• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy poprowadzić tramwaj z Południa do Wrzeszcza?

Krzysztof Koprowski
28 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Dwa warianty połączenia ul. Nowej Bulońskiej Północnej z Wrzeszczem. Linia granatowa - przebieg rezerwy ul. Nowej Politechnicznej. Linia pomarańczowa - przebieg tramwaju przez centrum Moreny i przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Dwa warianty połączenia ul. Nowej Bulońskiej Północnej z Wrzeszczem. Linia granatowa - przebieg rezerwy ul. Nowej Politechnicznej. Linia pomarańczowa - przebieg tramwaju przez centrum Moreny i przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Radni Jasienia chcą, by tramwaj łączący osiedla Południa z Wrzeszczem omijał Morenę, co pozwoliłoby przyspieszyć go o kilka minut. Z kolei mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska nie rezygnują z protestów przeciwko budowie tramwaju przez ich ulicę.



Którędy poprowadzić tramwaj z Południa do Wrzeszcza?

Dzielnicowi radni Jasienia uważają, że poprowadzenie trasy z osiedli Południa do Wrzeszcza przez Morenę niepotrzebnie wydłuży czas przejazdu.

- Dla mieszkańców dzielnic południowych wariant przez Morenę jest skrajnie niekorzystny. Szybki, wygodny dojazd umożliwi jedynie wariant z tramwajem i drogą poprowadzonymi "tranzytem" przez rezerwę Nowej Politechnicznej - przekonuje Tomasz Torcz, zastępca przewodniczącego zarządu dzielnicy Jasień, która w czerwcu podjęła uchwałę-apel o poprowadzeniu tramwaju w śladzie Nowej Politechnicznej.
Radni Jasienia sugerują tym samym, by wrócić do pierwotnej koncepcji Nowej Politechnicznej. Zgodnie z nią tramwaj ma opuścić ul. Nową Bulońską jeszcze przed istniejącą ul. Bulońską, przejechać pod ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, a następnie być prowadzony równolegle (ale w oddaleniu) do ul. Schuberta i Sobieskiego, a następnie wjechać w poszerzoną ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska.

To wariant sprzeczny z tym, który wypada najlepiej w analizach oraz który zakłada wjazd przez ul. Nową Bulońską i Bulońską zobacz na mapie Gdańska w centralną część Moreny (Piecek-Migowa), a następnie wzdłuż ul. Wileńskiej zobacz na mapie Gdańska i Sobieskiego, by ostatecznie dotrzeć do al. Grunwaldzkiej ul. Siedlicką zobacz na mapie GdańskaBohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska.

Projektanci przyznają, że wariant ominięcia Moreny pod ul. Rakoczego skróciłby nieco czas przejazdu, ale oznaczałby mniejszą liczbę pasażerów w tramwajach.

Rezerwa terenowa Nowej Politechnicznej pod estakadą ul. Rakoczego. Rezerwa terenowa Nowej Politechnicznej pod estakadą ul. Rakoczego.
- Trasa przez Morenę, przy zastosowaniu priorytetów dla tramwajów na skrzyżowaniach, jest dłuższa o ok. 3-4 minuty względem wariantu w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Zyskujemy jednak obsługę dużej dzielnicy mieszkaniowej [ok. 22 tys. mieszkańców - dop. red.]. Poprowadzenie trasy przez środek Moreny nie oznacza, że rezygnujemy z rezerwy dla tramwaju pod ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Ten odcinek tramwajowy będzie można zbudować w przyszłości, jeżeli Południe wypełni się zwartą zabudową. Ale kiedy, i czy kiedykolwiek, Południe się wypełni - tego nie wiemy. Powszechnie znane tendencje demograficzne nakazują umiar dla zabudowy na nowych terenach - odpowiada Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, która wraz z Mostami Katowice analizowała różne przebiegi trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.
Czytaj też: Znamy projekt nowego modelu rozwoju przestrzennego Gdańska

Mieszkańcy Bohaterów Getta nadal walczą

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego w liście skierowanym do prezydenta miasta, podpisanym przez 737 osób, przekonują, że "nie ma zwolenników linii tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz poza rezerwą terenową Nowej Politechnicznej". Argumenty przeciwko budowie trasy tramwajowej przez swoją ulicę zawarli w kilku kolejnych pismach do samorządowców:

List do prezydenta (pdf)
Drugie pismo do prezydenta (pdf)
Trzecie pismo do prezydenta (pdf)
Czwarte pismo do prezydenta (pdf)

Podobnie jak radni Jasienia, namawiają w nich prezydenta i urzędników do powrotu do koncepcji tramwaju biegnącego śladem ul. Nowej Politechnicznej. Argumentują to przede wszystkim dotychczasowymi ustaleniami w studium i planach miejscowych.

Zapisy w tych dokumentach mówią jednak wyłącznie o budowie drogi, a nie tramwaju. Koncepcja tramwaju w śladzie ul. Nowej Politechnicznej pojawiła się w 2012 r., czyli pięć lat po uchwaleniu studium oraz dziesięć po uchwaleniu planu zagospodarowania (bez tramwaju) dla dolnego odcinka Nowej Politechnicznej.

Parking-klepisko w miejscu po rozebranej kamienicy przy ul. Do Studzienki. Prowadzenie tramwaju śladem Nowej Politechnicznej oznacza przedłużenie takiej formy zagospodarowania o ponad pół kilometra w kierunku ul. Traugutta. Parking-klepisko w miejscu po rozebranej kamienicy przy ul. Do Studzienki. Prowadzenie tramwaju śladem Nowej Politechnicznej oznacza przedłużenie takiej formy zagospodarowania o ponad pół kilometra w kierunku ul. Traugutta.
"Tramwaj tak, ale z dala od naszych domów"

Zdaniem mieszkańców ul. Bohaterów Getta należy poprzeć urbanistów Biura Rozwoju Gdańska i wyburzyć pierzeję ul. Do Studzienki, pomiędzy al. Grunwaldzką zobacz na mapie GdańskaTraugutta zobacz na mapie Gdańska, aby tędy poprowadzić trasę tramwaju. To oznaczałoby utworzenie ponad półkilometrowego pasa z tymczasowym zagospodarowaniem, ponieważ zgodnie z analizami BRG docelowy układ drogowy przy torach tramwajowych będzie potrzebny dopiero ok. 2040 r., a bez wyburzeń, w ocenie BRG, nie jest możliwa budowa tramwaju.

Czytaj też: Artykuł z kwietnia 2015 r.: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię?

Strach przed hałasem na zbyt ciasnych łukach

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta boją się, że jeśli tramwaj pojedzie przez ich ulicę, to będzie trzeba wykonać dwa łuki o promieniu 18 metrów, a więc poniżej norm. Obawiają się, że tramwaje pokonujące tak ciasny skręt wytwarzałyby trudne do zniesienia zgrzytanie.

- 18-metrowy promień skrętu pojawił się w pierwotnej koncepcji, przedstawionej jeszcze zimą - przyznaje Nakonieczny.
Dodaje jednak, że później przekazano mieszkańcom informacje, że są inne możliwości rozwiązania dla tych odcinków.

- W mojej opinii bez problemu zmieści się tam łuk o promieniu ponad 20 metrów - przekonuje Marek Nakonieczny.
Oddalić tramwaj od dworca

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta krytykują także pomysł budowy tramwaju przez rejon dworca kolejowego Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska na Zaspę i Przymorze.

- Po drodze [tramwaj] rozjeżdża Metropolitalny Węzeł Integracyjny przed dworcem PKP. W pasie szerokości 200 m biegnie tutaj równolegle pięć linii komunikacji szynowej. Przypominamy, że promień strefy dojścia pieszego od przystanku tramwajowego do celu podróży powinien wynieść 350-450 metrów - piszą mieszkańcy.
Proponowany przystanek tramwajowy przy dworcu Gdańsk Wrzeszcz (po prawej). Zdaniem mieszkańców powinien być on odsunięty o 350-450 m. Proponowany przystanek tramwajowy przy dworcu Gdańsk Wrzeszcz (po prawej). Zdaniem mieszkańców powinien być on odsunięty o 350-450 m.
To zaskakujący argument, bo chyba trudno utyskiwać, że tramwaje będą podwozić pasażerów pod sam dworzec. Być może mieszkańcy pomylili "podręcznikowe" maksymalne odległości przystanków z minimalnymi odległościami przesiadek, które powinny odbywać się w miarę możliwości drzwi w drzwi?

Zdaniem mieszkańców lepiej poprowadzić tramwaj z pominięciem dworca przez ul. Miszewskiego zobacz na mapie GdańskaWyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska do Placu Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, łącząc tym samym dzielnice stricte mieszkaniowe Południa z "sypialniami" Zaspy i Przymorza.

Czytaj też: Analiza Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz w wariancie przez Gdański Uniwersytet Medyczny (obecnie odrzucona) oraz przez dworzec we Wrzeszczu (obecnie tzw. drugi etap GP-W)

Zaskakujące koszty budowy

Protestujący mieszkańcy mają również wątpliwości co do wyceny niektórych elementów trasy, np. kosztów budowy nowych przejść przez nasyp kolejowy w rejonie ul. Miszewskiego-Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska, który miałby wynieść 9 mln zł.

Projektanci są jednak zaskoczeni tymi obawami.

- Trudno powiedzieć, skąd mieszkańcy mają informację o koszcie budowy nowych przejść dla pieszych przez nasyp kolejowy. Prowadzone analizy nie obejmowały nawet odcinka Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska- Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, a skupiały się jedynie na trasie do al. Grunwaldzkiej - dziwi się Nakonieczny.
Wciąż bez decyzji

Przypomnijmy, że decyzja w zakresie ostatecznego wyboru prowadzenia tramwaju powinna zapaść do końca czerwca. Inwestycja ma być realizowana przy wsparciu finansowym z Unii Europejskiej w ciągu najbliższych kilku lat.

Od autora: Negocjujcie zamiast protestować

Rozumiem obawy i złość mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którym niespodziewanie zaproponowano budowę tramwaju pod oknami. Wydaje się jednak, że powinni próbować jak najwięcej zyskać na tej inwestycji, a nie potępiać ją w czambuł.

Mieszkańcy już dawno powinni usiąść do jednego stołu z włodarzami miasta i wywalczyć jak najwięcej w zamian za zgodę na budowę tramwaju - np. remont fundamentów i elewacji ich budynków, klatek schodowych, wymianę stolarki okiennej, a nawet montaż wind czy zamiany mieszkań na inne, z dala od inwestycji.

Ciągły sprzeciw może przynieść oczekiwany efekt tylko w krótkim wymiarze czasowym.

Przykładem i przestrogą powinna być głośna przed wielu laty sprawa protestów przeciwko hipermarketowi na tzw. Wyspie Piecewskiej zobacz na mapie Gdańska na Morenie.

Hipermarket, który ze względu na ogromną konkurencję przeistoczyłby się lokalny supermarket, ostatecznie nie powstał. Radość mieszkańców trwała jednak krótko. Zamiast niewysokiego obiektu, powstały już cztery (a docelowo będzie nawet siedem) 16-piętrowe wieżowce osiedla Centralpark.

Podobny efekt mogą przynieść protesty mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Urzędnicy być może odstąpią od budowy linii tramwajowej przez ich ulicę, ale w konsekwencji mogą skierować na nią auta z ul. Do Studzienki celem odciążania skrzyżowania z al. Grunwaldzką, na którą wjadą dodatkowo tramwaje.

Mieszkańcy nie zyskają więc nic na protestach, a stracą szansę na poprawę stanu technicznego kamienic lub nawet przeprowadzkę w nowe, wymarzone miejsce.

Czytaj też: Felieton z 2013 r.: Czy obywatelskie planowanie przestrzenne jest możliwe?

Wizualizacja przebiegu tramwaju w wariancie Piecki-Migowo (Morena)-Sobieskiego-rezerwa Nowej Politechnicznej-Bohaterów Getta Warszawskiego.

Miejsca

Opinie (391) 1 zablokowana

  • Koniecznie! (8)

    Przez Politechnikę!

    • 86 33

    • Jeśli chodzi o ten aspekt...

      TO i dla prędkości przejazdu i "integralności" kampusu Moim zdaniem lepszy jest warian "pod OIO". Czyli koło Autsajdeta , za ETI i rezerwą N. Politech. i dalej skrecający na parking OIO (można to ładnie zgrac z budową planowego Nowego Gmachu OIO). Dalej kawałek terenami należącymi do Instytutu Maszym przepływowych, w miarę łagodnym łukiem wjazd prostopadle w ul. Boh. Getta.
      Jeśli zrobić tam droge ruchu uspokojonego, i delokatnie drogę poszerzyć to myślę, że dałoby się tram tam zmieścić.

      Oczywiście miasto musiałoby wyłożyć spory hajs na:
      1) wyremontowanie i zabezpieczenie budynków wzdłuż Boh. Getta (zabezp. piwnic, elewacje klatki schodowe i okna nowe dźwiękoszczelne)
      2)CAŁKOWITĄ wymianę instalacji kanalizacyjnych, energetycznych, oświetleniowych itd.
      3) zwiększenie nośności ulicy.. a co za tym idzie zapewne wymiana gruntu.
      Pytanie też, którędy tak naprawdę płynie Potok królewski? Czy pod ulicą czy po 2 stronie kamienic? Bo wtedy wchodziła by tez w sprawę zabezpieczenie na nowo całego potoku.

      • 0 0

    • Niekoniecznie (1)

      Podobno nowo wybrany rektor PG wspominał, że miasto zostało "przekonane" przez PG, aby nie prowadzić tramwaju ul. Siedlicką.

      • 1 0

      • moim zdaniem to blad

        Ciekaw jestem, jakie sa argumenty PG

        • 2 0

    • A w Audytorium Maximum (w A-maksie, jak kto woli) ma być przystanek! (4)

      • 6 2

      • nie przystanek powinien byc mniej-wiecej w polowie Politechniki (2)

        ani przy Kwadratowej, ani WETI, ani A-Max. Posrodku, w miejscu, ktore jest niemal geometrycznym centrum terenu PG.

        • 4 3

        • (1)

          Absolutnie nie - przystanki muszą być na wysokości wejść do poszczególnych budynków. Aby się studenci nie przemęczali.

          • 10 2

          • Lepiej

            przy wejściach do sal wykładowych zwłaszcza na Architekturze łatwiej będzie wnosić makiety i plansze.

            • 2 0

      • Przystanki powinny być przy każdym wydzielę, ze szczególnym uwzględnieniem Wydz. Chemii, ale też Kwadratowej i WETI

        • 7 2

  • Uwielbiam to gadanie o tych 22 tyś

    Ale ktoś zapomina, że aby tramwaj poprowadzić wileńską to będzie musiał zmienić całą dzielnicę i tunele kopać.

    Najśmieszniejsze, że nikt nie mówi, że wreszcie ludzie pracujący w sądzie, parku naukowo technologicznym i firmach obok dostaliby porządny dojazd i nie musieliby ciągać aut zimą. Bo latem jeszcze można na rower, choć jak patrze na parking to i tak większość dojeżdża autami.
    Nie wiem czemu nikt nie myśli, że dzięki politechnicznej transport zyskałoby także kilka tysięcy ludzi tam pracujących.

    Bo wszędzie słyszę tylko mieszkańcy, ale mieszkańcy do jasnej ciasnej nie podróżują pomiędzy sypialniami, a właśnie do pracy. A jak człowiek spojży na skupiska biurowców i firm w Gdańsku do dostać się do większości nie ma jak po za autem i gdy blisko rowerem.

    • 5 0

  • A w Nowym Porcie jak niby jest to rozwiązane(patrz ul. Władysława IV)?

    • 1 0

  • (4)

    Przecież już pisaliście, że przez Do Studzienki nie ma sensu. Po co walkowac temat?

    • 87 33

    • W każdym artykule ,,tego redaktora" zawsze najlepszą opcja bedzie wąska Bochaterów Getta (2)

      • 14 5

      • Do Studzienki jest wezsza (1)

        A Do Studzienki byla rezerwa pod glupia i niepotrzebna autostrade, a nie trase tramwajowa.

        Stad wynika, ze obie ulice od tak samo dawna byly przeznaczone pod budowe tramwaju.

        Co wiecej, na BGW mul, bagno, wszystko sie rozpada. Ale 200m dalej to juz granit-beton - zadnych problemow.

        • 7 4

        • "Ale 200m dalej to juz granit-beton"

          Tak może być na terenach usypanych przez lodowiec. Może nie zaraz granit ale nośny grunt a beton możesz sobie wylać.

          • 0 1

    • jest sens

      Ale został rozmyty w artykułach przez redaktora K. który jest za opcją Getta...

      • 28 17

  • Tramwaje na Morenę (1)

    Mieszkam na Morenie od 2 miesięcy. Szukając mieszkania kierowałam się bliskością tramwaju, gdyż poruszam się jedynie komunikacją. Jednakże muszę stwierdzić, że tramwaj na Morenę poprowadzony jedynie przez Śródmieście, to za mało. W ciągu tych 2 m-cy jechałam nim zaledwie 2 razy. Pracuję w Oliwie i jechanie 12stką 50min mija się z celem. Dlatego jadę w dół Jaśkówką autobusem i przy Manhattanie przesiadam się na tramwaj. Z przesiadką, ale szybciej niż bezpośrednio 12stką. Wniosek: tramwaj na Morenę przez Wrzeszcz jak najbardziej potrzebny.

    • 8 2

    • Mało mało mało ! Macie PKM, pełno autobusów do Wrzeszcza, nowy tramwaj do centrum i ciągle wam k.. mało....

      • 0 0

  • No to radni Jasienia od dzisiaj beda mieli kose z mieszkancami Moreny. (2)

    Macie zakaz wstepu na Morene bez wizy.

    • 5 7

    • To pogadaj z mieszkańcami nowych osiedli na Piekarniczej których za moment będzie więcej od staruszków z blokowiska LWSM. Za jaką trasą optują ?

      • 0 0

    • Bzdura, myslacy ludzie na Morenie tez nie chca tramwaju do wrzeszcza

      skoro mają szybkie autobusy

      • 3 3

  • 3-4 min (1)

    Tak 3-4 minuty będę jechał dłużej nie może tak być skandal :)

    • 2 2

    • Projektant na spotkaniach z mieszkańcami przyznał że te 3-4 minuty to błąd. Realnie trasa wydłuży się o minimum 10 minut (multum świateł, ciasnych zakrętów i przystanków) więc nie powielaj tych bzdur o 3 minutach.

      • 0 1

  • A może tak metro z Jasienia na Kowale? (2)

    mieszkańcom Jasienia to już chyba woda sodowa uderzyła do głowy

    • 10 6

    • Chyba mieszkańcom Moreny. Macie już na dzień dzisiejszy multum autobusów do Wrzeszcza, macie nowy tramwaj do śródmieścia, macie PKMke do Wrzeszcza do której też można dojechać tramwajem i jeszcze mało. W imię czego na to wszystko 100 tys Południe ma kluczyć tramwajem przez pierdyliard skrzyżowań waszego blokowiska ?? To jest chore.

      • 0 1

    • Brak argumentow wiec piszesz takie bzdury?

      Prawda jest taka że tylko pierwotny wariant wzdłuż polotechnicznej ma sens i zyska na nim zarówno Jasień (+ południe) jak i Morena której miasto nie zabierze bdb połączeń autobusowych wzdłuż Jaskowej

      • 3 4

  • Dlaczego znikają posty w których jest pokazywane powiązanie

    Red Koprowskiego z FRAGIEM i to że jego artykuły promują ich przedsiewziecia nie zawsze zgodne z oczekiwaniami mieszkańców .

    Oraz dlaczego FRAG tak broni ul Do Studzienki , czyżby mieszkali tam jacyś ważni członkowie tej organizacjii?

    • 4 4

  • (8)

    nigdzie

    • 48 84

    • ale gdzieś trzeba (6)

      z jakiegoś powodu mówi się, że" z analiz wynika, że najlepsza jest trasa przez Morenę". Z jakich analiz? Czy są to analizy specjalisty od ogrodów zoologicznych - pana Nakoniecznego, czy zaprzyjaźnionej firmy z Katowic? Bo czegoś nie rozumiem - dlaczego, niby na Śląsku są lepsze firmy niż w Gdańsku? Mosty mają już swoje wpadki, chociażby pod Malborkiem. Z uporem maniaka mówi się, że tunel na Wileńskiej - pochyły i zakrzywiony jest lepszy niż prosta droga przez Nową Politechniczną. Czy chodzi tylko o wykazanie przed UE pogłowia potencjalnych klientów, których się zmusi zabierając im wszystkie autobusy na Jaśkówce, by jeździli do Wrzeszcza tramwajem na około i o wiele dłużej.
      Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze! O duże pieniądze! Wariant z tunelem jest najdroższy i daje największe możliwości wyprowadzenia dużych pieniędzy poprzez łańcuszek firm na finansowanie następnych kampanii wyborczych PO. Taka prawda? Obym się mylił!
      Najprostsze rozwiązanie - włączenie tramwaju do linii PKM a potem zjazd w okolicach Wrzeszcza będzie dużo tańsze i przyszłościowe gdyż udostępni połączenie z Oliwą i Wrzeszczem.
      Faktycznie radni Jasienia mają rację, gdyż linia w ciągu Nowej Politechnicznej, dałaby połączenie bezpośrednio z Carrefourem, sądami i uczelniami, łącząc jednocześnie z osiedlami przy Piekarniczej i Myśliwskiej. Połączenie przez Morenę nie daje nic, poza ściskiem od Moreny i do Moreny w drugą stronę. W razie awarii - blokada pełna.
      A swoją drogą - nie wyobrażam sobie ponownego rozrywania skrzyżowania na Rakoczego przy Mc Donaldzie i zablokowania tego skrzyżowania dodatkowymi przejazdami tramwajów w poprzek. To jakiś absurd.

      • 6 13

      • (2)

        Dla Ciebie absurd ... dla innych nie.
        Może Ci inni mają wiedzę troszkę szerszą niż Ty.

        • 5 5

        • poki co nie odpowiedziales na zadne z pytan (1)

          Ciesz sie, ze mam okazje porozmawiac z kims, kto sie tak wiele o transporcie tramwajowym

          • 3 1

          • ale gdzieś trzeba

            nie mam tyle czasu by ślęczeć przy kompie. Akurat coś o zasadach projektowania linii tramwajowych wiem. Możesz też co nieco wiedzieć, gdyż dostępny jest w internecie zestaw przepisów na ten temat w pdf-ie. Wynika z niego, że nachylenie w tunelu będzie maksymalne dopuszczalne i na dodatek przy ograniczonej długości składu. Oczywiście nie znam się na samych składach tramwajowych, gdyż wszystko zależy od aktualnej oferty producentów i zamówień. Natomiast lepsze skomunikowanie poprzez PKM i połączenie projektowanych przystanków tramwajowych z istniejącymi w PKM jest godne rozważenia i w mojej ocenie ma głęboki sens - optymalne i ekonomiczne. Bus pas na Jaśkówce nie przejdzie, ulica jest za wąska i ma zbyt duże znaczenie dla samej Moreny. Natomiast przerysowane są korki na niej. Praktycznie Jaśkówka jest przejezdna cały dzień, osobną kwestią jest prędkość w danym momencie. Korzystam z niej w różnych porach dniach i jakoś się przyzwyczaiłem i nie czuję wielkich niedogodności.
            Swoją drogą zastanawia mnie kompletnie brak rozważań o "puszczeniu" tramwaju w ciągu ul. Słowackiego. Co się stało z tym projektem?

            • 2 2

      • Najdrozszy jest wariant przez Smoluchowskiego (1)

        gdzie takze sa tunele.

        • 6 2

        • Smoluchowskiego jest konieczne

          Ale można zrobić tramwaj do Smoluchowskiego jako odgalezienie linii w Nowej Politechnicznej

          • 2 6

      • Wlaczenie tramwaju w torowisko PKM wcale nie jest najprostsze

        podaj mi prosze nazwe modelu tramwaju, ktory moglby jezdzic ta trasa.

        Wydaje mi sie takze, ze polskie prawo wymagaloby tu roznych zabiegow dostosowawczych.

        Moze w takim wypadku lepiej puscic pociag z Wrzeszcza do Bretowa co 2-3 minuty wahadlowo i zwiekszyc czestotliwosc tramwajow do Bretowa z Poludnia.

        Dla samej "Moreny" dobudowac buspas w strone Wrzeszcza wzdluz Jaskowej Doliny i odpowiednio zarzadzac (i przewozic z dolnego na gorny taras regularnie) rowery miejskie (z "Moreny" latwo i przyjemnie przez pol roku mozna na Wrzeszcz zjechac rowerem, niekoniecznie podjazd jest przyjemny).

        • 6 3

    • mieszkańcy muszą zaprojektować trasę tramwaju

      bo miasto nie ma do tego fachowców

      • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane