• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Letni dzień w Trójmieście: podróż szlakiem Motławy do skrzyżowania rzek

Krzysztof Koprowski
31 lipca 2022, godz. 15:00 
  • Miejsce połączenie rzek Motławy, Raduni i Czarnej Łachy to cel naszej podróży.
  • Miejsce połączenie rzek Motławy, Raduni i Czarnej Łachy to cel naszej podróży.
  • Miejsce połączenie rzek Motławy, Raduni i Czarnej Łachy to cel naszej podróży.
  • Miejsce połączenie rzek Motławy, Raduni i Czarnej Łachy to cel naszej podróży.
  • Motława na odcinku wzdłuż obwodnicy południowej.
  • Rzeka Radunia - widok w kierunku traktu św. Wojciecha.
  • Rzeka (struga) Czarna Łacha.

Motława to rzeka, którą z pewnością kojarzy każdy mieszkaniec Trójmiasta. Motława to jednak nie tylko okolice Żurawia czy Wyspy Spichrzów, ale także urokliwy odcinek na Żuławach Gdańskich. Zobaczymy także wyjątkowe skrzyżowanie rzek przy obwodnicy południowej, a w drodze powrotnej będziemy podziwiać Radunię i Kanał Raduni.



Do końca wakacji będziemy opisywać, jak można spędzić letni dzień w Trójmieście. Postaramy się unikać miejsc i atrakcji oczywistych, za to przedstawić te, które dla części z was mogą być zaskoczeniem. Czy nam się to uda? Sami ocenicie. Zapraszamy do śledzenia cyklu: Letni dzień w Trójmieście. Wczoraj opisywaliśmy pomysł na spędzenie czasu na Wyspie Sobieszewskiej, zaś jutro zapraszamy na połączenie tematyki piłki nożnej, rekinów oraz obserwacji samolotów.


  • Trasa naszej rowerowej podróży.
  • Początek i koniec proponowanej trasy to rejon Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego.
  • Baszta Biała oraz fragment dawnych Koszar Wiebiego.
  • Odnowiona elewacja dawnych Koszar Wiebiego, w których mieszczą się pomieszczenia Urzędu Marszałkowskiego.

Startujemy spod Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego



Naszą podróż zaczynamy w umownym punkcie startowym przy Urzędzie Wojewódzkim i MarszałkowskimMapka. Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście znajduje się tuż obok. Możemy też dotrzeć w to miejsce własnym autem i skorzystać z nowego parkingu kubaturowego.

Trasę pokonamy na rowerze, ale równie dobrze możemy skorzystać z własnych nóg (wspomagając się hulajnogami elektrycznymi na niektórych odcinkach oraz komunikacją miejską) lub motocyklem (z drobnymi korektami trasy na ominięcie przejść przez tory kolejowe). Podróż autem odradzam ze względu na wąskie odcinki dróg.

Już dosłownie po kilku minutach jazdy od gmachu urzędów moje oczy cieszy wyremontowana elewacja dawnych Koszar Wiebiego, obok której znajduje się również odnowiona elewacja Baszty Białej (mieści się w niej Klub Wysokogórski Trójmiasto). Po drugiej stronie ulicy mijam plac Wałowy, który na swoją metamorfozę wciąż musi czekać.

  • Przystań i Klub Wodny Żabi Kruk nad Motławą.
  • Brama Nizinna jako jedyna w Gdańsku wciąż pełni pierwotną rolę komunikacyjną.
  • Brama Nizinna jako jedyna w Gdańsku wciąż pełni pierwotną rolę komunikacyjną.
  • Opływ Motławy, w oddali widoczna Brama Kolejowa.
  • Opływ Motławy, widok w kierunku głównej magistrali kolejowej.

Spojrzenie na miejski odcinek Motławy i Opływ Motławy



Pierwszy krótki postój, bez schodzenia z roweru, robię przy przystani i Klubie Wodnym Żabi Kruk, skąd doskonale widać ostatni fragment "miejskiego" odcinka Motławy. Po prawej stronie w przyszłości powstanie atrakcyjny bulwar miejski wraz z nową zabudową na dawnych terenach dworca Kłodno.

Po chwili przejeżdżam przez Bramę Nizinną - ostatnią taką bramę w Gdańsku, przez którą prowadzony jest regularny ruch aut. Po lewej i po prawej stronie mijam wody Opływu Motławy, które coraz bardziej zarastają, tracąc swój historyczny walor i kształt - szczególnie w części bliżej torów kolejowych.

Na horyzoncie dostrzegam też resztki Bramy Kolejowej. To właśnie sposób jej zachowania stał się osią sporu na linii włodarze miasta - konserwator przy budowie objazdu dla Bramy Nizinnej.

Dla tęskniących za zimą - zamarznięty Opływ Motławy



  • Motława widziana z Czerwonego Mostu.
  • Czerwony Most w ciągu ul. Olszyńskiej.
  • Zabudowa Olszynki przy ul. Olszyńskiej.

Olszynka, czyli zupełnie inny świat zaledwie 1,5 km od Długiej



Obieram kurs na Olszynkę - dzielnicę nieco zapomnianą przez włodarzy. Istniejąca tutaj zabudowa mocno kontrastuje ze Śródmieściem. Zamiast bloków i kamienic, mijamy kameralną zabudowę rodem z małej sennej miejscowości, a jesteśmy przecież zaledwie kilometr od punktu początkowego i tylko 1,5 km w linii prostej od tętniącej życiem ul. Długiej.

Zatrzymuję się na chwilę na niepozornym Czerwonym MościeMapka, który był inspiracją dla nazewnictwa planowanego w pobliżu gigantycznego węzła przesiadkowego (przypuszczalnie nigdy nie powstanie w takiej formie).

Ulicą Olszyńską docieram do Dworu OlszynkaMapka. Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że budynek nie ma szans na uratowanie. Na szczęście udało się znaleźć nową funkcję dla tego miejsca - dzisiaj działa tutaj Kościół Zielonoświątkowy - Centrum Chrześcijaństwa Nowe Życie, a członkowie tego zboru stopniowo przywracają blask dawnym zabudowaniom.

Materiał archiwalny. Dwór Olszynka w 2016 r.


[Artykuł z 2016 r.] Tak uratowano dawny Dwór Olszynka



  • Dwór Olszynka
  • Dwór Olszynka
  • Widok z kładki na wysokości Dworu Olszynka na Motławę.

Most kolejowy i droga przez bezkres pól rolniczych



Na wysokości dworu przejeżdżam przez kładkę nad MotławąMapka i ulicą Przybrzeżną udaję się w kierunku torów kolejowych. Znajdujący się tutaj most kolejowyMapka to fragment niezwykle ważnej linii towarowej do Portu Północnego oraz rafinerii.

Zachowując pełną ostrożność korzystam z wyznaczonego przejścia przez tory (niegdyś funkcjonował tutaj także przejazd kolejowy dla aut) i wkraczam w obszar rolniczy Żuław.

Pogoda jest świetna, a pola uprawne zdają się nie mieć końca. Nadal podążam Motławą - aż trudno uwierzyć, że to ta sama rzeka, która płynie obok Żurawia!

Nawierzchnia drogi to betonowe płyty yomb, które nie są może fatalne do jazdy rowerem, ale oczami wyobraźni widzę w tym miejscu chociaż wąskie pasy asfaltu po obu stronach jezdni, a najlepiej wygodną trasę rowerową o wysokim standardzie aż po Tczew (istniejąca infrastruktura rowerowa z zarastającej betonowej kostki w pobliskich miejscowościach to nieśmieszny żart).

Dzisiejszy cel podróży jest jednak znacznie bliżej - to miejsce, gdzie krzyżują się wody Motławy, Raduni oraz Czarnej Łachy, a także granice administracyjne Gdańska oraz Krępca w gminie Pruszcz Gdańsk.

  • Ulica Przybrzeżna wzdłuż Motławy.
  • Most kolejowy z torami do Portu Północnego i rafinerii.
  • Przejście przez tory kolejowe przy moście kolejowym.
  • Ulica Przybrzeżna na odcinku rolniczym Żuław Gdańskich.
  • Ulica Przybrzeżna na odcinku rolniczym Żuław Gdańskich.
  • Most wantowy obwodnicy południowej widziany z ul. Przybrzeżnej.

Skrzyżowanie rzek i potężny most wantowy obwodnicy



Nad skrzyżowaniem wód od dekady góruje most wantowy Południowej Obwodnicy Gdańska. Na konstrukcję tę można patrzeć przez pryzmat zniszczenia naturalnego krajobrazu lub wyjątkowego silnego akcentu infrastruktury w tym miejscu.

Niestety nowy most wantowy nie rozwiązał problemu brakującej przeprawy dla pieszych i rowerzystów, więc przeciwległy brzeg Motławy obserwuję tylko z oddali. Gdyby istniała w tym miejscu kładka, wybór własnych nóg jako środka transportu pozwoliłby na powrót autobusem linii 178ul. ModrejMapka.

Można wprawdzie udać się do odległego o ok. 2 km kolejnego mostu przez MotławęMapka (i następnie kolejne 2 km, aby wrócić pod most wantowy), jednak moim zdaniem lepszym rozwiązaniem jest podążanie w kierunku traktu Św. Wojciecha. I tak też czynię.

  • Most wantowy Południowej Obwodnicy Gdańska i miejsce styku Motławy, Raduni oraz Czarnej Łachy.
  • Most wantowy Południowej Obwodnicy Gdańska i miejsce styku Motławy, Raduni oraz Czarnej Łachy.
  • Most wantowy Południowej Obwodnicy Gdańska i miejsce styku Motławy, Raduni oraz Czarnej Łachy.
  • Rzeka (struga) Czarna Łacha.
  • Most wantowy Południowej Obwodnicy Gdańska.

Wzdłuż Raduni aż do przystanku kolejowego Lipce



Tym razem przemierzam trasę wzdłuż Raduni aż do mostu w ciągu ul. NiegowskiejMapka. Obiekt ten jest w trakcie remontu, ale jest na nim dopuszczony ruch wahadłowy sterowany tymczasową sygnalizacją świetlną.

Kawałek dalej mijam ponownie Południową Obwodnicę Gdańska - tym razem w formie najdłuższej w Polsce estakady, po czym docieram do przejazdu kolejowego przy przystanku Gdańsk LipceMapka.

To dobre miejsce na ewentualną przesiadkę na pociąg, jeżeli trasę pokonujemy pieszo - zatrzymują się tutaj składy regionalne, ale należy pamiętać, że pociągi te nie mają postoju na przystanku SKM Gdańsk Śródmieście, lecz dopiero na stacji Gdańsk Główny.

Rozkład jazdy pociągów regionalnych i dalekobieżnych



  • Betonowa droga wzdłuż wód Raduni.
  • Będący w trakcie przebudowy most w ciągu ul. Niegowskiej.
  • Ulica Niegowska, w oddali estakada obwodnicy południowej.
  • Estakada Południowej Obwodnicy Gdańska.
  • Estakada Południowej Obwodnicy Gdańska.

Kanałem Raduni i przerwa na Rynku Oruńskim



Po minięciu przystanku kolejowego, docieram do traktu św. Wojciecha i wjeżdżam na tzw. drogę technologiczną wzdłuż Kanału Raduni.

Piękne szpalery drzew (niestety nie na całej długości) oraz woda tuż obok pozwalają mi się zrelaksować w drodze do tzw. Rynku OruńskiegoMapka. Tu robię nieco dłuższą przerwę.

Komu doskwiera większy głód, ten koniecznie powinien odwiedzić Kawiarnię Kuźnia prowadzoną przez Fundację Innowacji Społecznej, wspierającą rozwój zawodowy młodych ludzi z placówek wychowawczych. Oprócz kawy, herbaty i deserów, w menu znajdziemy zupę, panini z kurczakiem czy pierogi.

  • Przystanek kolejowy Gdańsk Lipce.
  • Tzw. droga technologiczna wzdłuż Kanału Raduni (po lewej) i trakt św. Wojciecha (po prawej).
  • Kanał Raduni wzdłuż traktu św. Wojciecha.
  • Kanał Raduni wzdłuż traktu św. Wojciecha.
Osobiście odpuszczam większy posiłek i jedynie uzupełniam zapas płynów w sklepie doskonale znanej sieci z zielonym płazem w nazwie, który znajduje się po przeciwnej stronie. Ciekawostką jest dawna nazwa kamienicy, w której się on mieści - "pod złotym lwem". Resztki tytułowego lwa ostały się jeszcze na elewacji.

Będąc na tzw. Rynku Oruńskim nie można pominąć świeżo odrestaurowanego gmachu dawnego komisariatu - obecnie Ratusza Oruńskiego oraz oczywiście najbardziej wyróżniającego się elementu układu urbanistycznego tego miejsca - kościoła pw. św. Jana Bosko.

Nowe oblicze Rynku Oruńskiego. Warszawska pracownia przygotuje projekt


Historia kościoła salezjanów przy Rynku Oruńskim



Zobacz Ratusz Oruński po przebudowie

Historia kościoła przy Rynku Oruńskim



  • Tzw. Rynek Oruński, czyli historyczne centrum tej dzielnicy.
  • Kawiarnia Kuźnia przy tzw. Rynku Oruńskim.
  • Odnowiony i przebudowany dawny komisariat - obecnie Ratusz Oruński.
  • Kamienica Pod Złotym Lwem ze sklepem spożywczym.
  • Historia kamienicy przy ul. Gościnnej 5.

Zabetonowany trakt św. Wojciecha zamiast zielonej alei



Wracam nad Kanał Raduni. Mijam główne wejście do parku OruńskiegoMapka, ale tym razem rezygnuję z jego odwiedzin z racji późnej pory. Polecam jednak to miejsce nawet jako jedyny punkt wycieczki w dzień wolny od pracy (warto nadmienić, że tuż obok jest duży plac zabaw dla dzieci).

W drodze do Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego zatrzymuję się jeszcze na chwilę na jednej z dwóch kładek nad traktem św. Wojciecha i ze smutkiem spoglądam na utraconą szansę na zazielenienie tej głównej drogi przez Orunię podczas niedawnego remontu.

  • Fontanna w parku Oruńskim.
  • Staw w parku Oruńskim.
  • Trakt św. Wojciecha ze szczelnie wybetonowanym pasem drogowym.
  • Trakt św. Wojciecha ze szczelnie wybetonowanym pasem drogowym.
  • Mural na kamienicy przy trakcie św. Wojciecha.
  • Mural na kamienicy przy trakcie św. Wojciecha.

Powrót do punktu startowego przez wiadukt Biskupia Górka



Wśród nielicznych kamienic po stronie Kanału Raduni przejeżdżam obok nowego muralu przypominającego o działającej niegdyś pralni, zaś na wysokości ul. Podmiejskiej "żegna" mnie mural poświęcony Żołnierzom Wyklętym.

Z tego miejsca do punktu początkowego pozostają mi ok. 2 km, które pokonuje w ciągu kilku minut i na sam koniec zatrzymuję się na wiadukcie Biskupia Górka. Wraz z parkingiem całkowicie przytłoczył on i częściowo zasłonił gmachy urzędów.

  • Wiadukt Biskupia Górka.
  • Widok z wiaduktu Biskupia Górka w stronę Śródmieścia.
  • Widok z wiaduktu Biskupia Górka na Zaróslak.
  • Kościół Zbawiciela na Zaroślaku na przedwojennym zdjęciu.
Na wprost w oczy rzuca się bryła Forum Gdańsk, a po lewej nieco schowana w roślinności kompletnie zapomniana pozostałość po kościele Zbawiciela na Zaroślaku (Salvatorkirche)Mapka.

Podróż zajęła mi około trzech godzin, ale po drodze wielokrotnie się zatrzymywałem, by zrobić zdjęcia lub nacieszyć się widokami. Bez żadnych postojów powinniśmy pokonać tę trasę co najmniej dwukrotnie szybciej. Dystans ok. 15 km można natomiast porównać z odległością między Śródmieściem Gdańska a centrum Sopotu.

Po wodach Gdańska - dzika Motława 15 minut od centrum



Statkiem po mniej znanej części Motławy



Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (58)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane