysłów (4)

      - podniesienie opłaty za parkowanie do 10 zł/h
      - zmiana godzin oplaty za parkowanie na 24/7
      - wprowadzenie strefy platnego parkowania w calym miescie
      - wymieniac dalej ?

      • 20 12

      • Nie musisz socjalizm już był pamiętamy

        • 4 8

      • a może inaczej?

        - likwidacja zbędnych "instytucji" i stołków dla znajomków
        - likwidacja durnych dotacji na "kulturę" (rydwany itp.)
        - likwidacja miejskiego portalu propagandowego którego nikt nie czyta
        - likwidacja budżetu na "promocję"
        - prywatyzacja mieszkań komunalnych i socjalnych
        - wymieniać dalej?

        • 21 10

      • (1)

        I jeszcze wyłączanie światła na ulicach.

        • 16 1

        • zmiana trakcji elektrycznej na konną

          cena biletów - 3,2kg owsa lub bela siana jako miesięczny.

          • 13 1

  • nie wnikając w przebieg trasy jako taki (5)

    czy tego typu plany na trójmiasto pl muszą być zawsze na takiej biednej szarej mapie, bez opisu ulic, bez kontekstu? pewnie, że coś tam widać, ale nie można by tego po prostu nanieść na zdjęcia satelitarne?

    • 102 11

    • (3)

      Taka wersja mapy jest bardzo czytelna i o to w niej chodzi. Szczerze mówiąc, to ciężko mi sobie wyobrazić, jak dla kogoś bardziej czytelne mogłoby być zdjęcie satelitarne i w jaki sposób miałoby być mniej "biedne" niż normalna, przejrzysta i czytelna mapa.

      • 9 12

      • Przejrzysta i czytelna mapa bez naniesionych nazw ulic (1)

        Yeah, right ;)
        Oczywiście, że widać przebieg (do ogólnego wyobrażenia równie dobrze służy opis), ale nie widać niuansów. Jeśli niuansami można nazwać zabudowania ;)

        • 3 0

        • Tak, te niuanse to domy, które tam są

          Zgadzam się, w rejonie ulicy Olimpijskiej są domy jednorodzinne, (czego nie pokazuje pierwsza mapa) i tam nierealny jest przebieg SKM. Kolej mogłaby biec za Biedronką, przecinać ul. Ofiar Grudnia i biec w stronę Kowal. Tam jednak była planowana Nowa Świętokrzyska, więc też klops.

          • 0 0

      • Pierwsza propozycja - nierealna

        Pierwsza propozycja jest nierealna, ponieważ w rejonie ulicy Olimpijskiej trasa SKM przebiegałaby przez wybudowane osiedle domów jednorodzinnych. Dlatego gdyby była mapa satelitarna z roku 2020 wówczas było by widać, że to nierealne.

        • 0 0

    • Według mnie takie forma jest czytelna i najlepsza.

      • 16 18

  • Najfajniejsze jest to włączenie w PKM pod kątem prostym w Jasieniu.

    Jakaś obrotnica??

    • 1 0

  • Skm przez srodek osiedla

    Szkoda tylko, ze koncepcja czytelnika idzie przez moje osiedle, pod balkonem na co nikt nie pozwoli. Kto by chcial halas pociagow pod blokiem?! Co to w ogole za pomysł skm przez osiedla... zdala, na terenach niezabudowanych owszem.

    • 0 0

  • Rębowo/Jasień (1)

    A co z okolicą i mieszkańcami osiedli przy Designer Outlet?Tramwaj nie dojeżdża,skm też nie jest brana pod uwagę?Już teraz są ogromne korki do centrów handlowych,ktorych przybywa.Osiedli dla mieszkańców również.

    • 0 1

    • Przecież to dzielnice roszczeniowości, mieszkanie kupione za darmo w polu a teraz zadania żebyskm i Pkm były pod nosem. Kupije się mieszkania w dobrze skomunikowanej dzielnicy a co za tym idzie trzeba więcej wydać,wygoda kosztuje.

      • 2 1

  • to zbyt piękne, żeby mogło być prawdziwe

    • 2 0

  • Opinia

    Nie czytalem artykułu bo to nie ma sensu. Nawet jeśli tytul ma sens to w obecnych realiach za jakies 20 lat. Ludzie przestańcie to czytać ktos w XXI wielu zbudowal PKM i jej nie zelektryfikowal w XXI wieku gdzie glownym tematem jest EKO itd. Dyrdymały jakich wiele. Powodzenie

    • 3 1

  • Tunel??

    A gdyby tak z poziomu obecnej SKM na wysokości Oruni wjechać pod ziemię i pod wszystkimi wyżej położonymi osiedlami wybudować linie ''metra '' przejechać przez Orunię górną hawla kowale lawendowe wzgórze i nowa pętlę tramwajowa dalej Jasień i włączyć się do PKM?? I dalej lotnisko , Gdynia albo Kaszuby... Nawet od strony Elbląga można by było pociąg regio puścić na lotnisko po tych torach.. to mega kasa ale jakie inne miasto w naszym kraju jak nie Gdańsk...??

    • 1 1

  • LOL (1)

    Pan czytelnik powinien sobie przejechać przez swoją "trasę" to zobaczy że ustawił trasę na zabudowanym terenie wzdłuż małomiejskiej Ciekawe gdzie on chce wrzucić tam pociągi :) Zwłaszcza chce zobaczyć podjechanie SKM ponad kanałem radunii :) i wbicie się jej w przez teren szkoły 56 itd itd...

    • 11 0

    • Świetny pomysł...

      Ciekawe gdzie zmieszczą się tory na ul. Małomiejskiej... chyba, że wyburzą .... ciekawe co? Lotos?....

      • 0 0

  • Linia Pruszcz-Straszyn-Zukowo

    Tę trzeba jeszcze uruchomić. Ile osób mogłoby wygodnie dojechać do Gdańska...

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane