• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Liczba pasażerów w autobusach i trolejbusach w Gdyni bez zmian

Patryk Szczerba
13 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Liczby w gdyńskiej komunikacji mają prezentować się lepiej, gdy przybędzie buspasów i powstaną nowe węzły przesiadkowe. Liczby w gdyńskiej komunikacji mają prezentować się lepiej, gdy przybędzie buspasów i powstaną nowe węzły przesiadkowe.

Tyle samo, co przed rokiem - ok. 88 mln pasażerów skorzystało w 2016 roku z usług ZKM Gdynia. Spada za to sprzedaż biletów okresowych, co ZKM tłumaczy wprowadzeniem od września bezpłatnej komunikacji dla rodzin z trójką dzieci.



Ile czasu dziennie spędzasz w pojazdach komunikacji miejskiej?

W ostatnich latach sukcesywnie spadała liczba przewożonych pasażerów przez ZKM Gdynia. W 2009 roku było to 99 mln osób, a dwa lata później już 10 mln mniej. Tak duża tendencja spadkowa została w ostatnich latach wyhamowana, ale o małej stabilizacji można mówić dopiero w ostatnich miesiącach.

Czytaj też: Rośnie liczba pasażerów tramwajów i autobusów w Gdańsku

Na wzrosty trzeba poczekać

W 2016 roku z usług ZKM Gdynia skorzystało ok. 87,9 mln pasażerów. To tyle samo, ile w 2015 roku. Przedstawiciele organizatora komunikacji odnotowują jednak, że po bardziej szczegółowych wyliczeniach widać, że nastąpił spadek liczby pasażerów na terenie obsługiwanych gmin ościennych o 3,2 proc.

Całość zbilansowała się wzrostem w samej Gdyni. W 2015 roku przejechało autobusami i trolejbusami w mieście ok. 75,9 mln pasażerów, a w 2016 roku o pół miliona więcej.

W ZKM nie ukrywają, że na wzrost - podobny do notowanego od lat w Gdańsku - trzeba będzie poczekać do zakończenia planowanych inwestycji. Chodzi o zakup 55 autobusów i 30 trolejbusów, z czego połowa będzie pojazdami przegubowymi, budowę węzłów integracyjnych na KarwinachChyloni oraz stworzenie kolejnych buspasów na Nowowiczlińskiej, Chwaszczyńskiej, Wielkopolskiej i Morskiej.

- Dopiero po realizacji tych projektów, których pierwsze efekty będą widoczne pod koniec 2018 roku, spodziewać się można uatrakcyjnienia gdyńskiej komunikacji miejskiej i związanego z tym wzrostu liczby pasażerów. Z opisanych przyczyn w 2017 roku nie spodziewamy się jeszcze wzrostu liczby pasażerów. Z racji bogacenia się społeczeństwa, niestety, systematycznie wzrasta skala użytkowania samochodów osobowych - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Największe nadzieje związane są z Węzłem Karwiny i buspasami na ul. Wielkopolskiej i Nowowiczlińskiej. Największe nadzieje związane są z Węzłem Karwiny i buspasami na ul. Wielkopolskiej i Nowowiczlińskiej.
Rosną wpływy ze sprzedaży biletów, ale tylko w przypadku biletów własnych - czyli tych, które emituje ZKM Gdynia. Sprzedaż własna w 2015 roku wyniosła dokładnie 63 495 209 zł, a rok później - 65 114 019 zł, natomiast wpływy ze sprzedaży biletów metropolitalnych Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej to 8 802 196,60 zł w 2015 r. i 6 619 979,80 zł w 2016 roku, co oznacza spadek o blisko 25 proc.

Mniejsza sprzedaż przez ulgi dla rodzin

W 2016 roku sprzedano razem 515 534 biletów okresowych ZKM w Gdyni (miesięcznych, dekadowych i semestralnych) i 73 978 biletów metropolitalnych. Bilety okresowe w 2016 r. miały 54,7 proc. udziału w wartości sprzedaży biletów własnych i 97,9 proc. udziału w wartości sprzedaży biletów metropolitalnych MZKZG.

- W stosunku do 2015 r. liczba sprzedanych biletów okresowych ZKM w Gdyni spadła o 1,4 proc., a metropolitalnych - o 6,2 proc. Bezpośrednią, najistotniejszą przyczyną spadku liczby sprzedanych biletów było wprowadzenie od 1 września 2016 roku uprawnienia do przejazdów bezpłatnych dla sporej liczby mieszkańców Gdyni - opowiada Marcin Gromadzki.

Miejsca

Opinie (155) 3 zablokowane

  • A jeszcze w 2004 r było 111,7 mln

    No ale dane Pan Partyk dobiera tak by wyglądało lepiej niż to jest w rzeczywistości

    • 7 3

  • (1)

    Tradycyjnie sonda przy artykule g*wniana, gdzie nie ma czego zaznaczyć.

    • 11 5

    • twoja wypowiedź też jest tradycyjna

      nie muszę kończyć jaka

      • 1 1

  • A jak mnie liczą? (1)

    Jako pasażer z biletem miesięcznym jestem liczony w miesiącu jako jeden czy jako 60 ( czyli zakładają ze jeżdżę codziennie w dwie mańki)?

    • 13 1

    • ja codziennie jadę tylko w jedną stronę

      zgadnij kim jestem

      • 1 1

  • A ankieta to dla tych co jadą 6 przystanków dziennie ? Widać że autor jeździ samochodem. Ja dziennie spędzam w kom. miejskiej lekko 3 godz. jadąc z Rumi do Gdańska to prawie godzina w jedną powrót druga i jeszcze tam z godzinę po mieście. Niestety to trwa. Więc twórcy ankiety należy przyznać medal!!!

    • 13 5

  • ja spedzam około godziny w jedną stronę jak nie ma korków, więc nie ma takiej odpowiedzi w ankiecie (1)

    ponad 2 albo więcej-JEST CORAZ GORZEJ, sZCURPGRÓD ZAKORKOWANY!!

    • 6 4

    • kolejna życiowa pokraka

      • 0 0

  • Buspas na Morskiej???

    Po prostu rewelacja...Z dwoch pasow glownej arterii, zostanie jedna nitka.Moge Morska w tym momencie nazwac najdluzszym parkingiem w Gdyni - taki bedzie korek !!! Szczurek koncz, wstydu oszczedz!

    • 13 5

  • Tabor (2)

    Niestety ZKM Gdynia ostatnimi czasy skąpi kasy na nowy tabor. Pojawiły się co prawda nowe solarisy ale to jednak solaris a nie mercedes. Przeanalizowałem ostatnio przetargi i jakoś dziwnie ZKM odeszło od standardów które prognozowały dalszy wzrost komfortu podróży na poszczególnych liniach. Ostatnie przetargi wygrały firmy które wykonują przewozy za psie pieniądze. Skoro taka firma wygrywa przetarg na granicy opłacalności to jasne jest że tabor nie będzie z tej górnej półki. Coś złego dzieje się w ZKM Gdynia. Gdynia nasze miasto, czyżby?.

    • 9 6

    • Na Z jakieś tam solarisy czyli polska taniocha a na 171 gdańskie nowe mercedesy zamiast trupów z warbusa

      • 2 3

    • Na pewno dużo lepszy jest solaris od tureckiego connecto ktory tylko logo ma z mercedesa tak jak jelcze w Gdyni

      • 1 0

  • stolec mnie obchodzi jako pasażera taka ich statystyka. Niech podadzą ilu pasażerów przypada na 1 kurs autobusu, bo zmiany jakie wprowadzili skutkują tym że jeździ się w ścisku i długo czeka na przystankach bo jest i mniej kursów i mniej autobusów. Ostatnio jakiś pajac z pałacu szczurka dostał tu ciepludka posade i tej mendzie przypisać trzeba te cenione zmiany. Jeszcze trochę tam porządzi z nadania szczudodanie kiedyś orznie fajnie działające przedsiębiorstwo....

    • 6 3

  • Dyrektorzy z 30 letnim stażem tak to wygląfda (2)

    W każdej normalnej firmie za złe wyniki odpowiada dyrektor zarządzajacy w Gdyni niestety winnych nie ma może za długo już wszystko trwa???

    • 9 4

    • !!!!

      A koszty biletów rosną. To jest miasto ekonomia i zarządzanie pozdrawiam>

      • 2 2

    • Dyrektor W juz 25 lecie zalicza w gdyńskim zkm 71 lat na karku i końca nie widać

      • 3 2

  • Bajki

    Przestacie te bajki pisac o zkm.kto musi ten jedzie.

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane