• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy poprowadzić tramwaj z Południa do Wrzeszcza?

Krzysztof Koprowski
28 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Dwa warianty połączenia ul. Nowej Bulońskiej Północnej z Wrzeszczem. Linia granatowa - przebieg rezerwy ul. Nowej Politechnicznej. Linia pomarańczowa - przebieg tramwaju przez centrum Moreny i przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Dwa warianty połączenia ul. Nowej Bulońskiej Północnej z Wrzeszczem. Linia granatowa - przebieg rezerwy ul. Nowej Politechnicznej. Linia pomarańczowa - przebieg tramwaju przez centrum Moreny i przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Radni Jasienia chcą, by tramwaj łączący osiedla Południa z Wrzeszczem omijał Morenę, co pozwoliłoby przyspieszyć go o kilka minut. Z kolei mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska nie rezygnują z protestów przeciwko budowie tramwaju przez ich ulicę.



Którędy poprowadzić tramwaj z Południa do Wrzeszcza?

Dzielnicowi radni Jasienia uważają, że poprowadzenie trasy z osiedli Południa do Wrzeszcza przez Morenę niepotrzebnie wydłuży czas przejazdu.

- Dla mieszkańców dzielnic południowych wariant przez Morenę jest skrajnie niekorzystny. Szybki, wygodny dojazd umożliwi jedynie wariant z tramwajem i drogą poprowadzonymi "tranzytem" przez rezerwę Nowej Politechnicznej - przekonuje Tomasz Torcz, zastępca przewodniczącego zarządu dzielnicy Jasień, która w czerwcu podjęła uchwałę-apel o poprowadzeniu tramwaju w śladzie Nowej Politechnicznej.
Radni Jasienia sugerują tym samym, by wrócić do pierwotnej koncepcji Nowej Politechnicznej. Zgodnie z nią tramwaj ma opuścić ul. Nową Bulońską jeszcze przed istniejącą ul. Bulońską, przejechać pod ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, a następnie być prowadzony równolegle (ale w oddaleniu) do ul. Schuberta i Sobieskiego, a następnie wjechać w poszerzoną ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska.

To wariant sprzeczny z tym, który wypada najlepiej w analizach oraz który zakłada wjazd przez ul. Nową Bulońską i Bulońską zobacz na mapie Gdańska w centralną część Moreny (Piecek-Migowa), a następnie wzdłuż ul. Wileńskiej zobacz na mapie Gdańska i Sobieskiego, by ostatecznie dotrzeć do al. Grunwaldzkiej ul. Siedlicką zobacz na mapie GdańskaBohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska.

Projektanci przyznają, że wariant ominięcia Moreny pod ul. Rakoczego skróciłby nieco czas przejazdu, ale oznaczałby mniejszą liczbę pasażerów w tramwajach.

Rezerwa terenowa Nowej Politechnicznej pod estakadą ul. Rakoczego. Rezerwa terenowa Nowej Politechnicznej pod estakadą ul. Rakoczego.
- Trasa przez Morenę, przy zastosowaniu priorytetów dla tramwajów na skrzyżowaniach, jest dłuższa o ok. 3-4 minuty względem wariantu w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Zyskujemy jednak obsługę dużej dzielnicy mieszkaniowej [ok. 22 tys. mieszkańców - dop. red.]. Poprowadzenie trasy przez środek Moreny nie oznacza, że rezygnujemy z rezerwy dla tramwaju pod ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Ten odcinek tramwajowy będzie można zbudować w przyszłości, jeżeli Południe wypełni się zwartą zabudową. Ale kiedy, i czy kiedykolwiek, Południe się wypełni - tego nie wiemy. Powszechnie znane tendencje demograficzne nakazują umiar dla zabudowy na nowych terenach - odpowiada Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, która wraz z Mostami Katowice analizowała różne przebiegi trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.
Czytaj też: Znamy projekt nowego modelu rozwoju przestrzennego Gdańska

Mieszkańcy Bohaterów Getta nadal walczą

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego w liście skierowanym do prezydenta miasta, podpisanym przez 737 osób, przekonują, że "nie ma zwolenników linii tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz poza rezerwą terenową Nowej Politechnicznej". Argumenty przeciwko budowie trasy tramwajowej przez swoją ulicę zawarli w kilku kolejnych pismach do samorządowców:

List do prezydenta (pdf)
Drugie pismo do prezydenta (pdf)
Trzecie pismo do prezydenta (pdf)
Czwarte pismo do prezydenta (pdf)

Podobnie jak radni Jasienia, namawiają w nich prezydenta i urzędników do powrotu do koncepcji tramwaju biegnącego śladem ul. Nowej Politechnicznej. Argumentują to przede wszystkim dotychczasowymi ustaleniami w studium i planach miejscowych.

Zapisy w tych dokumentach mówią jednak wyłącznie o budowie drogi, a nie tramwaju. Koncepcja tramwaju w śladzie ul. Nowej Politechnicznej pojawiła się w 2012 r., czyli pięć lat po uchwaleniu studium oraz dziesięć po uchwaleniu planu zagospodarowania (bez tramwaju) dla dolnego odcinka Nowej Politechnicznej.

Parking-klepisko w miejscu po rozebranej kamienicy przy ul. Do Studzienki. Prowadzenie tramwaju śladem Nowej Politechnicznej oznacza przedłużenie takiej formy zagospodarowania o ponad pół kilometra w kierunku ul. Traugutta. Parking-klepisko w miejscu po rozebranej kamienicy przy ul. Do Studzienki. Prowadzenie tramwaju śladem Nowej Politechnicznej oznacza przedłużenie takiej formy zagospodarowania o ponad pół kilometra w kierunku ul. Traugutta.
"Tramwaj tak, ale z dala od naszych domów"

Zdaniem mieszkańców ul. Bohaterów Getta należy poprzeć urbanistów Biura Rozwoju Gdańska i wyburzyć pierzeję ul. Do Studzienki, pomiędzy al. Grunwaldzką zobacz na mapie GdańskaTraugutta zobacz na mapie Gdańska, aby tędy poprowadzić trasę tramwaju. To oznaczałoby utworzenie ponad półkilometrowego pasa z tymczasowym zagospodarowaniem, ponieważ zgodnie z analizami BRG docelowy układ drogowy przy torach tramwajowych będzie potrzebny dopiero ok. 2040 r., a bez wyburzeń, w ocenie BRG, nie jest możliwa budowa tramwaju.

Czytaj też: Artykuł z kwietnia 2015 r.: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię?

Strach przed hałasem na zbyt ciasnych łukach

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta boją się, że jeśli tramwaj pojedzie przez ich ulicę, to będzie trzeba wykonać dwa łuki o promieniu 18 metrów, a więc poniżej norm. Obawiają się, że tramwaje pokonujące tak ciasny skręt wytwarzałyby trudne do zniesienia zgrzytanie.

- 18-metrowy promień skrętu pojawił się w pierwotnej koncepcji, przedstawionej jeszcze zimą - przyznaje Nakonieczny.
Dodaje jednak, że później przekazano mieszkańcom informacje, że są inne możliwości rozwiązania dla tych odcinków.

- W mojej opinii bez problemu zmieści się tam łuk o promieniu ponad 20 metrów - przekonuje Marek Nakonieczny.
Oddalić tramwaj od dworca

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta krytykują także pomysł budowy tramwaju przez rejon dworca kolejowego Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska na Zaspę i Przymorze.

- Po drodze [tramwaj] rozjeżdża Metropolitalny Węzeł Integracyjny przed dworcem PKP. W pasie szerokości 200 m biegnie tutaj równolegle pięć linii komunikacji szynowej. Przypominamy, że promień strefy dojścia pieszego od przystanku tramwajowego do celu podróży powinien wynieść 350-450 metrów - piszą mieszkańcy.
Proponowany przystanek tramwajowy przy dworcu Gdańsk Wrzeszcz (po prawej). Zdaniem mieszkańców powinien być on odsunięty o 350-450 m. Proponowany przystanek tramwajowy przy dworcu Gdańsk Wrzeszcz (po prawej). Zdaniem mieszkańców powinien być on odsunięty o 350-450 m.
To zaskakujący argument, bo chyba trudno utyskiwać, że tramwaje będą podwozić pasażerów pod sam dworzec. Być może mieszkańcy pomylili "podręcznikowe" maksymalne odległości przystanków z minimalnymi odległościami przesiadek, które powinny odbywać się w miarę możliwości drzwi w drzwi?

Zdaniem mieszkańców lepiej poprowadzić tramwaj z pominięciem dworca przez ul. Miszewskiego zobacz na mapie GdańskaWyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska do Placu Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, łącząc tym samym dzielnice stricte mieszkaniowe Południa z "sypialniami" Zaspy i Przymorza.

Czytaj też: Analiza Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz w wariancie przez Gdański Uniwersytet Medyczny (obecnie odrzucona) oraz przez dworzec we Wrzeszczu (obecnie tzw. drugi etap GP-W)

Zaskakujące koszty budowy

Protestujący mieszkańcy mają również wątpliwości co do wyceny niektórych elementów trasy, np. kosztów budowy nowych przejść przez nasyp kolejowy w rejonie ul. Miszewskiego-Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska, który miałby wynieść 9 mln zł.

Projektanci są jednak zaskoczeni tymi obawami.

- Trudno powiedzieć, skąd mieszkańcy mają informację o koszcie budowy nowych przejść dla pieszych przez nasyp kolejowy. Prowadzone analizy nie obejmowały nawet odcinka Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska- Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, a skupiały się jedynie na trasie do al. Grunwaldzkiej - dziwi się Nakonieczny.
Wciąż bez decyzji

Przypomnijmy, że decyzja w zakresie ostatecznego wyboru prowadzenia tramwaju powinna zapaść do końca czerwca. Inwestycja ma być realizowana przy wsparciu finansowym z Unii Europejskiej w ciągu najbliższych kilku lat.

Od autora: Negocjujcie zamiast protestować

Rozumiem obawy i złość mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którym niespodziewanie zaproponowano budowę tramwaju pod oknami. Wydaje się jednak, że powinni próbować jak najwięcej zyskać na tej inwestycji, a nie potępiać ją w czambuł.

Mieszkańcy już dawno powinni usiąść do jednego stołu z włodarzami miasta i wywalczyć jak najwięcej w zamian za zgodę na budowę tramwaju - np. remont fundamentów i elewacji ich budynków, klatek schodowych, wymianę stolarki okiennej, a nawet montaż wind czy zamiany mieszkań na inne, z dala od inwestycji.

Ciągły sprzeciw może przynieść oczekiwany efekt tylko w krótkim wymiarze czasowym.

Przykładem i przestrogą powinna być głośna przed wielu laty sprawa protestów przeciwko hipermarketowi na tzw. Wyspie Piecewskiej zobacz na mapie Gdańska na Morenie.

Hipermarket, który ze względu na ogromną konkurencję przeistoczyłby się lokalny supermarket, ostatecznie nie powstał. Radość mieszkańców trwała jednak krótko. Zamiast niewysokiego obiektu, powstały już cztery (a docelowo będzie nawet siedem) 16-piętrowe wieżowce osiedla Centralpark.

Podobny efekt mogą przynieść protesty mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Urzędnicy być może odstąpią od budowy linii tramwajowej przez ich ulicę, ale w konsekwencji mogą skierować na nią auta z ul. Do Studzienki celem odciążania skrzyżowania z al. Grunwaldzką, na którą wjadą dodatkowo tramwaje.

Mieszkańcy nie zyskają więc nic na protestach, a stracą szansę na poprawę stanu technicznego kamienic lub nawet przeprowadzkę w nowe, wymarzone miejsce.

Czytaj też: Felieton z 2013 r.: Czy obywatelskie planowanie przestrzenne jest możliwe?

Wizualizacja przebiegu tramwaju w wariancie Piecki-Migowo (Morena)-Sobieskiego-rezerwa Nowej Politechnicznej-Bohaterów Getta Warszawskiego.

Miejsca

Opinie (391) 1 zablokowana

  • Poprowadzić tak, żeby było dobrze (17)

    Czyli najwięcej ludzi + najmniejsze utrudnienia + w miarę szybki przejazd

    • 178 10

    • Dokładnie (10)

      Masz rację. Poprowadzić przez Smoluchowskiego, skomunikować wreszcie porządnie tamtejsze szpitale.

      • 22 18

      • nie chce jeździć do wrzeszcza przez smoluchowskiego (9)

        bo to na około. a ma być szybko

        • 29 10

        • (6)

          Przez BGW nic nie będzie szybciej jak miałyby jechać Do Studzienki.

          • 9 4

          • ale przynajmniej nie zablokuje skrzyżowania z grunwaldzką :) (5)

            • 7 9

            • (2)

              Ale zablokuje ruch na Grunwaldzkiej w kierunku centrum, bo tramwaj skręcający w BGW czy stamtąd wyjeżdżający, będzie musiał mieć dla siebie zielone światło.
              Zatem zatrzyma ruch albo dla jadących z góry Grunwaldzkiej albo dla skręcających np. z Miszewskiego, dodatkowo piętrząc zatory na ulicy.

              • 10 5

              • zgodnie z linia UM tramwaje maja sie zmiescic w zielonym swietle dla pieszych.

                • 0 0

              • Skręcając w BGW

                będzie się teleportował w poprzek jezdni w kierunku do Gdańska?

                • 0 0

            • Możesz podać link do symulacji ruchu na tym skrzyżowaniu?
              Bo ponoć wielość świateł dla tramwaju na Hawla (i nie tylko tam) miała usprawnić ruch, jak jest obecnie?

              • 6 4

            • ponoc, bo nikt nie podaje konkretow

              Sprawa blokowania skrzyzowania jest przyjmowana raczej na wiare, niz za pewnik.

              • 9 6

        • ma być szybko?

          to jeździj linią PKM.

          • 7 0

        • Prze BGW, zakładając łuki i ograniczenie prędkości na samym BGW, plus nieprzewidziane konflikty samochodami raczej będzie dłużej, niż przez Smoluchowskiego.

          Szczególnie iż do Wrzeszcza/Oliwy masz PKM.

          • 2 3

    • (1)

      "Radni Jasienia chcą, by tramwaj łączący osiedla Południa z Wrzeszczem omijał Morenę, co pozwoliłoby przyspieszyć go o kilka minut."

      co za tepe glupki ... niech zaplaca za komunikacje sterowcem albo helikopterami .. jasien to centrum wszechswiata

      • 16 12

      • A co to jest jakis tam Jasien?

        • 2 3

    • (1)

      I ekrany dzwiekochlonne albo w końcu ciche tramwaje i torowiska!! Tramwaj potrzebny bardzo ale zadbajcie o komfort ludzi tam mieszkających!

      • 6 3

      • dokladnie

        np. tramwaje w Wałach Piastowskich hucza niemiłosiernie. Przejazd tramwaju to narastający huk, potem dudnienie szyn i ogluszajacy pisk tracych o szynę kół.
        Otworzyc okna nie mozna bo jeszcze samochody w tym ciezarowe. Dziekuje

        • 2 4

    • najlepiej zrobić jakiś teleporter ... ale to dopiero za jakiś czas

      • 7 0

    • I jeszcze tanio!

      • 8 0

  • (5)

    Znowu w Gdańsku inwestycja za setki milionów a u nas w Gdyni czy otworzyć tras widokowy który nie wiadomo dlaczego, ekipa naszego prezydenta, trzyma zamknięty od kilku lat.

    • 105 7

    • spokojnie. najbliższy czynny taras widokowy w Łodzi.

      • 1 0

    • Po to trzymają taras zamknięty by można go było po kilku latach z pompą otworzyć ;) (2)

      • 26 0

      • czyli wstęga, kamery i błysk fleszy?

        nasz prezydent to uwielbia:).

        • 16 1

      • Przed wyborami oczywiscie

        • 17 0

    • Zmienić szczura

      • 25 1

  • tylko Jaśkową Doliną najszybciej i najkrócej

    • 1 2

  • (7)

    Mieszkańcy mówią, że się nie da. Ekspert, że się da. Mieszkańcy, że drogo. Ekspert, że nie wyceniali. Ehhh.....

    • 83 5

    • (2)

      wiesz, eksperci też wyliczali ile mieszkańców będzie jeździć PKM ;)

      i co ? jeździ pusta ;)

      A swoją droga ktoś wie dlaczego PKM do Gdyni nie funkcjonuje ?
      Przecież to właśnie PKM Do GDYNI miało być wisienką na torcie i rozwinęło trójmiasto od zachodniej strony (na linii Rumia, Chwaszczyno,Rębiechowo, Kolbudy itd.)

      Obecna linia PKM jest bez sensu i nie wiadomo dla kogo.
      Niech dokończa co rozpoczęli !

      • 1 2

      • mowiono o 2-5 mln pasazerow rocznie

        bedzie spokojnie 2mln.

        W ciagu 5 lat kto wie, moze i te 5 sie uzbiera rocznie.

        • 0 0

      • w niedziele jechalem z lotniska i nie bylo miejsc siedzacych

        • 1 0

    • (3)

      Mieszkańcy to zawsze najwięksi znawcy. Ktoś niecoś rzuci, ktoś przeczyta w Internecie i nagle super znawcy...

      • 25 7

      • zgadza się (2)

        ale sprawa jest taka,że mieszkańcy to główni użytkownicy.To jak wypożyczyłbyś samochód a właściciel wypożyczalni mówił ci gdzie i jak maz jechać.

        • 18 6

        • Wydaje mi się, że nie do końca. Główni użytkownicy - to niepodważalne. Jednak sama trasa tramwajowa to dobro publiczne. Jedyny racjonalny argument z ich strony to obawa, że będzie za głośno przed ich domami. Tylko z drugiej strony - hałas to cecha miasta.

          • 5 3

        • Akurat mieszkancy BGW niekoniecznie

          Ten tramwaj dla nich moze sie okazac nie tak przydatny.

          • 5 4

  • (3)

    Wyburzyc Bohaterów Getta Warszawskiego!!!!

    • 16 9

    • Wyburzyć ulice Bohaterów Getta a mieszkańcom dać mieszkania w Central Parku. Pomysł godny nagrody Nobla. Komu zalezy na budowie trasy tramwajowej na tak wąskiej ulicy?

      • 0 0

    • Adamowicz musi odejść !!! (1)

      zmienić włodarzy miasta którzy nie słuchają głosu mieszkańców !

      • 10 10

      • słuchać należy głosów wszystkich a nie garstki

        Jasień i Ujeścisko domaga się tramwaju. i to nie okrężnego przez Smoluchowskiego ale własnie prosto do Wrzeszcza.

        • 5 5

  • Bohaterów Getta Warszawskiego nie znam, nie jeżdżę tamtędy, szczerze to nie wiedziałem nawet gdzie ta ulica jest a mieszkam w Gdańsku od urodzenia. Popatrzyłem sobie na google maps jak ta ulica wygląda i powiem Wam jedno - jeśli uważacie, że tramwaj puszczony przez tę ulicę to dobry pomysł to jesteście umysłowo chorzy. Ktoś w komentarzach kłócił się, że przecież to będzie 10 metrów od budynków a nie metr a ja na to - to żadna różnica. Ta ulica jest tak wąska, że puszczenie przez nią tramwaju równoznaczne jest z wyburzeniem pobliskich kamienic - nawet jeśli nikt tego głośno nie mówi to tak będzie. To przecież nie są nowe budynki, nie wytrzymają ciężkich prac, zaczną osiadać przez co będzie trzeba je wyburzyć bo będą zagrażać życiu. Tyle w mieście jest linii tramwajowych a Wy chcecie mieć ten tramwaj wszędzie pod drzwi - jest już takie coś co zajeżdża pod same prawie drzwi - nazywa się samochód lub rower. Gdzie są Ci wszyscy rowerzyści, którzy tak głośno narzekają na kierowców? Rozumiem, że w tym tramwaju przez BGW.

    • 4 3

  • nie rozumiem całego problemu...

    Jak już gdzieś kiedyś napisałem w podobnym artykule dotyczącym tej spornej sprawy- PO CO TRAMWAJ !!! zróbcie nową politechniczną i naprawcie Sobieskiego. 2 pasy w górę, 2 pasy w dół - i autobusy nie będą powodować korków bo będą zatoczki i po 2 pasy- Panowie z rady dzielnic i miasta - czy to jest takie trudne do ogarnięcia ?? Jak tak to może powinniście pomyśleć nad zmianą stanowiska. duża część Do studzienki jadąc od strony akademików w kierunku grunwaldzkiej jest do wyburzenia (prawa strona). To jakieś stare rudery barakowe i rozsypujące się prawie ziemianki.
    a nie jakiś dureń jeden z drugim uparł się na tramwaj i będzie jak z PKM - szał taki ze głowa mała a tak na prawdę kupa kasy wyrzucona w błoto bo PKM nic nie daje a przystanki są w kretyńskich miejscach.

    • 7 8

  • Wcale

    Linia kompletnie nie potrzebna.

    • 5 2

  • "dzielnice stricte mieszkaniowe Południa z "sypialniami" Zaspy i Przymorza"

    Do autora:
    a cóż takiego jest wyróżniającego w "stricte mieszkaniowym" a sypialnią? Bo różnicy nie dostrzegam.
    Na Południu huczy kulturą, pałacami nauk, ogrodami jordanowskimi? Czy coś więcej może? Może chodzi o stowarzyszenia poetów z bloczków sianych jak mak?

    • 2 2

  • A może pytanie powinno brzmieć-jak nie zdewastowac dzielnicy Wrzeszcz? W ogóle niepotrzebny tam tramwaj.

    • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane